Vakencorner
|
Anonym
|
Gjorde ett ädelt försök till "solens betydelse"
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Har skickat en del mail till en mängd meteorologer och SMHI snubbar den senaste veckan och tänkte här dela med mig av ett svar (alla är igentligen lika)
Min tanke var att på något sätt kunna få en bekräftelse om att den sk "globala uppvärmingen" (som jag inte känner av är la minus 10 ute nu) kunde ha några naturliga orsaker men svaren blev väl mer eller mindre som väntat. Mitt mail Hej! Under ca 2 veckor nu har jag lagt märke till att både månen och solen lyser från en klarblå himmel från kl 12.00 tills dess att månen stiger och solen går ner för dagen. Jag har hört att vi just nu går närmare solen och undrar om min reflektion isf kan beror på det. Om detta stämmer har jag isf en kommande följdfråga, Kan solens påverkan isf även ha att göra med den globala uppvärmingen. MVH David Svaret jag fick "Hej David. Under årets lopp varierar jordaxelns lutning mot solen. Under sommaren lutar jorden på så sätt att norra halvklotet är "lite" närmare än det södra och under vår vinter är det tvärtom. Jordens bana runt solen varierar också lite, men det förloppet förädras över en tid på tusentals år. Man har de senaste 50 åren inte kunna mäta någon ändring av solstrålning så solen har ingen del i den globala uppvärmningen från mitten av 1900-talet och framåt. Vänliga hälsningar Pererik Åberg " ![]() <<<< Experten är denna man OVÄNTAD egenskap Är ganska glömsk och rörig. Lyckas ofta försätta mig i ganska pinsamma situationer då jag frågar först och tänker sen. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5087&a=92735
Edited by maggot on 2008/2/15 22:33:11
Edited by maggot on 2008/2/15 22:33:41 Edited by maggot on 2008/2/15 22:34:20 |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login