vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Frågetecken i Endgame, söker svar

See User information
Försöker finna varför Alex Jones kallar Huxley för eugenist.
Det enda jag har hittat på nåt liknande är på någons bokhemsida där han undrar över varför huxley tycker det var ett oförlåtligt misstag att inte förutse atombomben i Hiroshima. Han skriver också något om att han var mer kylig i tonen i första förord, innan den skrevs om lite några år senare. Alex Jones säger:Eugenist hg wells b.russel, huxley all BRAGGED....Det enda jag har hittat är just Russel som ju inte verkar helt rumsren. Har någon hittat nåt på det andra?
För huxley säger ju att i framtiden kommer det att bedrivas vetenskaplig terror, men som jag ser det så fördömer han ju detta. Eller är det bara ett spel för gallerian? Någon huxleykännare här inne, som lyckas vara objektiv?Söker svar!

Posted on: 2007/10/30 13:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Frågetecken i Endgame, söker svar
Läs Brave New World Revisited, det är den icke fiktiva uppföljaren till Brave New World. Han sa även på flera föreläsningar att det inte var fiktion till studenterna eftersom de antog att det var det. Han har dessutom skrivit drivor av böcker i form av akademiska avhandlingar.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Aha, tackar! Det ska jag göra då!
Då har jag en följdfråga: Jag har läst att han var en snäll person, och frågar mig på huruvida sätt han var eugenetiker. Ville han sprida läran eller upplysa folket om korruptionen. A Jones säger ju "bragged", är detta möjligen en överdrift från A jones för att starkare driva igenom sin poäng till många naiva amerikaner som behöver det lite mer överdrivna snacket så att de vaknar?

Posted on: 2007/10/30 13:48

Anonym
Jag tror att folk som pratar om det här tycker inte att det är de som överbefolkar; utan snarare någon annan.
http://www.huxley.net/bnw-revisited/index.html#overpop

Quote:

And now let us consider the case of the rich, industrialized and democratic society, in which, owing to the random but effective practice of dysgenics, IQ's and physical vigor are on the decline. For how long can such a society maintain its traditions of individual liberty and democratic government? Fifty or a hundred years from now our children will learn the answer to this question.

Meanwhile we find ourselves confronted by a most disturbing moral problem. We know that the pursuit of good ends does not justify the employment of bad means. But what about those situations, now of such frequent occurrence, in which good means have end results which turn out to be bad?

Låter som Adolf Hitler.

See User information
Bockar och bugar, mycket intressant. Bra länk där, thank you very much!

Posted on: 2007/10/30 14:15

See User information
reflektioner av huxley:Så det är det Bill gates och kompani håller på med, att ta ansvaret att kontrollera barnafödandet i Afrika. Undrar om det kännr sig som samariter? Det är givetvis en svår fråga. Det ska max ha ett barn, vi får ha mer...hmm, som vanligt, kineserna jobbar som batterier för att vi ska kunna köpa billiga hm kläder. Den vite mannens slavar.

Birth control depends on the co-operation of an entire people. It must be practiced by countless individuals, from whom it demands more intelligence and will power than most of the world's teeming illiterates possess, and (where chemical or me­chanical methods of contraception are used) an ex­penditure of more money than most of these millions can now afford.

Posted on: 2007/10/30 14:35

See User information
Såg att Aldous Huxley hade skrivit en bok som heter Island, kan det finnas en chans att filmen The Island bygger på den boken? För filmen The Island påminner mycket om en korsning mellan Brave New World och 1984, den har samma teknokratiska ingredienser med, såsom övervakade individer, en hägrande lotterivinst till en paradisö osv...

http://www.huxley.net/island/index.html

Posted on: 2007/10/30 20:46
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper