vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

partikelaccelerator slutet f♫8r jorden

See User information
Annu ett satt att skramma folk eller finns det en risk med partikelacceleratorerna?

http://www.prisonplanet.com/articles/march2008/290308Judge.htm

Skall eventuellt provas i domstol om partikelacceleratorn kan skapa ett svart hal som kan sluka hela jorden, eller om den kan forvandla jorden till mörk materia.

Eftersom den kostat 8 miljarder dollar lär det vara nagot valdigt viktigt med den.

Posted on: 2008/3/29 16:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: partikelaccelerator slutet f♫8r jorden
Det var likadant när Manhattanprojektet skulle bränna av de första atombomberna i Los Alamos - vissa kalkyler tydde på att kanske, kanske skulle syret i atmosfären okontrollerat börja fusionera, så de räknade om - och kom fram till att det nog inte skulle vara någon fara.

Samma inför vätebomben. Verkade som om man kanske skulle kunna få en del "oönskade" sidoeffekter, som typ jordens undergång.

Det är rätt många vetenskapare som menar att det är bara en tidsfråga innan vi lyckas skapa en "dull" partikel eller annat som vi inte räknat med.

Kanske är detta deet yttersta skälet till att det är så "tyst" i universum, när Seti mfl lyssnar efter utomjordiska civilisationer? Att förr eller senare kommer vetenskapslystnaden att komma till en punkt när man helt enkelt utplånar sig själv?

Douglas Adams skulle skratta röven av sig om han fick leva att vara med om hur jorden försvann in i ett litet misslyckat vetenskapligt experiment. Jag tänker också skrika när jag dras in i singulariteten: "Vad var det jag sa?!? Gör aldrig om det där!!!"

Curiosity killed the Cat anyone?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Eller så blir ni också odödliga om ni lägger till ett gummiband och en tallrik filmjölk.

See User information
Quote:

jin83 skrev:
Annu ett satt att skramma folk eller finns det en risk med partikelacceleratorerna?

http://www.prisonplanet.com/articles/march2008/290308Judge.htm

Skall eventuellt provas i domstol om partikelacceleratorn kan skapa ett svart hal som kan sluka hela jorden, eller om den kan forvandla jorden till mörk materia.

Eftersom den kostat 8 miljarder dollar lär det vara nagot valdigt viktigt med den.
Large Hadron Collider - The Search For The Higgs...

http://video.google.com/videoplay?doc ... o=0&type=search&plindex=0

Alla väntar på den stora smällen
VETENSKAP. Hela vetenskapsvärlden väntar på den stora smällen, The Big Bang, som ska avslöja en av universums sista gåtor, den tunga och hittills osedda Higgspartikeln.

Det handlar om starten av den jättelika, starkt försenade partikelacceleratorn LHC, Large Hadron Collider (bilden), vid det europeiska kärnfysikcentret CERN utanför Genève.

I maj är det tänkt att världens största fysikexperiment, som kostat över 30 miljarder kronor och engagerat runt 10 000 forskare i ett kvartssekel, ska börja accelerera protonstrålarna i den 27 kilometer långa ringen 100 meter under marken.

Där ska protoner i en hastighet nära ljusets och styrda av supermagneter kollidera på ett ”slagfält” som består av vakuum och en temperatur obetydligt över den absoluta nollpunkten.

Förutom den gåtfulla Higgspartikeln hoppas forskarna kunna skapa svarta hål samt förstå vad mörk materia består av. I potten ligger säkert flera Nobelpris.

http://video.google.com/videoplay?doc ... o=0&type=search&plindex=0

Posted on: 2008/3/29 19:34

Anonym
Skulle det inte vara roligt om den fick inte bara tellus, utan hela universum att sluta existera?
Tänk så förvånade alla skulle bli...

Anonym
Game Over.

Dags att återgå till verkligheten vill säga.

See User information
Lyssnade en del på The Alex Jones Show. Två professorer som stämt CERN framförde sina farhågor över partikelacceleratorn som planeras startas i år.

Enligt dem har detta experiment inte genomförts tidigare, med de energier som den nya acceleratorn kan skapa kan svarta hål skapas. Forskarna som stödjer CERN menar att de svarta hålen kommer att förstöra sig själva.

Från Alex Jones show hörde jag bland annat att så kallad "strange matter" kan skapas, denna materia är starkta än den materia som vi har på jorden. De som möjligtvis skulle kunna finnas kvar var järn.
Vidare menade de att svarta hål har setts växa och inte självförintats.

Chansen kan ligga mellan 0 och 100% att matera som förintar jorden skapas. Teorierna har olika sannolikhet, hur som helst verkar projektet farligt.

Posted on: 2008/4/4 2:28

Anonym
Tycker denna tråd förtjänas att lyftas

See User information
Vad är det an tjänar på att veta om de lyckas?

Posted on: 2008/4/10 20:27

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Tycker denna tråd förtjänas att lyftas
Jag med ,Vad hände/skede sa det klick bara.De vill inte avslöja allt.Det står inget om detta i media.

Posted on: 2008/6/8 13:11

See User information
Dom snackade om detta rätt mycket på ett C2C avsnitt för ett tagsen. Han som anmälde dom har tydligen anmält många andra liknande projekt.
Jag tror inte detta är något att oroa sig för. men vem vet, dom kanske råkar göra ett stort svart hål

Posted on: 2008/6/8 13:14
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:

nihlstorp skrev:
Vad är det an tjänar på att veta om de lyckas?

De vill skapa små, svarta hål som bara existerar ngn millisekund, för att bättre förstå sig på riktiga stora svarta hål och därav lära sig mycket nytt om universum/dimentioner/materia/tid/rum osv.

Jag är helt för människans utforskande av rymden. Vi ligger ju efter en massa gämfört med många andra raser där ute.

Posted on: 2008/6/8 13:16

See User information
hur kan dom skapa svarta hål när ingen har en aning om vad svarta hål är för nåt? finns bara lite olika flummiga teorier om vad det är för nåt.

Posted on: 2008/6/10 9:14

See User information
Heh, hur man kan skapa svarta hål har jag ingen aning om. Det var iaf den sortens forskning dom skulle göra där, och det var det snubben nojjade ut på, men som sagt är han en gnällspik som alltid klagar på den sortens forskning, en såkallad "fearmonger".

Posted on: 2008/6/11 11:21

Anonym
Är det denna?

http://www.boston.com/bigpicture/2008 ... arge_hadron_collider.html

http://www.sciencelive.org/component/option,com_mediadb/task,play/idstr,CUSP-PC-M2007-CERN/vv,1/Itemid,26

http://www.darkroastedblend.com/2008/ ... lds-biggest-particle.html

Tydligen så är allt uppskjutet till nästa år :(
Det finns ju en viss förskjutning i hur vi räknar år och iom att år 0 inte finns och vi inte alltid räknat skottår osv kanske 2012 redan är här nästa år ;)

Är det bara jag som slås av att den där bilden påminner om saurons öga? Det är något ont över det hela...
Lite som Half-Life och Black Mesa Project...

See User information
Finns en sida med mer information från personen som har stämt CERN (LHC). Han skall ha några på sin sida och påpekar att många farliga partiklar kan skapas, t ex ett litet svart hål som suger upp hela jorden.

http://www.lhcdefense.org/

Posted on: 2008/8/11 22:30

Anonym
Tyvärr har denna person som stämt CERN försökt att sätta käppar för många andra projekt tidigare.

See User information
Vilka projekt har han försökt stoppa tidigare?

Posted on: 2008/8/13 0:59

See User information
Tsarion drar av en tiopangare med denna accelerator formodligen, de har inga giltiga skal att bygga den, anser i vart fall inte jag, eftersom den univesiella faltteorin redan finns, det ar bara de att de "glomde" saga detta offentligt. Kalla Tom Bearden

Ljusets hastighet ar konstant har det hetat i skolan alltid, men det har varit kant sedan 50 talet att den varierar, dom ljuger om allt, precis allt, "there is no truth out there" Tom Bearden Elektromagnetismen ar aftonsaga den med, sager han, "fri" (fel ord, zero point energy field, energy, skall det vara) energi uppfinningar bevisar saken, samt kvantmekaniken, och hyper dimension teorin, att det finns m,ultipla universum strax bredvid oss, oandligt i antal dessurom. Tom bearden fick mig att fatta detta i alla fall, men jag vet att det ar lurigt, sjalv tog det hela mitt liv att fatta det, sa jag vantar mig inte att "forklara", man kan inte tanka at nan annan, som en del vill ibland, trakgt resonerat som det ar! Fattar man inte maste man fatta, man kan bbara liva upp, sjalv.

Jag ar personligt overtygad om, och tom pastar attd et finns bevis for att atomkraften funnist langt tidigare an nar den gjorde entre under 1900 talet i "sheeples" kunskapsparadigm!

Kondenserar man materian i 1cm2, till materia, far man mer materia, an i det kanda universum! Detta bevisar paralella dimensioner och universa....

Posted on: 2008/8/13 3:38
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

See User information
Quote:

sale skrev:
I maj är det tänkt att världens största fysikexperiment, som kostat över 30 miljarder kronor och engagerat runt 10 000 forskare i ett kvartssekel, ska börja accelerera protonstrålarna i den 27 kilometer långa ringen 100 meter under marken.

Perfekt satt att binda upp 10 000 och fler av varldens martaste personer med att gora inget av sin kapacitet, planeten drivs av olja, och de letar partiklar, nonsens, det finns nog dold, paralell agenda med detta, dom kan skapa amnen och partiklar "by will idag", (1967) med scalarvagsteknik! Idag manipuleras vadret med denna teknik, glom HAARP det ar Mindcontrol i forsta hand, och ett "beamweapon"

Tusentals forksre har "forsvunnit" ochsa, pa 70 talet, kallan kommer jag inte pa ny, men kanske ni vet detta? Iron Mountain report kan vara sant, men kan inte se om den pga av detta hehe, kanner mig ratt saker dock...

Posted on: 2008/8/13 3:43
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

See User information
Vill bara påpeka att det ofta slår ner partiklar på jorden som är accelererade till energier som ligger många tiopotenser över vad vi klarar, jorden har överlevt träffar av dylika i miljarder år utan att förintas, våra ynkliga partckelacceleratorer är intet jämfört med det som förekommer naturligt, och ändå har inte varesig "strange matter" eller svarta minihål ätit upp jorden på denna tid...
(det är däremot riktigt att kolla upp risker före, det var det man gjorde!)

Posted on: 2008/8/24 13:44

Anonym
Det går med kunskap och ett lite tankeexperiment att visa att partikelacceleratorer inte kan skapa svart hål som slukar jorden.

I rymden finns i centrum av alla galaxer ett svart hål som håller ihop galaxerna med sin gravitation men inte slukar de galaxerna för den skull. De stjärnor som ligger närmast det svarta hålet har en kort omloppstid som förhindrar att de slukas av det svarta hålet.

Svart hål är ingen enhet utan svarta hål kan vara av olika storlekar. Det enda gemensamma naturliga svarta hål har är att de har tillräckligt med massa för att orsaka en så stor gravitation att ljus inte kan slippa ut ur dem.

De lättaste svarta hålen måste ha en massa på 3 gånger vår sols massa alltså 3x1,898*10^30 kg = 5,967*10^30 kg vilket är ca tre gånger mer massa än i vårt solsystem.

Svart hål motsvarar en fysisk singularitet där tid, rum och massa sammansmält till en enhet och en singularitet var det som Big Bang startade med.

Nu stoppar vi in massa som är 1 gram när de fått full fart i en partikelaccelerator. Denna massa slukar inte jorden. Så accelererar vid upp massa och låter det krocka så att ett svart hål eller en singularitet skapas. Detta svarta hål är också på 1 gram. Detta svarta hål har samma gravitation som massan vi stoppade in och den slukade inte jorden och de gör inte heller 1 gram svart hål.

När trycket efter kollisionen försvinner upplöses det svarta hålet eller singulariteten för den har för liten massa att kunna leva av sig själv.

Anonym
Det finns ju dessvärre flera problem med den här forskningen och en massa andra "teoretiska" partiklar som enligt vissa kalkyler kan förvandla jorden till en gröt, typ. Men forskarna är coola (liksom när de smällde av de första atombomberna, vätebomberna, neutronbomberna osv). "Efter att ha kollat våra uträkningar igen har vi kommit fram till att det VERKAR inte kunna innebära jordens undergång.

Och hur skall man kunna förutse det oförutsedda egentligen?

Det stora problemet är ju här att om något går käpprätt åt skogen, innebär det inte bara att två hundra överutbildade, socialt inkompatibla teoretiska fysiker utplånas, utan Scweiz, Europa, Jorden och vem vet - universum som vi känner det?
Formligen stinker liftarens Guide till Galaxen här: "...det finns forskare i galaxen som anser att svaret på den yttersta frågan om livet, döden och allting är så absurt att om någon skulle komma på detta svar - skulle tillvaron omedelbart ersättas av någonting ännu mer paradoxalt och meningslöst...det finns andra forskare som anser att detta redan har hänt..." 8-D

Vad vet jag? Men en liten röst i mitt öra viskar att det är den här typen av forskning som är skälet till att det är så himla tyst därute i rymden...när en civilisation kommer till en viss nivå av vetande är det nästan omöjligt att den inte utplånar sig själv.

Curiosity Killed the Cat.

Men å andra sidan:
Håll med om att det vore ett otroligt cool sätt att få gå hädan på; att få sugas in i ett pyttelitet svart hål. När min kropp just slits sönder till molekyler och ännu mindre partiklar ska jag skrika självgott: "-VAD VARE JA SA VA!?!"

Anonym
Quote:

I_am_back skrev:
Det finns ju dessvärre flera problem med den här forskningen och en massa andra "teoretiska" partiklar som enligt vissa kalkyler kan förvandla jorden till en gröt, typ. Men forskarna är coola (liksom när de smällde av de första atombomberna, vätebomberna, neutronbomberna osv). "Efter att ha kollat våra uträkningar igen har vi kommit fram till att det VERKAR inte kunna innebära jordens undergång.

Du får gärna visa var du hämtat denna information ifrån då jag aldrig har hört talas om det.

Det som kan hota jorden som är känt är främst stjärna Sirius som befinner sig 8 ljusår ifrån oss och som är en jättestjärna och kommer när den kollapsar att skicka så kraftigt strålning ut i rymden att den troligen tar livet av allt på jorden om det finns liv på vår jord när det inträffar.

De andra som kan inträffa men är ytterst osannolikt är att något av de svart hål som redan finns i världsrymden ändrar banan och kommer in i vår galax. En sådan händelse kan allvarligt skada vår galax.

Quote:

Och hur skall man kunna förutse det oförutsedda egentligen?

Det stora problemet är ju här att om något går käpprätt åt skogen, innebär det inte bara att två hundra överutbildade, socialt inkompatibla teoretiska fysiker utplånas, utan Scweiz, Europa, Jorden och vem vet - universum som vi känner det?
Formligen stinker liftarens Guide till Galaxen här: "...det finns forskare i galaxen som anser att svaret på den yttersta frågan om livet, döden och allting är så absurt att om någon skulle komma på detta svar - skulle tillvaron omedelbart ersättas av någonting ännu mer paradoxalt och meningslöst...det finns andra forskare som anser att detta redan har hänt..." 8-D

Vad vet jag? Men en liten röst i mitt öra viskar att det är den här typen av forskning som är skälet till att det är så himla tyst därute i rymden...när en civilisation kommer till en viss nivå av vetande är det nästan omöjligt att den inte utplånar sig själv.

Curiosity Killed the Cat.

Men å andra sidan:
Håll med om att det vore ett otroligt cool sätt att få gå hädan på; att få sugas in i ett pyttelitet svart hål. När min kropp just slits sönder till molekyler och ännu mindre partiklar ska jag skrika självgott: "-VAD VARE JA SA VA!?!"

Du gör fortfarande det misstag jag försökte visa att man inte ska gör. Att tro att ett litet svart hål = stor dragningskraft. Så är det INTE. Små svarta hål har låg dragningskraft och utgör inget som helst hot.

Det är först när svarta hålet är tre gånger tyngre än vårt solsystem som de överhuvudtaget kan leva av sig själv och börja sluka saker. Alla vikter innan dess gör att det svarta hålet löses upp.

Det är känd fysik och inget som forskare runt jorden sitter och gissar på.

Det är fritt fram att oroa sig för vad som helst men det är onödigt att oroa sig för saker som aldrig kan inträffa.

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper