vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Vi som läser innehållsdeklarationen på Maten!
http://www.facebook.com/group.php?gid=136546396382042&ref=mf

Intressegrupp - Hälsa och välbefinnande
Etablissemanget tillsammans med den kontrollerade massmedian vill att vi ska äta onaturlig mat. Dags att sätta stopp för detta! Ett steg i rätt riktning börja läs innehållsdeklarationen på maten! Man vill också förbjuda dom "farliga" kosttillskotten!

Resized Image

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vi som läser innehållsdeklarationen på Maten!

See User information
Helt rätt, skulle vilja addera att det också är av yttersta vikt att välja producenter med strikt etisk profil etc för att vara säker på innehållet. Det har börjat slarvas med tex kravmärkningen. Nu kan en vara, bara för att en viss procent av innehållet är ekologiskt, ändå innehålla resten skit.
Se upp med majs, det finns i det mesta och är aldrig ursprungsmärkt.

Posted on: 2010/8/3 22:16

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
gå till ica & köp ett paket blandfärs.

....inte ett jävla ord om någon innehållsdeklaration!
(Jag trodde det var lag på det??)

See User information
Angående kravmärkning så mailade jag KRAV och undrade hur det låg till med det: 95% ska vara ekologiskt, 5% kan vara "annat".

Posted on: 2010/8/4 9:10

See User information
Quote:

Anti skrev:
Angående kravmärkning så mailade jag KRAV och undrade hur det låg till med det: 95% ska vara ekologiskt, 5% kan vara "annat".

Så tokigt det skulle kunna bli då, hehe. Vad sägs om 95% kravmärkt vara och 5 % fluor? Eller varför inte 5 % aspartam?

Posted on: 2010/8/4 15:07

See User information
Maten människan tillverkar och förser sig själv med är ett skämt. Kontrollorganet som skall se till att vi förses med bra föda i affären är också ett skämt. Acceptansen att låta sig förgiftas är nåt jag inte kan förstå heller...

Blir kanske så här när alla står o skriker, mer mat, billigare mat, fler val och alternativ, seså, fixa...

Posted on: 2010/8/4 15:53
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Quote:

Vi hade en föreläsning i skolan av en man från KRAV om KRAV. Så det här är vad ha berättade för oss.

Det har hänt att bönder som har t.ex. mjölkkor har fått dispans från KRAV att använda djurfoder som ej räknas som ekologiskt foder vid enstaka tillfällen. Detta var endast vid sådana tillfällen då det var svårt att få fram fodret pga torka eller liknande.

Det var ganska intressant när jag frågade honom om KRAV på något sätt komer bli påverkade av Codex Alimentarius. Han svarade:

-Nja inte direkt

Sedan valde han att snabbt ta en ny fråga från någon annan.

Jag vet inte om jag uppskattade situationen felaktigt men jag tyckte han verkade bli ganska besvärad:)

Personligen köper jag oftast KRAVprodukter, men litar jag inte på att de är så bra som de utger sig för att vara.

Posted on: 2010/8/4 16:01
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

See User information
Jag har testat käka vanlig mat och sen byta till krav, märkte inte nåt speciellt. Jag bytte sedan till så kallad levande föda och märkte mer än någonsin... Käka bönor, morötter, äpplen mm direkt ifrån träd, buske och planta verkar vara det som verkligen är bra för kroppen.

Det är heller inte svårt eller tar så myket tid som många påstår att fixa sin egen mat. Det brukar vara ölen, brudarna och bingolotto som hägrar mer bara.

Med tanke på hur det ligger till med KRAV mat och annat som kallas ekologiskt så är det ju faktiskt inte roligt att ens försöka längre, det går tydligen inte att lite på nåt... Känner samtidigt at det inte är värt att gå till en hälsokostbutik och köpa en påse biodynamiskt odlade nötter för en hundring hektot, överdriver lite, men svin dyrt är det.

Med den intelligensen vi besitter så borde vi kunna föda alla på planeten ganska lätt, men det är inte så intressant verkar det som, det ger inte några stålar...

Posted on: 2010/8/4 16:15
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Här är en dokumentär, som går lite djupare på innehåll i mat. Väldigt intressant. Har du barn, bör du absolut se denna...

http://video.google.com/videoplay?docid=2963728494205235281#

Posted on: 2010/8/4 19:05

Anonym
men måste inte köttet ha innehållsdeklaration?

ett paket blandfärs för 15 år sedan höll 2 dagar i kylen.
...idag håller den 2 veckor (!)

Anonym
Food police target organic foods in California!

http://www.youtube.com/watch?v=ifvp3Fxi7Uo

See User information
Quote:

Byfanenfrandala skrev:
Food police target organic foods in California!

http://www.youtube.com/watch?v=ifvp3Fxi7Uo

Them there POE-LEES shure hate den där dang milk huh?

Soon days gonnuh be after dah whole sheebang, juz doon what thär told tu do! Krazy Koppers!!!

Soon days gonnuh be after our peanut budder, then McFood, why wot will we eeet thän?

Dang dem koppers done gone made me wunner a thing or two bout em.... looks like they be on too much ASSpartAME

Posted on: 2010/8/6 1:24
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper