vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 3 4 5 (6) 7 »

Re: Fri energi

See User information
Quote:

Shen skrev:
Magnetmotorkraft.

Mmm asynkronmotorer är väl vanligast för vindkraft antar jag men permanentmagneter är inte så himmla nytt antar jag kanske.

Det som är lite överasskande är storlekskillnaderna ochså på generatorerna vissa är stora som små bilar.

3000 rpm är nog inte helt omöjligt att bygga man får se till att säkerheten är hög.

funderade på att bara använda mig av eldelen från dieselverken men det ser ut att bli någon form av pmg generator.

Längre fram ska jag försöka utvinna energin direkt ur magneterna istället så slipper man massa extrakostnader för generatorer så har man både drivkälla och kraftkälla i ett.

Får bara se till att repulsionskraften är större än dragningskraften som skapas av spolarna.

Jag förstår inte vad det är du försöker göra.

- Om dieselpriset vore 1 kr/liter hade det säkert kunna varit lönsamt att göra el med ett dieselverk i vinter då elpriserna går upp. Men nu är det tyvärr (?) inte så.

"Utvinna energi direkt ur magneterna" ??

Posted on: 2010/11/20 2:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Sven_Eriksson skrev:
Quote:

Asgeir skrev:
Tankebanorna idag kretsar tämligen envist kring elproduktion och elnät. Men man skulle precis lika gärna kunna koppla en generator tll vattenledningen eller tryckluft! Då skulle också variationer i förbrukningen vara lätta att parera. Utrustningen är dessutom redan på plats och exvis vattenledningsnätet i det närmaste lika utbyggt som elnätet. Tryckluft i ledningarna istället för el skulle dock bättre lösa återföringen av mediet.
Vindkraftverk som pumpar tryckluft har inga effektförluster!

Varför skulle vindkraftverk som pumpar luft inte ha effektförluster?

Och framförallt: varför skulle man vilja pumpa runt tryckluft till hushållen? Min dator drivs av elektricitet, inte luft.

Är tanken att alla skulle ha en egen generator hemma och skapa sin egen hushållsel med hjälp av denna och tryckluften som vindkraftverken pumpar?

- Är det ekonomiska motiv som ligger bakom dessa idéer, eller ideologiska?
H

Friktionsförlusterna i vatten och luftburen energi påverkas inte på samma sätt som motståndet i elledningar där det alltid finns ett högre mostånd vid lägre spänningar. Det ekonomiska spänningsförhållandet skulle förvandla våra elapparater till livsfarliga manicker med starka magnetfält.
Medan vacuum exempelvis saknar friktion men kan överföra kraft helt utan förluster! Och helt utan miljöpåverkan av något slag!
Därför kan jag erkänna att mina lösningar också delvis har en ideologisk bakgrund eftersom jag hör till dem som anser att just "intet" är råvaran till energi

Posted on: 2010/11/20 8:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Nu har jag iofs ingen större erfarenhet av trycklufts-/vakuum- system, men jag har för mig att de läcker väldigt lätt... massor av förluster.

Men en intressant bieffekt av att flytta energi på det sättet är att det skapas en kylning när komprimerad luft expanderas. Den effekten kan direkt användas till kylskåpsfunktion var som helst i världen om så önskas...

Så länge du slipper generera elektricitet från lufttryck så kan du säkert slippa onödiga energiförluster som annars sker vid laddning av batteri och nyttjande av elektriciteten.

Som du säger kan det (kanske) vara värt som alternativ till privata låg-låg-låg-spänningssystem (läs eget minivindkraftverk med några få bilbatterier anslutna.) Men jag tror du tröttnar på att underhålla trycktanken som måste vara på många kubik för att få en jämn kraft ut ur systemet...

Men som sagt, jag har bara haft kompisar vars föräldrar haft tryckluftssystem till verkstaden å liknande... så ta inte mina synpunkter jätteallvarligt

Posted on: 2010/11/20 8:40

See User information
Jag har en kompis som bor i ett tvåplanshus med källare och har tryckluft i hela huset utan minsta läckage!

Posted on: 2010/11/20 8:45
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Intressant ide Asgeir.

Kinetisk kraft från ett magnethjul Sven.
Nyttja magneterna till att skapa egen spänning.

Posted on: 2010/11/20 9:17
Resized Image

See User information
Jag har solceller som kan producera ca 1,5kw. Funderar starkt på att bygga ett självstående system som jag kopplar in på sommaren. Synd bara att man aldrig kommer ifrån alla fasta kostnader som finns på elnätet.

Jag hade en väldigt låg elförbrukning september månad 181kwh. Men räkningen blev endå rätt så dyr på grund av alla fasta kostnader. Så man ska nog inte stirra sig blind enbart på kwh kostnaden om man funderar på ett självständigt el system.

Vill också lägga till att el för uppvärmning av hus tex är ganska korkat om man inte har fri tillgång på elkraft dvs.

Tänk egentligen vilka möjligheter som ingen tar vara på idag. Alla är i prinsip uppkopplat till vattenlednings system. Om man kunde bygga ett automatiskt system som omvandlar h2o till hho som sedan används för att driva en generator som producerade el. Så skulle vi slippa dom stora "skurk" elbolagen och alla el-lednings problem som vi alla är tvungen att betala dyra pengar för idag.

Posted on: 2010/11/21 14:26

See User information
Detta elmonopol håller i sig länge till sanna mina ord ; ).

När sanningen kommer att komma fram kommer folk fråga sig var intresset ligger i att skapa radioaktivt matrial.

Skapar man radioaktivt uran som en biprodukt av att vilja bibehålla monopol?

Eller är det någon man tänker använda?

Eller har det ett syfte i en större agenda?

Högst väsentlig fråga.

Kommer inte se bra ut för staten kan jag lova när det kommer fram att behovet och skapa radioaktivt uran aldrig funnits överhuvudtaget.

Visst att radioaktiva isotoper används i röntkenapparatur men man kan ju inte förneka att en kraftig överproduktion existerar.

osv osv osv

Posted on: 2010/11/21 14:43

Edited by Shen on 2010/11/21 15:13:21
Resized Image

See User information
Quote:

Asgeir skrev:

Friktionsförlusterna i vatten och luftburen energi påverkas inte på samma sätt som motståndet i elledningar där det alltid finns ett högre mostånd vid lägre spänningar. Det ekonomiska spänningsförhållandet skulle förvandla våra elapparater till livsfarliga manicker med starka magnetfält.
Medan vacuum exempelvis saknar friktion men kan överföra kraft helt utan förluster! Och helt utan miljöpåverkan av något slag!
Därför kan jag erkänna att mina lösningar också delvis har en ideologisk bakgrund eftersom jag hör till dem som anser att just "intet" är råvaran till energi

Att ha någon form av rörsystem med vatten eller luft av sådant tryck att man skall kunna driva generatorer i enskilda hem med det tror jag är långt ifrån möjligt. Men jag kanske ha missförstått? - Du menar att man har ledningar med tryckluft i sitt hus, och använder den luften för att generera el? Eller är det tal om någon annan typ av system som jag inte hört talas om tidigare?

Att luft och vatten skulle vara mindre energikrävande att cirkulera än elektrisk ström betvivlar jag också starkt. Åtminstone vid det oerhört höga tryck som skulle krävas för att man sedan ska kunna driva en tillräckligt stor generator för att stilla en villas elförbrukning.

Sedan krävs det ju en andra energiskälla för att få trycket i ledningarna att uppstå. Friktion saknas i vakuum, ja, men vakuum är varken billigt eller enkelt att skapa (faktum är att människan inte har teknik som är speciellt bra på att skapa vakuum - en solvind som kan slå ut stora delar av elektroniken på jorden innehåller flera hundra gånger färre partiklar än ett mänskligt framställt vakuum). Det skulle gå åt massvis av energi för att skapa och bibehålla det undertryck som skulle krävas.

Ytterligare en stor spricka i planen är det att luft inte är speciellt effektivt när det kommer till att driva en turbin. Den teoretiskt maximala verkningsgraden för en luftturbin ligger under 60%, allt enligt Betz-lag. Det innebär alltså att minst 40% av den rörelseenergi luften innehåller aldrig kan tas tillvara. Den verkliga verkningsgraden är dock mycket lägre än så, kanske ner emot 30% - ett oerhört slöseri. Om man då använt energi för att komprimera tryckluft kommer detta bli en dålig affär. Lägg därtill förluster i själva generatorn och jag har svårt att se hur det skall kunna fungera i större skala.

Posted on: 2010/11/22 8:36

See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Tänk egentligen vilka möjligheter som ingen tar vara på idag. Alla är i prinsip uppkopplat till vattenlednings system. Om man kunde bygga ett automatiskt system som omvandlar h2o till hho som sedan används för att driva en generator som producerade el. Så skulle vi slippa dom stora "skurk" elbolagen och alla el-lednings problem som vi alla är tvungen att betala dyra pengar för idag.

Sådan utrustning finns sedan länge.

Åter igen bortser ni från det egentliga problemet. Så länge det går åt mer energi än vad man i slutändan får ut är det inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att använda sig av en viss teknik.

Detta gäller alla typer av kraftgenerering.

Även vindkraftverk, som drivs av vinden - en kostnadsfri energikälla, har varit föremål för diskussion huruvida de egentligen skapar någon nettoenergi. Numera när kraftverken blivit effektivare gör de flesta det, men det tar ofta mer än ett år innan ett vindkraftverk genererat en energimängd som motsvarar den som går åt för att bygga kraftverket. Lägg därtill att vindkraftverk inte har en så lång livstid och att de relativt ofta behöver repareras och energiåtgången ökar ytterligare.

Posted on: 2010/11/22 8:42

See User information
Quote:
Åter igen bortser ni från det egentliga problemet. Så länge det går åt mer energi än vad man i slutändan får ut är det inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att använda sig av en viss teknik.

Jag kan ha fel, men som jag har fattat det så ligger det energi lagrat i h2o och att man på så sätt kan få ut mer energi ut en vad det går åt att omvandla h2o till hho.

Kan iförsig vara scam
Japanese to mass produce cars that run off water!
http://www.youtube.com/watch?v=LzGU_8uvsZ0&feature=related
Water Engine - Untold Misteries
http://www.youtube.com/watch?v=JYgNoQlxD-o
Water Car Inventor Murdered!
http://www.youtube.com/watch?v=JrBDaD2g7ec
Who Killed the WATER Car
http://www.youtube.com/watch?v=C6473vIl1Us

Alternativet skulle vara att öka effektiviteten igenom att använda den värmen som blir av en bensindriven el-generator.

Posted on: 2010/11/22 14:09

See User information
@Sven_Ericsson:

Grejen är att jag engång hade en blender som drevs med vattentrycket i ledningen och den var otroligt stark. För att få tryck i ledningar behövs bara en högt belägen punkt i systemet, så anpassar sig trycket till detta (det är det som är det fantastiska!). Sedan har jag sett en gammal windrose också, den stod på en ställning och pumpade upp vatten när det blåste till en behållare uppe på ställningen. När man använde el hade man en likadan motor som den till blendern och då rann vattnet bara ner i brunnen igen. Det drev både en tv och belysning på kvällarna och det var ute på en ö. Killen som hade den hade köpt delarna från USA för många år sedan. En tv på den tiden drog kanske 600 Watt, i dag bara tiondelen och allt annat har blivit ännu energisnålare. Ett geni behöver inte fundera länge över hur man driver kylen på vintern heller...

Det finns massor av lösningar för elsystem som inte måste vara i kontinuerlig drift.

Jag har själv en stuga som funkar utan tillförd el, ändå har jag både 12 V och 230 V tillgängligt. Jag skulle vilja komplettera systemet med ett sånt där minivindkraftverk som sitter i masten på en del båtar, men de jag sett är ganska dyra.

I Afrika bygger dom fortfarande runda hyddor på kanske 25 kvadrat med koniska tak på en del ställen. Helt suveränt i kombination med solceller och LED-lampor, några av infödingarna har fattat grejen och hittat en bra plats och funderar över att börja med fundraising för olika kenyanska projekt därifrån.

Värmen är det stora problemet på våra breddgrader. Men det finns teknik att isolera så gott som hundraprocentigt och att utnyttja kompostvärmen, det finns såna provhus lite här och var.

Ett vindkraftverk som skapar vacuum skulle förmodligen ha mer blåst bakom sig än framför! Vacuum kan också skapas genom att suga in luft i ett rör med rinnande vatten. Vacuum skulle kunna ledas genom bromsrör, dom är inte så dyra per meter precis.

Jag har lekt med alla dom här grejerna, det fanns en numera försvunnen industri som sysslade med att tillverka såna här "trollerilådor för hela familjen" för många år sedan. De lådor jag hittat var kanske hundra år gamla men experimenten var verkligt exklusiva med dagens ögon och omhandlade allt från vacuumpumpar till experiment med prismor.

Artonhundratalets barn var bättre på fysik och kemi än många högskolestuderande idag, när vi är helt maniskt fast i elektroniken!

Posted on: 2010/11/22 20:51

See User information
Det Asgeir pratar om har jag själv varit inne på. Man har ju sett på gammla western filmer där dom har vattentorn på sin gård och en vindsnurra som pumpar upp vattnet i tornet. Man skulle kunna skapa ett vattentorn som fungerade som ett batteri som lagrade energi med hjälp av etanol blandat vatten (för att klara vintern). Sedan skulle man kunna reglera styrka och flöde på vattnet med hjälp av tjockleken på rören. Det kan ju vara ett bra komplement i stället för en vanlig vindsnurra som är beroende av starka vindar för att kunna fungera bra.

Posted on: 2010/11/22 22:15

See User information
Vad tror du om generatorer till fordon?

Betydligt lägre pris men dom kanske inte går lika länge?

För högt vridmomment?
Kanske kan växla.

För högt varvtal?
Mer problem.

Hållbarhet, hur länge kan man driva en sådan generator 24 timmar om dygnet?

Transformator och inverter ??

6000-9000 rpm kan jag nog nå med en magnetmotorn problemet är bara att bygger jag den med 1,5-2 meters diameter i plast och aluminium och med den hastigheten krävs mycket planering för säkerheten om något skulle ge vika, men löser den biten ochså.

Tänk dig en magnet som kommer rusande i 800 km tim kan nog bli en otrevlig smäll.

Detta går och lösa rätt enkelt ochså generatorn drar ju av en del av kraften så man behöver bara se till att upperätthålla nödvändig rpm dessutom.
Måste byggas med omtanke och mycket planering & framför allt rätt matrialval isånafall.

Höga varvtalen kräver dock mycket mer av hela konstruktionen.

Vad tros om fordonsgeneratorer, inte mycket erfarenhet från fordon, familjen är ju mekare men hade aldrig något riktigt intresse för bilarna tyckte dom hade för lite utmaning.

Farsan brukade kalla bilen för min unge lol och sa att den andas och äter kan förstå vad han menade.

Plockade isär en förgasare första gången när jag var 8 rengjorde den och plockade ihop den igen sen förklarade jag för farsan dess funktion och hur den fungerade genom mekaniken i den såg man ju uppenbart vad den var till för.
Han bara gapade.

Lika fort tröttnade jag och gav mig på frågor som inte var besvarade istället ; )

Fast dagens bilar är ju mer datoriserade osv.

Och inte tjänar det något till heller om du löser dom stora frågorna före någon erkänd forskare när du har ett klass III arbete.

Fast sånt blir man ju idiotförklarad för i vårat samhälle.

Berättar man något till folk svarar dom ochså stick och plugga då?

Lol som att man lär sig bli smartare av att plugga en massa strunt dessutom som inte ligger inom området man vill plugga och dessutom kan man inte plugga vad dom redan inte vet.

Fanns någon filosof som sa om man skulle se till alla ider varje människa kom til skulle det inte finnas några frågor kvar.

Antar dock att människan är för högmodig för sånt, det krävs papper på att man är programerad för att få ett öra.

Dom stora svaren är så enkla att dom ter sig komplicerade för orsak och verkans helhet är rörig att beakta.
Som Einstein sa : Jag utrycker bara något inom mig som är större än mig själv.
Svaren kommer till en.

Men men,, traktorn rullar vidare eller vad säger man.

Generator generatorjakten fortsätter.

Posted on: 2010/11/23 14:37
Resized Image

See User information
ex.

http://www.startmotor.se/ItemInfo?ite ... emName=Generator+28V+150A

28 volt och 150 Amp

Ca: 5,8 Kilowatt

säg 4 st kopplad till varsin 5 kw inverter.

Invertrarna seriekopplade = borde väl ge 20 KW.
Eftersom en 20 kilowatts generator kan kopplas till 4 st 5 kw invertrar och ge 20 kw.

Eller?

Max varvtal 8000rpm

Säg 4000-6000, låter ändå inge kul.

Såg igår att det fanns något kanadensiskt vindkrafts företag som sålde statorer lösa som man kunde själv slänga på axeln för att avgöra hur mycket el man ville få ut men tappade bort deras sida.

Posted on: 2010/11/23 14:57
Resized Image

See User information
Kolla denna länk hur man bygger luftsolfångare av ölburkar.

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Posted on: 2010/11/23 20:45
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!

See User information

Posted on: 2010/11/24 5:13
Resized Image

See User information
Shen har du hört talas om ut trycket dumsmart någon gång. Du är lite för smart för att se din dumhet. Det är vad vi lätt ramlar i. Men jag uppskattar ditt synsätt och jag tycker om att läsa dina inlägg.

Posted on: 2010/11/24 21:01

See User information
Länge ansågs det att man inte kunde segla mot vinden... och egentligen är det inte självklart. Men så kom kölbåtarna.

Titta på måsar när dom flyger mot vinden eller står helt stilla och svävar högt uppe. Varför kan en varelse som väger mer än ett kilo sväva utan att göra några rörelser?

Därför att den vill!

Posted on: 2010/11/24 21:30

See User information
Invertrar finns här.

http://www.magnet4less.com/advanced_s ... 3c7da05d9bfb25569&x=0&y=0

Eller här.

http://www.invertersrus.com/5000w24.html

invertrarna är ganska lätta och hitta.

4900 watt vid 6000 rpm

http://www.startmotor.se/ItemInfo?ite ... emName=Generator+28V+175A

Bara växla och köra.

Invertrarna parallellkopplas från batteribanken till husförsörjningen om man vill kunna plocka ut mycket ström på samma gång.

osv osv osv.

Posted on: 2010/11/25 10:52
Resized Image

See User information

Posted on: 2010/11/25 13:24

See User information
Jag hittade en webbshop där dom säljer färdiga bedini motorer. Så nu behöver du inte vara en hemmapulare för att äga en "fri energy" motor.
http://potentialtec.com/kits.html#10Pole
Hade inte varit helt fel att äga en för att visa upp för skeptiker. Vad tror ni. Scam eller en möjlighet?

Posted on: 2010/11/25 19:00

See User information
mm är inget fan av bendinimotorer dom duger inte till hemel mycket utan mest till ladda batterier + att spolarna bränns ut och måste bytas ut osv.

Helt klart en möjlighet men inte mycket för större hem-el försörjning.

Kanske om man köper ett dussin eller dylikt????

Gillar dock inte att spolarna brinner upp.

Posted on: 2010/11/25 20:07
Resized Image

See User information
Håller med, men min tanke var att kunna ha något att visa upp för skeptiker.
Vad jag tror kan funka bäst är dom "free energy" maskiner utan rörliga delar som kapanadze generator.
Har man inga rörliga delar som slits ut så kan det bli längre livslängd.
Så länge inte alla dom maskinerna är scam.

Posted on: 2010/11/27 13:47

See User information
kapanadze generator är nog effektiv men frågan är om den inte skapar en obalans någonstans.

En hammelspinner kan nog göras om lite genom att vinkla om magneterna till att få en effektivare drift osv.

Posted on: 2010/11/27 16:35
Resized Image

« 1 ... 3 4 5 (6) 7 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper