vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing

See User information
Så sjöng Ewert Taube och så har det råkat bli för min del också. Av diverse orsaker befinner jag mig ibland i närheten av Lake Victoria, världens geografiska navel.

Ibland besöker jag en ort i ett distrikt nära det jag bor i och hälsar då på familjen till Nicholas Otieno Ochieng som bor på en sk shamba, dvs mark som tillhör några danskar som har byggt ett ganska stabilt hus ute på en udde i sjön. Det är till uthyrning då och då, för övrigt.

När jag var därnere för en dryg månad sedan tog Nicholas med mig till det närbelägna Nyandiwa och visade mig den skola hans barn går i, den bär det imponerande namnet St. Vallerian Academy.

Men verkligheten är några små plåtskjul som hyser bortåt femtio barn i olika åldrar. Lärarna utgörs av unga nyutexaminerade lärare som arbetar utan lön. (I Kenya får man gå upp till två år efter examen och vänta på en placering nånstans).

Många av barnen är sk Orphans, dvs att de har oordnade familjeförhållanden. Walt Disney sägs ha hämtat idén till Kalle Ankas släktförhållanden ur en etnografisk bok från detta område! Må vara hur som helst med detta, barnen är glada och pigga trots den relativa fattigdomen.

Men det gäller för dom att nå upp till KCPE, som är den kenyanska normen för vad barn skall klara. KCPE är ett centralprov som får stor uppmärksamhet i Kenya, de duktigaste barnen i landet kommer i dagstidningarna och alla resultat ligger på nätet. Utan att ligga på 250 poäng kan man inte komma vidare till Secondary eller få statliga eller kommunala jobb. Och dessa barn har som sagt inga curlingföräldrar precis.

Men tillbaka till St Vallerians Academy: Jag dök upp en varm eftermiddag i tropikhjälm och fick sitta framför barnaskaran. De dansade och sjöng riktigt vackert, och skolans lille rolighetsminister var framme och berättade en riktigt lustig historia om additionens irrgångar.

Och jag drog upp ett par tusenlappar ur innerfickan och säkrade inköpet av diverse böcker och kompendier.

Jag har lite bizniz med Nicholas (jag skall ner om någon vecka och sätta ut kräftburar!) och om vi får nåt skall vi sälja det dyrt till kineserna i Nairobi. Men jag har inga större belopp tillövers, jag var ju nere för fem veckor sen och skall redan tillbaka.

Men jag vill så gärna hjälpa skolan, jag blev så rörd av barnen. Det är länge sedan jag haft kontakt med barn i den åldern och när jag tänkte på hur dom eldar upp skolorna här hemma och hur förståndiga de små flickorna är därnere kunde jag inte hålla tårarna tillbaka...

Finns det någon som vill hjälpa dom?

Man kunde tänka sig att denne någon om man nu inte vill skicka pengar bara "sådär" kunde tänka sig att åka ner och lägga nån hundring om dagen för att hyra stugan, som är ett helt hus faktiskt. På kvällarna hör man bruset från den väldiga sjön och på dagarna kan man fräsa runt med en hyrd jättekanot med utombordare och bese skär och holmar.

Området hittas lätt på Google maps. Kolla upp var gränsen mellan Tanzania och Kenya går ut i sjön och gå upp förbi den första udden där det ligger nåt som heter Muhuru till Karungu. Det går en väg snett över landet upp till höger, där ligger Nyandiwa och utanför fiskarbyn på Kiwa Island.

I relativ närhet finns dels en game park men också ett mystiskt väglöst område nära sjön omkransat av slocknade vulkaner dit ingen kommer. Sjön är underbar och området är vackert helt enkelt.

Vad man bör ta med sig är stearinljus, radio och några pappvin (skitdyrt i Kenya).

Biljetter till Kenya kostar runt 7000 om man åker med KLM, Ethiopian och Turkish Airlines ligger också i den nivån. Så du som är trött på Thailand och vill se nåt annat där solen skiner kanske skall kolla här, men det hela vänder sig kanske lite mer till Indiana Jones-typen än bekvämlighetsfanatiker, det skall erkännas...

Glöm inte att besöka skolan, ni kommer att se något som ger er perspektiv jag lovar!

Jag bifogar lite adresser, glöm inte att hälsa från mig (Mr Leo, som jag kallas därnere)
Farfar kan en del danska och heter Isaac. Min kompis heter Nicholas och har +254 724 11 95 23. Det kostar inte skjortan att ringa om man köper ett Vectone-kort och stoppar i telefonen, bara 45 öre minuten fast det är så lång.
Han har mailadress också men man skall nog ringa eller smsa och säga att han har ett mail. ochiengnic78@yahoo.co.uk
Postadressen är P.O. Box 41, 403 33 Nyandiwa, via Homa Bay, Kenya

Attach file:

Link only for registered users
Link only for registered users

Posted on: 2010/3/30 11:55
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper