vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Det kan vara bra att tänka på vad vi kallar oss

See User information
Jag och några andra från vaken har diskuterat det här med vad vi själva kallar oss för och hur vi benämns av andra.
Folk i allmänhet gillar att klumpa ihop oss som är intresserade av sanningen och som ifrågasätter saker som inte stämmer under begreppet "konspirationsteoretiker". "Konstirationsteoretiker" låter så negativt och oseriöst, som någon man lätt kan avfärda som galen och paranoid.

Egentligen gillar jag inte etiketter överhuvudtaget, men om vi ska kalla oss själva för någonting så borde det vara något som stämmer bättre överens med det vi står för. "Sanningssökare" skulle kunna passa bra. Vi söker ju sanningen.
Har dessutom sett att Maggot redan har använt det någonstans i forumet.

Vad tycker ni?

Posted on: 2005/10/29 19:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Det kan vara bra att tänka på vad vi kallar oss

See User information
Quote:

nyfiken skrev:
Jag och några andra från vaken har diskuterat det här med vad vi själva kallar oss för och hur vi benämns av andra.
Folk i allmänhet gillar att klumpa ihop oss som är intresserade av sanningen och som ifrågasätter saker som inte stämmer under begreppet "konspirationsteoretiker". "Konstirationsteoretiker" låter så negativt och oseriöst, som någon man lätt kan avfärda som galen och paranoid.

Egentligen gillar jag inte etiketter överhuvudtaget, men om vi ska kalla oss själva för någonting så borde det vara något som stämmer bättre överens med det vi står för. "Sanningssökare" skulle kunna passa bra. Vi söker ju sanningen.
Har dessutom sett att Maggot redan har använt det någonstans i forumet.

Vad tycker ni?

Låter bra.. "Alternativ informations samlare" funkar bra också.. Sanningen är alltid svår att hitta bland all misinformation,disinformation och oftast så finns det bara olika åsikter. Hjärnan fungerar så att tycker om att lägga saker i fack..den vill ha ordning och reda och tycker om att min har åsikter om allt och alla...den tycker inte om försvirring.

Sedan så är det svårt att programera om sinna normer, priorteringar,mönster från skolan/samhällets/TV till sina egna normer, priorteringar. Man gör och tänker varje dag som man har blivit uppfustrad till att göra. Svårt att brytta dessa mönster. Även om vissa folk tror att dom är rebeller och annat så är det ofta på ett destruktivt sätt och det är inte så bra. Den vägen har många av oss provat.

Bäst är att skappa sin egen sanning av all olika sanningar..eller skappa ingen sanning alls utan bara vara medveten om informationen

lite hjärnsläp vid morgon teet :)

Posted on: 2005/10/30 8:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Hej Nyfiken
Japp det är jätteviktigt!

jag har faktiskt skaffat mig visitkort
där jag kallar mig sanningsökare
och det är nog ett jävligt bra ord
tänk om det skulle
stå
mitt namn tel nummer
och sen konspirationsteoretiker
och www.vaken.se

fan då hade man ju idiotförklarat sig själv...

susning.nu förklarniging på vad en teoretiker lyder....

En konspirationsteoretiker är en person som författar och propagerar konspirationsteorier. Begreppet används ofta som skällsord.
Konspirationsteoretiker kan lida av en schizoid personlighetsstörning, i synnerhet paranoia. Ibland missbrukas detta genom att personer som framför korrekt kritik om korruption eller maktmissbruk? stämplas som konspirationsteoretiker -- en anklagelse som det är mycket svårt att försvara sig mot.

wikepidas förklarning är ännu mera idiotförklarande"

ja ni fattar grejen va?

"det är inte de onda människornas ondska som e farlig utan de goda människornas tystnad"

hälsar masken mellan sjöarna

Anonym
Jupp, konspirationsteoretiker har i folkmun blivit något fult... Man klassas som en sån galning... Inte bra...

Jag jobbar mer eller mindre med att både sprida sanningen och ta reda på den så jag tycker att Investigating Reporter låter bra, eller utredande reporter om man så vill.

Sannings-sökare är allmänt en riktigt bra benämning då den låter mer genuin än konsp teoretiker... Det sistnämnda är och fruktansvärt söndertjatat, även i media..

Hmm, nu ere frukost :) ...

Frid på Er alla, och hare gott...

See User information
Varför tänka på vad vi kallar oss? Det finns väl värre saker att oroa sig för...

Posted on: 2005/10/30 16:33

See User information
Jag tycker sanningssökare låte aningens tokigt också.

Sammhälskritiker/Civilisationskritiker, Frilans journalist och Rättvise Aktivist..

Nej jag vet inte..

Posted on: 2005/10/30 19:26

Anonym
neohumanist?

Anonym
Sätter vi inte oss i ett fack då? Då betyder det att vi har bestämda åsikter och vi kan för den delen inte heller vara "verkliga".

Om vi eftersträvar frihet från maktmissbruk av högre krafter, behöver vi väl inte ens kalla oss något då vi alla vill väl vara fria? Annars är ju vi en liten grupp som bara vill vara en grupp.

Anonym

Hejsan.

Jag är inne på A:s linje men skulle vilja hitta ett bra uttryck för vad det är man undersöker. men ej hittat något som passar alla.

Vad Illuminati har gjort är ju att man inlemmat folk i fack för att vi inte skall kunna hålla sams.

" vi söker ju sanningen om Konspirationer " och alla här på vaken är ju sanningsökare, men fan vad svårt det är att komma på något bra begrepp.

See User information
Jag håller med dig A. Jag vill absolut inte hamna i något fack, eller för den delen stoppa in andra i olika fack.
Det jag var ute efter är att komma ifrån stämpeln "konspirationsteoretiker" genom att helt enkelt inte befatta mig med det begreppet. Eftersom det är så negativt laddat vill i alla fall inte jag kalla mig samma sak som de som förlöjligar och hånar oss gör.

Att betrakta sig som del i en grupp eller organisation eller liknande tror jag är negativt. För precis som du säger så är vi här på vaken ett gäng fria människor som inte har likadana uppfattningar om allt. Och så ska det nog vara också för att det ska vara givande och utvecklande.

Ha en bra dag allihop!

Posted on: 2005/11/1 12:46

See User information
När jag "snackar" med folk - så - säger jag för att börja det hela med - (kanhända de har en liten aning om detta, begrepp och det är ju en bra start på gott och ont) - att jag faktum är en "sådan där s.k. "konspirations-teoretiker" - sen "drar" jag på!!!

De får F-n, i mig ta det som det är - Jag snackar ju en massa så de får väl "utgå" från detta då... Vad annars, tycker jag...

Jag har alltid hållit på med sånt här och för en massa år sedan då jag var ung, då kallade jag det jag pysslade med för "understanding groups" - förståelse- gruppen... Efter en killes grejer i USA , som jag läste då (UFO och sånt!)

Jag fick hålla till på ungdomsgården hade en mängd böcker i en väska - lånade ut böcker . Vi träffades på en dag i veckan och snackade skit (samtidsproblem kombinerat med allt "mellan himmel och jord") - Jag delade även ut flygblad på "Gamla bro" i stockholm - En samlingsplats (allaktivitetshus) för de unga på Gamla brogatan... Introducerade "Macrobiotik" och min egen syn på det hela... hade ett stort solhjul på vit botten med en atomkringla i mitten - Folk frågade mig om detta och jag fick då tillfälle att snacka mera... "Snacka bör man - annars dör men"Hö,hö...
Här där jag bor nu - så var jag grundare för något jag kallade för Den Sanna Ordningens Efterföljare =DSOE... Vi hade till ockmed gula baskrar på oss med små märken som jag göt i tenn , som syddes fast på baskrarna - det var skitkul!!! - men detta rann ut i sanden efter ett par år - ni vet ju hur det kan gå... "söndra-härska"...
Hade även ett tag ett litet gäng som skulle bli ett litet tänkt "embyo" för ett framtida LO(D)GE till det som går under benämningen "Teosofiska sällskapet" Och logen skulle då heta tyckte jag: "Philisteé", som lär betyda: sanningsälskarna , D.v.s: sanningssökarna... Det är kul att hitta på sånt där - så naturligtvis skall man hitta på grejer om man tycker det är roligt - men naturligtvis, kan det göra människor förundrade och ibland "upprörda" - men vad då?

- plus den lilla:

Posted on: 2005/11/1 17:28
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
upplysta? ;)

Posted on: 2005/11/4 21:17

Anonym
Upplyst är ett brett/stort och bra ord.

See User information
Kan vi inte kalla oss vakna.. eller väckare..

Posted on: 2005/11/5 12:19

Anonym
Är vi verkligen vakna? Vakna för vad? Jag tror alla slummrar.

See User information
kanske, måste förklaras - Kolla detta begrepp: "FÖRKLARAS" - ännu en sån där betydelsefull grej man kan missförstå...
Du har väl hört talas om "förklaringsberget2 i bibeln - Det var antagligen en plats som mallan varven blev jävligt upplyst då Jhabulon =Jahwe nedsteg från sitt rymdskepp - då och då - därför så fick denna kulla detta "epitet" - och så menar man naturligtvis att man även fick tillgång till kunskapen där... jahwe var ju en jävul på att bjussa på sånt - kanhända lite "omstuvad2 men ändå - så ordet förklara som man antagligen använde sig utav då man översatte grkiskan eller vad det bnu var så blev det i alla fall nått åt det hållet - och så har vi väl även hört talas om det där uttrycket - då man befinner sig i ett visst tillstånd - att man " Synes se ut "förklarad" - ungefär vad man ibland kan se - ett slags "sken" runt huvudet - Energifältet liksom blir förstorat och kommer då till synes - som en slags ljussken - man blir likaom "förklarad" - Likt buddhaernas Upplysthet - eller de kristnas - CHRISTOS - som betyder nått liknande...
Detta, är faktiskt inget att garva åt, egentligen ;) ;) ;) eller som jag brukar mena: Hö,hö...

samt: & polaren: (Grymmling...)

Posted on: 2005/11/5 19:59
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Sammhalskritisk aktivist. Det far duga at mig.

Jag studerar och informerar om maktstrukturer.

Posted on: 2005/11/6 16:26

Anonym

Truthseekers tycker jag är ett bra Engelskt namn.

Vi har bevittnat denna veckan att 9/11 - frågan är ett mycket känsligt ämne för makteliten, även i Sverige. Man gör allt för att smutskasta dom som undersöker denna händelse.

Man är mycket väl medvetna om att denna händelsen och dess verkliga aktörer inte får avslöjas, då kommer deras korthus att börja falla.

Vem GWB än var så är nu Vaken.se ett hot.

See User information
Truthseeker har jag kallat mig länge....ett bra ord tycker jag
men även en del av de andra förslagen.
Egentligen det mesta förutom "konspirationsteoretiker"

Alla ska kalla sig för det som passar dem bäst.

Vi är nog inte den typen av människor här som "går i uniform"

mvh eureka

Posted on: 2005/11/6 16:55

See User information
Det är viktigt att man inte går i led och uniformerar sig för mycket.

Detta underlättar infiltrasion.

Vi borde komma på ett manifesto som tar upp det viktigaste i en sanningssökares tänkande.

Att inte följa någon text eller person blint, utan tänka själv.
Att inte lita på någon, men lyssna på alla.
Att veta att sanningen är omöjlig att veta helt och vara medveten att man kan ha fel i vissa saker.
Att vara öppen för alla alternativ och inte fördömma andra som eventuellt har fel.

Posted on: 2005/11/7 17:53

Anonym

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper