Vakencorner
|
Syrianernas inflytande i Södertälje
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hej!
Är ny här! Undrar mest om vad folk vet om syrianernas inflytande i Södertälje.
Posted on: 2009/5/15 23:43
|
|||
|
||||
|
Re: Syrianernas inflytande i Södertälje
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Fill us in, bro!
Posted on: 2009/5/17 19:47
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
syrianinfo: Hej! Välkommen till vaken.se
Du kan ju börja med att ge oss din bild av det! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Några av mina närmsta vänner är syrianer, dock inte boende i Södertälje... väldigt speciellt folkslag märkta av sin 3000-åriga historia. De har gått från att ha varit mellanösterns mäktigaste folk till att bli en förföljd och näst intill utrotad spillra. De har lidit hårt både under turkar och araber. När turkarna i början av 1900-talet gav sig den på att utrota armenier så gav de sig på syrianerna också. Araberna tvångskonverterade dem till islam under hot om död och tortyr. Många som stod emot fick plikta för livet. Jag har fått höra fruktansvärda historier om mina kompisar farfars-generation. De är ett hårdnackat och stolt folkslag som jag hyser stor respekt för. Om en syrian är din vän så går han lätt idöden för dig, om du är hans fiende kommer du sannolikt gå i döden för honom... om man ska hårddra det. De är oerhört lojala mot vänner och familj. Är väldigt rättframma och sanningsenliga. De säger vad de tycker och känner och gör det inte finkänsligt, vilket är en av anledningarna till att de kan uppfattas som våldsamma både internt och externt. Skulle inte tro att det finns ett djupare skäl till varför syrianer kommer till södertälje än det som fick svenskar att dra till Minnesota. Man vill vara med folk man är släkt med och som förstår en.
Jag tror svenskar och syrianer har mycket att lära av varandra. Vi skulle behöva lite mer av deras familjelojalitet och jävlar anamma, de skulle behöva lite mer av vår saktmodighet och känsla för humanitet. ![]() /M
Posted on: 2009/6/15 22:55
|
|||
|
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag har mängder med syrianska/assyriska vänner, och jag har alltid tänkt på detta... sett dom som den riktiga medelösterns judar. Dom ställer alltid upp för varandra, oavsett vad det gäller... all business görs endast för att gynna familj, släkt eller andra syrianer. Ibland lyser det igenom ganska tydligt att dom är väldigt egoistiska, och bara önskar sig själva (syrianer) framgång. Väldigt förmögna är dom också, iaf dom jag känner och vet om. Tolka inte detta fel nu :)
Posted on: 2009/6/18 6:07
|
|||
|
“Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds...”
Bob Marley |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Aj aj aj! Passa dig så du inte blir utpeked som rasist. Det är ett öde värre än döden för alla svenskar ( Men då borträknat alla "nysvenskar" eftersom de kan kalla svenskar för vad som helst utan att riskera samma brännmärkning )
Posted on: 2009/6/18 16:06
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
haha :)
jag är så långt ifrån rasist som man kan komma...
Posted on: 2009/6/19 10:14
|
|||
|
“Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds...”
Bob Marley |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Marc Abrahamsson (ND) talar ut i Assyrisk TV hösten 2008
http://www.youtube.com/watch?v=Pv-fJBgvX0M Den Syrianske programledaren fick efter programmet mycket skit av etablissemanget för att han visade öppet stöd för Nationaldemokraterna. Rasist!!! Huvvaligen!
Posted on: 2009/6/19 10:46
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login