Vakencorner
|
Offentliganställda hindras besöka Piratpartiets hemsida
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det blev idag känt att offentliganställda inom åtminstone Västra Götalandsregionen hindras att besöka Piratpartiets webbplats för att ta del av partiets information. Det finns ingen sådan spärr mot andra partiers hemsidor.
- Detta är en ren politisk skandal, säger Piratpartiets partiledare, Rickard Falkvinge. Här har vi alltså en offentlig demokrativårdande myndighet som mitt under en valrörelse uttryckligen går in och förbjuder femtiotusen anställda att ta del av budskapet från ett visst politiskt parti, och släpper igenom alla andra. Västra Götalandsregionen styrs idag av en koalitionsmajoritet bestående av Centerpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna. Det var på morgonen den 23 augusti som det började dyka upp meddelanden på Piratpartiets forum om att hemsidan var förbjuden att besöka från Västra Götaland. Ganska snabbt började det trilla in mail som påstod samma sak, och ett par samtal till personer inom regionen bekräftade att det faktiskt förhåller sig så att Piratpartiets sidor är blockerade. Om Piratpartiet: Piratpartiet är det största partiet utanför riksdagen. Partiet grundades den 1 januari i år och står för ett öppet informationssamhälle: delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv. Man tar inte ställning i fördelningspolitik eller andra klassiska höger-vänsterfrågor. http://www2.piratpartiet.se/nyheter/o ... oka_piratpartiets_hemsida
Posted on: 2006/8/23 16:49
|
|||
|
||||
|
Re: Offentliganställda hindras besöka Piratpartiets hemsida
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Förvånar mig intet. Jag ska ta upp detta med mina kontakter i regionfullmäktige, nu ska de få se på fan! Bra det! Återkom med info om hur det gick sen. Undrans om någon större dags / kvällstidning vet om detta ? Jag antar (hoppas) att det är ett automatiskt filter som spärrat sidan för dem, men om detta påtalats och inte fixats till i proxyn så är det klart en demokratisk skandal.
Posted on: 2006/8/24 6:44
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Offentliganställda hindras besöka Piratpartiets hemsida
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hej igen.
Jag har tipsat mina kontakter i fullmäktige, Göteborgsposten, TTELA (Trollhättan/Vänersborg mfl kommuner) och Skaraborgs Allehanda samt Borås Tidning. Får se vad som sker... |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login