vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#1
Jag skrev ner alla månader på word och försökte se något samband, varför namnen på månaderna är somde är, och de är dessutom samma som på engelska.


Jag skrev sedan ner första bokstav av varge månad och satte ihop de, och där i fann jag dirket 4 olika ord. se själva:

Januari,Februari;Mars,April,Maj,Juni,Juli,Augusti,September,October,November,December.

JFMAMJJASOND


i denna finner vi ordern FM ,AM, JASON, SON. eller
FM AM JASON

J FM AM J JASON D


Eller vad tror ni?


Edited by Master on 2010/2/20 2:49:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#2
Quote:

Master skrev:
Januari,Februari;Mars,April,Mars,Maj,Juni,Juli,Augusti,September,November,December.
Varför står "Mars" två gånger och Oktober inte nån?

Månaderna har ju fått sina namn efter himlakroppar/Gudar och kejsare(Eller mänskliga Gudar som de vill betraktas som)

jag tror du övertyder.

Jason var ju iofs nån hjälte i den grekiska mytologin...

Har de nu avsiktligt bokstaverat hans namn med de övriga månaderna är det inte av någon större vikt anser jag.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#3
tack för påpekandet rättade till det.

Ju jag kan ha överdrivit ,men vi har ju forumet av den anledning, om inte nåt ger det inspiration till en viss tänkande. men också för att se om så är fallet så bevisar det hur kontrollerat männsikan är.

FM AM är radio kanaler

AM är Tidszon

Jason: fredag den 13

MASON= alla vet

o lite till.

bakom varge ord finns något dolt. ta exempel ordet Amen eller Amin används av de flesta, men många troende vet itne om att ordet är from Amun eller Amon Egyptisk solgud.

Ordet finns också i Testamente test Amen te

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#4
Quote:

Master skrev:
Ju jag kan ha överdrivit ,men vi har ju forumet av den anledning, om inte nåt ger det inspiration till en viss tänkande. men också för att se om så är fallet så bevisar det hur kontrollerat männsikan är.
Samtidigt kan man ju inte skriva vadsomhelst, då väsentlig information blir då svårare att finna...
Men jag gratulerar dig till att du är en okontrollerad människa...

Quote:

Master skrev:
FM AM är radio kanaler
AM är Tidszon
Jason: fredag den 13
MASON= alla vet
o lite till.

Varken radio eller tidszoner var ju uppfunna när kalendern blev till och att blanda in Jason Vorhees blir ännu mer avvikande.

Quote:

Master skrev:
bakom varge ord finns något dolt. ta exempel ordet Amen eller Amin används av de flesta, men många troende vet itne om att ordet är from Amun eller Amon Egyptisk solgud.

Ordet finns också i Testamente test Amen te

Ja, och kastar man om bokstäverna i "Santa" (Jultomten på engelska) blir det "Satan"

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#5


See User information
AM = AmplitudModulering
FM = Frekvensmodelering

Posted on: 2010/2/20 10:51
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#6


See User information
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amen

För att ord låter lika betyder det inte att det är det samma, om jag säger hej, så betyder inte det att jag menar ordet mig. Hade jag velat säga mig hade jag inte sagt hej.

Hade jag velat be till en egyptisk Gud hade jag uttalat den gudens namn.

Som om jag pratar med en som heter Jackob så tilltalar jag han inte för jonas, för det hade varit meningslöst.

Amen är för det andra inte någons namn det är ett ord för att understryka, förstärka eller avsluta en bön med. Så kopplingen är helt absurd när det inte ens innehar samma ordklass.


Posted on: 2010/2/20 16:21
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#7
Ju det förstår jag , men eftersom du förstår att det är religöst ord och som alltid avslutas efter bön, då riktar man ordet till egyptiska guden amun. så klart de inte kan ha samma ord för då skulle inte kristendomen eller islam finnas till i dag.

Vilken jude,kristen,muslim vill veta att han tillber solen och egyptiska gudar, och att bönenra är riktade till de egentligen fast utan att de vet om det. varför tror du de brände och förstörde så mycket från egyptiska och babylonska tiden. Ju för att ingen skulle veta var den nya religionen kom ifrån såklart och att den var den samma som paganismen fasman gömde undan stengudarna och gjorde gud osynlig istället.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#8
Master, du får ursäkta min kritik till Numerologi och mytologiska förklaringar men....

Om jag skriver 'SOLEN ÄR RÖD, HAVET ÄR GRÖNT'

så kan jag efter din teori hävda att, gud är i allt och bad mig skriva ovanstående. Om jag vidare överanalyserar detta, så finns det en hemlig färg i meddelandet som jag får om jag mixar RÖD och GRÖNT. Låt mig gissa att det möjligtvis är brunt. Skall jag då tolka det som att gud försökte säga till mig att jag skall vara mån om jorden som också är BRUN?

Med mytologi kan man få fram vilka budskap man vill bara man lajjar runt lite. Du får ursäkta mig men jag avsäger mig den typen av distortion. Jag vill hävda att jag är spirituell men inte religiös eller mytologisk samtidigt som att jag inte tycker att historiska religioner är intressanta då dom innehåller en del fin prosa och visdom då det på sin tid var lagsystem med för fungerande civilisationer.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#9
inget problem min vän, kritisera får man självklart göra och jag skriver ju pga att jag vill höra andra synpunker, relateringar eller helt enkelt att jag helt har fel. det lite skillnad på vad computerror slänger ur sig, och det fick mig låta som jag inte vill ha kritik,och det är helt fel.
vad jag inte vill ha är exempel:

se vad jag skrivit i tråden , men comperror kommer och påstår att jag försöker intala er om att kalender månaderna betyder jason den 13, när jag i själva verket själv inte vad de betyder och jag frågade er vad ni tror jag tog bara de ord som tydligt visas,och undrade om någon kanske visste nåt om nån Jason eller om han kunde se något i det.

" Jag skrev ner alla månader på word och försökte se något samband, varför namnen på månaderna är somde är, och de är dessutom samma som på engelska.


Jag skrev sedan ner första bokstav av varge månad och satte ihop de, och där i fann jag dirket 4 olika ord. se själva:

Januari,Februari;Mars,April,Maj,Juni,Juli,Augusti,September,October,November,December.

JFMAMJJASOND

i denna finner vi ordern FM ,AM, JASON, SON. eller
FM AM JASON

J FM AM J JASON D

Eller vad tror ni?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#10
Quote:

Master skrev:
se vad jag skrivit i tråden , men comperror kommer och påstår att jag försöker intala er om att kalender månaderna betyder jason den 13, när jag i själva verket själv inte vad de betyder och jag frågade er vad ni tror jag tog bara de ord som tydligt visas,och undrade om någon kanske visste nåt om nån Jason eller om han kunde se något i det.
Har du tänkt på att det kanske inte betyder ett skvatt?

Att jag kritiserar dig beror på att du blandar in helt onödiga variabler. Som exempelvis, till att börja med, AM och FM. Vad har radiofrekvenser att göra med månaderna när det inte ens var uppfunnet när månaderna namngavs?

Sedan när man blandar in Jason Vorhees blir det som sagt ännu konstigare och upplagt för skratt.

Förresten föreslog jag att det kunde ha med hjälten ur grekisk mytologi att göra som också heter Jason. Eftersom månadernas namn också är grekiska, men det förkastade du. Förmodligen för att det var jag som sa det och jag sårat ditt ego.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#11
Som sagt, jag avsäger mig hela teorin, MEN,

du får Resized Image Resized Image Resized Image Resized Image av 5 möjliga för din energi till att försöka undersöka saken. Vidare så ska man inte vara så förnekande som jag för ovanstående. Trots allt så har vi en tusenårig historia av mytologi som format samhället till vad det är idag. Att försöka förstå det är av vikt för att kunna få en bättre fungerande framtid.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#12


See User information
7 chakran, varav ett är hjärta, och hjärtat kan inte göra illa! Därimot så har dom andra chakran en balans, höger vänster, gott ont, + - osv... 12 olika balanser i kroppen, + en helig. 12 lärjungar + en ledare. 13 månader är komplett, 12 månader är utan ledare, ej fullständig.

Balans = rätt eller fel, uträknat, istället för att bara känna, frimureri = system = leda utan hjärta osv...

Nåt att spinna vidare på kanske?

Måste snacka med grafik om jag skall gå djupare än så där!

Posted on: 2010/2/21 8:16
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#13
Jag tycker dessutom att den gregorianska kalendern är för modern för att granskas. Vill man studera kalendrar tror jag man hittar mer om man studerar den julianska kalendern som var i effekt mellan några år före kristus till 1580-talet ( i Sverige 1750-talet)
Innan dess var det den romerska kalendern som gällde. Känner inte till från när till när, men det är nog bara en sökning iväg.

Den romerska kalendern var dessutom styrd av andra himlakroppar vilket inte de efterföljande är/var

Men som sagt... bara en tanke... Du får ägna dig till att studera vad du vill, men blanda inte in splatterfilmer i det hela.

Fast som sagt... en hel del intressanta saker hände ju i övrigt på 1580-talet

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#14


See User information
Jag följer solen, den går upp på morgonen, ner på kvällen, o så har det gått en dag till. Allt annat är stress!

Fyller år gör jag inte heller, bara åker med ett varv till!




Posted on: 2010/2/21 11:28
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#15
Quote:

iwarrior skrev:
Jag följer solen, den går upp på morgonen, ner på kvällen, o så har det gått en dag till. Allt annat är stress!

Väl talat. Varför följa ett regelverk som inte kan stå själv och behöver skottår, sommar-/vintertid osv osv.

Dessutom är det utformat så vi hålls undan solen på dygnets ljusa timmar, medans styrelsen är på golfbanan och lapar sol.

Dock kommer ju detta av det gamla bondesamhället där man var ute med djuren.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#16


See User information
:)

Posted on: 2010/2/21 11:36
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#17


See User information
Man kan följa naturens mönster istället, skördetider, menstuationscyklar, fullmånar, "samma sak", regnperioder, tuppen på morgonen mm. Det finns en chargång där ute som är ganska smutt, och naturlig!

Själv mår jag bättre när jag kör det racet...

Inre vs yttre mönster!

Posted on: 2010/2/21 14:47
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#18
hmm . själv har jag börjat inse att det mesta som vi har är ju någon annan verk och på det sättet hedrar man de så länge man lever, men varför ska jag hedra någon jag inte känner eller nån som slaktat folk. Ta exempel vis våran tids räkning..

mitt år är fan inte 2010 och mina veckodagar heter inte efter mytologiska krigsgudar-slaktare, jag lever inte 100 år utan 12 timmar , jag firar inte Jul eller nyår på något speciellt sätt som jag gjort när jag var liten, och mina barn ska aldrig få bli lurade av tomten.

Varför 2010 inte är mitt år, ju för att jag föddes för 29 år sedan och mitt år om vi ska tala om år är år 29 som gäller, eller som den räkning jag börjat med senaste tiden , jag är inne på 3:e timmen av livet och jag har ca 9 timmar kvar, dessa timmar ska jag åtminstone försöka leva efter min egen önskan och ta vara på den tid för jag vet att det endast finns en sommar,en vinter,en höst och en vår, vissa som lever mer än 12 timmar hinner att börja sitt andra varv, men jag hoppas inte att jag får uppleva det.

När jag dör så vet jag att mitt liv kommer kännas som jag verkligen vaknade på morgonen och sedan är det läggdags för att somna in i det djupa sömn som vi alla längtar till , men som vi inte har bråttom att nå dit för tiden kommer själv.


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#19


See User information
"du det förstår jag , men eftersom du förstår att det är religöst ord och som alltid avslutas efter bön, då riktar man ordet till egyptiska guden amun."

Men det betyder ju inte amun? Som när man pratar så säger man ord utifrån dess betydelse, om jag pratar med dig som nu, men menar något helt annat bakom mina ord. Så kommer inte du förstå mitt budskap och det vore totalt meningslöst.

Riktar jag min bön till Herren och om jag dessutom säger i Jesu namn amen, så kan ingen egyptisk gud ta åt sig av min bön. Det är som om du säger till Malin att du älskar henne, det blir svårt för Anna att ta åt sig då va?

Du ber till den du tilltalar, och den är adresserad till den du riktar bönen mot.

Detta känns så uppenbart att det är konstigt att man ens ska behöva påpeka en sådan självklarhet.

Posted on: 2010/2/21 20:50
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#20
Som jag ser det är det samma Gud man tillber inom samtliga religioner. Det är bara kriterierna för hur detta ska göras som skiljer sig.
Är detta tänkande för obskyrt för er som är inne på religion?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#21


See User information
Det blir det för den som inte ber till "något" utan vet vem han ber till.

En kristen ser en personlig Gud och kan därför inte röra sig med vaga föreställningar. Det vore att inte stå för sin tro och övertygelse.

Jag tror på att Gud visat sig för mänskligheten som något konkret, med namn person och vilja.

Posted on: 2010/2/21 21:40
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#22
Men Gud är ju fortfarande Gud. Definitionen på det väsen Gud utgör diffar dock något och har moderniserats efter tid...
Muslimerna har sin syn på Gud och de kristna har sin - Men Guden är densamma.

Jag tror inte Gud bryr sig om vilken religion man tillhör faktist.

Iofs blir det kanske ett tunt resonemang då hinduismen har massor av Gudar. Jag är inte rätt man att ge mig in i en diskussion om religion dock. Men jag har ändå min egen tro och min syn på saken. Ingen behöver egentligen hålla med mig om detta.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#23


See User information
-Och sen, när holken var slut, så loggade jag in på vaken för nu var jag fiffig och hade kommit på en sak alldeles själv ...

J FM AM J JASON D

Posted on: 2010/2/21 23:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Hemlighet bakom kalender månaders namn.
#24
exakt där för jag postat det på : Övrigt
Han kan man skriva precis vad man vill!

Så lyder texten under den.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
36 user(s) are online (36 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 36

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS