vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#1


See User information
Låt tusen blommor blomma, hette en kampanj i Kina för många år sedan. Namnet på kampanjen var faktiskt jättebra...

Jag var inne i en affärskedja i går. Dom har också börjat med att låta kunderna själva stämpla in sina varor, om några år är detta standard överallt.

Vad i hela friden skall folk leva av om samhället skall baseras på lönarbete???

Därför tänkte jag att man kunde lägga ut lite ideer nånstans, om det skall vara under en rubrik här på Vaken eller om man skal skapa en egen sida har jag egentligen ingen åsikt om.

Tanken är att investerare skall kunna kolla upp om någon har några goda ideer.

Med investerare menar jag inte bara diverse fonder som mest brukar syssla med att lura stater eller småsparare, utan kanske det finns någon som har nåt som går att använda i samband med någon av ideerna, som exempelvis en fiskdamm eller en stor gammal buss...

Jag går ut med följande idé som kan vidareutvecklas:

I går råkade jag också gå forbi en buss som det stod "Partybussen" på. Ombord var ett glatt gäng som firade en tjejs tjugoårsdag! Dom hade dåligt med plats hemma så dom hyrde en stor buss inredd med disco och bar som parkerade ett ställe där dom inte störde i närheten av hemmet och så gick dom igång till tidigt på morgonen. Chauffören berättade att ibland åkte dom ut till stranden eller nån festival i samlad grupp med kunder och att det brukade vara mycket trevlig stämning ombord. Eftersom det halsades en hel del drycker får man ju ha nånstans att pinka också men det fanns. Sätena var ordnade mot varandra med en liten bordsskiva emellan och det går in en sextio personer utan vidare i en beg. ledbuss, just dom säljs av just nu av de olika trafikbolagen, fick jag veta.

Det var bara EN idé, jag har flera... OBS att det inte behöver vara nåt helt nytt ingen har hört talas om, det gäller bara att tillämpa saker som redan finns i de flesta fall.

Posted on: 2014/2/2 10:57
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#2


See User information
Själv håller jag på med att planera fiskodling i stor skala. Detta är ett sätt att lösa en massa problem, även sysselsättningsproblem, och Sverige har goda förutsättningar.

http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/ ... atteokning-av-fiskodling/

Om du som läser detta är en intresserad av att få lite inside info, så bara skriv till mig via brevknappen

Posted on: 2014/2/9 20:15
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#3


See User information


Bara en lite dum fråga...

Borde vi inte driva detta längre, än uppfinna hjulet på nytt med "affärer"? Nu skapas det block, för sen sammansluta allt under ett diktaturiskt styre, av precis detta med "affärer"?

Dags att bli En familj... Kanske utgår du ej tar/ger betalt av din fru eller barn för mödor för egna gemensamma bästa?

Var det inte denna skit som drog ned oss från första början?

I fred och <3!

Posted on: 2014/2/10 1:06

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#4


See User information
Fiskarna i tanken slipper göra annat än att äta men dom får betala med sin egen kropp. Är det din enda affärsidé?

Posted on: 2014/2/10 7:56

Edited by Asgeir on 2014/2/10 8:15:57
Edited by Asgeir on 2014/2/10 8:18:48
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#5


See User information


Är det inte denna överkonsummering som står i orsak varför det ens behöver dammar för fiskarna? Detta med "Affärer", är ju våldtäcksmannen och naturen offret.

Finns så många fina lösningar på energi tex, istället för att förstöra vattendragen och tex laxens lekplatser... Sen denna laxodling är en styggelse med, kanske vi inte ens behöver ta upp.

Istället för leva med naturen som det är tänkt, så har detta kontroll verktyg orsakat ett krig mot allt liv på denna planet...

Och kanske det bästa av allt, hela skiten är ett påhitt, människornas egna påhitt!

I fred och <3!

Posted on: 2014/2/10 17:53

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#6


See User information
haha, din gamle rrare, där fick jag dig allt, men gläd dig då åt detta klipp helt i din stil:

http://www.youtube.com/watch?v=5tnxsSTAy3U

Posted on: 2014/2/11 11:32
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#7


See User information
Jag tycker karpodling är intressant:
Common Carp Fish Breeding In Nepal
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/-FTic-_ZlUM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

http://www.youtube.com/watch?v=-FTic-_ZlUM

Posted on: 2014/2/11 15:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#8


See User information
Över hälften av all konsumerad fisk är odlad men när det gäller den vilda fisken i hav och sjöar börjar situationen bli smått förtvivlad. Nyligen blev räkorna rödlistade, det tror sig fan det när man fångar dem med rommen på magen, obegripligt att man inte lagstiftar i stil med jakt då det är förbud under tiden dom får ungar och ungarna är små.

Runtom i världen sker det hemska saker, korallreven i tropikerna rensas i rakt takt med dynamitsprängning för att komma åt de sista resterna av bestånden...

Men i Sverige har vi enorma möjligheter slumrande, fodertillverkning är inget problem och inte saknar vi vatten precis.

Ändå är det att föredra att farma fisk i slutna system, både härhemma och utomlands, detta mest för att temperaturvariationer inverkar menligt på fisken och så kan man stoppa sånt som föroreningar på själva utsläppsplatsen.

Sånt som fiskblod och bajs är det jag tänker på, men det kan användas som gödning under kontrollerade förhållanden och i kombination med växtodlingar.

Karp är en fisk som passar i Europa och kan gå i utomhusdammar.

Det finns faktiskt en massa gamla utomhusdammar som inte används i dag. Bara att sätta igång igen...

Men slutna system med tankar är det jag tänker på. Fodertillverkningen är ett framtida experimentområde, man kan tänka sig att odla insekter exempelvis.

Sen har vi produktutvecklingen. Den mest odlade fisken i dag är tilapia, en väldigt tålig växtätare som dessutom är den första odlade fisken i världen. Det är tilapia som Jesus delade ut vid Bergspredikan.

Tilapia är inte så känd i Sverige men den liknar en vanlig aborre fast med mindre ben i. Smakan är helt ok. Dom kan bli rätt stora, uppåt kilot är inte ovanligt, men de sundaste och friskaste brukar väga omkring 450 gram och det tror jag inte svensken gärna har på middagsbordet, det skulle ta lång tid att vänja folk.

Men i utlandet är man inte lika kräsna, och dessutom skulle man kunna göra specialiteter som exempelvis fisksnacks exempelvis med räksmak.

Jag har själv ett projekt i Afrika med tilapia, vi gräver helt enkelt dammar, kalkar dom, häller i vatten och slänger i lite koskit och sen får det stå några veckor.

Då köper vi sk "fingerlings", alltså små små tilapiapojkar (det måste vara pojkar för om det är flickor med bliver dom på smällen direkt och fyller hela dammen med nya yngel).

När solen skiner bildas det algplankton av koskiten som är det fiskarna äter, och samtidigt ger dessa grönalger syre till vattnet under dagtimmarna och det hela sköter sig själv faktiskt.

Vattnet är så grumligt av algerna att måsarna inte inser att det är serverat... och efter ett halvår är det dags att tömma dammen, plocka fiskarna och förbereda för nästa omgang.

Pengarna i detta? Tja, egentligen är det en god affär...

Posted on: 2014/2/12 12:19
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför inte skapa en tråd för goda affärsideer?
#9


See User information

Tack för låten broder, kul text och jag gillar dialekten!
Självklart kommer en i return av ren välvilja;
https://www.youtube.com/watch?v=2_xd0BeKxmw


Det du talar om i denna tråden är att skapa en affärsmöjlighet och fisk är affärsområdet. Istället för urfiskning av alla vattendrag? Påminner lite om Laxen i Norge, sen går det åt fanders med naturlaxen iaf...

Att fortsätta i samma hjul tror jag inte är lösningen och inte ligger den heller i bygga en fish-vault i nordnorge...

I fred och <3!

Posted on: 2014/2/12 20:48

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
33 user(s) are online (33 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 33

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS