vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

solenergi leds i koppar?

See User information
Jag läste om ett expriment för nån vecka sedan om nån gammal fysiker (minns inte hans namn) som hadde gort ett expriment med två växter.

Han hadde placerat båda i var sin låda som var helt ljus isolerad och stälde lådorna i sin källare (där det också var helt mörkt)

Men till en av lådorna drog han en koppartråd som han stack in i lådan och andra änden av tråden fäste han vid en koppar plåt som han placerade ute i solen.

Resultatet blev sen att växten i lådan som inte var ansluten till plåten dog, men den andra överlevde och växte som vanligt.

Detta tyckte jag lät ganska konstigt eftersom en växt måste ha solljus för att överleva (iaf enligt vad man lärt sig i skolan)

Så jag satte upp mitt eget expriment med en kruka där jag planterade några ärtor.

Och nu efter lite över en vecka växer plantan fortfarade!
Ända skillnaden mot en vanlig är att den är ljusare, men bortsätt från det ser den helt frisk ut och har växt över 5cm sen jag satte den i mörker.

Jag tänker göra om hela exprimentet en gång till om nån vecka om min planta fortfarade lever då. Och då ska jag ta kort på den varge dag för att bättre kunne följa utväklingen..

Någon som kan förklara hur detta kan funka?
Min teori är att plantan bara behöver någon energi som finns i ljuset för att överleva, men själva ljuset gör den bara "solbränd" och det är därför den tappar fergen men fortfarade växer och ser frisk ut.

Eller någon som har en annan förklaring?
Skulle va kul att höra skeptikernas förklaring på detta :P

Posted on: 2007/10/8 13:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: solenergi leds i koppar?
jag blir lycklig enda in i själen av att läsa sånna här grejer..

helt klart något att prova framöver..

Quote:
Jag läste om ett expriment för nån vecka sedan om nån gammal fysiker (minns inte hans namn) som hadde gort ett expriment med två växter.

man skulle ju inte bli mindre tacksam om du lyckades klura fysikerns namn...

tack!

onelove

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Plantan kan inte någon längre tid överleva utan solljus.
Solljuset behövs för fotosyntesen, som är växternas sätt att producera kemisk energi som de sen kan använda sig av.

Det gröna i plantan är ingen solbränna utan klorofyll som är en vital komponent för fotosyntesen.
Att plantans gröna färg försvinner när den inte får solljus beror på att plantan behöver solljus för att bilda nytt klorofyll, och det klorofyll som finns i plantan bryts efter hand ner.

Kopparplattan kan hur som helst inte hjälpa plantan att överleva, den enda energi den kan transportera till växten är värmeenergi (eller möjligen elektrisk energi, men det har inte plantan någon större glädje av).

Om du vill undersöka ifall koppartråden har nån effekt så är ditt experiment ganska värdelöst om du inte har en likadan planta som får likadan behandling förutom den där koppartråden.
Att plantan inte dött i ditt experiment beror nog bara på att du inte väntat tillräckligt länge. Den kan leva ett tag på sin redan lagrade energi.

För att se till att inget ljus når plantan tror jag att aluminiumfolie är lämpligast. Om du släpper in ljus då och då för att titta till plantan så kommer du delvis att sabba experimentet, då plantan kan återhämta sig lite då det kommer in nytt ljus.

Posted on: 2007/10/8 18:55

Edited by zpz2 on 2007/10/8 19:28:40

Anonym
aluminiumfolie är bra till lite av varje jag har det på huvudet varje dag så inte rymdjudarna kan styra mina tankar

See User information
Quote:

zpz2 skrev:
Plantan kan inte någon längre tid överleva utan solljus.
Solljuset behövs för fotosyntesen, som är växternas sätt att producera kemisk energi som de sen kan använda sig av.

Det gröna i plantan är ingen solbränna utan klorofyll som är en vital komponent för fotosyntesen.
Att plantans gröna färg försvinner när den inte får solljus beror på att plantan behöver solljus för att bilda nytt klorofyll, och det klorofyll som finns i plantan bryts efter hand ner.

Kopparplattan kan hur som helst inte hjälpa plantan att överleva, den enda energi den kan transportera till växten är värmeenergi (eller möjligen elektrisk energi, men det har inte plantan någon större glädje av).

Om du vill undersöka ifall koppartråden har nån effekt så är ditt experiment ganska värdelöst om du inte har en likadan planta som får likadan behandling förutom den där koppartråden.
Att plantan inte dött i ditt experiment beror nog bara på att du inte väntat tillräckligt länge. Den kan leva ett tag på sin redan lagrade energi.

För att se till att inget ljus når plantan tror jag att aluminiumfolie är lämpligast. Om du släpper in ljus då och då för att titta till plantan så kommer du delvis att sabba experimentet, då plantan kan återhämta sig lite då det kommer in nytt ljus.

Hehe jo det vet jag ;) Man får ju lära sig allt detdär i skolan vet du :P

Att det gröna skulle vara nån solbränna är bara en teori som då skulle förklara varför plantan bleknar men fortfarande ser frisk ut och växer, inget jag kan bevisa altså.

Jag förstår att plantan lagrar energi.. Men bortsätt från att den är lite blek ser den helt frisk ut nu efter ca 1 och en halv vecka. Vet du hur länge en växt borde kunna överleva på ett engifär i mörker? Den får ju ljus i några sekunder om dagen när jag kollar den nu...

Jag planterade två krukor med ärtor men bara den ena tog sig bra och växte fint, det är den jag har i mörker nu. Den andra är fortfarande liten trots att den står i fönster och altså får ljus hela dagen.

Men jag ska göra om exprimentet några gånger så jag får bort så många felmarginaler som möjligt... Sätter nog inte den andra krukan i en låda utan koppar tråd imorgon..

Posted on: 2007/10/8 22:52

See User information
Här är texten där jag läste om exprimentet:
Han som jorde det heter/hette Hironymus.

[quote]I was reading a book fragment about "radionic pestcontrol" (sorry I don't know how the book is called). There was guy with the name Hironymus, who invented this "radionic" device, which was using some force, what he called eloptic ( of electrical and optical nature at the same time).

He did an experiment regarding this force with plants in light sealed boxes, which he put in is dark basement. One of these boxes had a copper plate which was located outside in the sun and connected with a copper wire to the inside of the box with the plants in it. The other box didn't have this copper plate connection to the outside, but also the same plants in it. Plants all in the dark. The plants in the not connected box died after a relatively short time, but the ones in the to the copper plate connected box were thriving despite being in the dark!!![quote/]

Posted on: 2007/10/8 23:24

Anonym
Hur såg lösningen ut, hur stor var kopparplåten på utsidan, och sen en ledare in, eller skall det vara en fläta in? Skulle vilja se en ritning eller liknande, om inte det finns, i alla fall lite mer info om varför det fungerar. jag håller på att bygga växthus just för tillfället, skulle va grejt o få lite mer koll på det där....

Nån som vet?

See User information
Quote:

osm skrev:
Hur såg lösningen ut, hur stor var kopparplåten på utsidan, och sen en ledare in, eller skall det vara en fläta in? Skulle vilja se en ritning eller liknande, om inte det finns, i alla fall lite mer info om varför det fungerar.

Det är lite fascinerande att du direkt utgår ifrån att det fungerar och undrar hur det fungerar, istället för att fråga dig OM det fungerar.

De enda uppgifter vi har här är hörsägen från någon som läste en bok av en tysk botanist, präst och läkare (nej, physician betyder inte fysiker) som levde på 1500-talet. På den tiden hade man inga kunskaper om fotosyntesen och väldigt små kunskaper om ljusets natur och elektromagnetism.

Att det skulle fungera som det påstås går på tvärs mot allt vi idag vet om fysik och hur växter fungerar, så att du utgår ifrån att det fungerar på såpass lösa grunder är ju anmärkningsvärt måste jag säga.

Posted on: 2007/10/10 18:25

Anonym
Jag vet att det fungerar (koppar leder energi), jag vet bara inte hur, ännu! Sen så arbetar jag mycke i den ofysiska världen zpz2, med andra ord så har vi NOLL att snacka om.

Jag snackar dock gärna med dom som inte är så fruktansvärt skeptiska, och som vill framåt, på nya grunder, som vågar tro på nåt nytt... Istället för att vara insmetad i dom gamla, som är färre o sämre o tråkit o hans mormor..

Fysiska lagar hit o dit, med andra ord så är du ännu bilen, och inte föraren :)

Hare gött alla...

Anonym
Allting är ju energi (=materia) så vad leder inte vad...?

Anonym
Jo jag ser det så också, relativt enkel sanning, som öppnar upp för många möjligheter.

Jag skall slänga ihop en större test med lite olika lösningar, så frå vi svar på tal.

Får bjuda zpz2 på en koppar gödd potatis sen :) Eller vill du ha en vråltrimmad morot med kjolpaket ? :)

Hare gött

See User information
Koppar leder inte UV-strålning, vilket krävs för fotosyntesen som någon nämnde.

Någon sade även att man inte skall vara "fast i det gamla"... Vilket är ganska vågat sagt av någon som anammar "vetenskap" från 1500-talet.

Jag tror att experimentet är bristfälligt i sitt utförande, eller att resultaten har misstolkats av laboranterna.

Om jag hade gjort experimentet så hade jag stängt in växten med alla sladdar etc. i minst ett par månader utan att öppna lådan... Och vattna på något smart sätt, givetvis.

För att få någon form av statistik (vilket är bra om man vill göra det hela i vetenskapligt giltig anda) så bör det dessutom göras på fler än 1 växt/låda... Snarare 10-100 st.

Don't get me wrong, jag tycker mig vara öppen för nya idéer etc... Men inte om det redan är utrett av någon annan, vilket det här är.

Over and out...

Posted on: 2007/10/11 12:08

See User information
Jag vet inte hur orginal exprimentet såg ut, men jag tog en kopparplåt som kanske är på ca 50cm2-80cm2 och en valig 1.5 kvadrats FK koppartråd. (samma som brukar användas när man drar ledningar inne i väggar till tex uttag, lampor osv..

Minndes inte vad han var när jag skapade tråden så gissade bara på fysiker.

Min planta har left i 2 veckor nu, men ja säger inte att exprimentet funkade förän den har left i mins en månad.
Jag ska göra om exprimentet flera gånger framåt med kontrol exemplar och dokumentera med kort osv..
Ska fixa en bättre anlägning också, med automatisk vattning och plats för minst 10 plantor.

Nu har jag bara tagit en stor lerkuka, tejpat för hålet i botten från både insidan och utsidan och sen vänt den uppochner och stält växten och krukan på en filt för att minska risken att det läcker in ljus underifrån och för att filten släper in lite luft.

Får se vad som händer framöver.

Men jag håller med Buliminati och zpz om att det igentligen inte borde fungera, min hypotes är nog att dom kommer dö inom någon vecka... Men det är ändå väldigt kul att testa och det vore ju otroligt om det funkar!

Men vore kul om fler försöker undertiden.

Posted on: 2007/10/11 15:47

See User information
Oavsett ämnet så berömmer jag dig, Mini, för att du till skillnad från många andra experimenterar och forskar dig fram till sanningen själv istället för att papegoja för mycket, så att säga.

Cred till dig!

Posted on: 2007/10/11 15:55

See User information
tack tack

Håller på och pluggar lite nu fram till vintern sen tänker jag börja pilla lite med en joecell när jag har lite mer tid över...

Håller med om att många här pratar för mycket och gör för lite..

Posted on: 2007/10/11 18:20

Anonym
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

osm skrev:
Hur såg lösningen ut, hur stor var kopparplåten på utsidan, och sen en ledare in, eller skall det vara en fläta in? Skulle vilja se en ritning eller liknande, om inte det finns, i alla fall lite mer info om varför det fungerar.

Det är lite fascinerande att du direkt utgår ifrån att det fungerar och undrar hur det fungerar, istället för att fråga dig OM det fungerar.

De enda uppgifter vi har här är hörsägen från någon som läste en bok av en tysk botanist, präst och läkare (nej, physician betyder inte fysiker) som levde på 1500-talet. På den tiden hade man inga kunskaper om fotosyntesen och väldigt små kunskaper om ljusets natur och elektromagnetism.

Att det skulle fungera som det påstås går på tvärs mot allt vi idag vet om fysik och hur växter fungerar, så att du utgår ifrån att det fungerar på såpass lösa grunder är ju anmärkningsvärt måste jag säga.

Znälle zpz, blanda inte in "skolböckers sanningar" om tex fysik, det där är marginella och skenbara saker. Gäsp.

See User information
Av ren nyfikenhet, vad menar du (snyggast) med det?

Posted on: 2007/10/11 18:44

See User information
Quote:

osm skrev:
Jag vet att det fungerar (koppar leder energi),

Elektrisk energi och värmeenergi t.ex. ja, men det leder inte ljus.
Quote:
jag vet bara inte hur, ännu! Sen så arbetar jag mycke i den ofysiska världen zpz2, med andra ord så har vi NOLL att snacka om.

Om du ska odla fysiska plantor så får du nog hålla dig till den fysiska världen.

Posted on: 2007/10/11 19:29

See User information
Anledningen att det skulle funka, om det gör det, blir ju att växten inte behöver ljuset utan någon energi som kommer med ljuset.

Jag ska göra ett litet expriment nån dag när det är bra väder för att se om det går att få nått resultat om jag sätter en koppar tråd från plåten mot en voltmätare och sen mot jording. Får jag något värde finns det alltså en viss mäng el i ljuset, om inte, kanske det är något annat.

Men det märks om där finns något om plantorna överlever, gör dom det inte kanske jag kan prova lite annat.... :P

Posted on: 2007/10/11 21:57

See User information
Quote:

Mini skrev:
Anledningen att det skulle funka, om det gör det, blir ju att växten inte behöver ljuset utan någon energi som kommer med ljuset.

Jag ska göra ett litet expriment nån dag när det är bra väder för att se om det går att få nått resultat om jag sätter en koppar tråd från plåten mot en voltmätare och sen mot jording. Får jag något värde finns det alltså en viss mäng el i ljuset, om inte, kanske det är något annat.

Men det märks om där finns något om plantorna överlever, gör dom det inte kanske jag kan prova lite annat.... :P

Det experiment du tänker dig här är ett experiment som förbryllade fysiker i början av 1900-talet.
Det bildas nämligen en spänning om man låter ljus lysa på en metallplatta på detta sätt (om ljusets frekvens är högre än en viss materialberoende gränsfrekvens), det kallas för den fotoelektriska effekten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotoelektrisk_effekt

Det handlar dock inte om att ljuset "innehåller el", utan ljuset slår ut elektroner ur materialet och skapar på det sättet en ström.
Detta fenomen beter sig på ett sätt som den klassiska fysiken inte kunde förklar, och det var Einstein som förklarade hur den fotoelektriska effekten fungerar, förklaringen innebär att ljuset kommer i små energipaket, fotoner.

Quote:
Introduktion [redigera]

När en välputsad metallyta belyses med elektromagnetisk strålning av tillräckligt hög frekvens (denna varierar från metall till metall), kommer elektroner utsändas. Ökar man frekvensen över denna gräns, kommer inte fler elektroner utsändas, utan de som sänds ut kommer få högre energi. Detta beror på att energin i ljuset är direkt proprotionell mot frekvensen enligt formeln E=h\nu\,, där E\, är energin, h\, är Plancks konstant och \nu\, är frekvensen, på att varje foton i ljuset måste annhilleras fullständigt när det interagerar med en elektron samt på att det krävs en viss minsta energi för att frigöra en elektron.

Historia [redigera]

Den klassiska fysiken misslyckas [redigera]

Den fotoelektriska effekten upptäcktes på 1800-talet, men kunde då inte förklaras på ett tillfredsställande sätt. Vid denna tid dominerade Vågteorin för ljus, vilket Young's experiment med dubbelspalter, Maxwells eleganta teorier om ljusets vågegenskaper och Hertz's experiment från 1887 övertygat de allra flesta om. Den fotoelektriska effekten stred dock mot detta, eftersom ljuset, om det varit en elektromagnetisk våg som tillförde energi till laddningar i metallen, skulle frigöra fler och fler elektroner i takt med att mer och mer energi tillfördes av en värmelampa, som sänder ut ljus med frekvenser under den kritiska. Detta visade inte experimenten; det spelade ingen roll hur länge man lyste med en värmelampa, elektronerna stannade fortfarande kvar. Dessutom skulle inte frekvensen påverka den energi som ljuset överförde, om ljuset var en våg. Det skulle däremot intensiteten göra. Till exempel skulle rött ljus och UV-ljus av samma intensitet frigöra lika många elektroner, men så var inte fallet. Detta gjorde att den klassiska fysiken saknade förklaringar till den fotoelektriska effekten.

Plancks tolkning [redigera]

År 1900 togs ett desperat steg av Max Planck, som kom att stå som grund för tolkningen av effekten. I sitt arbete med svartkroppsstrålning hade han tagit fram en teori som sade att strålning från en svartkropp utsänds av att laddningar vibrerar i kroppen med diskreta energier (energier som bara kan anta vissa värden). Dessa oscillationer har energier nε, där n≥0 är ett heltal och ε≠0. Hans experiment stämde när ε var proportionell mot strålningens frekvens, f, vilket skrivs ε=hf. Plancks tolkning var alltså att strålningen emitteras och absorberas i diskreta energisteg. Men detta var inte den fulla sanningen. Albert Einstein skulle vara den som fullständigt utvecklade den fotoelektriska effekten.

Einsteins tolkning [redigera]

Einstein var inte riktigt tillfreds med Plancks beskrivning. Planck hade tolkat den totala energin av oscillationerna som diskreta, men hade dragit slutsatsen att strålningens energi var kontinuerlig. Einstein gick steget ännu längre och sade att ljus även transporterar sin energi diskret, i så kallade kvanta eller energipaket (Namnet foton gavs till dessa ljuskvanta av G. N. Lewis 1926). Einstein applicerade denna idé på den fotoelektriska effekten. Resultatet han fann var att vid fotoemission så avger varje foton all sin energi ögonblickligen till en enda elektron. Detta medför alltså att elektronen frigörs omedelbart.

Det återstår dock för dig att förklara varför plantan skulle hjälpas av att bli elektrifierad. Och om den skulle det så hade det varit enklare att använda ett batteri.

Posted on: 2007/10/11 22:15

Anonym
hehe, det är helt otroligt!!!

Jag vill ha reda på mer och vill testa själv, och jag e wierd tycker du Buliminati. Men i nästa inlägg klappar du andra på axeln, för att dom verkligen testar själva? Orm...

zpz2, håll din raka tråkiga skolfysik untanför ämnet, den har inte här att göra, det har med annan kunskap att göra.

De e rätt kul inställning, hittar jag inte allt det ni snackar om i fysikböcker så har ni fel, de vet ni va? :) :) :)

Hare...

See User information
Jag ville bara veta vad du menade när du skrev "Znälle zpz, blanda inte in "skolböckers sanningar" om tex fysik, det där är marginella och skenbara saker. Gäsp."

För jag fick känslan av att du kritiserade skolböcker som handlar om fysik...

Och ja, jag har problem med det eftersom i princip allt som lärs ut i skolan när det gäller naturvetenskapliga ämnen är, så långt vi kan begripa, sant. Varför? För att det är experimentellt reproducerbara fakta.

Menar inte att vara inkonsekvent med respekt till trådens titel... Men du verkar inte ha begripit när jag frågade dig vad du menar.

Posted on: 2007/10/12 0:16

Edited by Buliminati on 2007/10/12 0:34:23

Anonym
Redan svarat på det....

Sen så gäller lagen i skolan som lyder, allt som inte går att slå på med en hammare, finns inte! Alla "deras" fakta bevisar ju det :) I min värld funkar det annorlunda än vad som sägs i den fina utbildning vi får i skolan och uppåt.

Man bör ha koll på vad utbildningsprogrammet går ut på och är, innan man börjar försvara dessa fakta och tankesätt, mitt tips!

Hare gott..

See User information
Med den abstrakta inställningen som du förespråkar beror resultatet av experimentet på vem som utför det. Och med den inställningen så är jag 100% säker på att du kommer lyckas, eftersom du hittar på kriterierna för ett lyckat experiment själv.

Problemet med det är att resultatet är värdelöst för andra användare på forumet eftersom resultatet kommer vara annorlunda för varje person som provar på det.

Vad syftet med utbildningen är har ingenting att göra med huruvida det som lärs ut är sannt eller inte.

Den mesta naturvetenskapen som lärs ut i skolan är, i min ödmjuka åsikt, sann. Jag vet det eftersom jag själv lyckats reproducera många experiment med de resultat som omnämnts i läroböcker och andra vetenskapliga mainstream-artiklar (med mainstream menar jag vetenskapliga journaler). Det betyder dock inte att mycket utelämnas eller förenklas av olika skäl.

Ha det fint...

Posted on: 2007/10/12 2:49

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper