vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Arbete i skolan

See User information
Tja !
Har en uppgift i skolan, ska beskriva "mitt ideal samhälle"
någon som har synpunkter, idéer lr något dylikt att dela med sig av? =)

Ett samhälle som värnar om människan och naturen
Ett samhälle som sätter människan och naturen före ekonomisk vinning
Ett samhälle som framför all information
Ett samhälle som är öppet för alla slags diskussioner
Ett samhälle som är för fred
Ett samhälle som även hjälper de som hjälp behöver utanför samhället
Ett samhälle där makten ligger och är gämd födelad hos folket
Ett samhälle där även det spirituella planet har en plats
Ett samhälle där barnen inte växer upp med någon annans tankar och värderingar, en objektiv uppväxt
Ett samhälle där krig är förkastligt
Ett samhälle där yttrandefrihet råder så människan kan bilda sin egen uppfattning om saker och ting
Ett samhälle där dem som påverkas, kan påverka
Ett samhälle där människor är lika värda och inte rangordnas efter utseende, tankar, sexuell-läggning, kön
Ett samhälle där människan tror på sig själv, ett religionsfrittsamhälle (dvs i grunden ingen religion)
Ett samhälle där massmedia annalyserar händelser och ser det från olika vinklar
Ett samhälle med bredare skolundervisningen, där teorier kan bli sanning, och sanning teori
Ett samhälle utan storföretag och monopol

Posted on: 2006/1/22 16:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Arbete i skolan

See User information
Ett samhälle där människan tror på sig själv, ett religionsfrittsamhälle (dvs i grunden ingen religion)

Hoppas att du menar att alla religion är ok, men att ingen skall vara obligatorisk, eller statlig. Annars blir det ju inte fritt att göra det man vill.

Ett samhälle där barnen inte växer upp med någon annans tankar och värderingar, en objektiv uppväxt

Det finns inget objektivt. Jag tror att man måste tillåta föreldern att själv bedömma vad som är lämpligt för deras barn. Annar ska någon annan komma och säga till att så här får det inte gå till. Det blir ju inte kulturell frihet. Men om samhället i sig uppmuntrar att alla ska tänka själv så kan ju barnen hoppa av sina föreldrars religion eller kultur när de blivit myndigt, eller har blivit stort nog att säga ifrån.

Posted on: 2006/1/22 17:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Jag menar naturligt viss att religion är tillåtet, men samhället i sig ska sätta människan först, och uppmuntra till att vara sig själv och att själv välja väg, väljer någon religionen så är det dennes val, ingen annans.

Det med barnen, det är klart att föräldras och andras värderingar kommer smitta av sig på barnet, dvs ingen direkt objektiv uppväxt, tänkte mest på dom barn som växer upp i en religion och blir så hjärntvättade hela livet att dom tillslut står fast vid att gud finns, tex, "jag växte upp med den tron och den tror jag på."
Det jag menar är att valet om man är kristen lr tex muslim nte ska komma med i uppväxten under åren så att barnet blir religiöst pågrund av att familjen var det...

hänger ni med =P

Posted on: 2006/1/22 20:49

Anonym
När människor går igenom sin lilla 30:års kris så brukar dom bli mer vuxna så fort dom ser sitt eget mönster o rättar till det. Samma sak gäller en civilizations utveckling.... Så fort vi får lära oss mänstret så kan vi snygga till framtiden, mycke historia därför viktigt... Inom alla områden, o mycke psykologi...

Hmm, vad mer... Inga förbud, bara utbildning, rätt sådan...

Hare....

See User information
bra om historian redovisas på ett sådant sätt som verkligen inte bortser från troliga teorier som pekar på något annat !

nästan taggad att starta nåt politiskt !

Godnatt

Posted on: 2006/1/22 23:01

Anonym
skolan är idag ett mkt bra exempel på hur pass inrutat samhället i stort är..

jag anser att det enda skolan idag gör mer eller mindre är att programera individer till produktiva pyramid accepterande slavar..

Undervisningen är minst lika kontrollerad som media..

See User information
Kunskap ger makt. Att förvägra god skola är förtryck.

Posted on: 2006/1/23 4:21

See User information
Fina tankar. Vill komplettera.

Quote:

Najjko skrev:
Ett samhälle som framför all information
Ett samhälle där massmedia annalyserar händelser och ser det från olika vinklar
Ett samhälle som är öppet för alla slags diskussioner

Vissa vinklar behöver vi inte. Dvs vinklar som söndrar. Information ska vara tillgänglig, men information kan göra mer skada än nytta. Information och diskussioner om t ex människors privatliv är förkastligt. Folk som ska moralisera över andra visar att de bör tänka igenom sina egna problem först.

Quote:

Ett samhälle som är för fred
Ett samhälle där krig är förkastligt

Samtidigt är krig berättigat i vissa hänseenden. Folk måste ha rätten (skyldigheten) att försvara sig om de blir attackerade. Sverige under 2:a världskriget agerade utifrån feghet imho. UK gjorde t ex helt rätt när de förklarade krig mot Tyskland (enär tyskland anföll Polen).

Quote:

Ett samhälle där makten ligger och är gämd födelad hos folket
Ett samhälle där människor är lika värda och inte rangordnas efter utseende, tankar, sexuell-läggning, kön

Jag skulle snarare vilja påstå att makten bör ligga hos dom som kan ta ansvar för den. Den ska inte vara jämn fördelad. Jag vill t ex inte ha någon makt. Jag vill hellre ligga hemma i sängen och läsa böcket, eller ut och träffa människor. Kanske jobba ett par tre timmar om dagen så att jag har rätt till tak över huvudet och mat i käften.

Quote:

Ett samhälle där även det spirituella planet har en plats
Ett samhälle där yttrandefrihet råder så människan kan bilda sin egen uppfattning om saker och ting

Detta är berört tidigare i tråden, men tycker ändå att det är värt att ta upp. Det är viktigt att ge ungarna en riktig bild av verkligheten när de är små. Nej, det blev fel... Det är viktigt att ge ungarna TILLFÄLLE till att SJÄLVA förvärva en riktig bild av verkligheten när de är små. Det betyder inte att de har rätt att förvärva uppfattningar som går ut på att kränka andra människor. Var och en har sina begränsningar, givetvis, och sin uppfattning av verkligheten. Men det finns folk som har grova distortioner av hur det förhåller sig, men ändå förutsättningar till riktigare uppfattningar av religion, vetenskap... you name it.

Quote:

Ett samhälle utan storföretag och monopol

Hela copyrightlagen är helt bakvänd.

Om du inte vill att information ska komma ut: Behåll det för dig själv. Gå inte och ansök om patent, det är det dummaste du kan göra. Ditt monopol ligger i din förmåga att kunna kryptera informationen så att ingen kan begripa den. Och det har du all rätt till. Men du har inte rätt till att sprida hemligheter och sedan säga att folk inte får ta del av den om dom inte ger dig pengar. Det skulle betyda att endast folk med mycket pengar har rätt till kultur etc, och det är helt sjukt.

Vad beträffar storföretag, så har de också rätt att existera så länge de inte trampar folk på tårna.

Alla har rätt till existens och frihet, utefter hur mycket ansvar de kan ta. Och med "ansvar" menar jag förmågan att frigöra, eller förmågan att ge frihet.

Posted on: 2006/1/23 10:22

See User information

Tack för synpunkter ! =)

Håller med dig att informationen om mäniskors privat liv inte hör hemma i samhället, tanken var mest information om det som händer i samhället, som tex world trade center, kennedy assasination, att man har en öppen diskussion och lyssnar på varandra, och sedan får man bilda sig sin uppfattning.

Angående krig så är det upp till folket i samhället, vilka vill kriga, vilka vill inte, detta då i nödvändig sitvation som om att nån försöker erövra samhället, de som är tappra nog får bilda motståndsrörelsen ! ungefär.

Med makten jämd fördelad så betyder det inte att du som människa behöver använda din makt som du tilldelas, men om du vill kunna påverka, så ska du ha en chans att komma till tals !

Det som menas med barnens "objektiva" uppväxt är mest att barnet ska bli uppfostrat på ett såkallat bra sett, liksom i grund och botten så är det föräldrarna som ser barnet växa och deras värderinga etc smittas av lite, men jag menar att det är inte ok att ett barn ska ffödas i tex ett kristet hem och att de vuxna sedan föser sin religion över dessa barn, för tillslut finns det dem som fastnar å blir djupt troende, de som aldrig hade en riktigt clean chans till att tänka om...

Förstod nte riktigt va du tyckte om monopol, bra dåligt lr om copirighten ! berätta gärna igen =)

DEt ja tänkte med inga storföretag var att tslut kanske dom på nåt sätt med tiden får mer makt än vad dom borde ha, och att de myssköter sig mot lagar etc i stor utsträckning gemfört med lite mindre företag ! nu är ja dock nte så insatt i hur vissa storföretag är och så, men har fått en bild att av att de finns dom med makt, som missköter den för mkt !

Fortsätt gärna disskusionen =)

Posted on: 2006/1/23 13:11

See User information
Quote:

Najjko skrev:

Förstod nte riktigt va du tyckte om monopol, bra dåligt lr om copirighten ! berätta gärna igen =)

Monopol är berättigat, tills dess att hemligheten kommit ut. Jag har tillexempel monopol på alla filmer jag har gjort (jag är filmarbetare) ända tills de visats, eller kopierats.

Jag kan inte komma och säga, såsom den nya filmarbetarpropagandan dom försöker indoktrinera oss med, att du inte får ladda ner den.

Om inte jag vill att du ska ladda ner min film... då visar jag den i slutna och kontrollerade förhållanden. Men om jag gör kopior och distribuerar dessa till folk, då ber jag praktiskt taget om att folk ska ladda ner dessa. Vilket de gör med rättighet.

Denna nuvarande copyrightlagen kommer att förgöra sig själv. Genom att den är vinstrelaterad, kommer förlust att göras ju fler som kopierar, vilket i slutändan kommer att leda till att de som vill göra film, oavsett vinst, kommer att göra det ändå, och de som bara tänker på pengar, kommer att ägna sig åt någonting annat som är självdestruktivt. Verkligheten har sitt eget sätt att krossa allt livsfientligt, och sina egna lagar, vilka människor aldrig kan vederlägga, oavsett hur tjocka "lag"-böcker de än kommer med.

Man kan också säga att om du har en hemlighet som du berättar för din vän, så kan du inte skylla på honom/henne om han sprider den vidare.

Vill du ha en hemlighet, behåll den för dig själv.

Posted on: 2006/1/23 13:36

See User information

hmm ok ! =)

Men monopol för bolagen då, ja menar som tex systembolaget lr något liknande, är det ok ? lr tycker du det ska va monopolfritt ?

Posted on: 2006/1/23 14:18

See User information
Quote:

Najjko skrev:

hmm ok ! =)

Men monopol för bolagen då, ja menar som tex systembolaget lr något liknande, är det ok ? lr tycker du det ska va monopolfritt ?

Jag kan inte uttala mig om specifica fall som jag inte har kollat upp. Det finns ingen regel utan undantag.

Jag _tycker_ (obs!!!) att Systembolaget har genom sitt maktmissbruk, och sin lobbyverksamhet, förgjort sig själv. Det är bara en tidsfråga innan det måste gå i graven.

Dessutom är hela drogpolitiken förvrängd också =)

Men det är en annan fråga.

Posted on: 2006/1/23 14:51

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper