vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Diskutions grupper
Hej
alla!
jag undrar om det finns något cafe eller liknande där folk samlas och diskuterar saker som diskuteras på vaken.se
jag fick nyss ett tips om cafe solrosen i gbg där man diskuterar lite allt möjligt varanan onsdag eller något sånt var det.
det hade varit kul att samlas och prata lite om den nya värdsordningen estonia,11 september osv håller ni på med sådant eller är ni bara aktiva på nätet?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Diskutions grupper
Jag diskuterar bara med vänner som är kunniga i ämnet. Annars är jag väldigt tyst, eftersom det finns negativa konsekvenser att prata om ämnen som vi gör.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Kan ju iofs vara trevligt att prata med likasinnade ibland, men desto viktigare tror jag är att prata med människor i den egna bekantskapskretsen för att försöka få dem att öppna ögonen. Jag gör det med så gott som alla som jag känner någorlunda bra, och som jag tror är mogna nog att ta emot informationen. Sedan varierar reaktionerna en hel del, allt från "Å fan, det hade jag ingen aning, vad läskigt" till "Nu har du allt snöat in helt o hållet på konspirationsskiten". Bara o kämpa på...

Posted on: 2005/1/4 19:09

Anonym
jag förstår
synd är det förstås
jag pratar väldigt mycket med folk om estonia och skull & bones
men prata om skulls är lönlöst oftast tror folk inte ens att sekten finns
då får man visa "seriösa" källor
som cbs 60 miniuts
expressen och aftonbladet
då säger dom- jaha en grupp mäktiga männ som gör varandra små små tjänster och pratar i ett konstigt hus i usa.

See User information
Jag tror att man inte ska försöka övertyga någon. Jag har en kamrat som är mäkta kritisk. Jag tror jag har spenderar 3 kvällar med att diskutera konspiration med honom, men det är lönöst. Han tror inte på någonting, och det som jag övertygar honom om byter han taktik och tycker det är självklart och betydelselöst. Att jag pratat så mycket med honom är pga att han är en gammal kompis och det har varit kul att umgåts, men någon nytta har det inte gort. Han vill inte tro det och har tagit rollen som djävulens advokat.

Så taktiken jag använder är att berätta för de som vill höra. Om någon inte tror så kan man visa lite bevis, men effter att man har gjort en liten ansträngning så måste man sluta. För det man inte lär sig själv det lär man sig inte alls.

Jag skulle gärna vilja ha lite caffe känsla för skojs skull. Jag har själv försökt att anorda lite i stockholm. Men det har inte varit så stort intresse. om det är några stockholmare som har lust så kan man bara boka in en kväll på något caffe i stan och träffas.

Posted on: 2005/1/4 19:57

Anonym
jo det glömde jag ju en del vaknar till lite i exempelvis 11 september triangeln på 20lappen skull och sånt men många människor blir väldigt rädda och mår dåligt av sånt dom är som sagt inte mogna ännu.

Anonym
precis samma sak gäller i GBG om någon har lust att snacka så hade det varit kul

See User information
Som du säger micro, så finns det absolut många som inte går att övertyga hur man än lägger upp ämnet. Men jag tror ändå att det bästa sättet för någon att öppna ögonen vad gäller sådana här saker är att höra det från någon man känner och litar på. Vet många som aldrig skulle ta sig tid (tyvärr) att gå ut på Internet och söka information, men som gärna lyssnar om någon de känner berättar saker för dem.

Känner igen det där du säger om gamla kompisar; vad gör mn när någon man känt länge plötsligt inte på något sätt har samma åsikter som dig själv...?

Posted on: 2005/1/5 8:42

See User information
Problematiken jag möter när jag talar med och för människor, är att de ogärna byter åsikter. Det tar tid att ändra på människors invanda uppfattning. Då är det väldigt viktigt att man har ett bra och konkret budskap. Och framförallt, diskutera inte åsikter, utan erfarenheter och kunskap! Alla har åsikter om allting, och vad ger det dig att veta vad motparten TYcker om saker och ting? Abslout ingenting. Om motparten istället kommer med fakta blir diskussionen genast mer givande.

På frågan vad man gör med gamla kompisar som inte delar ens egen uppfattning, finns det nog bara två saker att göra. Antingen hittar man ett annat utgångsläge att umgås på. Dvs man har ett annat intresse tillsammans. Meningen är ju inte att man ska ha samma åsikter med alla sina kompisar. Eller så släpper man vännen och går vidare. Det är ingen idé att omge sig med människor som man inte får någonting ut av. Det är både tidskrävande och framförallt kommer man ingenstans.

Posted on: 2005/1/5 16:24

Anonym
Man ska inte påtvinga någon en uppfattning. Det är svårt när man själv har en typ av information som är viktig, men ingen vill ta till sig. Bättre att använda energin på att informationen kommer ut där den ska, så mer människor kan se den och få tillgänglighet till den. Att sitta och försöka övertyga sin vän i flera timmar, dagar, veckor, månader gör inget bättre.

See User information
I går så satt jag och pratade med en ny kompis om olika fakta om konspirationen. Han tag in informationen mycket bra. Men så började en annan kamprat nämna David icke och jag tog på mig att förklara hans teori om reptiler. Det slutade inge vidare, för han sa bara. "Jag vill inte höra någonting mer om reptiler, you are cracy Doc". Så fort jag försökte släta över samtalet lite.

Jag ska nog vara lite mer försiktig i framtiden. Det är inte ens de ämne som jag är speciellt intreserad av. Fört så vill ja veta vad som händer just nu på ett politiskt plan och informare om det. Sen så kan jag börja titta på maktelitens, hobbys, religioner och historia. Visst så kan det vara bra att veta det nu, men det är inte mitt första mål.

Posted on: 2005/1/10 10:12

See User information
Du har helt rätt att det är det politiska man bör fokusera på. Det är trots allt det som är påtagligt och faktiskt påverkar människor direkt. Sen är det mer "övernaturliga" (i brist på ett bättre ord) och ockulta ett intressant ämne att studera, men inget man slänger i ansiktet på en nybörjare.

Posted on: 2005/1/10 10:35

Re: Diskussions grupper?

See User information
Tjabba, allesammans och naturligtvis Maggoth - som "startade upp" denna "tråd" ang. "diskussiongrupper"...
- Jag klämmer in en gammal grejj - som olyckligtvis, inte ännu har förverkligats... Men, som jag ger mig F-N på - skall bli en verklighet, inom en "snar" framtid - Så här, låter det i alla fall:

Kafé Kasam
Demokratisk process i kulturcentret

En längre tid har det varit tal om att ge invånarna i Bengtsfors kommun ett forum för demokratin och den fria diskussionen, en tänkbar möjlig form vore då vad en av initiativtagarna som varit i kontakt med Dalslänningen - P. Häggström, vill se det som:"Café-samtal".

Detta efter mönster av vad som ute i Europa går under benämningen Filosofi-caféer.
En liten historisk förklaring ges också som då berättar att grundaren till dessa diskussions oaser, var en fransman, Marc Sautet, aktiv i Majrevolten 68 och tillhörande vänsterorganisationen under 70-talet, hade en tanke om att en förening mellan politisk aktivism och den filosofiska dialogen är en livsnödvändighet.

Marc Sautet ansåg sig se en likhet mellan det antika Greklands förfall och tillståndet i västvärlden under 1900-talet. Han ville förstå varför den grekiska demokratin slutade i inbördeskrig, då skulle han kanske kunna hjälpa vårt samhälleatt undgå förfallet.

Sautet menade att en kollektiv eftertanke gemensam för alla människor, kan rädda oss från barbari.

När demokratin är hotad måste man ge plats åt filosofin i samhället, Filosofi-Caféerna ska förvalta demokratins idéer. Sautets ambition var att ge vanliga människor redskap för att kunna orientera sig i informationsströmmen, alla ska kunna bilda sig egna uppfattningar på en förnuftig grund.

Principen för ett "café-samtal" går till på det viset att någon närvarande framlägger ett spörsmål, tidslöst eller dagfärskt som kvällens café-värd hjälper till att få formulerad sedan ställer man frågor och preciserar vad som sägs.

Man använder den sk Maeutiken eller förlossningstekniken som en gång praktiserades i de gamla mysterie- och visdomsskolorna i forntiden av Pytagoras och hans efterföljare Sokrates och Platon, m.m. Tanken är att vi bär All kunskap inom oss, den är medfödd men ligger så att säga i träda, en filosof kan hjälpa oss att upptäcka den egna visdomen.

Därför är tanken den anser P.Häggström, att möten av detta slag skulle kunna tillföra café-gästerna, både hälsa för kropp och själ och har då verkligen en viktig uppgift.
De kan ge människor de praktiska redskap som behövs för att tänka självständigt, som är ett måste, framhåller P Häggström om man vill undvika att falla offer för ett beroendeförhållande till situationer man inte förstår att behärska., med andra ord, mötena
skulle kunna lära människor förstå att stödja sina åsikter med goda argument, att tänka och uttrycka sig rationellt är en förutsättning för att delta i samhällsdebatten.

Vilka är då initiativtagarna till detta kanhända framtida kunskapslyft?
Alla medverkar de i en arbetsgrupp som ingår i det nybildade Folkhälsorådet i Bengtsfors kommun, gruppen har även ett namnförslag på café-verksamheten, som för övrigt skall vara öppet en gång i veckan enligt tanken. " Kafé Kasam " så bör det heta och förklaringen ligger i betydelsen av vad ordet KASAM står för och det är något som upphovsmannen, filosofen och socialpsykologen Aaron Antonovsky menade var av livsviktig betydelse för människans välbefinnande.
Ordet KASAM är ett samlingsnamn för treenigheten;

BEGRIPLIGHET-HANTERBARHET-MENINGSFULLHET.

Som kan sammanfattas i betydelsen: KÄNSLA AV SAMMANHANG
Därav Antonovskys "KASAM" och gruppens val av namn på caféet,
- ty vad vore bättre och värdefullare än detta uttryck, där kanhända en uppnådd förståelse för de egenskaper eller aspekter, som är den bärande kraften då det gäller att uppleva ett
hälsosamt liv - fysiskt, socialt och andligt, är det som gruppen vill se förverkligat i detta projekt, detta filosofi-café som de valt att kalla "Kafé Kasam".

Medborgarpaneler och Demokrati

Det man vill åstadkomma med denna satsning, det är ett ökat representativt förhållande när det gäller människors villkor, dagens vilkor är om man, analyserar situationen inte bra, ty
det är uppenbart att människor lider, inte bara den bevisligen utarmade varelsen i sydländerna utan tydligen även den inbillade lyckligt lottade i de s. k. nordländerna.

Det är hög tid att en förklaring ges, vad den så kallade DEMOKRATIN i verkligheten betyder och står för, ty enligt initiativtagarna till filosofi-caféet, har aldrig ens i någon av alla
dessa s. k. demokrati-utredningar o liknande, kommit i närheten av själva fundamentet för vad detta uttryck i själva verket vill ge uttryck för, därför vill gruppen förtydliga här och nu, detta
så allmänt missförstådd och för ondskefulla politiska syften, missbrukade uttryck...

Ordet är Grekiskt och har den allmänt antagna betydelsen: "Folkstyre", men inte i den betydelsen man vanligtvis tilldelar den, den kvantetativa,utan den egentliga värderingen utgår ifrån det - kvalitativa...

Hur ska man då påvisa de demokratiska värdena?
Det är inte alls för det första ett antal (numerären!), som spelar roll när det gäller legitimiteten i vem som kan kallas demokrat eller inte, utan det är hur till vida man låter sitt högre jag
ge sig till känna, det man i gamla Grekland (600 år f.kr) benämde "Demos eller "Daimonion"(Augoeidis), detta sätt att tyda möjligheter att göra val (värderingar), är av naturliga skäl understälda vissa givna förhållningsätt och lagar som är påvisade under tidernas gång men ännu ej av vår tidsanda - av förstående skäl antagna, och då detta på grund av dess obegriplighet, men detta vill alltså dessa caféfilosofer
göra en ända (ändring) på.

(Ja, grabbar - ungefär så, ser - jag - på detta "ämne", kanske det kan vara till någons "nytta"...
Hälsar SHYGETS

Posted on: 2005/2/2 11:32

See User information
Kommentarer till några inlägg och det var de senaste av "Jcky", klart och tydlig med mersmak samt senaste av "SHYGETS".

Detta med "Kafé Kasam" lät väldigt intressant men, ett stort MEN, om man råkar berätta om att det i viss mån har med filosofi att göra, kommer det någon annan då? Har inte tillräckligt "go" i mig för att dra igång något sådant men dyker det upp här i Göteborg så skall jag vara på plats

Posted on: 2005/3/1 23:18

Anonym

Hejsan Alla .

Har inte gett mig in i diskussionen tidigare. Är mer av en lyssnare och analytiker.

Bor i " Götet " och träffar gärna likasinnade över kopp kaffe.

Att föra över sina insikter till vänner och bekanta är inte lätt, det gäller att ha tålamod. Dom flesta är ju fast i gamla dogmer och Ismer. ( manipulerade och hjärntvättade ).

Det verkar som tiden inte är riktigt mogen ännu, men jag ser små tecken på ett framåtskridande varje dag.

Själv är jag medlem på en golfklubb och träffar där människor från alla samhällsklasser. En kompis och jag har märkt att attidyden mot oss har ändrats lite till det bättre på senare tid.

För ett par år sedan så " stängdes" dörren, när man framförde tex " grejor " om Frimureriet.

Nu råkar det vara så att golfen är en frimurarsport och golfreglerna skrevs av dessa i början på 1700-talet, och en del golfare är frimare. Deras golfdag är Måndagar efter gammal sed, som kommer från frimurar-präster i England/Skottland.

Från en frimurare på klubben fick jag bekräftat symboler på våra sedlar. Vid en frågan om detta så fick jag som svar " jasså, det har du tagit reda på ". Så fort vi möts efter detta så är standardfrasen från honom " akta dig för frimurarna " och ibland lägger han till " du har ögonen på dig ".

Han säger detta på ett skämtsamt sätt men.....

Vi kanske alla skall vara medvetna om att vi har ingen lätt väg framför oss .

Anonym
Hej
nu är sommaren här trotts att det regnar idag.
jag undrar om det är någon/några här som har lust att träffas på ett cafe eller en pub här i Göteborg snart hade varit kul att träffas ett gäng .
bara snacka lixom.
jag är iaf jävligt intresserad av att lyssna/prata med likasinade eller "nyuppvaknande"/intresserade.

Göteborg bor ja i

Anonym
tog upp den här igen för det börjar ju brinna i själarna
ang tråden välkommen kfmlr
så alla göteborgare och ni andra oxå förstås ska vi ses på nån pub/cafe elle e det bara ja som har lust?

Anonym
Tjenare...det låter ju trevligt,...7:ans ölhall är ju mitt favoritställe iallafall...

frid

Anonym
jag är öppen för allt
(du har fått ett mail)

Anonym
om två veckor kommer det antagligen bli en pubkväll men det e inget bestämt det e jag och Psilocyber som försöker styra upp det vi har planerat sjunas ölhall iaf välkommen !

Anonym
vad sägs om 1 juli?

Anonym
Får se hur det blir, måste kolla hur mycket stålar som blir över, meddelar efter den 20:e...men visst, några öl ska man väl kunna klämma i sig oavsett, pengar till några öl ligger alltid överst...

Psilo

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper