vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Sömn och sömnexperiment

See User information
Hej!

Jag fördjupar mina för tillfället ganska så ytliga kunskaper om sömn och sömnens betydelse för oss människor.

Har frågor som "hur länge klarar man sig utan att (överhuvudtaget) sova någonting" och "vem har rekordet i att vara vaken allra längst","hur fungerar organismen, kroppen under vakenheten dygn efter dygn" "psyket", "mentala funktioner och varseblivningen" etc, etc...

Har för mig att man under Vietnamkriget forskade och testade med soldater som skulle kunna vara helt utan sömn, likaså med det utbredda missbruket(?) av bensedrin och amfetaminpreparat till soldater och piloter under andra världskriget.

I Guinness Rekordbok går det att läsa om en man som sägs ha varit konstant vaken i över trettio år, men jag undrar om det finns fler än han och om det verkligen stämmer, bara för att han finns omnämnd just i världens mest kända och välrenommerade rekordbok...

Det är just runt funderingar och frågor som hur länge en människa kan vara vaken innan han eller hon avlider, samt hur kroppen och psyket reagerar och fungerar under vakenheten.

Där har jag till exempel hört att man dör utan sömn på tre veckor...Om det nu stämmer och om gränsen för död eller medvetande går just där...

Experiment, forskning, egna erfarenheter, medicinska källor, ja allt som kan vara till gagn för mig här, tar jag tacksamt emot!

Ska börja nu ockå med att googla runt, men kanske någon eller några här känner till någon bra sida på internet och/eller medicinska eller militära källor som jag kan läsa på på...;=)

Ha det bra!!

mvh/Adebisi

Posted on: 2007/5/8 11:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper