vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Ett namn betyder så mycket
Nedanstående argumentation är inte pinfärsk men rymmer ändå en hel del nyttig info om vem som anser sig så normaliserad att man kan tala för andra.

Quote:
2003-11-10, 12:25

När Olle Palmlöf (Pippi Rull), Markos Hellberg och Jonas franksson (f d ordförande i Förbundet Unga Rörelshindrade) lanserade SVT:s nya programsatsning "Mongomagasinet" ropade majoriteten av personer med funktionshinder: Äntligen. Skandalöst ropade den tongivande eliten av personer utan funktionshinder och som vanligt blev detta svar den existerande "sanningen".

Jag kliar mig i huvudet, jag får inte det hela att gå ihop - det här med att Mongomagasinets namn skulle vara så himla nedvärderande och hemskt. Men så är det tydligen det, då en stor skara journalister och skribenter från alla möjliga håll berättar för mig som - mediakonsument och person med funktionshinder - att "de handikappade rasar" mot Mongomagasinets namnval.

Det som är intressant i hela den här härvan, är att det ingen tycks på ett seriöst sätt ha orkat ta reda på vad vi med funktionshinder själva tycker. Jag kan säga på rak arm; att de "rasande" journalisterna och skribenterna målar fan på väggen. Vill jag vara riktigt elak så säger jag att de ljuger eller i alla fall har noll koll. Jag har goda kontakter med personer med funktionshinder på samhällets alla plan, och därför vet jag att responsen på Mongomagasinet än så länge bara har varit positiv. Vilket göra att den påhittade "rasande" mobben som kräver Olle Palmlöfs huvud i själva verket är eliten av personer utan funktionshinder, och inte personer med funktionshinder. Så därför tycker jag, att man borde sluta anklaga oss för att vara en samling "mongosar" utan självdistans, självironi och framförallt vara en grupp helt utan humor.

Men det som jag tycker är sorgligt , är att ingen har valt att
fokusera på den politiska och samhällskritiska meningen med valet av namn. Alla har i stället med en äcklig självgodhet och uppblåsthet, blandat med en ännu äckligare tycka-synd-om mentalitet, gått ut och försvarat "de stackars och svaga handikappade" mot dumma Olle Palmlöf -som nu gått lite för långt med sin humor.

Nä, fy f-n säger jag bara. Orsaken varför det är positivt med namnet Mongomagasinet är att man för det första avdramatiserar ordet, och för det andra återtar man glåpordet och gör det till ett ord förknippat med stolthet och styrka. Då blir det omöjligt att använda ordet för att trycka ner eller nedvärdera personer med funktionshinder.

Till slut en intresssant koppling. Samma vecka som Mongomagasinet lanserades, så visade Musikbyrån i SVT ett program om den amerikanska spoken word och hip-hop gruppen, The Last Poets. En militant grupp afro-amerikaner som på sextiotalet flitigt brukade ordet Nigger (neger) i deras kamp mot vit rasism. Orsaken var just att man ville avdramatisera ordet och återta det så att det blev ett kraftord för afro-amerikansk stolthet och styrka, istället för ett skällsord ägt av vita rasister.

Det är i samma anda som The Last Poets, som nu ordet "mongo" , tackvare Mongomagasinet, kan avdramatiseras och återtas av den allt större skara av personer med funktionshinder - som med kulturen som vapen vill bryta diskrimineringen och förtrycket.

Adryan Linden,
Funktionshinderrätts propagandist

Kicki 2003-11-10, 12:27
Superbra artikel. Stå på Er. Låt inte oss icke funktionshindrade tänka åt Er.

Anita Östling-Beventorp 2003-11-12, 13:18

Till försvar för personer med utvecklingsstörning

Jag blev för en dryg vecka sedan ombedd att kommentera namnvalet "Mongomagasinet" på ett nytt tv-program. I det läget hade jag givetvis inte möjlighet att hinna konsultera samtliga medlemmar i FUB.

Däremot har jag 30 års erfarenhet av nära arbete och samarbete med personer med utvecklingsstörning. Vi bedriver sida vid sida ett intressepolitiskt arbete för att bland annat lyfta fram och synliggöra dessa människor i samhället. Vi kämpar för ökat inflytande i samhället och för ökad tillgänglighet på samma villkor som alla andra. Vi slåss också för ökad kunskap om personer med utvecklingsstörning.

Genom detta arbete hoppas vi kunna tvätta bort gamla fördomar, negativa attityder, förlegade uttryck samt schabloner och kategoriseringar av olika slag.

Det är länge sedan begreppet "Mongoloid" användes av - och om - personer med Downs Syndrom. Att därför sätta in glåpordet "mongo" som namn för ett tv-program med brett genomslag är ett steg tillbaka. Givetvis går det inte att exakt veta hur alla personer med Downs Syndrom reagerar på detta namn. Men det räcker med att ett antal mår dåligt av det för att inse att det inte är lämpligt. Jag har träffat flera personer med diagnosen Downs Syndrom som har blivit retade och kallats just för "mongo". De har då blivit ledsna, besvikna och känt sig kränkta.

Om ett tv-program får det här namnet blir det en upprepning av allt det jobbiga de känt och upplevt tidigare. Syftet med programmet må vara positivt ambitiöst och där må finnas en vilja till ökad respekt för och kunskap om personer med utvecklingsstörning, men detta blir inte sämre av ett bättre namn.

Jag tror alltså inte att "Mongomagasinet" avdramatiserar glåpordet och skällsordet "mongo". Varför ska man överhuvudtaget sätta ett öknamn på en hel grupp av personer som är helt olika, unika individer.

Jag önskar i övrig programmakarna lycka till och hoppas att de kan lyfta fram våra medlemmar på konstruktivt och sakligt sätt.

Med vänlig hälsning
Anita Östling-Beventorp

Stefan Pelc 2003-11-14, 11:27
Fan va schysst! Mongomagasinet är det coolaste namnet ju! Jag är en stolt mongo! Så äntligen har jag ett eget program, det är grymt fett!

Alla andra som känner sig kränkta av ordet, lär er att ha distans, varför ta allt så personligt, ni äger ju makten själv!

Att kunna och våga garva åt ord är viktigt, humor är viktigt!

Anna Ström Åhlén 2003-11-19, 18:44
Jag är mamma till ett barn med Downs syndrom. För mig är ordet mongo/mongoloid ett förlegat ord som inte används längre. Under min uppväxt var det ett glåpord och alla föräldrar till barn med DS som JAG känner håller med. Vi vill inte att våra barn kallas "mongos". Tror inte det går att bli kvitt den nedvärderande negativa stämpeln. Samma gäller ju "CP" som används som glåpord det med...

Onödigt att återinföra ett ord var på väg bort.

Ja, det var vad JAG tycker...

/Anna

Adryan Linden 2003-11-28, 01:06
Jag vet att man valt just ordet "mongo" är för att det symboliserar alla de glåpord som vi med funktionshinder, oavsett vilket, någon gång fått ropat efter oss - det och "CP".

Detta gör att jag även hade försvarat programet om de hade döpt det till CP-magasinet, Invalid-TV eller något annat förlegat ord, eftersom själva poängen med namnvalet just är att återta de mest förkastligaste orden som går att hitta. Det tycks inte våra kritiker förstå. Vad vi än hade valt för namn hade vi fått konservativa journalister, föräldrar och personer med funktionshinder på halsen - de sistnämnda har dock uteblivit...så bara det talar ju för vilka som är positiva och negativa till mongomagasinets namnval. Vi som har något form av funktionshinder förstår med en gång vikten av självironi och självdistans, och det vet jag att många med downs syndrome även har.

MADNATION
I USA är personer med downs syndrome stolta medlemmar av Madnation och Pepole First, där de till skillnad från i Sverige styr och kontrollerar sina egna organisationer och för sin egen talan...Jag har förtrondet att folk med downs syndrome mycket väl kan föra sin egen talan - ett förtronde som tydligen icke-funktionshindrade föräldrar och representanter för FUB inte har.

Detta bör i stället diskuteras, varför dessa erfarna människor underskattar personer med downs syndrome förmåga - detta är ett större hot än mongomagasinet...

Så länge det är konservativa föräldrar och företrädare för personer med downs syndrome, som kommer med överbeskyddande argument - tänker jag med näbbar och klor försvara Mongomagasinet. Men om en person med downs syndrome har bra argument varför vi inte bör ha namnet mongomagasinet - så går jag gärna i polemik med denna...men undrar seriöst varför vi ska behöva förklara oss inför icke-funktionshindrade konservatister...

Hur som helst. Ja, de flesta av oss vet nog ursprunget för ordet "mongolider", "Mongolism" etc.
De härrör från eugenetiken, en kvasi-vetenskap som gick ut på att med sociala åtgärder förädla mänskligheten och som även bidrog till utvecklingen av rasbiologin. Något som gjorde att man valde att benämna personer med downs syndrom som mongolider p g a deras likheter med de s k mongoloida folkstammarna. Så vi behöver ingen föreläsning om att ordet är förlegat - vi vet det redan och det är därför vi väljer det.

För när folk tänker mongo, tänker de dumhuvuden och miffon...de kommer att få en chock när vi trycker ett attityd-paket rakt upp i ansiktet...som kommer göra att det är omöjligt att försätta trycka ner folk med glåpordet mongo...

Nåja, det var lite om ordets ursprung. Men återigen så ser vi här att debatten är uppdelad i två läger. På ena sidan står vi som har egna funktionshinder och på den andra sidan står överbeskyddande föräldrar och experter som i stort nedvärderar deras egna barns eller de de säger sig företräda med kommentarer som i stort sätt undergräver deras självständighet...återigen det bör i stället diskuteras. Att jag nu får möjligheten att just lyfta den frågan kan vi tacka mongomagasinet för...som redan innan det ens har startat har rört om i grytan, så mongomagasinet härskar...

http://www.ikapp.nu/view.asp?SubjectID=86

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper