Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Hur ska vaken.se skötas
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har erbjudit mig själv att hjälpa till, men det har inte uppskattats eftersom jag då fått tillgång till ert privata forum.
Ett forum ska skötas av de aktiva medlemmarna, inte av någon som anser att det är sjukt att spendera för mycket tid på forumet. ni uppmanar ju också nya moderatorer att dom inte får banna exempelvis, eller göra någonting innan att först rådfråga Void... En enorm flaskhals att inte lämna över ansvaret på de ni utsett till moderatorer. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
hej jag funderade på just det med forumet, hur det skulle vara enklare upplagt.
det kanske vore en bra idé att låta några som vill ta på sig ansvaret, hålla ordning i trådarna, det kan vara en per varje forumdel kanske? som kan se till att folk håller sig till reglerna , istället för att banna folk, kan man skriva anledningen till att någon får varningar, eller bara be folk ha trevlig ton eller hålla sig till ämnet. och då ifall någon får upprepade varningar kanske man kan stänga av användaren från forumet, eller radera trådar/inlägg som strider mot lagstiftning eller så det kanske skickas pm varningar det vet jag inte, men det skulle bli mer öppen stämmning på forumet tror jag. det kanske var mer så innan jag blev medlem här det vet jag inte..?
Posted on: 2010/2/20 19:03
|
|||
|
"Whether you think you can, or you cant, either way YOU'RE RIGHT!"
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
En fråga:
Varför ger du inte bort forumet till de som är villiga att sköta det och att lägga ner engagemang på forumet? Du är ju uppenbarligen inte villig att sköta om forumet och inte heller Void. Jag föreslår som sagt att ni ger bort forumet till några med engagemang. Att sköta ett forum med synsättet att den som spenderar för mycket tid där är sjuk i huvudet, är väldigt bakvänt. Jag skulle inte ha någonting emot att ta hand om vaken, men jag har fattat piken att ni inte vill det. Jag skulle inte sköta det precis som du vill heller, då jag skulle låst upp Novax konto och låtit han vara kvar. Dock skulle jag raderat en del onödigheter ur hans mest obstinata inlägg. vakensucks-gänget skulle jag dock fortsätta banna on-sight och jag skulle ta mig tid att flytta trådar där dom hör hemma. Dock skulle jag kunna ta kritiska trådar mot vaken i det huvudsakliga forumet utan att flytta dom till "Rykten, skitsnack och skvaller" Som det är nu postar ju inte ens mods trådar rätt. Dessutom uppskattas det inte heller när jag som användare påpekar rätt förfarande för någon. som jag ser det hjälps man åt på ett forum.
Edited by computerror on 2010/2/20 19:37:45
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Har ar mitt initala forslag:
1) Man reformerar forumets innehall och struktur till en mera holistisk och overtackande variant med ambition till att forumdelen kan vaxa. 2) For varje forumkategori sa skall det finnas moderatorer, 3 till 5 stycken t ex. 3) Man maste arbeta upp ett regelsystem som ar utbildande och hanterar lobbyism, informationskrigsforing, sabotage osv. 4) I ovanstaende regelsystem sa kan man implementera ett regelverk gallandes banning, hantering av olika kategorier av missbruk. Man kan dessutom i detta regelverk infora demokratiskt omrostning som galler for alla moderatorer. Lat saga ett incident system dar moderatorerna helt enkelt rostar per incident. Utover detta sa kan man satta upp en chatt, radio, tv, vad som helst. Det viktigaste ar att reglerna ar transparenta och att man kan vaga ha fel och backa utefter att det finns goda argument nar eventuell missbedommning har gjorts. Det kan finnas ett separat forum dar folk far motivera just detta. En annan del ar Accountability / Berakningsbarhet. Dvs ett system som kan agera oppet i ovanstaende, dar man ser hur beslutsgangen varit. Ytterliggare tycker jag att moderatorerna skall vara personer och inte alias. Det eliminerar eventuell infiltration. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ändå finns det dem som har åsikter hur ens privatliv bör se ut. Detta är som det ser ut nu. Jag säger att en moderator ska skita i hur jag lever mitt liv och hur många inlägg jag gör. Så länge jag håller mig on topic är det JAG som bidrar till att forumet blir innehållsrikt. Inte de moderatorer som valt att spendera så lite tid som möjligt på forumet och tycker de har viktigare saker för sig. Självklart har man viktigare saker för sig än att vara på ett forum, men att ta hand om ett forum tar tid. Det är ett aktivt ideellt åtagande som kräver en hel del tid. Har man ingen lust att avsätta den tiden har man inget att göra som moderator. Här på vaken delas moderatörs-rättigheter ut baserat på vänskap och lika tyckande, inte efter engagemang. Faktist är jag nog den som är mest lämpad att vara moderator på detta forum, men det vet jag att jag aldrig kommer att bli. Dock skulle det hjälpa till att dra ner antalet inlägg från mig, då jag då skulle ha ett ansvar att styra upp på forumet ![]() |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Blir svårt, då man blir tillsagd att inte blotta sitt privatliv om man delar med sig av egna erfarenheter... Nu pratar vi futurum och inte historia. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
En lämplig moderator är exempelvis Spartacus88 då jag sett han spenderar mer och mer tid på forumet. Nu vet jag ju iofs att han har maderators-rättigheter, men brukar inte dessa, då alla beslut ändå måste gå genom Void. SLÄPP KONTROLLEN! ni kan inte kontrollera vad andra ska tycka och tänka. Vad som däremot eftersträvas är att ha en homogen admin-grupp där samtliga admins följer reglerna och inte låter personkemin styra. En admingrupp där man ställer sig bakom varandras beslut. Ta förresten en titt på hur Flashback sköts. Där har alla användare full insyn även i de flesta adminforum där andra användare diskuteras. Jag har full förståelse om ni vill hålla viss aktivism hemlig, men diskutera aktivism då. Diskutera användare öppet, så blir det också en fingervisning mot övriga användare vad som tolereras och inte. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja, och jag påpekar var ändringar måste göras. Vad bra, svara da pa mitt inlagg i sin kontext. For mig far du prata om vad som helst, sa lange det ar 'on topic'. Du behover inte heller stalla nagon speciell fraga som en del kulturpoliser vill havda att man skall gora i foruminlagg. Det viktigaste ar att fa en halsosam ekologi i forumet dar man har en hyffsad sanitet i dialogen och administrationen. For att det skall fungera i praktiken maste folk folja ett regelverk som ar intelligent utformat. Det utefter propagandans/informationskrigsforingens spelplaner, verkligheten, debattteknik / retorik osv. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det görs inte idag.
Admins redigerar väldigt sällan inlägg och reglerna efterföljs inte. Är det någonting extremt tas hela inlägget bort, trots att det ibland kan innehålla en hel del som är on topic för att sen spåra ut. En admin ska vara selektiv. Varför begär du inte att få vara admin? Du skulle säkert få vara det |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag ar tillfragad, har rattigheterna men har valt att undvika det med tanke pa just den har dialogen. Om jag skall vara admin har sa maste samtliga aspekter vagas in, det ar vad jag forsoker gora just nu. Det ar en process som ar svar. Dessutom sa har jag knappt en fungerande dator i nulaget. Men pa sikt sa ar det mojligt. Det ar som sagt en stabilitets och resursfraga som jag skrev i ett annat inlagg.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Att bli tillfrågad om att vara moderator för vaken måste ju vara som att bli tillfrågad om man vill vara lärare för en svår OBS klass.
Vad jag menar är att många skulle rygga tillbaka inför uppgiften.
Posted on: 2010/2/20 21:25
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Quote:
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tror du skulle klara´t galant. Men du har varit för mycket på offensiven på sistone för att få förtroendet är jag rädd. Många skulle nog tro att du skulle föra en egen agenda. Inte jag, men jag misstänker att du vet vilka jag syftar på.
Posted on: 2010/2/20 21:46
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ja, absolut. Jag tror inte heller att jag någonsin skulle få förtroendet.
Ingenting som jag gråter över heller. Jag vet bara att jag skulle göra ett bra jobb, men vill de inte ha mig så vill de inte. För mig går det på ett ut, eftersom jag också vet det skulle kräva en hel del av mig. Jag är beredd att göra den uppoffringen, men samtidigt är det skönt att slippa ansvaret och allt besvär med missnöjda forumsmedlemmar. Men men... Blir jag tillfrågad blir jag givetvis smickrad och axlar ansvaret, eftersom jag tycker vaken.se är ett viktigt forum så hjälper jag förstås görna till ideellt... Oooops... Nu chattar jag visst. Blir lätt så när jag adresseras. Jag kan tyvärr inte komma på någon lösning på hur jag ska bete mig när jag adresseras offentligt, då jag lockas att också svara offentligt. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tror på iden att ta fram ett större antal administratörer med olika uppgifter. På så sätt ser man vilken admin som gör ett bra jobb och alla andra kan härma det.
Jag tror även på regler och öppenhet. Varje forumdel kan ha ett forum för administration som är öppet för alla. Där kan all moderering skrivas ned samt diskuteras vid behov. Viktigt är dock att moderatorer inte behöver gå in i långa diskussioner med alla användare som inte håller med i medereringen. Reglerna kan vara enkla, On toppic är den viktigaste regeln. Allt off topic bör raderas. En annan variant jag funderar på är att ha en forumsdel som är öppen och omodererad, samt en del som är hårt modererad. Då kan de som inte förstår eller kan ta till sig reglerna få ett ställe att skriva på utan att behöva tänka på hur de ska bete sig. Först och främst måste vi ha fler moderatorer. Jag har inget emot att computererror blir moderator, men vi behöver fler än så om vi ska kunna segla skutan. Fler som skulle ställa upp? Det blir ett begränsat ansvar och man kan få moderera över ett eller flera forum beroende på hur mycket tid du har.
Posted on: 2010/2/21 7:20
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag kan tänka mig att hjälpa till att sköta forumet.
Posted on: 2010/2/21 9:05
|
|||
|
Bring on the apocalypse...
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag ställer som sagt mer än gärna upp, men denna gång har jag i så fall ett krav att jag får fria händer. Ni behöver definitivt inte oroa er för att jag ska banna vilt för minsta lilla. Den enda jag har i åtanke för banning är de från vakensucks om inte Efektos lilla kompis fortsätter på den mjukare framtoning han faktist tagit lite grann nu och faktist diskuterar en del saker.
Novax kommer jag dock inte att banna för att han beter sig som han gjort. Däremot kanske jag kommer att radera ut onödigheter ur hans inlägg ibland, vilket jag hoppas att han kan ta då vi pratas vid då och då via mejl. Jag kommer som sagt självklart se till att reglerna följs, även om det skapas nya regler jag som person inte ställer mig bakom, men som moderator/admin tolkar jag dessa regler och inte frågar Void innan jag gör någonting. Som jag ser det är det tre varningar om samma sak och sen en veckas ban. Kommer de sen tillbaka efter en vecka och upprepar SAMMA fel blir det en månads ban, för att bli en permanent ban om det fortsätts efter denna månad. Som jag ser det är detta väldigt fair. Däremot skulle jag inte flytta runt trådar som är kritiska, så länge de håller sig till subforumets ämne. Men jag föreslår att det skapas ett "Ris och Ros" subforum, där såna diskussioner främst kan hållas. Jag skulle också rensa ut påhopp från inlägg i trådar som blivit hätska, istället för att flytta hela trådar som kan vara väldigt intressanta till "Fight Club" Jag kan förresten tänka mig att moderera över samtliga forum, då jag läser det mesta. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tycker både Kalle Yoga och Computer-terroir känns som mods jag skulle kuna leva med. Båda är aktiva på forumet och har uppenbart etiska koder att följa. Jag lägger min röst på dom.
Jag kan tänka mig att isåfall vara nån form av vikarie för dom. Fulltid känns i dags läget som en utopi. Jag läser alla inlägg och loggar in under dygnets alla vakna timmar, så varför inte.
Posted on: 2010/2/21 10:36
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag vill dock säga att vaken främst behöver admins, dvs med ban-rättigheter. Men det kanske är en tolkningsfråga.
En viss prövotid kanske kan vara lämplig innan man ges högre rättighet. Jag skulle också vilja föreslå ett Admin-subforum som även är öppet att läsa och skriva i för användarna. Ett subforum där man kan diskutera hur forumet styrs och som kanske kan ersätta "Frågor, svar, tips & förslag." Framför allt tycker jag att ett "ris & ros"-forum som sagt bör införas, främst för att tysta troll som Efekto och vakensucks-trollen. Vidare anser jag att själva huvudforumet, dvs "diskussions"-forumet, är helt ok, men "Projekt och aktivism"-forumet och "Informations"-forumet känns lite huller om buller och att ämnerna går in i varann Till "Diskussions"-forumet kan man även lägga till "revisionism", då de användare som upprörs över såna frågeställningar kan välja att blunda för dom. Detta subforum skulle dock behövas modereras hårt, då dessa diskussioner oftast spårar ut till argumentslösa personangrepp. Hmmm... många synpunkter, men den viktigaste är iallafall att man låter de som är engagerade i forumet att administrera det. Inte som det är nu att den med högsta admin-rättigheter ser ner på de som engagerar sig på forumet och föreslår man ska göra annat än att tillbringa sin tid där. Det blir bakvänt. Ett exempel här är nakenmodellen LadyTiera från Flashback som har 28 767 sedan Aug 2003. Ingen som talar om för henne vad hon borde göra med sin tid, men det kanske beror på att hon har snyggare tuttar än mig och Novax En sak till jag har synpunkter på är raderandet av användare. Möjligen kan en användare fortfarande få ha rätten att radera sig själv, men som admin bör man inte göra det, då forumet blir mer svårläst med en massa Okända och anonyma. En annan sak forumet har problem med är multipla användare. Här blir det lite svårare då det omfattar integritet. Men ett alternativ är ju att man kanske får ansöka om att använda sig av proxy om det är tekniskt möjligt. Jag ser dock ingen lösning på att snabbt och smidigt implementera detta i koden och det känns som ett drastiskt steg att spärra kända proxies, men kanske nödvändigt för att komma tillrätta med personer som roar sig med flera nick. En reflektion: Varför är det ingen mod eller admin som skrivit i denna utmärkta tråd och kommit med synpunkter?
Edited by computerror on 2010/2/21 11:17:01
Edited by computerror on 2010/2/21 11:22:31 Edited by computerror on 2010/2/21 11:49:19 Edited by computerror on 2010/2/21 11:56:36 |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Man kan ju tänka sig att med en större stab av mods så vet alla om att forumet efterses och därigenom tänker sig för vad de skriver.
Jag tror på många mods med få befogenheter, hellre än några få mods med stor makt.
Posted on: 2010/2/21 12:54
|
|||
|
Bring on the apocalypse...
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Något som får mig att fundera lite, är denna paranoida inställning till att filtrera information åt andra.
Visst kanske människan inte är universums intelligentaste varelse, men varför inte passa på att utnyttja det fria informations flödet som existerar idag fortfarande och försöka leva upp lite till mottot. Kunskap är frihet. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Alla är välkomna att anmäla sitt intresse för att administrera. Jag vill ha 5 personer innan jag kör igång.
Posted on: 2010/2/22 7:45
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Låter inte det väldigt grovkornigt? Att radera ett inlägg som bryter mot reglerna är i sin ordning, men att "radera allt O.T." kan skapa onödiga konflikter. Det är -i regel- finlir att avgöra vad som hör till en diskussion eller ej. Bättre i så fall att öppna ny tråd i det förmodade nya ämnet och lämna hänvisning med länk.
Posted on: 2010/2/22 8:37
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login