Vakencorner
|
Just nu på SVT2
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Mellan kl 20.00 - 00.20 Tema: Tro och vetande
Kan kanske intressera någon
Posted on: 2006/4/29 18:11
|
|||
|
||||
|
Re: Just nu på SVT2
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ni måste bara se det här. Det är verkligen bra
Posted on: 2006/4/29 18:46
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
höger och vänster politik för vår existentiella paradox..
relgion eller darwin.?.. bajs eller spya säger jag.. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
följde inte programmet så noga men vad sa dom om intelligent design.??
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Helt klart är skapelsen intelligent design. Slumpen? Nej!
Tyvärr används ID för kristen propaganda. Det bästa i undervisningen är väl att informera om både evolutionsteorin och andra teorier så får var och en tro vad man vill. Att tro blint på vetenskapen är nog inte så lyckat heller. Jag blir lätt frustrerad när man i TV, radio och övrig media sänder vetenskapliga program och påstår att så här är det. Det vore bättre om man var lite mer ödmjuk och sa att så här tror vetenskapen eller bibeln eller vad det nu kan vara att det är. Var och en måste ha möjlighet och frihet att dra sina egna slutsatser.
Posted on: 2006/4/30 10:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
> av Skywatcher den 06-04-30 12:13:11
> Helt klart är skapelsen intelligent design. Slumpen? Nej! Min uppfattning om debatten mellan evolution & intelligent design är att de flesta verkar uppfatta det som att det endast finns två alternativ. Det ena utesluter inte det andra. Själv diggar jag de som dillar om maya-kalendern, holografiska universum, oneness, etc, pga av att de tänker steget längre, och bygger teorier om att universum kan vara designat med inbyggd evolution. Därmed inte sagt att jag är låst i någon utav dessa världsbilder utan jag är öppen för att det kan ligga till precis hur som helst.. /fresco
Posted on: 2006/4/30 12:07
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag är också öppen för olika teorier. Evolutionen måste ju ändå bygga på någon form av organism från början och vad/vem har designat den och kanske programerat den för vidare utveckling. Det finns många möjligheter. Det är väl något som de flesta människor funderar på emellanåt. Visst är det spännande.
Posted on: 2006/4/30 13:27
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Vi kanske bara är ett spel, som the sims, där vi uppgraderas lite då och då och där buggarna upptäcks allt efter som....?
Kom att tänka på en film jag såg: The Thirteenth Floor. den var cool. Filminfo: Douglas Hall och Hannon Fuller har skapat en datasimulering av Los Angeles, som det såg ut 1937. En dag vaknar Hall och hittar en blodig skjorta i badrummet och Fuller hittas mördad. Hall blir polisens huvudmisstänkte. Men var det verkligen han som mördade sin vän? Varför minns han ingenting? För att finna svaren måste han hämta meddelandet som Fuller lämnade i simuleringen.
Posted on: 2006/4/30 13:59
|
|||
|
Stå på dig innan någon annan gör det
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
> av Gramse den 06-04-30 15:59:05
> Vi kanske bara är ett spel, som the sims, där vi uppgraderas lite då och då och där buggarna upptäcks allt efter som....? Will Wright, skaparen av The Sims, Sim City, håller på med ett nytt spel, Spore, där man får följa evolutionen från encellig organism till galaxfarande varelser. Detta spel är en blandning av evolution & intelligent design. Här kan man ladda ner o se en video om detta spel: http://video.google.com/videoplay?doc ... 72603330420559198&q=spore > Kom att tänka på en film jag såg: The Thirteenth Floor. eXistenZ är en annan film om liknande tema. Sevärd den också om man diggar denna typer av filmer. http://www.imdb.com/title/tt0120907/ http://ts.searching.com/torrent/372073/eXistenZ_1999_XviD_DVD_Rip /fresco
Posted on: 2006/4/30 14:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
> av Skywatcher den 06-04-30 15:27:54
>Jag är också öppen för olika teorier. Evolutionen måste ju ändå bygga på någon form av organism från början och vad/vem har designat den och kanske programerat den för vidare utveckling. Det finns många möjligheter. Det är väl något som de flesta människor funderar på emellanåt. Visst är det spännande. Vare sig man tror på Big Bang, Gud, något annat, så är det lätt att hamna i frågeställningen: Vad fanns innan, vem skapade Gud, vem skapade fröet till allt vi upplever, etc.. Klurig fråga utan något bra svar. Möjligheten finns dock att frågan är felställd, och en följd av vårt tidslinjära sätt att tänka, där allt har en början och ett slut. Kanske svaret på frågan är att någonting finns och har alltid funnits och kommer alltid att finnas, nuet.... Mycket märkligt att det existerar något är min personliga åsikt. Nästan märkligare än att det inte skulle existera något.... /fresco - Existerar ingenting?
Posted on: 2006/4/30 15:42
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Här finns en intervju med David D´Armond, en geolog som forskat på evolution och intelligent design:
http://theedgeam.com/interviews/David ... mond%2007.31.04%201st.mp3 http://theedgeam.com/interviews/David ... mond%2007.31.04%202nd.mp3 Här är en intervju med Brooks Agnew som har en teori som kombinerar de båda: Noah's Ark & Creation Physicist Brooks Agnew discusses Noah's Ark and the age and origin of the Earth. He believes the Earth is both 7,000 years old and 4.5 billion years old. To account for this seeming contradiction, Agnew's creation theory proposes there are two Earths: one temporal (physical), the other spiritual. "Those two Earths were brought together to make this living, vibrating planet upon which we live," he says. According to Agnew, the Genesis account describes the creation of two "water planets" separated by heaven. One of the planets, the spiritual one upon which Noah resided, was moved like an Ark across the "cosmic sea" to our solar system through a black hole. Agnew speculates that black holes were created for the purpose of traveling from one point in the universe to another. http://theedgeam.com/interviews/Brook ... gnew%2005.28.05%201st.mp3 http://theedgeam.com/interviews/Brook ... gnew%2005.28.05%202nd.mp3
Posted on: 2006/4/30 15:57
|
|||
|
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login