Vakencorner
|
Anonym
|
'Det sjuka samhället'
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Frågar man dom flesta människor omkring sig så går vi i en koncensus om att samhället är sjukt.
Det har blivit ett praxis i vår världsuppfattning och rent pragmatiskt skall vi 'acceptera' det som det är. Skall man ta det lite längre och diagnosticera samhället så är det neurotiskt och psykotiskt. Det komiska är att man, i USA, har tagit bort 'Neurotisk personlighetsstörning' ur sin diagnostikmanual. Neuros Quote: Neurosis is a class of functional mental disorders involving distress but neither delusions nor hallucinations, where behavior is not outside socially acceptable norms. It is also known as psychoneurosis or neurotic disorder, and thus those suffering from it are said to be neurotic. Once a common psychiatric diagnosis, the term is no longer part of mainstream psychiatric terminology in the United States, though it continues to be employed in psychoanalytic theory and practice, and in various other theoretical disciplines. http://en.wikipedia.org/wiki/Neurotic Min bild är att man behöver ha detta stadie för att kunna utöva sin makt så obegränsat som möjligt. Jag ser det som att man degraderar och exploaterar folk genom att försätta massorna i ovanstående stadie. När vi går runt i ett sådant stadie så känner vårat ego konstant hotat och vi går runt och utövar våra skyddsmekanismer, i en serie av orsak och verkan, så blir det ett bombardemang av skyddsmekanismer. T ex 'Projektionen' som är en attackerande variant och utgår från en form av 'passiv aggressivitet'. Du är, jag är, han är, dom är osv... Steget efter neuros, rent ekologisk tolkar jag som 'psykotisk' och härleder man det till våra skyddsmekanismer, så är 'Förnekelse' en psykotisk skyddsmekanism. Det som vissa kallar 'komaism' osv här på forumet. Det instrumentella i sammanhanget är då propagandorna, politikers behov av uppmärksamhet, näringslivets behov av ökad omsättning samt imperialisternas behov av makroreformer. Att man väljer att stryka neurotismen är att acceptera det som praxis och standard i vårat samhället och bortser från en djupare men högre filosofisk princip om 'balans' och 'ekvilibrium'. Skall man ta det vidare, så kan man diskutera det ur ett sociologiskt perspektiv där man låter olika folkgrupper gå lös på varandra i neurotiska/psykotiska stadier för att slippa bemöta de svåra och relevanta ämnena som t ex krig, världsvält, hemlöshet, vacklande ekonomi osv. Det som hör till saken är förståss att människorna 'högst' upp i samhällsskicktet är just det, människor dom med, så dom agerar utefter samma psykologiska principer om man bortser från det faktum att dom kan styra folk med medias makt och de pengar som dom har och skapa verklighetssplittring och därmed exploatera de fattiga. Deras liv är nog alltid hotat i en värld av ojämlikhet och fattigdom. |
||||
|
||||
|
Re: 'Det sjuka samhället'
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jag skulle vilja påstå att det handlar om att eliten och de bakom NWO är de stora psykopaterna och som i sin tur påverkar den vanliga människan att tänka som de. Tidigare var det någon som skickade den här länken
http://www.sott.net/articles/show/148 ... at-Evil-Comes-from-Others vilket jag personligen tycker speglar ganska bra hur eliten fungerar och hur de påverkar oss. Ta t ex när Madeleine Albright (bilderbergare) intervjuades om vad hon kände för de barn som dödades i Irak, varpå hon säger att "det var värt det". Speglar inte detta hur en psykopat tänker? Eller ta bara när Israel utrotar palestinierna och bygger nya bosättningar exklusivt endast för israelerna och judarna. Reagerar man inte och tycker att det är ok så har man själv blivit en del av det psykopatiska mönstret som utspelar sig. Eliten ger deras "moral" till den vanliga människan som till slut blir till norm. På så vis har mänskligheten fått en låg moral och medvetenhet. Och det är den här medvetenheten som speglar "det sjuka samhället".
Posted on: 2010/3/29 8:58
|
|||
|
Life´s but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
---William Shakespeare |
||||
|
||||
|
Re: 'Det sjuka samhället'
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Visst, tankemönster skiljer sig mellan olika människor.
Ur elitens världssyn måste "folket" vara väldigt konstiga i sitt resonerande. Eliten ser säkert "folket" som de "sjuka" eller "dumma i huvudet". (Detta få jag dagligen antydningar om, "folket" är inte insatt i de svåra frågorna och är inte kapabla att ta ställning.) Men jag tror att denna demonisering och distansiering som uppstår starkt bidrar till att empati för den andra gruppen minskar. I båda riktningarna... Rika som blir mentalt attackerade av "folket" dag efter dag isolerar sig och tappar samtidigt känslomässiga band till folket. Därefter kan de behandla folket så som många beskriver. Som boskap. Likaså folket, folket skaffar sig en fördom och generaliserar eliten så att alla försök eliten gör för att hjälpa tolkas som att de vill folket illa. Det är en osynlig barriär som byggs från båda hållen på grund av bristande kommunikation. Därför tror jag att en ren demonisering av andra grupper aldrig är bra. Vare sig det handlar om religiösa grupper eller förmögenhetsindelningar. Vi måste rasera alla tanke-barriärer som vi bygger dag efter dag. Vi har ett för starkt immunförsvar... http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... =&topic_id=18229&forum=86
Posted on: 2010/3/29 10:32
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login