vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Öppet hus hos frimurarna i Uppsala i helgen/kulturnatta

See User information
Ikväll (Lör 13 sept) mellan 18-22

http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____44466.aspx

Jag och Arthax ska dit...

Posted on: 2008/9/13 12:49
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Öppet hus hos frimurarna i Uppsala i helgen/kulturnatta
lycka till

jag skulle inte våga.. jag får kalla kårar bara av ordet frimurare.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Alien,

Försök att inte släppa in dom i känslan. Det är just vår rädsla som driver dom. (min uppfattning). Dom murare vi kommer att möta där har förmodligen ingen aning om frimureriets igentiga syfte och är med där för att få en skjuss i deras karriär.

Kom dit och gör oss sällskap min vän!
Låt oss sprida ljuset. Dess kraft fick jag förklarat för mig med en kul metafor; Om man är i en bäcksvart(mörker/ondska) och tänder ett litet ljus(kärlek/sanning) så lyser det upp rummet, in i varje vrå. Men i ett upplyst rum, av kärlek kan inte mörkret dämpa ljuset.

Anonym
Det var en trevlig kväll hos frimurarna i Uppsala. Vi tog chansen och samtalade med en 10:e gradig frimurare som svarade på våra frågor. Vi fick förklarat för oss att det finns en 11:e grad i Sverige som inte är "öppen" och som alltid har 30 personer i sig som max. Det finns flera 11:a-gradiga frimurare i Sverige, men bara 30 aktiva åt gången.

Är du frimurare från sverige (johannesloge, andreas, kapitel) kan du utomlands i de flesta länder med annat frimureri annat än det svenska ändå (utan föranmälan) besöka och ha tillgång till loger som motsvarar din grad inom det 33-gradiga frimureriet. 10:e graden skulle då motsvaras 18:e och uppåt i 33:gradigt frimureri.

Många fler saker frågades, som jag inte orkar skriva om nu.

Jag rekommenderar alla som har chasen att besöka den loge som finns i er respektive stad när ni har chansen. De är tillmötesgående och svarar gärna på frågor från frågvisa.

See User information
Jag kom ihåg att jag kollade upp det svenska frimureriet för flera år sedan. Då sa dom bara att det fanns 3 grader =P Natar att det bara e dom som e 11e graden som känner till den 12e =)

Posted on: 2008/9/14 10:21

See User information
Det var en trevlig liten illuminering... Synd att jag blev så sen så jag missade dig Arthax!

Deras lokaler fullkomligen dignar av symboler men de ger ingen esoterisk förklaring till symboliken. Jag frågade om pyramidsymbolen som de har precis överallt; på sköldar, smycken mm. Men 10 gradaren sa bestämt att det va en triangel som hade stor betydelse för nya frimurare när man skulle bli intagen i ordern. Han påstod att den inte hade någon koppling till pyramiden vi ser på tex dollarsedeln. I övrigt så var dom väldigt tillmötesgående och öppna att tala med.

Posted on: 2008/9/14 13:07
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper