vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

bygge eget Doomsday survival kit [first aid kid]

See User information
Något förenklat kan man säga att en survivalist är en person som förbereder sig för att kunna överleva i en krissituation. Förr i tiden var alla survivalister; då gick man inte till McDonalds för att äta lunch eller till ICA för att köpa en färdigrätt att värma i mikron. Man odlade och födde upp sin mat, som man sedan lagrade för att ha tillgänglig när vintern kom.

En survivalist är en person som förstått att man inte kan lita på att samhället skall ta hand om en från vaggan till graven, och som därför vidtar åtgärder för att skydda sig själv och de sina om något skulle hända – en naturkatastrof, långt strömavbrott på vintern, krig etc. Att i Sverige inte lita på staten är något som för de flesta är omöjligt att förstå - vi har indoktrinerats att tro på den goda staten sedan vi föddes, i princip. Men tänk er tillbaka till förra vintern.

Det kom lite mer snö än vanligt, och det var lite kallare än normalt, och helt plötsligt slutar tågen att gå. Folk satt fast i timtal, oftast helt utan information om när nästa tåg skulle komma - om det överhuvudtaget kom.

En så simpel sak som att hålla tågen gående när det snöade var något som staten inte var kapabel att göra. Så litar du verkligen på att staten skall ta hand om dig i en situation som är betydligt mer allvarlig? Jag gör inte det.
Så vem är då jag? Jag är en man på trettio plus ett par år till, som först kom i kontakt med survivalism i och med att jag läste om milisrörelsen i USA. Jag tyckte det lät vettigt, men var för lat och bekväm av mig för att göra något annat än att nicka instämmande. Nu har det blivit ändring på det. Ett par kängor skall beställas inom kort, därefter blir det marschträning varje dag för att få bort extrakilona och bygga upp konditionen.
Hjälp mig gärna bygga ett hemma apotek genom att fylla på med produkter var man bör ha i hushållet. OT: jag uppmuntrar ingen här beställa läkemedel ifrån nätapotek där inget recept krävs. jag rekommenderar ingen att göra så annat än på egen risk.
Beräknad budget 2-3000kr. hållbarhet 7-8 år.

Norgesic: Spänningshuvudverk, innehåller muskelavslappnande.
Alvedon...
Rinomar: Mot något i skallen... Typ bihåleinflammation
Herracilin: Mot svinkoppor.
Koffeintabletter: För mer vaket tillstånd.
Glidmedel: Mot friktion. Inte för det ni tänker på
Voltaren: Asbra mot tandsprickning, och migrän har jag erfarit.
Tryckförband såklart. helst 10m rulle.
Plåster: Kan användas som tejp i nödfall.
kirugiska saxar
Tradolan: Mot smärta... inte för flumm...
antibiotika likt doxycyklin eller flagyl mot blodinfektioner(obs länken leder till ett nätapotek ), skalpeller, kortison i olika former, antihistaminer.
1st aktivt kol x50tabletter.
(Tveksamt om man bör ha läkarsprit?)
1st kirurgtejp 12mm
20st barnplåster
20st plastplåster
20st compeed
1st 50ml burncare
1st fingerförband 6 x 50cm
2st rullar elastisk tejp
2st mitella
4st kräkpåsar
1st papper och penna
1st pannlampa
1st ficklampa (reserv)
1st handspritpenna (reserv)
1st fickkniv
10st extra skyddshandskar
1st paket vattenreningstabletter
2st pincetter
2st saxar (varav en steril)
5st säkerhetsnålar
1m elastiskt snöre
1st tändare

Fyll gärna på min lista
OT:

Posted on: 2015/2/21 21:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper