vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Manipulation av Tjernobylnedfallet!?

See User information
I november publicerade Miljömagasinet en artikel som hävdar att nedfallet av radioaktivt cesium i Sverige dygnen efter Tjernobylkatastrofen manipulerats! Den officiella beskrivningen gör gällande att inget radioaktivt nedfall hamnade över Stockholm och Uppland men enligt artikelförfattaren - Håkan Larsson - är detta en lögn! - För att hindra att panik skulle bryta ut ljög man för svenska befolkningen! Meteorologen Curry Melin vägrade att ljuga för svenska folket så en annan meteorolog skickades fram.

Ett utdrag ur artikeln:

-----
"Vän av ordning kan titta på kartan bredvid. Vindarna under dygnen efter tjernobyl var sydostliga och förde nedfallet med sig. Ändå är det en stor vit fläck över Stockholm och östra Uppland medan däremot Gävletrakten har höga mätvärden.

Resized Image

På den tiden fanns en närmast idol-förklarad meteorolog vid namn Curry Melin. Vi bänkade oss för att ta del av hans underfundigheter. I stället fick vi se en påtagligt nervös ung kvinna som visade hur vindarna tog en högst märklig sväng norr om Stockholm. Detta har sedan dess varit den officiella hållningen.
I september 1996 träffade jag Curry Melin, då sedan länge pensionerad, för att hänga en utställning med hans konst i samband med Kulturnatten i Lund. Jag tog mod till mig och frågade honom: "Hur var det med den där väderleksrapporten om Tjernobylvindarna egentligen?" Den gamle mannen spände ögonen i mig och röt: "Vad tror du? Jag ville inte stå där och ljuga för folket i TV! Alltihop drog rätt in över stan! De fick sätta in någon annan!"
------

På kartan kan man faktiskt även se att Helsingfors slapp nedfall!?! Denna stad är också omgiven av vita områden! Mycket egendomligt att både Stockholm och Helsingfors slapp radioaktivt nedfall men runt dessa städer kom det en hel del - var det Guds ingripande eller nedtystande myndigheter?

I artikeln hävdar Håkan Larsson vidare att även nedfallet i Norrland manipulerats och att betydligt fler dog i Tjernobyl än vad de ryska myndigheterna uppger.

För den som vill läsa hela artikeln: beställ nr 45 av Miljömagasinet för innevarande år.

http://www.miljomagasinet.se

Posted on: 2005/12/8 18:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Manipulation av Tjernobylnedfallet!?

See User information
såvitt jag vet så är C-137 ganska ofarlig för människor? och påvärkar bara naturen som typ träd, svampar och sånt skit? man ska väl passa sig typ om man käkar kilovis svamp och bor i västerbotten, är väl där de drabbats som värst? Men tja de låter ju logiskt att om 1 miljon stockholmar får reda på att dom har cesium i lungorna att dom blir helt galna, vet ju aldrig :D skulle gissa på att man som bestämer vad som visas på tv inte ens vet själv vad cesium är och hur radiotoper fungerar....

Posted on: 2005/12/15 8:56
nothing is impossible...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper