vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Info-blad växthuseffekten

See User information
Hej,

Satte ihop ett info-blad angående växthuseffekten då massmedia, politiker och andra inte ger upp med sin växthusbluff. Hade egentligen behövt mer plats för att få med allt jag ville men, kanske kan komplettera det med ett till infoblad i framtiden. Om ni hittar några stavfel eller annat så tipsa gärna.

Det är tänkt att tryckas på ett A4, fram och baksida.

sid1. Orsakar människan en global uppvärmning?
sid2. Diagram med förklarande bildtext.
sid3. Citat från forskare och vetenskapsmän
sid4. Citat från klimatalarmist, Vill du veta mer?, Filmer, Hemsidor

Nya versioner (3/4 - 09):

Har nu ändrat en del i min ursprungliga version, gjorde dessutom en version med serien som paranoidanders gjort. Använd gärna dessa de som vill, går bra att skriva ut på ett A4, fram och baksida sedan viker man det på mitten så att det blir fyra sidor totalt.

http://rapidshare.com/files/216873571 ... bal_uppvaermning_ver4.pdf

http://rapidshare.com/files/216873838 ... ermning_ver4_medserie.pdf

Posted on: 2009/2/20 22:13

Edited by jin83 on 2009/2/21 14:49:20
Edited by jin83 on 2009/2/22 18:00:51
Edited by jin83 on 2009/3/11 14:09:11
Edited by jin83 on 2009/3/13 11:35:47
Edited by jin83 on 2009/4/3 9:27:46
Edited by jin83 on 2009/4/4 8:17:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Info-blad växthuseffekten

See User information
Skitbra att någon tar på sig lite jobb och gör nya flygblad - vi behöver ett för varje ämne som vaken fokuserar på, som vi kan dela ut vid manifestationer osv. Tack för ditt arbete jin83!

Det första jag tänkte på är att det står C02 - ska det inte vara CO2 (bokstaven "O" inte nuffran noll "0")

Byt ut "utandas" mot "andas ut" ?

Ta bort ramen som går runt halva första bilden med blåa och röda kurvor. Snygga till på högersida av bilden (lite "smuts").

Lämna gärna en källhänvisning på var du hittat dessa diagram i slutet på texten typ: "(Källa: NN)"

Dr. Kiminori Itoh, en erkänd miljöfysiker och kemist.

Ta bort "en". Dr alltid med stort D.

- Victor Manuel Velasco Herrera, en vetenskapsman på geo-
fysiska institutet på det självstyrande nationella universitetet i Mexico.

Ta bort "en" även här.

– . Geofrey G. Dufy, en professor på ingenjörsav-
delningen för kemi och material på Aucklands universitet, Nya Zeeland.

Samma här, bort med "en".

I slutet på Vill du veta mer? stycket så slutar stycket med

Nedan så ?

Kanske räcker med VAKEN.SE i lite större, sen de andras länkar (kanske inte så många heller?) lite mindre, eller som de är nu i PDF'en.

Kanonbra jobbat!

Posted on: 2009/2/20 22:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Väl skriven text.

Några synpunkter:
Du bör ha referenser med till de data och diagram du hävdar så ökar trovärdigheten betydligt. I din första långa skeptikercitat med många svenska forskare tycker jag skulle förstärkas om du ger en referens till var detta yttrande är publicerat.

I avsnittet "Vill du veta mer?" så verkar det ha ramlat av lite text på slutet som slutar med : ". Nedan så"

Slutligen din text: "För människan så var detta en tid av välstånd. Idag så åtminstone verkar massmedia och politiker vara livrädda för en sådan ny period av välstånd" är förenklad spekulation som, om du ursäktar, ter sig aningen naiv.
Kanske var det bra för oss här i norr som kunde odla mer sorters växter men kanske var det samtidigt svåra förhållanden på sydligare breddgrader med extrema värmeböljor. Och bara för att det kanske blir varmare i framtiden så medför inte det automatiskt att vi skulle bli mer välmående. Försök hålla debatten på en saklig nivå. Även om alarmisterna ofta inte har koll på fakta och spekulerar fritt och repeterar vad de blivit skrämda till betyder inte att det är en debattmetod att ta efter.

Min uppfattning är att de flesta framstående forskare insatta i ämnet som är skeptiska riktar sin skepsis främst mot alarmpolitkhysterin kring CO2 och framhåller just detta att vi inte vet med säkerhet vad den artificiellt ökade mängden CO2 i atmosfären leder till. Hittills har vi bara sett indicier som pekar på att det leder till en ökad temperatur och lika många bevis som pekar på motsatsen. Det är ett mycket komplext dynamiskt system med många drivande och återkopplande parametrar som ingen med säkerhet kan säga hur det fungerar.
Det finns alltså inga tydliga vetenskapliga argument vad beträffar klimatet för politiska åtgärder som tex CO2 skatt.

Däremot finns helt andra argument för en radikal teknikomställning som kopplar loss vårt extrema beroende av fossila kolväten. Vi är idag fullständigt beroende av olja som material och bränsle. Det är en finit resurs och en kraftigt ökad efterfrågan är lätt att förutse (såvida inte den nuvarande globala ekonomiska situationen leder till radikala samhällsförändringar på lång sikt). Vi kommer inom en överskådlig framtid behöva alternativa bränslen/drivsystem för transporter och alternativ teknik att framställa motsvarigheter till alla oljebaserade material och kemikalier - växthuseffekt eller ej.
Denna omställning måste ske med hjälp av medvetna styrmedel då jag har liten tilltro att den Heliga Marknaden med extremt stora investeringar gjorda i kapital ska lösa denna omställning på ett effektivt och smärtfritt sätt. Det krigas redan om oljetillgångar och vi vill väl inte att situationen ska förvärras.
Jag hoppas du och alla som väljer att aktivt informera om argument mot växthushysterin inte ignorerar detta verkliga problem.

Posted on: 2009/2/20 23:23

See User information
Ska ändra om litet, tack för tipsen. Lägger upp en ny version när jag hunnit arbeta mera.

Är rätt så säker på att doktor skrivs som dr. på svenska. På amerikanska är det väl Dr. . Docent på svenska blir t. ex. doc.

Posted on: 2009/2/21 10:31

See User information
Om du vill får du gärna använda min serie om CO2 när du gör dina ändringar. Här är den: http://paranoidanders.deviantart.com/ ... convenient-myth-100646127

Posted on: 2009/2/21 11:22

Anonym
Quote:

OpenAgenda skrev:
Väl skriven text.

Några synpunkter:
Du bör ha referenser med till de data och diagram du hävdar så ökar trovärdigheten betydligt. I din första långa skeptikercitat med många svenska forskare tycker jag skulle förstärkas om du ger en referens till var detta yttrande är publicerat.

I avsnittet "Vill du veta mer?" så verkar det ha ramlat av lite text på slutet som slutar med : ". Nedan så"

Slutligen din text: "För människan så var detta en tid av välstånd. Idag så åtminstone verkar massmedia och politiker vara livrädda för en sådan ny period av välstånd" är förenklad spekulation som, om du ursäktar, ter sig aningen naiv.
Kanske var det bra för oss här i norr som kunde odla mer sorters växter men kanske var det samtidigt svåra förhållanden på sydligare breddgrader med extrema värmeböljor. Och bara för att det kanske blir varmare i framtiden så medför inte det automatiskt att vi skulle bli mer välmående. Försök hålla debatten på en saklig nivå. Även om alarmisterna ofta inte har koll på fakta och spekulerar fritt och repeterar vad de blivit skrämda till betyder inte att det är en debattmetod att ta efter.

Min uppfattning är att de flesta framstående forskare insatta i ämnet som är skeptiska riktar sin skepsis främst mot alarmpolitkhysterin kring CO2 och framhåller just detta att vi inte vet med säkerhet vad den artificiellt ökade mängden CO2 i atmosfären leder till. Hittills har vi bara sett indicier som pekar på att det leder till en ökad temperatur och lika många bevis som pekar på motsatsen. Det är ett mycket komplext dynamiskt system med många drivande och återkopplande parametrar som ingen med säkerhet kan säga hur det fungerar.
Det finns alltså inga tydliga vetenskapliga argument vad beträffar klimatet för politiska åtgärder som tex CO2 skatt.

Däremot finns helt andra argument för en radikal teknikomställning som kopplar loss vårt extrema beroende av fossila kolväten. Vi är idag fullständigt beroende av olja som material och bränsle. Det är en finit resurs och en kraftigt ökad efterfrågan är lätt att förutse (såvida inte den nuvarande globala ekonomiska situationen leder till radikala samhällsförändringar på lång sikt). Vi kommer inom en överskådlig framtid behöva alternativa bränslen/drivsystem för transporter och alternativ teknik att framställa motsvarigheter till alla oljebaserade material och kemikalier - växthuseffekt eller ej.
Denna omställning måste ske med hjälp av medvetna styrmedel då jag har liten tilltro att den Heliga Marknaden med extremt stora investeringar gjorda i kapital ska lösa denna omställning på ett effektivt och smärtfritt sätt. Det krigas redan om oljetillgångar och vi vill väl inte att situationen ska förvärras.
Jag hoppas du och alla som väljer att aktivt informera om argument mot växthushysterin inte ignorerar detta verkliga problem.

"Det är en finit resurs..."

Det är inte så. Ett sätt som vi automatiskt vet det på är att det är just så de säger därute, och vakna vet att vad de än säger och promotar brett så är det lögn, fel och/eller propaganda -och man vänder på det. Alltid.

See User information
Toppen! Vet inte om det går in på den flyern som jag precis gjorde. Men tar mig nog tid och gör en ny version senare. Intressant serie. Hittade förresten bara ett "klistermärke" på din deviant-art-sida, hade inte du flera andra innan eller finns de någonannanstans?

Quote:

paranoidanders skrev:
Om du vill får du gärna använda min serie om CO2 när du gör dina ändringar. Här är den: http://paranoidanders.deviantart.com/ ... convenient-myth-100646127

Posted on: 2009/2/21 13:57

See User information
Ny version uppe nu:

http://rapidshare.com/files/200784399 ... bal_uppvaermning_ver1.pdf

Länken till den gamla versionen fungerar inte längre. Om det passar så kan väl någon med rättighet lägga in pdf-filen på agera-sektionen eller någonstans på vaken.

Posted on: 2009/2/21 14:48

See User information
Här kommer en del kommentarer.

"Det talas mycket om att vi måste äta klimatsmart, vi måste sluta släppa ut fossila bränslen, vi bör även äta mindre kött då våra nötkreatur släpper ut växthusgaser. "
Det talas mycket om att vi måste äta klimatsmart och speciellt mindre kött då våra nötkreatur släpper ut växthusgaser. (Kanske bättre att du skriver om den industriella matproduktionen. Konstgödsel, traktorer, matfabriker mm.)

"som vi blir tillsagda skulle enligt massmedia"
Bättre ord för tillsagda t.ex uppmanade

"kommer att ge dig gott"
Ta bort "att"

"hur du kan få reda på mer om en av historiens"
hur du kan lära dig mer om historiens

"svindlerier"
Kanske bör bytas ut då det kan uppfattas som att vi bara gnäller eller bara anser att vi har rätt och allt annat är fel. Det är bättre att bara komma med bättre argument som folk lyssnar mer på.

C02
C och O med bokstäver och 2:an ska vara nedsänkt.

"Till att börja med så ska vi kort berätta hur denna omtalade gas koldioxid egentligen är uppbyggd och hur den är en vital del av livet på jorden.
Koldioxid är en molekyl som består av tre atomer, en kolatom och två syreatomer, även kallat C02. Dessa atomer binds samman av starka krafter, kolatomen befinner sig i mitten och syreatomerna står i en viss vinkel till kolatomen. Koldioxid kan reflektera värmestrålning som många andra molekyler som t.ex. vatten. Koldioxid är något som varje människa var dag utandas. Växter, plankton och andra livsformer livnär sig på koldioxid. Koldioxid är en viktig del av fotosyntesen och utan koldioxid så skulle livet på jorden i princip dö ut."
Jag förstår inte varför detta ska tas upp. Det är irrelevant i denna diskussion. Här ska vi bara tala om människans bidrag till den globala uppvärmningen. Det är något som måste poängteras mer. Det som kan bidra är t.ex Solen, Rymden, vattenånga, växthusgaser, stoft mm mm mm. Som sagt här ska vi bara tala om människans bidrag till den globala uppvärmningen.

"Nyttan av koldioxid är väl känd, dagens nivå av koldixoid mäts oftast i miljondelar av jordens atmosfär ofta förkortat till ppm
(parts per million). Dagens nivå ligger på runt 387 ppm och vi har en medeltempe­ratur på runt tolv grader. Nivån har skiftas kraftigt under jordens historia, för ungefär 520 miljoner år sedan så låg nivån på 7.000 ppm, då var jordens medeltemperatur cirka 22 grader celsius. För runt 440 miljoner år sedan hade medeltemperaturen sjun­kit till runt tolv grader och med den nivån av koldioxid till 4.500 ppm. Även om det är svårt att hålla koll på alla siffror så är det bra att förstå att nivån av koldioxid varit kraftigt högre och att medeltemperaturen på jorden skiftar kraftigt. För mer informa­tion angående historiska nivåer av medeltemperatur och koldioxidnivå hänvisar vi till bilderna på nästkommande sida."
Detta förklaras bättre med ett diagram. Det räcker med att nämna att det varit mycket högre nivåer än vad det är just nu.

Kommentarer till diagram 1:
Vad är det på X-axeln i det första diagrammet? Vad är det på den högra Y-axeln?

"På diagrammet kan man"
I diagrammet kan man...
Diagrammet visar...

Tänk på att diagrammen ska kunna skrivas ut i svart-vitt.

Kurvornas betydelse måste vara bättre förklarat t.ex använd diagram i Word. Det programmet sätter in en liten förklaring vid sidan av kurvorna som visar vad som är vad.

"Livet på jorden dog inte ut när temperaturen ökade. "
Vad har du för bevis för det, måste förklaras annars kan du ta bort det helt.

"år sedan så låg medeltemperaturen "
år sedan låg medeltemperaturen

"tjugoen"
Siffror skrivs med bokstäver mellan ett och tolv resten med siffror.

"från från runt"
Du fattar själv.

Lägg gärna in siffror (1) (2) eller bokstäver (A) (B) i diagrammet så det är lätt att följa med i texten.

"som då var väldigt grönt"
Ta bort, tack låter konstigt

norden med stort N

"Idag så åtminstone verkar massmedia och politiker vara livrädda för en sådan ny period av välstånd och man försöker istället beskylla människan trots att man vet att varmare väderperioder än de vi har idag inträffat många gångar i historien."
Vad menas med välstånd? Jag förstår inte denna mening alls. Låter för spekulativt och går från ämnet. Jag vill att du håller dig till fakta hela tiden annars slutar folk läsa och allt arbete fallerar.

"En annan väg att gå tillväga är att kontakta massme­dia och fråga varför de inte berättar hela sanningen och ofta talar osanning. Nedan så"
Ett annat tillvägagångssätt är att kontakta massme­dia och fråga varför de inte berättar hela sanningen. Nedan så

För att finna filmer i ämnet så gå först in på http://video.google.com
Sök där efter följande filmerna ”The great global warming swindle” och
”Global warming or global governance”

Skriv istället att filmer går att beställa via VAKEN.se
Vi måste få in pengar, att dela ut flyers är inte gratis.

Hemsidor:
Ta bort HTTP://www.
Det behövs inte

http://www.cuttingthroughthematrix.com
Tycker jag du kan ta bort helt då den är lite väl rörig. Ger inte så bra intryck.

Gör även ett blad som ej behöver vikas. Som kan sättas upp på anslagstavlor och läggas på bord där folk kan ta dem.

Själv tror jag att allt detta handlar om att göra oss till slavar men framförallt om att oljeproduktionen inte längre räcker till och det går år mycket olja till vår matproduktion (konstgödsel, besprutning mm.)

Bra jobbat. En del ändringar krävs dock innan det kan användas. Tänk på att allt som nämns måste vara noggrant kontrollerat.

Posted on: 2009/2/21 15:18

Anonym
Man kan också skriva

cirka 22 °C

Punkter är inlagda i tal, varför vet jag inte. Är det decimaltal så har vi ju kommatecken, punkter har där "ingen plats att fylla", eller funktion (i svensk grammatik), mer än att förvilla. I löpande text på webben (inte i sådant här tryck) så kan man skriva ihop siffror upp till och med 9999, trots vad man lärde sig i skolan innan internets tid - då undviker man att det blir konstiga radbrytningar i talet.

Nyttan av koldioxid är väl känd, dagens nivå av koldixoid mäts oftast i miljondelar av jordens atmosfär ofta förkortat till ppm.

Även gårdagens nivå mäts i ppm. Det ska vara kommatecken efter ordet "atmosfär".

Man kan ta bort extrakulor i granen, såsom ordet "omtalade":
...omtalade gas koldioxid egentligen...

Osv.

Frihetskrigare har gjort bra editering av detta utkast.
Dock är det lite hobbystuk (koma.se) över den än, tycker jag.

Koldioxid är något som varje människa var dag utandas.

Fortsätt.... great!

See User information
Nya versioner (22/2 - 09):

Har nu ändrat en del i min ursprungliga version, gjorde dessutom en version med serien som paranoidanders gjort. Använd gärna dessa de som vill, går bra att skriva ut på ett A4, fram och baksida sedan viker man det på mitten så att det blir fyra sidor totalt.

http://rapidshare.com/files/201251018 ... bal_uppvaermning_ver2.pdf

http://rapidshare.com/files/201251218 ... ng_ver2_medserie_ver1.pdf

Posted on: 2009/2/22 18:01

See User information
Ska det inte vara "hockeyklubban", i sista raden i stycken under Little Ice Age diagramet?

Posted on: 2009/3/10 23:45

See User information
Du har rätt, tackar.

Posted on: 2009/3/11 8:55

See User information
Skrivit ut 75 st som ska delas ut idag!

Posted on: 2009/3/11 9:17

See User information

Posted on: 2009/3/11 14:08

Anonym
Någon som har lust att hjälpa mig med lite översättning till ett uppdaterat infoblad om klimatet? det är inte så mycket men skulle uppskatta hjälp.

Anonym
Här är en ny uppdaterad version av växthuseffekt bladet:

http://rapidshare.com/files/211243625 ... ppvaermning_ver2.pdf.html http://www.zshare.net/download/57301499179fbd93/

Vad tycker ni?. hittar ni några stavfel så säg till.

See User information
Den skiljer sig rätt så mycket från min version, men det skadar ju inte att ha alternativ så kan folk skriva ut och dela ut den version de gillar bäst. Läste inte igenom allt men hittade några stavfel. Bra idé att nämna populationskontroll och global uppvärmning i samma blad då det finns en tydligt koppling.

Posted on: 2009/3/20 9:38

See User information
Det finns lite material från solforskare som menar att solen är motorn i klimatvariationerna...illustrationerna är lättfattade men det ligger på "overheadplast" så det skulle behöva scannas (saknar scanner) materialet är för stort för infobladet men vi kanske får användning för det någon annan gång...(jag använde det vid föreläsningar i "naturens form och rörelselära" i anslutning till Viktor Schauberger och hans synsätt och teknologi i slutet på 80-talet.....hehehe fan 20 år sedan...man var för tidig i vanlig ordning....hahaha)

Här är illustrationer från Nasas egna papper....

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=dd020091131126b6a

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3002009113248a368

Ursäkta att det är lite suddigt..men det blir nog bra om det scannas....

Posted on: 2009/3/20 10:35
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Jag fick med den viktigaste infon iaf. hur det bara var ett par stycken personer som lämna kommentarer på IPCC rapporten är mycket viktigt att visa folk då många tror att det var 2500 personer, det visar tydligt hur det inte är sant och hur politiken sätts före vetenskapen. sen att det är solen som alltid har påverkat klimatet är oxå ett självklart måste att visa, och population kontrollen är ett brett ämne men tycker att jag fick med bra info, hur UN bygger sit ledarskap efter kina och har get dom priser trots att dom gör dom hemska sakerna som dom gör mot sin befolkning.

See User information
Gjorde om bladen något och lägger upp den senaste versionen. Ändrade litet i texten. Nämnde att man kan beställa filmer från vaken och lade även till information om vaken på alla sidorna.

http://rapidshare.com/files/216873571 ... bal_uppvaermning_ver4.pdf

http://rapidshare.com/files/216873838 ... ermning_ver4_medserie.pdf

Posted on: 2009/4/3 9:28

See User information
Har skickat iväg ett mail till Stockholmsinitiativet om vad man skulle kunna använda för argument för att visa på att människan inte orsakar en katastrofal uppvärmning genom sitt utsläpp av koldioxid.

Posted on: 2009/4/17 9:00

See User information
Fint blad! Men borde inte den engelska texten översättas på sidan om. Många är inte så bra på engelska som man tror.

Posted on: 2009/4/18 21:49
Sanningen skall göra oss fria!

See User information
Infobladen finns nu på denna filserver:

http://x0730.orbbox.com/files/storage/infoblad_global_uppvärmning_ver4_medserie.pdf

http://x0730.orbbox.com/files/storage/infoblad_global_uppvärmning_ver5.pdf

Posted on: 2010/2/13 15:32

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper