vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Att Meditera

See User information

Har testat lite lätt några gånger... rätt skönt att kunna koppla bort sig från allt !

Någon som har lite tipps ?

Jag har inte direkt brunt bälte i att meditera om man säger så...

Posted on: 2006/2/3 19:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Att Meditera

See User information
När jag var ungefär 18-19 år då blev det poppis att meditera - TM - Ni vet Beatles och det och sånt så massor med ungdomar ville pyssla med det där --- och en viktig fråga är ju att få klarhet i vad detta egenligen betyder för en människa - Eller - då - hur?

Men detta skall vi gräva i längre fram tycker jag - för just detta tillstånd är skitbra faktiskt - bra, för både kropp och själ ="psyket" som det heter, nu för tiden...

I alla fall - 60 kronor - för studenter, kostade det på den tiden - Så student var man ju som bara f-n, hö, hö...
Gick på ett informations möte och allt var ok! veckan - därefter, skulle vi - vårt gäng, komma dit och börja lära oss det där - man satt i ett trångt uttrymme (mevetet valt?) och brände rökelser och rabblade sitt mantra - som det då även var, förbjudet att berätta för någon...
För då skulle allt gå åt helvete och det påstods även att alla fått - var och en, ett individuellt mantra - Men, antagligen så var det väl som så - som vissa tidningar avslöjade - att man hade faktiskt använde samma mantra - till människor av samma ålder - för uppenbarligen, så framkom det ju att vi som då var i samma ålder hade liknande mantran, vi tullade liksom lite på reglerna - men det var en stor hemlighet , för många av oss - jag sket i det där men det fungerade ändå - dessa ljudkombinationer man skulle tjata (Chanta, nästan sjunga) i sitt sinne, tyst eller om man så vill lite halvhögt - bara ingen jävel hörde något...

Jag själv, av någon underlig anledning blev rätt så skicklig på det där - redan efter ett par minuter så kom jag liksom i ett skithärligt tillstånd - och precis som när man drog en brajja så svullnade kindmusklerna upp - och man fick då ett sånt där berömt Maharishi-leende - såg nog lite fånigt ut för dem som inte visste vad det var frågan om - vi blev efter ett tag nästan skulle man kunna kalla det för - på sätt och vis - "meditations-knarkare" att vi nästan inte fick komma in på ungdomsgården - för att de ansåg att vi tagit förbjudna grejer - men efter att tag så lungnade de ner sig...

Vi var väl nästan "beroende" av det där ett tag - ty, det var i alla fall ett jävla skönt tillstånd och man liksom mår och tänker kan jag tro mycket bättre...
Man, blir liksom, antagligen på sätt och vis - sig själv - på ett sannt sätt - jag slutade lite succesivt med det där (bildade familj)men anser att en viss "effekt" fortfarande alltid är kvar - verkar det som - jag kanske kanhända inte går omkring och flinar längre - men i hjärtat/sinnet - så är det samma lungn nästan hela tiden - Så meditation är effektivt om man nu önskar att lossa den sk. inre människan (Det sk. sanna inre jaget och låta den komma till sin rätt) - men vad det egentligen "är och betyder" kan vi ju bara fantisera om - eller kanske diskutera det som andra tro sig ha vetskap om - jag tex, läser en massa och en av de senaste jag läser - för kanhända tredje gången - är en bok skriven av en Redhner - "Framtidens religion" - där han visar på vad detta är för något i verkligheten och hur vi skall - i en framtid ställa oss till detta och "det där" med denna "inre drift" - som man kan kalla det för - "detta" som driver oss att söka svaret på vår förkättrade, livssituation och kan då faktum genom vissa tekniker och tankesätt närma oss detta - Yogan - bönen och kontemplationen - dvs: - meditationen... och även genom sk. "sinnes-vidgande" medel - (farliga grejer - men det är det att åka störtlopp också - Så är man orädd och skicklig så kan det ju gå vägen. hö, hö...
Ok då kör vi - Vem börjar?

samt: plus: (Grymmlingen)

Posted on: 2006/2/3 20:07
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
jag lägger min röst på dig käre polare

See User information
Nu får du förklara dig så jag kan ta "avance" - eller hur man nu stavar detta ord - av det där . ... Vadå , för "röst" om detta nu är sas. - något politiskt - så bor du ju för böveln i fel kommun! - Eller, vad menar du? Du kanske bara menar att det jag skrev - "håller du med om" - din fascist, hö, hö...

samt: plus. (Grymmlingen)

Posted on: 2006/2/3 20:36
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information

Någon som har mer tips om hur jag kan kirra schysst medititation hemma ?

Behövs något spec ? ljus ?
Mantra ?
ska man sitta på nåt spec sätt? ha händerna på nåt sätt?

wanna know

Posted on: 2006/2/4 1:43

See User information
Quote:

Najjko skrev:

Någon som har mer tips om hur jag kan kirra schysst medititation hemma ?

wanna know

Okay, ta det som du vill, men jag kan inte hålla käften längre:

Meditation är skitfarligt.

Meditation är den ursprungliga definitionen på långvarig koncentration. Det är oerhört farligt att meditera för länge och på fel sätt.

Att meditera genom att "tömma tanken" är förödande.

Om du vill meditera ska du först och främst vara fysiskt frisk, eller snarare pigg. Är du trött och har värk är det lika bra att låta bli.

Meditera för egen vinningsskull är också skitfarligt.

Så, nu är jag färdig med att påstå vad du inte ska göra.

Börja med att slappna av ordentligt. Det finns bra övningar på band/cd om hur man slappnar av. Börja inte meditera om du inte kan slappna av. Slappna inte för länge. Det ska inte ta mer än ett par minuter att känna lugnet.

Välj en egenskap hos en människa som du tycker om. T ex en människa som visat dig "tålamod".

Koncentrera dig på denna egenskapen. Så fort din koncentration börjar vända mot andra saker, försök att hitta tillbaka till "tålamod". Försök gärna också att se dig själv med denna egenskapen (tålamod) i förhållande till andra människor, och att du hjälper andra människor med egenskapen. Beundra gärna, när du mediterar, människor som du tycker ha denna egenskapen.

Men fokusera på egenskapen hela tiden. Du kommer antagligen att märka att dina tanker vill dra sig undan, men detta är helt naturligt. Leta tillbaka till egenskapen.

Och tillbaka till vad du inte ska göra igen:

Meditera inte mer än fem minuter, ca tre gånger om dagen. Meditera inte över skadliga egenskaper, eller att de används i egoistiskt syfte. Meditera inte om "det tar emot" och känns jobbigt.

Nu när jag sagt det vill jag också säga: "Gör som du själv vill"

Lycka till.

Posted on: 2006/2/4 1:57

Anonym
till shygets
ne ja bara skoja lite med dig

du skrev

"och även genom sk. "sinnes-vidgande" medel - (farliga grejer - men det är det att åka störtlopp också - Så är man orädd och skicklig så kan det ju gå vägen. hö, hö...
Ok då kör vi - Vem börjar"?

See User information
Meditation är lika ofarligt som att sova.
Det kommer ett utvilat tillstånd efter meditationen som skapar en otrolig sinnesro.

Meditation är inte att rekommendera att göra en viss tid om dagen som det skulle vara ett mål mat, utan det ska göras helhjärtat.
Det skapas annars lätt personlighetsklyvning, det blir som att påstå sig vara två olika individer, som det skulle finnas en meditations- jag och en vardags- jag.
Det är ett sätt att leva, nu för tiden så mediterar jag inte på det sättet som jag gjorde förr.
Utan det räcker att jag kan vara i tystnad, och i stillhet.
Jag kan till exempel sitta med en bok i handen och andas som jag förut fokuserade genom andningsmeditation.
Meditation handlar om stillhet och tystnad, och inte enbart tystnaden där utifrån.
Inom oss så arbetar tankarna dygnet runt, och det är där det ska bli stilla och tyst.
När du funnit tystnaden mellan tankarna så öppnar sig den intergalaktiska tiden inom dig.
Där börjar din kropp och själ att helas, och du får den inre vilan som vi behöver för att hålla oss vakna.

I den kravlösa kärleken finns detta sinnestillstånd alltid, och andevärlden är då öppen.
Hur du mediterar spelar nog inte så stor roll, bara kärleken är med dig.

Kom ihåg en sak, var aldrig rädd i meditationen.
Rädsla är en manipulation av Illuminati, och de kommer aldrig åt dig i kärleken.
Du får en närvaro av meditationen av att vi är många, samt det höjer din empati, medkänsla, medlidande och kärlek för livet på jorden och allt bortom denna dimension.

”Dina sinnen är som fallskärmar, de måste vara öppna för att fungera”

Lycka till och hoppas du finner den inre friden.

Posted on: 2006/2/4 12:26
Joh 3:16

See User information
Jag rekomenderar boken zens tre pelarde. Där kan du läsa om hur man gör.

Jag anser inte att meditation är farligt, men om du är psykisk instabil eller bli det så bör du ha en lärare.

Att meditera är lätt. Ställ in klockan på 30 minuter eller så och sätt dig ned på golvet med rak rygg. Benen i kors, sitt på knä eller på en stol.

Sen sitter du absolut still hela tiden. Så still du bara kan tills klockan ringer.

När man mediterar så över man sig i närvaro. Så försök hela tiden vara medvetan om din omgivning och ditt inre. Om du börjar fundera på något så var medveten om det. Observera din andning, hur det käns i kroppen mm.

Posted on: 2006/2/4 14:33

See User information

Tack för tippsen =)

HAr för mig det är mkt bra att tänka på nåt fridfullt, typ en fin skog, vattenfall å liknande ?

Posted on: 2006/2/4 15:18

See User information
Det finns tusentals meditationstekniker.

Vill du ha det skönt, tänk på ett vattenfall.

Vill du se världens sanna natur, sitt utan att lägga till eller ta ifrån, var bara närvarande.

Posted on: 2006/2/4 20:28

See User information
Denhär tekniken som min vän Roland skriver om har hjälpt mig oerhörigt mycket:

http://100777.com/clearyourmind

Den går ut på att stilla oljudet, nonsens tankarna som helatiden tycks strömma i ens huvud, stilla ens människosinnen som binder oss till den materiall världens, och inse att inbillningar, föreställningar inte är sanna (http://100777.com/spiritual/imagination http://100777.com/spiritual/prayerwarriors)

Hoppas mina länkar bringar lycka åt någon här =)

Posted on: 2006/2/5 18:30

See User information
Klart dom gör..

Posted on: 2006/2/5 21:43

See User information
Quote:

100777 skrev:

Hoppas mina länkar bringar lycka åt någon här =)

Ja, absolut. Jag håller helt med Micro. Mina inlägg är inte på något sätt riktade mot dig. Jag är mycket glad över att vi har fått en medlem som tror på osjälviskt tjänande.

Men jag måste få belysa tankar, oavsett var dom kommer ifrån, från andra håll.

Jag är jättedålig på ödmjukhet (varför jag gillar "the way home"), men man kan inte vara bra på allt, lol. Skojade bara.

Nej, förlåt att jag angriper dig nu, så här, i början. Men som sagt, jag är jätteglad att du är här hos oss, och hoppas att du inte förväxlar min löjliga kritik av vad du skriver, som om jag skulle kritisera din person på något sätt.

Mycket respekt,
/Idiot

Posted on: 2006/2/5 22:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper