vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Lärorikt citat till alla buddhister

See User information
Hej

Tantra ser inte världen som ett enda stort lidande som man ska fly ifrån eller betraktar kroppen som något orent - destruktivare livssyn får man leta efter.

I stället ser tantra världen - som vi upplever den med våra sinnen - som ett uttryck för Gud:

"Like wordly people, O Lord, may I thirst more for sense objects, but may I see them as Your body, without any notion of difference!"

- Kashmiri Adept Utpaleda

När man diskuterar med buddhister märker man att de har en negativ och destruktiv syn på livet och världen! Den är till nackdel för dem själva, det är min fulla och fasta övertygelse.

Taoismen och Tantra har många likheter, jag vill därför också citera taoisten Jolan Chang:

"I taoismen hade jag funnit ett svar som var både enkelt och angenämt. Varför är det så enkelt? Därför att tao inte har några formella regler, några dogmer eller någon kyrka. Och allt som krävs är att människan skall vara naturlig och slappna av.
Och varför är det så angenämt? Därför att det inte kräver att vi ger upp några jordiska eller himmelska njutningar som musik eller skönhet.

Inte heller kräver det ett förnekande av all åtrå - som behovet av skönhet i form, ljud, lukt, smak och beröring och köttslig kärlek - vilket nästan alla buddhistiska skolor gör. Taoismen råder oss i stället att odla god smak, att leva sunt och att njuta fullt och helt av jordiska och himmelska glädjeämnen. För taoisten finns inga skiljelinjer mellan jordiska och himmelska njutningar. Dessa förenas i extasen då en taoist njuter av naturen eller konsten, eftersom han då är förenad med universum (hans uttryck för Gud."

Från Changs bok Kärlekens Tao.

Låt oss instifta en ny religion, en syntes mellan Taoismen och Tantra! Det kommer att bli den mest överlägsna religionen av dem alla!! Icke mindre än en Ny Mänsklighet kommer att träda fram!! En mänsklighet som inte ligger och krälar i stoftet framför sin Gud och är full av synd och skam och intet förmår av sig själv(ske din vilja) eller passivt sitter och mediterar i ett kloster någonstans (på flykt från den hemska världen) utan att ta aktiv del i världsskeendet. En Ny Människa som träder in på Gudarnas sida - precis som våra gamla fäder vikingarna gjorde - och strider med dem sida vid sida för en allt bättre värld och mänsklighet!!

Ty vi når inte dit Utan Gudarnas hjälp och utan vår medverkan förmår gudarna intet!!!

Lassew

Posted on: 2005/10/2 11:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Lärorikt citat till alla buddhister

See User information
Ballt - lasseW... Så är det! jag har länge haft dessa tankar i huvudet och kallar mig även för religionär ibland då "andan sätter in" - Då det passar sig, liksom...

Men jag önskar att du även förstår det där med - "Ske Guds vilja" - Om man nu, just har "kläm" på vad detta egentligen hänsyftar till/på...

Min religion är i alla fall - den sk. gula kommunism - om man även här har "kläm" på vad som menas i verkligheten - GEMENSKAP - det högsta man kan "pyssla" med, liksom...

Den sanna communionen är just detta som livet verkligen alltid eftersträvar - så jag är sålunda en kommunist i dess rätta bemärkelse, alltså (önskar jag i alla fall)...
Om du vill ifrågasätta detta jag vill mena - så kan du Lassew - väl, kolla in min /vår RMS- Gul Fronts hemsida och kolla vad som står där och sedan kanhända kritisera lite, i all vänlighet...

"Att förlöjliga är lättare, än att undersöka, men ej så givande" - Menade en påstådd shysst utomjordling, för en massa år sedan. Allan, lär han påstås heta (?)
Jag vill minnas att det var den där amerikanen Adamsky - som hade kontakt med honom... Hö,hö...

Hälsar Shygets/FASCO da LAMA/ABRAC af ST Patrick - "bäraren" av den Gula Skölden... samt hans evigt trogna Löss;
plus;

Posted on: 2005/10/2 21:53
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag är buddist och förstår vad du menar, men det bygger bara på okunskap.

Okunskap hos de "buddhister" som du pratat med och din begransade förståelse.

Tantra är en stor del innom buddhism, se den tibitanska busshismen.

Buddhismen och taoismen är ochså mycket nära beslektade och delar av buddhismen har varit helt beroende av den. tex zen.

Det finns inget innom den sanna buddhismen som ser allt som lidande. Detta är en stor felupfattning som till och med "buddister" har, spesiellt de som bara läst en bok och som pratar på puben över ett par öl.

Buddha sa de 4 nobla sanningarna, vilka sedan har missförståts av många.

1 - Problem: I livet kommer man offta kontakt med lidande.
2 - Anledning: Lidandet beror på en felaktig livsupfattning.
3 - Diagnos: Det finns en väg bort från detta lidande.
4 - Behandling: Den 8 faldiga vägen (Rätt tanke, beteende och meditation)

Buddhismen utgår från att allt är perfekt och klart. Att alla har buddhanaturen som är ren och full av kärlek och medkänsla. Men pga av att folk utvecklar destruktiva egn så förstår dom för sig själva. Detta överdrivna ego försvinner om man mediterar och du blir lycklig igen.

Visst finns det många konstiga aspekter innom buddhismen, Buddhismen är ju en mycket mångfasiterad religion. Det finns meditation på hur kroppen är förgänglig och hur den ruttnar bort med tiden. Det finns rädsla fär kvinnor , sex och massa saker, men detta är inte någonting över lag och kan inte atriberas buddhism i allmänhet.

Utan buddhism skulle det inte finnas något vaken.se..

Posted on: 2005/10/10 16:14

See User information
Tjabba, MICRON...
Här såg jag två rätt så häftiga grejer som verkligen inte har med den "åttafaldiga vägen" att göra:
(1)"och din begränsade förståelse."
(2)"Utan buddhism skulle det inte finnas något vaken.se.."

Endast det där sista kan man ju hålla med om på ett sätt och det är ju att utan dig MICRON - så skulle det ju inte finnas någon VAKEN.SE - det är ju hellt klat - men att det skulle ha att göra med och på så sätt med din buddism - vet jag ju inte om jag i alla fall vill hålla med dig om - jag anser nog att du skulle ha kunnat startat det här om du var en GUL kommunist också - eller hur - Du får inte tro att det ligger till så - DEt betyder ju att hala dit angaemang är uppkopplat till din syn på buddismen och det kan väl aldrig vara bra - tänk om du byter idelogi någongång -. vad skulle hända då?

plus, den lilla

Posted on: 2005/10/10 18:30

See User information
Buddhism är ideologin utan ideologi och läran utan läror.

Det finns inga faktum som du bör anta i buddhism, det enda som är gemensamt för buddhister är att alla bör tro på upplysningen, eller åtminstånde att det finns möjlighet att öka din lycka.

Buddha säger offta att man inte ska tro på hans ord utan skapa din egen uppfattning. Han rekomenderar att man ska söka innåt för att få denna förståelse och visa olika tekniker. Idag använder buddhister över hela världen otaliga olika tekniker för att nå detta mål.

> (1)"och din begränsade förståelse."

Vad har den inte med den 8 faldiga vägen att göra?

> (2)"Utan buddhism skulle det inte finnas något vaken.se.."

Detskulle inte funnits vaken.se, kanske vakna.se som shygest skulle ha gjort.

Posted on: 2005/10/11 8:22

Anonym
En viktig grej i allt är att inte försöka räkna ut nåt, "känn" av allt och skapa livet efter det istället. Infom kommer inifrån och utifrån, underifrån, och uppifrån...

Hur är vi utbildade och uppfostrade? Just det, vänster hjärnhalva, räkna räkna räkna... :) ... Tänk om vi hade politik som gick ut på att känna oss fram, endast göra det som känns rätt, då fanns det ingen vaken.se :)

Nåja, kul att höra Er snacka om Buddismen, fortsätt..

Hare gott...

See User information
"Hur är vi utbildade och uppfostrade?" får du reda på genom denna dokumentären "Who.Controls.The.Children"

Posted on: 2005/10/12 5:22

See User information
micro..jag har ingen kunskap av meditation men eftre ha sett denna dokumentären Jack Kornfield - Meditation for Beginners så har jag börjat meditera varje dag...jag är på steg 1

Har du sett den? kan du kolla in den och kommentera den?
(har frågat dig på mitt forum men du har nog inte sett det)

Posted on: 2005/10/14 7:27

See User information
Tjabb, MICRON... jasså maggoth - har skvallrat? Nåja - Så har jag vfaktiskt tänkt ibland - "Vakna" - istället för "vaken" - Där ligger ju en väsentlig skillnad - men det är väl inget att bråka om - jag tycker ju att du har gjort ett skitbra jobb - Det är ju ett faktum - men så det här med "CHRISTOS" = "upplysthet"...

Jag citerar: "skapa din egen uppfattning." Helt klart - men nu är det ju också som så att denna uppfattning som man kan komma i befattning med - är ju helt klart inget annat än "uppfattningen om helheten" - så där är vi ju tillbaka på 0 - eller 100-tusen - skit samma!!!

Och att detta är en sanning bevisar ju detta med att - jag citerar: "Idag använder buddhister över hela världen otaliga olika tekniker för att nå detta mål".
Så är det ju bara... Visst skulle man kunna säga, jag citarar:
"Buddhism är ideologin utan ideologi och läran utan läror".
Men likväl så är det ju ändå ett ideal man har, får jag hoppas och för att uppnå detta ideal så måste man ju följa vissa lagar och principer - annars så är man ju en larvig "Nihilist" av något slag - självklart att man måste ha regler eller åtminstone förstå dem och naturligtvis sålunda följa dessa lagar och principer...
Det säger sig ju själft - försök att bygga vad f-n, som helst utan att följa vissa regler - dåblir det nog int mycket bevänt med bygget...

xxx - plus x

Posted on: 2005/10/14 9:39

See User information
Jag ska försöka se den... Jag har pajat min dator och kan inte lgga in på dc l'ngre.. Siter på lapptopen nu och orkar inte installera om allt.. Men den kommer igång snart..

Posted on: 2005/10/15 18:05

See User information
Enligt zen så har alla buddhanatur. Vakna upp till den och du kommer automatiskt att göra rätt. Du kan nu skriva en egen religion vilken kommer att vara i enlighet med buddhismen..

Det behövs alltså inga ideal igentligen, bara meditation. Idealen är för de som inte orkar meditera så mycket men ändå vill göra gott. Då kan man följa någon annans lära på vinst och förlust..

Posted on: 2005/10/15 18:07

See User information
kanske ska vara försiktig att generalisera livstil och syn på livet bland buddhister? de är ju knappast en enhetlig grupp av skolor, annat än att de bygger på samma principer

inte tantra heller för den delen

buddhister är annars kända för att ha de mest kraftfulla tantrateknikerna

Posted on: 2005/11/2 18:02

See User information
"Buddhanatur. = "Kristusprincipen" - samma skit! - Det är det vi måste återta(få)/uppnå - eller vad f-n , man nu vill beskriva detta uppvaknande eller som jag brukar säga "Återförenas" - med...

ballt! Så är det bara - Men så har vi ju dessa sk. "tröskelns väktare" (=REPTOIDERNA) - Som är till för att vi skall "stötas och blötas" - HÄRDAS(?) =Förädlas, alltså! - Vilket jävla skitjobb, alltså!!! Undrar hur många poäng man kan ges där...

Men nog så viktigt! - För som det heter. "Utan motstånd - heller ingen utveckling!!!

samt:

Posted on: 2005/11/4 12:59

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper