Hur många är det som har dött i Irak är en fråga man skulle kunna ställa sig om man intresserad av att förstå effekterna av den moderna krigsföringen. Det finns en studie gjord av undersökningsföretaget ORB som presenterades i september 2007 som pekar på att det kan röra sig om 1.2 miljoner människor sedan invasionen 2003.
En annan studie som presenteras av författaren John Pilger i boken 'Det vi inte fick veta' pekar på att uppemot 1 miljoner irakier dog som ett resultat av FN sanktioner i mitten av 90-talet. WHO har bekräftat 500 000, Iraks hälsoministerium hävdade 1.25 miljoner.
Tittar man lite snabbt på Wikipedia så skrivs det om 6 källor, bland annat ORB men även WikiLeaks, vars material bekräftar ca 110 000 döda. Associated Press rör sig ungerfärligt med samma siffra, precis som 'Iraq Body Count project'. Enligt den medicinska tidskriften 'The Lancet' rör det sig om ca 600 000.
Vad jag förstår så så räknar man lite olika, 'våldsam död som resultat av krig', är en dödsfallstyp. En död är inte en död utan man gör skillnad och skapar förvirring, låt kalla definitions förvirring. Skälet till att jag reagerar på just detta är den oberäkneliga död som kommer med förgiftning av dricksvatten och sjukdom som kommer med användandet av uttjänat uranium som sägs leda till cancer och leukemi.
Kanske kan man gå så långt och kalla det värdeförvirring. Onekligen är en död terrorist mindre smärtsamt än en död bäbis.
Tar man det ur ett militärstrategiskt perspektiv så går det här under kategorierna bedrägeri, villfarelse, svek eller illusion. I alla fall om man förutsatter att det här är administrerad informationsspridning, och det kan man ju inget annat än bekräfta genom enklare deduktion. Trots allt, för att citera Winston Churchill:
-"I krigstid är sanningen så dyrbar att den måste förses med en livvakt av lögner".Rent konkret kan man alltså inte veta hur många det är som har dött, inte nog med militärstrategiskt bedrägeri så har det ju även, i det här läget med tidsspann och bevisföring att göra. Kanske måste man nöjja sig med just detta, att man, som aspirerande journalist och enskild person aldrig kommer kunna veta.
Tar man det ur ett historiskt perspektiv och tittar tillbaka på andra världskriget så kan man inte annat än bekräfta instutionerade problem. När jag gick i högstadiet fick jag lära mig att 6 miljoner judar dog som ett resultat av Hitlers utrotning. När jag ställer mig en fråga om hur många som dog under andra världskriget idag får jag svaret, av Wikipedia, att 50-70 miljoner människor ska ha dött.
Den stora mängden döda låg i själva verket i Kina och forna Sovjet. Då historieböckerna i min undervisningsplan högstadiet ser ut och innehålla vinkling, propaganda, demonisering och villfarelse kan man inte annat än bekräfta att det som råder i krigstid även råder under fredstid samt att sanning kanske är något vi måste se oss om bland stjärnorna eller för att citera Oscar Wilde:
-"Sanningen är sällan ren och aldrig enkel".Själv så ställer jag mig frågandes om hur höga stängsel och hur mycket skydd vi kommer behöva för att bemöta den mängd producerade terrorister som kommer med alla dessa dödsfall.