vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Längden på alla alternativa filmer
Om ni skickar mig original på alla dessa för långa alternativa propagandafilmer som finns ska jag korta ned dem utan att ta bort något viktigt.

Detta tror ni väl inte på men jag klippte ned en 20 minuter film om bredbandsbyggande till 5 minuter och den tog ändå med det som behövdes och blev helt begriplig.

Annars kanske ni kan svara på varför de nästan inte finns några korta alternativa filmer utan alla är närmare en timme och däröver.

Vill ni med deras längd hålla de stora massorna ute?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Längden på alla alternativa filmer
1. Ladda ned dem själv! Varför ska andra människor leta upp filmer åt dig?
2. Definera "alternativa filmer".
3. Varför ska en filmare släppa ifrån sig en dokumentär om han inte får med allt han vill säga? Han vill väl presentera sin poäng så tydligt som möjligt och inte så nedkortat som möjligt?
5. Definera propagandafilm.
4. Kom till Sthlm den 11 september och disktuera med oss.

Bredbandsbyggande i jämföresle med de ämnen som diskuteras här är en helt ologisk liknelse. Något som skett historiskt och under t.ex. lång tid som en dokumentärfilmare vill utreda kräver nog mer tid än att visa hur man bygger bredband.

Ge mig titlar på cirka 10 st objektiva dokumentärfilmer som du tycker är sevärda och ger en balanserad bild av ett fenomen eller en historisk händelse. Du kastar ordet "propagandafilm" hit och dit och därför vill jag förstå vad du lägger för värdering i det begreppet.

Detta bör du nog klara.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Om du är ute efter snuttifierade och sönder klippta filmer kan jag rekommendera TV-kanalen MTV.

Posted on: 2006/9/6 23:50

Anonym
Om du ska läsa en bok, läser du då bara förordet och sedan anser dig ha läst boken eller?

Din fråga om att klippa ned dokumentärfilmer är väldigt konstig. Vill du nu hjälpa till att få ut filmerna, eller vad är ditt syfte och uppsåt med det du önskar göra?

Ska bli så himla roligt att höra vilka dokumentärar du rekomenderar. :)

Side issue, but fun!
Från 911blogger.com idag:

- ABC is running a fake docudrama called "The Path to 9/11" which was written by an arch neoconservative. The Path to 9/11 is so inaccurate that even one of the commissioners from the 9/11 Whitewash Commission said it contained gross misrepresentations. This mocumentary is so bad, and ABC so eager to promote the neocon agenda, that ABC is apparently eating $30 million of its own money to run it without advertisers.

Anonym
Quote:

zink wrote:
Om ni skickar mig original på alla dessa för långa alternativa propagandafilmer som finns ska jag korta ned dem utan att ta bort något viktigt.

Detta tror ni väl inte på men jag klippte ned en 20 minuter film om bredbandsbyggande till 5 minuter och den tog ändå med det som behövdes och blev helt begriplig.

Annars kanske ni kan svara på varför de nästan inte finns några korta alternativa filmer utan alla är närmare en timme och däröver.

Vill ni med deras längd hålla de stora massorna ute?

O jävlar vilka reaktioner. Jag tror du trampade på en öm tå där.
Så passa dig! För nu svor du i kyrkan, och det får man inte, man får inte röra på relikerna

Anonym
Skeptisk1: Är ditt syfte på vaken.se att nedvärdera, håna och förlöjliga?

Skärp dig och gör något bra istället. Vill du presentera en poäng så gör det, annars är det ingen ide att du skriver dina inlägg som enbart bygger på känslomässig grund och ingen fakta och inga frågor.

Jag har inget till övers för folk som uppenbarligen medvetet vill förstöra debatter och diskussioner på vaken.se istället för att förstärka diskussionerna med sina egna åsikter och vinklingar på de ämnen som berörs.

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:
O jävlar vilka reaktioner. Jag tror du trampade på en öm tå där.
Så passa dig! För nu svor du i kyrkan, och det får man inte, man får inte röra på relikerna

Men erkänn att det var en märkligt dum och provokativ formulering.
Det är möjligt att Zink har lärt sig MS Moviemaker och kan klippa ihop filmer hjälpigt men det gör honom inte till någon filmare.

Att klippa film är mer än bara att sammanfatta det väsentliga. Det finns dramaturgi och pedagogik som kräver visst hantverk.

Många "alternativa filmer" är kanske gjorda av människor med mindre medel och erfarenhet och resultatet är ofta just att dom är packade med information som är svår att övergripa eller ta till sig.

Konsten är att förstärka det som sägs, säga det väsentliga och inte bara illustrera det som sägs utan kompletera text med bild.
Ge argumenten tid att sjunka in och sätta påståenden i kontext så att dom ger tittaren en möjlighet att bilda sig en uppfatting.

Att korta en film är inte detsamma som att förbättra en film!

Jag har klippt film/video/TV sedan 1984 och skulle snarare säga tvärtom att de flesta "alternativa filmer" skulle må bra av lite luft, dramaturgi och kanske mer vissuellt språk snarare än faktaupprepande.

Posted on: 2006/9/7 8:21

Anonym
Jag är ordförande i en filmklubb där vi gör egna filmer.

På datorn har jag Adobe Standard Video Collection som innehåller flera professionella program som t.ex. Adobe Premier Pro och Adobe DVD Encore.

Med dem går det att göra professionella filmer och sedan få den på DVD med alla typer av finesser man kan tänka sig ha på en DVD som t.ex. rörliga menyer och olika språk.

Vill man trycka ut filmen på webben finns ett otal varianter också där att laborera med.

Att man ska behöva 2:45 för att förklara vad man tycker om Frimurarorden är konstigt då majoritet av spelfilmer inte är så långa.

Dokumentärer är sällan över en timme.

Jag anser inte att de som gör dessa behöver längden för att framföra sin idé. Däremot behövs längden för att återupprepa budskapet för tittaren.

På de videor jag set har det dels varit tid när inga kommentar alls förekommer. Sedan upprepas vissa kommentarer flera gånger. Man kan korta ned där ingen kommentar förekommer och ta bort alla upprepningar.

See User information
Säg inte imot Zink, han är ordförande i en filmklubb och vet vad han pratar om! Han är även kemist, så passa er!

Posted on: 2006/9/7 9:25

See User information
Jag har klippt ner en reklamfilm jag själv har gjort för ninjor, från strax över 2 minuter, till 30 sekunder...

De som gjort filmen hade säkert kunnat klippa ner dom också om dom viljat det, men om man inte ville det för att man inte ansåg att budskapet framgick lika tydligt utan de där extra minuterna, så anser jag att dom gjorde helt rätt i att låta dom vara kvar.

Det är ju inte själva filmen som är det viktiga, det är informationen, och om man inte tror att det stämmer så kan man alltid kolla upp det själv. Det finns också att hitta i text också om man tycker det är mer lätthanterligt...

Posted on: 2006/9/7 16:49
Think around, open your eyes, realise they are telling you lies...

See User information
Zink, vilka alternativa Filmer(911 filmer) har du sätt?

Posted on: 2006/9/7 17:01

Anonym
Quote:

Rohlinzki wrote:
Zink, vilka alternativa Filmer(911 filmer) har du sätt?

Det var en besvärlig fråga då jag sett filmer under flera år.

Dessa vet jag att jag har sett:

* September 11 Revisited

* Loose Change version 1, ska se version 2 på TV4

* Dr. Michael Parenti: "Terrorism, Globalism and Conspiracy"

* Confronting the Evidence - Jimmy Walter

* The Great Conspiracy

Dessa är jag osäkrare på om det är rätt film:

* JFK2 - The Bush Connection – Den film jag såg började med Kennedy mordet och traskade sedan fram i historien.

* Compilation exposing 9/11 Truth är nästan säker att jag sett den men inte till 100 %

Problemet är att många filmer använder samma material och en del filmer var det några år sedan jag såg dem.

Filmer jag sett men inte längre hittar

De ska finna en scen där man hävdar att helikoptrarna skickar bomber in i WTC 1 och 2

Det är fler filmer jag sett men jag vet inte namnen på dem.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper