vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hunger = Dålig matsmältning

See User information
Hej Vänner!
Jag läser just nu Basmedicin på Biopatiakademin vilket är mycket stimulerande och roligt!

En sak jag undrat över är varför (kemiskt/biologiskt/fakitiskt) man blir hungrigare om man äter på fel sätt, får dålig matsmältning?

Säg att vi har druckit varmt 30 minuter innan maten som man ska och är jättehungrig! Så äter man Bönor och Kokosfett och kryddor, lite nötter, kanske lite torkad Mango.

Allt är bra...också tillsätter man: Salt, Raffinerat Socker, Mycket olja, Dricker vatten till maten, Matintolerans osv. så kommer det direkt, sug/hunger efter mer och det är nästan ostoppbart? vad händer?

Min hypotes är att magsäcken vill ha mer "Riktig föda" som sätter igång nedbrytningen. Typ Anis, Fänkål, ingefära, Kummin, lakrits osv.

Jag är mycket tacksam om ni håller er till frågan och inte kommer in på sidospår, som om Kokosfett verkligen är Fair Trade i 3'e världen el. dyl.

Tack!

Posted on: 2011/1/13 9:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Hunger = Dålig matsmältning
Tänk om det är så att kroppen vill inte bara ha det du skriver, så den tänker, "oj det här var dåligt och fattigt, inte värt att ge hungersignaler här, för då kommer det väl mer sådant. Men när du har med olja och dricker vatten etc, då tänker den, "oj, äntligen, det här var bra, och vatten också, fantastiskt, jag passar på att skicka lite hungersignaler sedan, så han fattar."

Men jag har ju inte gått på akademier, så vad vet jag.

Jag har den bestämda uppfattningen att det är bra att dricka vatten till maten.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Rent logiskt så känns det väl så att man blir hungrig när kroppen är i behov av näring.. och törstig när kroppen är i behov av vätska...

Sen finns det såklart bättre och sämre kost och dryck.. det som din kropp enklast kan använda och som minst belastar den borde vara det som är mest optimalt..

Men klart att om du tycker i dig massa mat utan bra näring så att kroppen inte kan ta upp något ur maten direkt, så kommer den förmodligen skicka signaler att det saknas näring.. Men när magsäcken är full så borde hungerskänslan försvinna för att man inte ska fortsätta äta sig till döds...

Men jag tror att om man äter det mest optimala födan för sin kropp så kan man överleva och hålla vikten på väldigt lite mat.. det vi gör idag är väl att vi trycker i oss massa mat men med väldigt litet näringsinnehåll samt att kroppen måste slösa massa energi på att bryta ner, transportera, avgifta, rensa, försvara sig osv. Vilket leder till att man känner sig hungrig ofta och vill äta massa för att dämpa sin hunger..

Även olika ämnen skapar ju hunger-signaler.. tex sötningsmedel och även socker skapar ju ett sockersug om man äter det ofta..

mina tankar.. :)

Posted on: 2011/1/13 13:59

See User information
Vilka har du som lärare? Louise?

Posted on: 2011/1/14 11:36

See User information

Tack Zin!

Här har vi en person som har en bred och djup samt positiv syn på vad hälsa innebär. Spot-on!

Jag tror att det här budskapet behöver belysas starkare för att gemene man skall kunna definiera "obalans" och kunna se skillnad och tillslut komma ur Vetedegs-träsket och KletColans fasta gräpp.

Hurra för Hälsan! :D

Jag vill dock med egen erfarenhet påpeka att intoleranser ter sig ju vagare än Allergier men är i det långa loppet enormt förödande.
Ett tecken kan vara en obotlig omättnad. trotts att troligen magen är sprängfull så skulle jag kunna äta tills jag spyr om jag får i mig proteiner jag inte tål. Detta och en rad andra besvär :s

Skönt att vara kvitt detta nu iaf. ;)

Jo Network!

Det är ju fortfarande Monika som håller i skolan och våran lärare är för tillfället Maud Strömbergson. En superskön tant som har jobbat inom vården i hela sitt liv med bestämde sig för att sadla om till "The path of Light" =D

Ha en underbar dag!
Kram //Micke

Posted on: 2011/1/14 22:03

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper