vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

När jag hälsade på Shakespeare!

See User information
När jag var i London för flera år sedan bestämde jag och mitt ressällskap oss för att vi skulle resa till Stratford on-Avon, Shakespeares hemstad för att besöka hans hem, vilket numera var ett museum. Efter någon timmas tågresa var vi framme i vad som visade sig vara en vacker liten stad. Vi strosade omkring ett tag och fotograferade innan vi uppsökte den legendariske författarens bostad vid Henley street, ett gammalt trähus, som dock snyggats till lite av förståeliga skäl, 450 år är en ganska lång tid. Shakespeare sägs ju vara född den 23 april 1564 men ingen vet säkert när han egentligen kom till världen.

Överhuvudtaget är det relativt lite som överhuvudtaget kan sägas med säkerhet om mannen som fått ge sitt namn till några av världslitteraturens största klassiker. Vissa forskare menar att bondsonen William, av vilken det inte finns några bevis för någon större skolning inte kan ha skrivit de dramer som bär hans signatur. Hans pappa John var enligt uppgift analfabet och handskmakare men blev sedemera bonde. Inte heller modern, som hette Mary ska ha kunnat vare sig läsa eller skriva. Faktum är att det inte ens finns några uppgifter på att han studerat vid Stratford grammar school som är belägen bara en liten bit ifrån hans hem och som står där än idag.

Istället tror flera idag, däribland jag själv, att den som skrev de odödliga dramerna var geniet Francis Bacon, frimuraren som anses vara en av grundarna till den moderna filosofin. Han var adelsman, arbetade som justitiekansler och blev sedemera även lordkansler. Han ansåg bl.a att vetenskapens uppgift framförallt var att behärska naturen genom att lära känna dess lagar och enligt dessa ingripa i naturförloppen. Vetande är makt, var ett av hans uttryck. Vissa av de som studerat ockult historia och den nya världsordningen anser att det finns en klar koppling mellan Bacons verk ”The New Atlantis” och Amerika och menar att boken är en beskrivning av det nya rike som ska ersätta det gamla atlantis och med kraft och överlägsen teknik ska härska över världen.

Bacons verk, vilka skulle tillskrivas bondsonen Shakespeare, var i själva verket grundpelaren för det nya språk som så småningom skulle komma att dominera världen, för engelskan på den tiden lät inte på långa vägar som den gjorde några decennier senare.

En av oss hade en filmkamera med oss in i bostaden men blev snart tillsagd av en av guiderna att det var förbjudet att filma, han släppte kameran och lät den hänga runt halsen men lät den stå på och filmade i smyg istället. I ett av de få rummen fanns en träsnurra, en slags enkel karusell med en metallring fäst längst ut som det lilla barnet kunde sättas i och springa runt med. Föga anade jag då att många år senare skulle jag betrakta det hela som ännu en av alla dessa sagor som eliten byggt upp för oss.

Posted on: 2007/2/23 18:30
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: När jag hälsade på Shakespeare!

See User information
Här kan ni läsa en del som talar för att Shakespeares dramer skrevs av Francis Bacon:

"Lord Bacon was the greatest genius that England, or perhaps any country, ever produced."

Alexander Pope , 1741.

"The wisdom displayed in Shakespeare was equal in profoundness to the great Lord Bacon's Novum Organum."

William Hazlitt

"Will be ready to furnish a Masque"

Francis Bacon in Letter to his Uncle, Lord Burleigh .

"Without a mask, Bacon's plan for his Instauratio Magna would not have been possible; William Shakespeare was a necessary feature in the vast scheme of Bacon's philosophic experiment which had the world for its theatre, ages for its accomplishment, and posterity for its beneficiaries."

W.G.C. Gundry, Barrister-at-Law (Chiswick Press, London 1956).

"The subjects which most engrossed the mind of Bacon, the opinions which he most strongly expressed, the ideas which he desired especially to inculcate, are those which are found chiefly pervading the plays. Those things which are explained in the prose works of Bacon are to be found repeated, or alluded to, or forming the basis of beautiful metaphors and similes, in the Plays. And the vocabulary of Bacon and Shakespeare is to a suprising degree the same."

Constance Pott

Kolla in det här:

http://www.sirbacon.org/links/evidence.htm

http://home.att.net/~tleary/

Posted on: 2007/2/24 12:36
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper