vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Jag fick höra en viktig sak...

See User information
Jag fick höra en viktig sak hos banken. Nästa vecka kommer man att massutskicka brev till alla butiker och omförhandla avtalen om kontanthantering. Man kommer att öka kostnaderna för kontanthantering, t.ex. sätta in pengar i box eller över disk. Däremot kommer man att inte öka kostnaderna för digital, kortköp. Det ska vara ett led i att försöka minska kontanter i samhället.

Passar ganska bra i tiden efter helikopterrånet?

Posted on: 2009/10/3 17:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Jag fick höra en viktig sak...

See User information
Får pressa o skapa egna guldpengar då... Hade det inte varit så att det är så osäkert med kort så vad det väl en sak. Sen försvinner möjligheten med handel privat.

Urs

Posted on: 2009/10/3 17:27
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Bankerna tjänar enorma summor på kort. Själv betalar jag 1,500 - 2,000 i månaden för korthantering. Ca 150-200 kronor för kontanthantering. Min omsättning är 2/3 kontant och 1/3 digitalt.

Om kostnaderna hade hamnat på kunden så skulle många sluta använda kort. Men vad de inte förstår är att kostnaderna hamnar på kunden eftersom handlare måste ta ut högre priser på varorna.

Det finns flera alternativ av kostnader, ett är % av det totala transaktionen, det andra är en fast avgift för varje transaktion. Man kan väl se det som en räntekostnad på all omsättning som rör digital handel?

Posted on: 2009/10/3 17:45

Anonym
Det är så jävla äckligt att bankerna tar betalt utöver att de har alla pengar att investera. Avskyvärt!
De borde inte ta ett nickel för att hantera pengarna, eftersom det är den branch bankerna själv har valt.
Den enda religion som tillät ränta exempelvis var judendomen... Därför de kunde bli så snuskigt rika förr.

See User information
Det finns bara en lösning: TA UT SÅ MYCKET PENGAR DU HAR MÖJLIGHET TILL, DVS KAN FÖRVARA SÄKERT, och använd alltid kontanter vid köp. Om vi inte spelar med så försvårar det övergången till ett kontantlöst samhälle. När det blir så, så är det kört, så håll cashen rullande.

Posted on: 2009/10/3 21:28

Anonym
Quote:

metaphor skrev:
Det finns bara en lösning: TA UT SÅ MYCKET PENGAR DU HAR MÖJLIGHET TILL, DVS KAN FÖRVARA SÄKERT, och använd alltid kontanter vid köp. Om vi inte spelar med så försvårar det övergången till ett kontantlöst samhälle. När det blir så, så är det kört, så håll cashen rullande.

Det är väl en självklarhet att man gör så?

See User information
Cash is king, som man säger :D

Posted on: 2009/10/3 21:44

See User information
Fick även höra att jag hade begått ett avtalsbrott utan att veta om det själv... Har en skylt vid kassan där det står att kortköp under ett visst belopp inte godtas, det fick jag inte ha. Trodde att man bara inte fick ta ut en avgift från kund vid ett litet köp. Nej, jag får alltså inte förvägra någon att köpa t.ex. en dagstidning för 10 kronor då vinsten på denna är 2 kronor och kostnaden för köpet 3 kronor. Bankpersonalen blev nästan ilsken på mig. Hursomhelst så är jag troligen out of this ganska snart. Använder själv kortet ungefär en gång om året.

Posted on: 2009/10/3 23:39

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper