vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Money as debt

See User information
Kom bara att tänka på en sak. Många här inne ser det som att vi är påväg mot ett slaveri, grupper som EU, FN m.fl. försöker inskränka våra friheter.
Det få verkar ha insett är att det handlar inte om något vi inte vill ha utan om något vi måste få bort.
Att förstå det fundamentala problemet i frågan måste vi studera ekonomin på ett väldigt grundläggande plan. Att göra det tar ganska mycket tid och jag förstår att de flesta inte har tid med det. Därför har jag letat reda på en film som förklarar det hela väldigt bra.
http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279
Titta på den filmen och fråga er själva efteråt: Är vi verkligen på väg mot ett slaveri? är det inte så att vi redan är fast i skiten och att vi måste få bort det?
Självklart är det viktigt att motarbeta saker som EU och förhindra dem från att stärka sitt grepp om oss ytterligare men är det inte ännu viktigare att försöka upplysa människor om att vi redan sitter i skiten. Om någon står med bajs upp till armhållorna är det ju iofs bra att förhindra att personen går djupare ut i skiten men det som borde ses som överst på agendan borde väll vara att få upp snubben så man kan tvätta av honom? Eller...?

Sålänge privatpersoner kan tillverka så mycket pengar de vill kommer de alltid att vilja ha något mer, något annat, något ännu mäktigare. Pengar är makt, makt korumperar, absolut makt korumperar absolut och en obegränsad mängd pengar ger dig nästan absolut makt.
Det är de multinationella bankerna som är den riktiga draken, inte usa eller deras regime. Allt det är bara galjonsfigurer.
Jag vet att de flesta förmodligen redan har insett det här men det är alldeles för mycket tjat om nationalism/kapitalism/komunism. Sluta begrava er i oviktiga småsaker och ta en titt på det enorma monstret som bara är ett par månader iväg från att äta upp er.
Vakna!

Posted on: 2008/8/6 21:25
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Money as debt
Tänk vad festligt... Jag mejlade min bror om vägen till ekonomiskt slaveri idag. Låt mig referera mejlet:

Pengar ges ut av riksbanker världen över. De ges ju inte ut utan de kommer i cirkulation genom att banker lånar dem till ränta. Räntebördan skickas sedan vidare till oss, antingen direkt genom krediter eller genom företag som får krediter.
Alla pengar i hela världen går den här vägen. Men om alla pengar är utlånade till ränta, vad betalar vi räntan med?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Be honom se filmen.
Det största problemet är ju faktiskt räntan. Hur fan ska vi kunna betala räntan om alla pengar som finns är utlånade mot ränta....
Det är fascinerande hur extremt simpelt systemet är. Det är lite som en fängelse cell med en skylt där det står: gå in här och lås in er. Om man studera det hela det minsta lilla så inser man ju att man kommer bli inlås. Ändå går 99,9% av befolkningen rakt in i cellen utan en andra tanke.
Hur ska vi kunna vinna om alla våra allierade är idioter?

Vad trött jag blir ibland...
Men det kommer bli kul att säga "vad va det jag sa" till endel människor

Posted on: 2008/8/6 21:41
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

See User information
Detta ar en mycket bra film, rekomenderas varmt!

Posted on: 2008/8/6 21:44
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Quote:

paskharen skrev:
Be honom se filmen.
Det största problemet är ju faktiskt räntan.

Behövs nog inte...min bror är en klarvaken mensa-medlem. Finns inte mycket jag kan lära honom.

Svaret på ränteproblematiken är ju lika självklart som obehagligt, man lånar mer pengar.

See User information
Quote:

Despierto skrev:
Quote:

paskharen skrev:
Be honom se filmen.
Det största problemet är ju faktiskt räntan.

Behövs nog inte...min bror är en klarvaken mensa-medlem. Finns inte mycket jag kan lära honom.

Svaret på ränteproblematiken är ju lika självklart som obehagligt, man lånar mer pengar.

Det du menar har ar att man skapar mer skulder detta system kraschar alltid enbart en tidsfraga, har alltid gjort det tidigare, laste att det fanns bara en enda bank som inte korde med fractional reserving, de tvingade den att gora detta, och vips, den gick i konkurs.

Posted on: 2008/8/6 21:50
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Om det kraschar eller inte? Tja, testa att betala huslånet med ett telefonlån, telefonlånet med ett smslån, smslånet med ett pantlån, pantlånet med... Klart att det inte håller. Är riksbankernas ränta säg 4%, då ska ju världens riksbanker ha 104% av alla penagr som finns.
Det lyser men ingen är hemma på Riksbanken...

See User information
Att skapa mera skuld är ju egentligen det enda sättet så det är ju det som blir svaret. I filmen nämner de dock hur man kan sätta upp mindre system där man betalar varandra med pengar som är bundna direkt till arbetstimmar istället. Du lovar alltså någon att du ska arbeta i tex 7 minuter åt honom i utbyte mot något som han har producerat som har tagit honom 7 minuter. Han kommer ju aldrig gå till dig och lösa in sina 7 minuter och tvinga dig att jobba med hans jobb istället men han kan ju använda det här löftet hos dig (eller en tredje part som också är med) i utbyte mot något som tar 7 minuter att producera för dig.
Om det pågick större mängd byteshandel vaken medlemmar emellan skulle jag försöka sätta upp ett sådant system här men eftersom vi är så utspridda så får jag nöja mig att peka er i riktning mot JAK. Den räntefria banken. Skaffa ett konto!

Posted on: 2008/8/6 22:05

See User information
Om ett land producerar 100 2006 och har 500 kr i kapital i landet

2007 producerar landet 125 och bör ha 625 i kapital, alltså sedlar eller lån som cirkulerar, nu vet jag inte mycke om ekonomi och vilka termer man använder.

Riksbanken trycker dom 125 nya kronorna och lånar ut dom till banker mot ränta och banken lånar ut dom till oss mot lite högre ränta för att kunna betala riksbanken och göra en fet vinst.

Typ så har jag trott att det funkar ungefär.

Posted on: 2008/8/7 7:26

See User information
Quote:

molgan skrev:
Om ett land producerar 100 2006 och har 500 kr i kapital i landet

2007 producerar landet 125 och bör ha 625 i kapital, alltså sedlar eller lån som cirkulerar, nu vet jag inte mycke om ekonomi och vilka termer man använder.

Riksbanken trycker dom 125 nya kronorna och lånar ut dom till banker mot ränta och banken lånar ut dom till oss mot lite högre ränta för att kunna betala riksbanken och göra en fet vinst.

Typ så har jag trott att det funkar ungefär.

Pengarna skapas genom ett tryck pa tangenterna i datorn, inget annat, eftersom dom skapar mer pengar an det finns tackning for hela tiden och stoppar i sina egna fickor, bildas inflation, som alla lander har, vilket i sig sjalvt ar omojligt, eftersom inflation av en valuta, borde leda till starkare valuta i ett annat land, nanstans maste pengarna ta vagen liksom, men eftersom alla lander har inflation, vet man att det ar skumraskaffarer med landernas valuta.

Ochsa budgetarna trixas det med, i Sverige med, det finns spekulationer om att ekonomin ar mionst dubbelt sa stor som den officiella bilden visar, detta ar val priset for att vi har salts av som slavar citizens som vi ar.

Citizen = Corporate Slave

Detta ar orsaken till at G person vill att sverige skall ha president, Sverige har privatiserats, och blivit ett bolag, precfis som Usa, troligast i samband med Eu intradet.

Posted on: 2008/8/7 8:14

See User information
Viktigt att få folk att förstå bankers makt!

Det är de vanliga bankerna som skapar pengarna genom att ge ut lån. Centralbankerna sätter bara räntenivån för de pengar som bankerna i sätter in eller lånar av centralbanken.

Inom JAK finns ett nätverk för samtal om dessa frågor. Det är bara att gå med och bidra med egna ideer!

Posted on: 2008/8/7 9:28

See User information
Quote:

Parsifal skrev:
Viktigt att få folk att förstå bankers makt!

Det är de vanliga bankerna som skapar pengarna genom att ge ut lån. Centralbankerna sätter bara räntenivån för de pengar som bankerna i sätter in eller lånar av centralbanken.

Inom JAK finns ett nätverk för samtal om dessa frågor. Det är bara att gå med och bidra med egna ideer!

Gentligen skulle man kunna saga att det ar centralbankerna som "skapar" pengarna eftersom det ar dem som bestammer hur mycket som kan skapas, via sina regler, jag tror att man kan skapa 20 ggr mer an man lanar ut. Sluta spara i bank, ju mer vi sparar desto mer pengar/skulder kan de skapa.

Jak ar ochsa en bank, bank ar bank, och ags alla av eliten.

lana inte, lev inte pa kredit

Posted on: 2008/8/7 10:05

See User information
JAK ägs av dess 35000 medlemmar som sparar och lånar av varandra mot en fast avgift som enbart går till administration.

Posted on: 2008/8/7 12:59

See User information
SECRETS OF THE FEDERAL RESERVE

http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm

Posted on: 2008/8/7 16:44
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
En mycket sevärd snutt på en halvtimme, mycket upplysande.....

http://www.youtube.com/watch?v=OV-ta7PS3Kw

Posted on: 2008/8/7 17:17
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper