vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Intressanta tal
Jag har ända sedan jag var liten parvel varit intresserad av olika matematiska regler och för mig magiska tal.
Ett tal som länge fascinerat mig är talet 1089.

Talet är till att börja med ett tankeläsar trick... det var så jag upptäckte talet, men det har återkommit till mig lite då och då eftersom jag stött på det även i andra situationer.

Tankeläsar tricket går ut på att du skriver detta tal på en lapp som ditt "offer" inte får läsa.
Du ber honom tänka på ett tresiffrigt tal som inte är en palindrom. Låt oss säga han tänkte på 357.

Du tar då och vänder på detta tal och ställer det över ditt ursprungliga tal som var 357, eftersom 753 är högre än det första talet. Får du ett tal som är mindre än det första talet tar du alltså det under det första talet.
Nåväl. I detta fall subtraherar vi alltså 357 ifrån 753 och får fram differensen 396.
Då tar vi talet 396 och vänder på detta tal och får fram talet 693. detta tal adderar vi med det ursprungliga 396 och får alltså 1089.
Får du bara 99 vid det första steget adderar du detta med 990.
Alltså:

753
- 357
------
396
+693
------
1089

Fungerar på alla tresiffriga tal som inte är en palindrom.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Någonting som säkert intresserar vissa är:
1 + 0 + 8 + 9 = 18 (3 * 6, dvs 666)
1 + 8 = 9 (Nio, som sägs vara Guds namn)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

En annan kul grej är denna:
1/1089 = 0.00 09 18 27 36 45 54 63 72 81 91 (Nians tabell. Siffran nio sägs vara Guds namn)

Vänder man på talet får man istället fram:
1/9801 = 0.00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15

Denna tabell är också inspirerande:
1 x 1089 = 1089
2 x 1089 = 2178
3 x 1089 = 3267
4 x 1089 = 4356
5 x 1089 = 5445
6 x 1089 = 6534
7 x 1089 = 7623
8 x 1089 = 8712
9 x 1089 = 9801 (Notera att produkten här är talet 1089 baklänges)
Titta också i kolumnerna för produkterna, de två första kolumner räknar uppåt och de två sista räknar nedåt)

Bara att talet i sig är 33^2 gör det intessant också... Eller hur?
33 * 33 = 1089

Vill man vara mycket långsynt kan man också se talet som:
9 * 11^2 = 1089
Dvs 9/11 och två torn rök (upphöjt i två)

33^2 = 1089
333^2 = 110889
3333^2 = 11108889
33333^2 = 1111088889
333333^2 = 111110888889

Sen kommer jag inte på fler saker med detta tal... Men ni får gärna fylla på med mer...
Andra speciella och magiska tal vill jag också att ni postar...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Intressanta tal
När jag sökte på 9-delad geometri så hittade jag 'Den kompletta grafen':
http://sv.wikipedia.org/wiki/Komplett_graf

Vad jag förstår är, att vid grafisk representation är det en Nonagon:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nonagon

Resized Image

Vilket får mig att tänka på 'helig geometri' / 'sacred geometry' vilket är ett väldigt intressant grafiskt ämne för att inte nämna intressant naturligt fenomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_geometry

Mitt egna lilla projekt och labb i 'gudomlig geometri' hittar du här:
http://www.extrico.org/blue_lotus.html

En sidonotis till detta är att Georg Cantor som var en starkt troende matematiker försökte räkna ut det oändliga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Cantor

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Jag kan tillägga dock att man kan köra tankeläsartricket med 1089 genom att säga att man får tänka på ett tal mellan 1-999 och enda regeln är att det inte får vara ett tresiffrigt palindromtal.
Då kan man köra rakt uppifrån och ned så det ser helt naturligt ut, men man får anpassa uträkningen lite.
Detta gör det i många fall roligare, eftersom det blir ungefär 65% chans att personen inte kan upprepa detta fenomen med ett annat tal, så tankeläsaraspekten blir påtagligare.

See User information
Tack, det var intressant.

Posted on: 2010/3/16 13:37

Anonym

Detta är för avancerade grejer error..
hehe

See User information
matematik är i grunden kreativt, lika så livet.. eftersom det är ifrån livet detta har sitt ursprung.. alla som fastnar i system är fast i livet och har således inte uppnåt frihet.. inte ens frihet att hitta på sina egna talmönster och följa sin egen numerologi.. utan försöker istället läsa sig till kunskap i böcker eller på internet.. finns en stor mängd människor idag som tappat kontakten med livets lekfulla sida och försöker istället "bestämma" vad som skulle vara rätt eller fel, så att de ska känna sig trygga i sin kunskap.. när de egentligen bara lindat in sig själva i en trivsam fälla..

Posted on: 2010/3/16 19:21

Anonym
Quote:

Orion skrev:

Detta är för avancerade grejer error..
hehe
Det var för din skull jag skrev just den delen... Du är ju så intresserad av Babylonisk numeroligi.
Jag har tidigare sagt min åsikt, nämligen att jag tycker det är fel att bryta ner tal för att få ett resultat, men jag gjorde det här för din skull Orion.
Kom gärna med egna tal som har fler intressanta egenheter än detta tal...

Ja, förutom 1,618 och 3,14 då...

Anonym
error, bara en liten ironisk post, .. ville se hur du känner dig när man gör samma sak... för överigt intressant :)

Quote:
Ett tal som länge fascinerat mig är talet 1089

Det är inte så konstigt då error att du dragit sån uppmärsamhet mot mig, fast på ett negativt sätt... nu har du missat en levande 1089 som kunde kanske hjälpt dig vidare vart du än satt fast.

föresten siffrorna 1089 är mina födelse år :))

1980-891=1089

Quote:
Hur kommer 891 in i bilden? är du född den 89:e Januari eller

jag gjorde så som man kan göra med denna siffer sätt... 1980 sen minus siffran som blir baklänges 0891

1980-0891=1089

1980 är mitt år tal.

Anonym
Hur kommer 891 in i bilden? är du född den 89:e Januari eller?

EDIT: Aha... 1980 baklänges. Det är ju just talets skönhet... Att det ofta blir 1089 när man vänder på ett tal och subtraherar eller adderar.

Du får vara hur ironisk du vill... Det lustiga var bara att jag slängde in just den delen för din skull. Därför som jag skrev som jag gjorde. Men det är helt ok att du sysslar med Babylonisk numerologi, jag har ingenting att säga om detta, jag har lite svårt för det bara eftersom man som sagt bryter ned tal tills det blir ensiffrigt och jag har svårt att tro det bara finns nio ärketyper.

Jag tycker dock talet är så otroligt intressant, men har tyvärr inte stött på de kriterier talet är regel för ännu.

Förresten sitter jag inte fast, utan börjar vända mig ifrån myticism, symboler och sånt. Jag har sett det mesta redan.

Men då du ger sken av att redan känna till detta tal, kanske du kan fylla på med fler av talets egenheter?

Anonym
Error jag tycker inte du ska sätta stämpel på vad jag sysslar med??

babylonsk eller sumerisk , det är skit samma , det är mattematik och symbolism som trycks ditt huvud varje dag. jag tar inte parti för någon sorts religion, tids epok eller nåt annat bullshit....

Jag ser mig som en Människa vilket jag anser är något Mycket mycket heligt och kraftfullt och unikt , och jag ser mina bröder och systrar som har blivit sjuka och de har glömt vad Människa är för nåt. De har helt och hållet förlorat ordet ARIER och har översatt den med SLAV. Det gör ont att veta att vi endast kan vara här 100 år och inte kunna göra nåt så man öppnar ögonen för andra som kommer efter oss. De ska inte knäböja sig inför nån kors, eller sten för att de är Människor.

, varför jag valt symbolism just denna tid är pga av den just har kommit till mig, jag har absolut inte valt det själv , det kan nog ha med religions friheten att göra att jag ser mera saker nu, eftersom jag vågar ifrågasätta allting. Och passar på gör hellre nåt än inget, jag försöker min vän.

Anonym
Det var inte att stämpla dig. Du har ju gett en hel del exempel på Babylonisk numerologi.
Jag känner att du överreagerar...

Nåja...
Finns det någon som har andra intressanta tal att dela med sig av?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper