vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

En bild från Libyen - kommentera

See User information
Jag satt och tittade på följande klipp, som vill visa hur protesterna i Libyen började fredligt: http://www.youtube.com/watch?v=z41kQvx4uKw

2:52 in i klippet så vänds ett av demonstranternas plakat, så att man kan läsa vad det står. Det är lite suddigt, men jag får det till "Oil For The West".

Först och främst; Varför tar en libyer ett sådant plakat till demonstrationen?

Anser libyerna att oljeexport är viktigt för Libyens frihet, och att exporten skall gå till väst? Finns det fler exempel på plakat med det budskapet?

Jag kan tyvärr inte tolka många av demonstranternas budskap, eftersom jag inte kan arabiska. Kan någon översätta t ex de två texterna som syns 2:38-2:43?

Posted on: 2011/7/2 11:54
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: En bild från Libyen - kommentera

See User information
Verkar finnas många "Oil For The West" plakat som är färgad som den amerikanska flaggan.
Enligt vissa nyhetskanaler så stödjer dessa människor USA och deras politik.

Om man får kasta ur sig galna teorier så skulle jag säga att dom får betalt att stå med sådana plakat.

Posted on: 2011/7/2 17:54
John Moore även känd som patentnummer. 4,438,032.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Om jag försöker läsa mellan raderna så har du sett plakaten, men spekulerar löst kring anledningen till att att det viftats med dem.

Vad det gäller spekulationerna så är du väl på helt rätt forum för det.

Har du någon länk till plakaten?

Posted on: 2011/7/2 20:38

See User information
Jag tror de kör samma taktik som de försökte med Hugo Chávez, se den i dokumentär filmen:
THE REVOLUTION WILL NOT BE TELEVISE.

Posted on: 2011/7/4 19:15

See User information
THE REVOLUTION WILL NOT BE TELEVISE......bästa jag sätt på länge !

Posted on: 2011/7/5 14:25

See User information
Quote:

TTime skrev:
Om jag försöker läsa mellan raderna så har du sett plakaten, men spekulerar löst kring anledningen till att att det viftats med dem.

Vad det gäller spekulationerna så är du väl på helt rätt forum för det.

Har du någon länk till plakaten?

Nu hittar jag inte sidorna jag va inne på.
Tror jag googlade "oil for the west" eller "libyan protesters"

Enda jag hittar nu är från: http://www.guardian.co.uk/world/blog/ ... afi-showdown-live-updates

12.42pm – Libya: The BBC, Sky and al-Jazeera have all been all showing the first live protest pictures from Libya. Protesters in the centre of Tobruk, one of the eastern cities no longer controlled by the regime, are waving the pre-Gaddafi green, black and red Libyan flag and holding posters proclaiming "Free Libya" and "Oil for the west". That the posters are in English seem to be an appeal for outside for help as Gaddafi has expressed his determination to fight to "the last bullet". Sky is also showing pictures of what it says is a deserted military base, complete with missile launchers.

Posted on: 2011/7/6 22:44

See User information
@Abyssina & Peteristen1

Jag hade sett The Revoultion Will Not be Televised tidigare, men är glad att jag blev tvungen att se om den nu. Den har översatts till svenska också, och heter då "Chavez - statskupp framför kameran".(Orginaltiteln är tydligen Chavez: Inside the Coup)

http://www.imdb.com/title/tt0363510/

Då filmen kändes ganska pro-Chavez-vinklad, så kikade jag nu lite på kritiken mot filmen, och kom fram till att kritiken var mild. Filmen förtjänar helt klart att rekommenderas!

En central punkt i filmen är den inhemska medias agerande; Utsläckandet av pro-Chavez station, och rent propagandisk presentation av oroligheterna från anti-Chavez kanaler. Något sådant tror jag dock inte vi kunnat se i Libyen.

I filmen antyds bara att USA skulle ha ett finger med i kuppförsöket mot Chavez. Det är väl det som är likheten med dagens Gaddafi och Libyen.

@$ten

Tack för länken! En sak jag direkt reagerade på var den övertydliga tolkningen "That the posters are in English seem to be an appeal for outside for help". M a o "libyerna ber NATO bomba".

Vad har "Free Libya" och "Oil For The West" egentligen gemensamt? Jag skulle vilja se en libyer med plakatet "Oil For The West" intervjuas om vad han menar och hur han resonerar med det budskapet.

När NATO bombade Balkan framställdes det som ett lyckat krig.
När NATO bombar Libyen får det inte ens kallas krig.

Posted on: 2011/7/7 14:33

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper