vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Jaxtone tackar för sig
Jag blev jag av en god vän tipsad om att det skulle finnas ett forum som stod för en vilja att avslöja maktelitens sätt att styra världen rätt ner i avgrunden. Jag blev intresserad av att dels se om det fanns nyttig information samt om Vaken verkligen stod för en vilja att öppet diskutera ämneområden som annars kan anses för heta att ta i.

Då det för egen del är det viktigt att säkerställa att ett forum som säger sig att ha en sann vilja att använda ordets makt också lever upp till att kunna förmedla åsikter även om de känns obehagliga valde jag ge mig in i argumentation inom tre ämnesområden som alltid skapat blockeringar hos oupplysta och känslomässigt skrämda individer. Jag gjorde det därför att jag av mina egna erfarenheter har skaffat mig insyn och kunskap om dessa. Jag vet att många av dessa tabun dirigeras av media och institutioner som vill tysta väsentlig sanning och fakta. De medier och instutioner som uppmuntrar massorna att diskutera allt som egentligen inte betyder ett piss. Tänker lite på BennyBears eminenta slutledning.

(Varje samhällssystem eller lands rätta ansikte visar sig glasklart för den som valt att öppna sina sinnen. Det är bara att fråga vilka saker som är förbjudna att tala om).

Varje klarsynt människa ser då vad det är makthavarna försöker dölja. De sovande ser fortfarande inte längre än sin egen näsa även om de på fullt allvar fortfarande hävdar att de förstår skillnaden mellan lögn och sanning").

Tyvärr visade det sig att hos många på forumet och framförallt hos huvudmoderatorn att det fanns en ovilja att diskutera och utveckla vardagsnära sanningar. De sanningar som många i det här landet har uppfattningar, fördomar och kunskaper om. Detta upplevs av de som styr forumet som obehagligt och enl. forumadministratören kunde det dessutom leda till att någon blev ledsen. Stackars nån :)

Eftersom detta konkret leder till censur av vissa ämnesområden kan jag bara tolka det som att Vaken trots sin vilja att vara ett alternativ till mainstreammedia är av samma skrot och korn.

Jag tror helt enkelt att jag är för gammal för att gång efter gång hamna i eviga diskussioner där motargumenten hela tiden hamnar på ruta noll bara för att motdebattören sitter fast i sin egen sjävbild och brist på livserfarenhet. Det är inte första gången som det visat sig att trådskapare med lägre ålder än mellanölsförbudets bäst före datum hävdar att de vet allt trots att argumenten och fördomarna visat motsatsen.

En viktig sak är att det inte krävs fakta för att rulla snöbollar av lögner, skvaller och antaganden tills de nått enorma storlekar och där många av forumets deltagare bygger upp lögnerna ännu mer. Varför inte ställa lika stora krav på detta lögnaktiga fenomen som det ställs på känsliga samtalsområden? Nån som föredrar sanningen kan ju bli "ledsen"!

Gång efter gång levererar s.k. sanningsvetare mindre än 30 minuter efter någon katastrof eller terrordåd sina hypoteser som direkt blir till "konspirationsfakta"? Utan tillstymmelse till underlag sprider sig sedan informationen och innan en dag har gått sitter en hel fårskock på Vaken och skyller allt på "eliten"!

Jag hörde Juri Lina nämna en sak på ett av sina föredrag. Han sa att han aldrig skulle våga kommentera eller skriva om saker där han inte hade hundraprocentiga fakta som underlag. Det skulle undergräva hela hans trovärdighet. Kanske något att ta lärdom av. Eller blir fler folk ledsna då?

Jag tar nu ett stort farväl av detta forum eftersom jag upplever det som ett enormt slöseri med tid att kasta bort på skruvar och muttrar eller andra mer eller mindre konstruerade halvsanningar där det viktigaste är att budskapet skall vara om inte sant så i alla fall väldigt "snällt".

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Jaxtone tackar för sig
Du har ju varit en av de som gjort detta forum levande.
vi håller kontakten
MVH Masken

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ha det bra jax.

Posted on: 2007/3/13 8:34
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
I dina bästa stunder utgjorde du ett bra exempel på en person som kunde kombinera intelligens med elegans vad beträffar att på ett målande sätt beskriva saker och ting med ord och åskådliggöra galenskaper, absurditeter och lögner i samhället.

Det är just den kombinationen jag tror är nödvändig om man ska nå ut till människor med kontroversiella spörsmål. I annat fall sätter de inlärda programmeringarna nästan ofelbart igång reflexen som gör att folk antingen slår dövörat till eller börjar pajkasta.

Det här är någonting för oss alla att fundera över, såväl moderatorer som medlemmar. Vill man verka för att skapa en grogrund för verklig upplysning och konstruktiv debatt måste man våga beröra de känsligaste av ämnen även om man riskerar moteld och stämplingar av olika slag.

Men för att det ska fungera i realiteten tror jag att vi måste granska våra egna mörka skrymslen och motiv i grunden, m.a.o det här är i allra högsta grad en fråga om självrannsakan och självkännedom. Inser vi inte det så tror jag att allt annat vi gör på det hela taget bara blir ett sätt att maskera och projicera våra egna inre demoner på människor och fenomen där ute.

Då blir forumet, hur välmenande det än varit från början, bara ännu en av dessa plattformar på vilken människor utkämpar strider i det yttre vilka bara är en projicering av de som pågår i vårt inre.

Låt oss se sanningen i vitögat; vi dyrkar våld. Det är bara att ta en titt på topplistan över de böcker som säljs, gå igenom programtablån för TV-programmen eller titta på vilken idrottstitel som anses ha högst status av alla.......just det det är världsmästartiteln i boxning.

Vi lever i en värld av våld och den vanligaste formen är inte den vi ser i form av krig, mord eller misshandel. Den vanligaste formen utgörs av vad som kommer ut ur våra munnar i form av gliringar, pikar, ”skämt” eller rena förolämpningar. Det våld vi gör på oss själva inombords symboliseras av det våld vi utövar mot andra därute och ser vi inte detta kommer det att fortgå.

Att censurera obekväma åsikter eller kalla varandra idioter och foliehattar är garanterat några av de säkraste sätten att cementera problemet.

Posted on: 2007/3/13 12:12
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Vemod....................................

Posted on: 2007/3/13 12:36
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Tråkigt Jaxtone, men jag har full förståelse, jag ska ner till Götet senare i vår och vill gärna träffa både dig och Maggot då, jag har Maggots nummer så jag ringer han när det börjar närma sig..

Posted on: 2007/3/13 14:23
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Tråkigt att du lämnar oss Jaxtone.

Även om en del inte kommer överrens här på forumet, innom olika ämnen så tycker jag att det är fel att du lämnar oss.
Alla gör vi våran del av jobbet lite här och där, och meningsskiljaktigheter är ett normalt fenomen. Hoppas du tar dig själv samman och återkommer.
I grund och botten så tror jag att vi riktar vårat missnöje på samma grupp av människor.

See User information
Vad är det för vits med forum-debatt om man kommer överens? Argument emot och konstiga vinklar är en förutsättning för ett forums liv.

Posted on: 2007/3/13 15:32

See User information
joo förstår inte varför alla dessa avhopp från vaken, känns lite som folk försöker leka martyr, dumma micro som inte står för yttrandefrihet. Dumma vaken som inte vill väcka folk.

Posted on: 2007/3/13 15:40

Anonym
Säger upp mitt konto även jag...

Nu när vaken till och med har en människa som stödjer "FI" som moderator är det bara för "vänstervridet" och puckat forum för att delta i.

Ni har inte fattat ett dugg av det jag o jaxtone skriver om!

Ni tror fortfarande vi hatar invandrare skulle jag o jaxtone slå ihop våra vänner hade vi bildat en etnisk kulturafton utan dess like..

men ni kan inte fatta att man kan vara motståndare till mångkultur och massinvandring och den politik som tillåter kravlsöhet utan att vara sk "rasist" och samtigt gilla människor från alla kulturer och länder...

DÅRAR

Anonym
2695 inlägg har det blivit och ja har nog sätt upp det tredubbla med klistermärken i gbgs förorter hej

See User information
Jag blir nästan sugen att starta en "tack för mig" tråd också, för att se hur många som kommer skriva att dom saknar mig

Skojja ba

Men ja, trist att folk droppar av, eller bra att folk gör något mera fysiskt istället, beror på hur man ser det. Vad jag har märkt runt om i hela min omgivning så är det som om nått globalt fenomen har inträffat!?, eller iaf på dom håll där jag ser och i mina kontaktnät. Både virituella och personliga.

Det är som om vi alla är som en guitarr som fått en smäll så vi hamnat tillfälligt i en ostämd vibration!. Jag har också upplevt det på det personliga planet med, t.ex bestämt mig för vilka våra så kallade "skeptiker" är och tänker inte ge "dom" något mera av min energi för även om dom är "vanliga" människor så har dom inte ens viljan att förstå. Plus att sluta engaskera mig i att försöka hjälpa vissa av mina gamla vänner att förstå hur man tar sig ur ett alkoholmissbruk genom att om och om igen förklara hur vanor/ovanor fungerar och hur man lurar sig själv, när dom faktiskt inte vill ha den hjälpen!. Dom vill bara att jag skall fortsätta att vara orolig och arg om vartannat och ta min energi så dom kan fortsätta att vara "offer" och stackars mig!.

Det är bara några exempel på banbrytande beslut, och jag ser att massor av folk tar dom samtidigt!?

Vad jag ville komma fram till är väll att vi hamnar snart i stämning igen och då träffas vi i harmoni och samklang. För om jag går till mig själv så är det tröttsamt att prata/umgås med folk som inte är på samma plan en längre period. Jag mår fantastiskt bra av att umgås med likasinnade titt som tätt, där man vet det viktigaste redan och kan ägna sig åt att....

Bara Leva Som Man Lär

Hade och ses soon kära medmänniskor

Posted on: 2007/3/13 17:30
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

Anonym
Quote:

Anonym wrote:
2695 inlägg har det blivit och ja har nog sätt upp det tredubbla med klistermärken i gbgs förorter hej

Varför ge upp? jag tycker mig se att det är just det samtliga här har hävdat vid ett eller annat tillfälle.
"Jag ger aldrig upp"
Andan för att diskutera och sprida informatin har alltid funnits där..
nu står vi här.... resultatet av oenighet till splittring...

See User information
Quote:

matsism wrote:
Vad är det för vits med forum-debatt om man kommer överens? Argument emot och konstiga vinklar är en förutsättning för ett forums liv.

Ja det kan man undra, men många här verkar ju helt klart mycket mer intresserade av att sprida propagande än att diskutera. Tydligen tar det för mycket tid att diskutera, tid som behöver läggas på propagandaspridande.

Quote:

void wrote:

Jag ser ingen jävla anledning till att behålla honom. Karln har fan varit på vaken.se hur länge som helst och studerat 911. Jag har ingen vän, bekant, arbetskamrat, internet-vän eller liknande som kollat så mycket på 911 som honom och fortfarande nekar att det skulle vara något annat än den officiella historien säger.

Något luktar rutten fisk här...

PS - glöm inte att ett av de första objectives för cointelpro är att "stjäla tid". Dvs få oss att fastna i endless debates istället för att bli aktivister i verkligheten.

Quote:

sWiFt wrote:
Eftersom denna tråd hunnit bli 6-7 sidor lång såpass fort så är mitt förslag att vi själva tänker på hur vaken.se är tänkt att fungera. Ska det verkligen vara ytterligare ett forum där besökare mestadels ser en hetsig debatt med diverse personangrepp, faktafel och bristande relevans? Detta är en debatt som tar enormt med tid och plats som behövs bättre. Kan vi kanske byta ut prioriteringen lite? Jag hoppas att vi alla kan lägga mer energi på att internt diskutera händelser och ideér, och mindre energi på att försöka övertyga två personer som helt klart redan har bestämt sig. Oavsett om det är pga ekonomiska skäl eller bara för att roa sig genom konfliktskapande.

Vi behöver sammanställa konkret och koncist material för att sedan gå ut som soldater och kämpa i informationskriget mot ignoransen.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=5318

Posted on: 2007/3/13 17:39

Anonym
Quote:

Dubbelmoral wrote:
Quote:

Anonym wrote:

Varför ge upp? jag tycker mig se att det är just det samtliga här har hävdat vid ett eller annat tillfälle.
"Jag ger aldrig upp"
Andan för att diskutera och sprida informatin har alltid funnits där..
nu står vi här.... resultatet av oenighet till splittring...

därför micro inte vill ha oss här när vi diskuterar "tabun"
vi har ju fått mail av han ang det!
han har startat trådar i privata forumet om att göra vaken politisk korrekt..
och det är inte det jag vill
så de ämnen ja diskuterar vill micro inte ska diskuteras utan vill ta bort dom
då är det väl ingen ide att vara här..
därför är ett nytt forum på gång....

sista ordet sas nu
hej

Anonym
Jag kommer att sakna dina inlägg och kommentarer.
Har förståelse för att du är trött på att skriva här. Ha det Bra

See User information
Anonym wrote:
Quote:

därför micro inte vill ha oss här när vi diskuterar "tabun"
vi har ju fått mail av han ang det!
han har startat trådar i privata forumet om att göra vaken politisk korrekt..
och det är inte det jag vill
så de ämnen ja diskuterar vill micro inte ska diskuteras utan vill ta bort dom
då är det väl ingen ide att vara här..
därför är ett nytt forum på gång....

sista ordet sas nu
hej

Bra med ett nytt kompletterande forum.

Detta forum är bra på sitt sätt, men för mycket oandligt och newagigt, för många flugor på den rosa rullgardinen, för mycket mjukost - för lite svensk ryggrad.

För mig är det viktigaste att människor vaknar - i den bakvända världen så är det alltid tvärtom mot vad som sägs - så för mig har vaken.se tyvärr ofta mycket lite att göra med att vara vaken.

Om det inte är vaket då blir även dess effekt att andra kommer att dövas.

Jag vill inte alls förta eller kritisera det goda arbete som många ändå gör, och all tid som läggs ned... men saker och ting är inte bara vad som sägs, att man är vaken för att man kan rabbla upp blodslinjer eller sådant... - inte alls.

Posted on: 2007/3/13 18:12
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Jag tycker det är mycket lättande med alla som har hoppat av. Det är mestadels den klungan med människor som har mycket bestämda tankar om vad som är rätt och fel samt ont och got samt dömmanen till alla som inte delar samma upfattning.

Jag har försökt att diskutera med dessa personer åren igenom men det har inte let till mycket.

Observera att inte tror att dom hade fel, dom sa massor med bra saker och delade bra information. Problemet var just när det blev någon med andra tankar så blev det bara en massa pajkastning.

Jag bjuder in alla till att vara på forumet. Alla är välkommna, men grunden ligger i att här skall man diskutera med respekt för andra. Inte dömma, söndra och härska.

Dessutom har jag önskemål om att inte skriva massor med tabusaker, speciellt på ett dömmade sätt. Observera dock igen att det inte finns någon regel mot detta utan att det endast är ett önskemål, det finns ingen cencur på vaken idag, men jag är inte imot att man väljer vilka debatter vaken skall inrikta sig på.

Hoppas att detta kommer att leda till att många fler kommer att känna sig välkomna att delta i debatten nu.

Posted on: 2007/3/13 22:47
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Ni som har avregistrerat er. Kunde ni inte ha väntat med att radera ert konto tills det sista ordet var sagt, istället för att posta som Anonym. Det blir lite jobbigt när man inte vet vem som pratar!

Quote:
Du har ju varit en av de som gjort detta forum levande.
vi håller kontakten
MVH Masken

Varför raderade du ditt konto om du fortfarande visar intresse för vaken.se?

/ fr3D

See User information
Ni verkar ha glömt att vi alla är invandrare från början. Det som idag är Skandinavien var inte befolkat i forntiden utan olika folkslag invandrade hit i vågor från kontinenten.

Posted on: 2007/3/31 21:10

See User information
Quote:

Bridget6175 wrote:
Ni verkar ha glömt att vi alla är invandrare från början. Det som idag är Skandinavien var inte befolkat i forntiden utan olika folkslag invandrade hit i vågor från kontinenten.

Det är liksom inte det som det handlar om... tänka stort är bra, tänka rätt är rätt, tänka kort är synd, tanka fett är ok

Posted on: 2007/3/31 21:21
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Kom till Sverige och tänk rött, rösta blått och jobba svart.
Välkommen.

See User information
Quote:
mmidian:
joo förstår inte varför alla dessa avhopp från vaken, känns lite som folk försöker leka martyr, dumma micro som inte står för yttrandefrihet. Dumma vaken som inte vill väcka folk.

OMG

Posted on: 2007/4/1 0:04

See User information
Quote:
micro:
Jag tycker det är mycket lättande med alla som har hoppat av. Det är mestadels den klungan med människor som har mycket bestämda tankar om vad som är rätt och fel samt ont och got samt dömmanen till alla som inte delar samma upfattning.

Jag har försökt att diskutera med dessa personer åren igenom men det har inte let till mycket.

Observera att inte tror att dom hade fel, dom sa massor med bra saker och delade bra information. Problemet var just när det blev någon med andra tankar så blev det bara en massa pajkastning.

Jag bjuder in alla till att vara på forumet. Alla är välkommna, men grunden ligger i att här skall man diskutera med respekt för andra. Inte dömma, söndra och härska.

Dessutom har jag önskemål om att inte skriva massor med tabusaker, speciellt på ett dömmade sätt. Observera dock igen att det inte finns någon regel mot detta utan att det endast är ett önskemål, det finns ingen cencur på vaken idag, men jag är inte imot att man väljer vilka debatter vaken skall inrikta sig på.

Hoppas att detta kommer att leda till att många fler kommer att känna sig välkomna att delta i debatten nu.

Du tycker att det är lättande med alla som hoppar av... det är förståeligt eftersom då återstår bara ja-sägare vilket leder till avveckling av tankefriheten.

Jaxtone tillhörde väl inte någon klunga människor... han sa väl hela tiden att han inte köpte grupptryck eller flockmentalitet. Att det fanns en utbredd flockmentalitet på Vaken var väl en av de största anledningarna till att han lämnade forumet?

Angående pajkastning så är det de facto så att många av de som verkligen ägnade sig åt pajkastning idag är kvar på forumet... om det är bättre eller sämre överlåter jag till dig Micro att avgöra men snacka om att döma, söndra och härska enväldigt samtidigt som du säger att det inte är en önskvärd hållning!

Posted on: 2007/4/1 0:23

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper