vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Supermaskinen som kan stoppa terrorbomberna - Aftonbladet

See User information
"Avslöjar explosiva vätskor på tre sekunder
Terroristerna planerade att spränga flygplanen i luften med hjälp av explosiva vätskor. Nu kommer ett nytt vapen i kampen mot terrorn – en apparat som kan skilja på olika vätskor inne i behållare.
Uppfinningen kallas HAZAID. Enligt forskarna vid Pacific Northwest National Laboratory i Richland är det en ren tillfällighet att de presenterar innovationen så snart efter att den brittiska polisen avslöjade terroristernas plan på att spränga flera flygplan i luften – med hjälp av olika vätskor som skulle blandas till bomber.
Apparaten fungerar genom att analysera hur lång tid det tar för ljudvågor att ta sig genom en väska, och genom att se hur ljudvågorna förändrar sig genom väskfärden. Maskinen sägs vara så precis att den kan skilja vanlig coca-cola från coca-cola light.

”Många falsklarm”
Kontrollen av en väska tar inte lång tid, så uppfinningen kan göra säkerhetskontrollerna betydligt snabbare.
-Vi gör en analys på tre till fyra sekunder, men jag tror att vi kan klara att få ner det till en eller två sekunder, säger Aron Diaz, som lett forskarlaget bakom produkten, till Seattle Post-Intelligence.
Apparaten har ännu inte införts på några flygplatser, och det är osäkert om den kommer att börja användas. Kritiker pekar på att den är för känslig, och ger för många falsklarm."

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,875740,00.html

När jag hörde om iden att blanda två ofarliga vätskor till en ny explosiv kunde jag inte låta bli att tänka på Stålmannefilmen med "dammen" där den flygande mannen med stort "S" tog sig till jättedatorn allan med en behållare som enligt datorn var ofarlig men efter upphettning blev jättefarlig :)

Skulle inte förvåna mig om någon sett den och sedan kommit på iden att blanda två eller flera ämnen till ett explosivt. Själv är jag mkt skeptisk till att detta öht skulle gå att genomföra på något annat ställe än i en industri / lab / el dyl under kontrollerade former. Dvs inte i ett litet, skakigt utrymme utan kontroll av luftfuktighet och temperatur.

Posted on: 2006/8/23 8:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper