vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#25
Quote:

zpz2 skrev:
Är det jordens uppbromsande rotation runt sin egen axel du pratar om nu?
http://www.scienceblog.com/cms/geophy ... owing-rotation-14571.html
Nej, verkligen inte.
Jag talar om anledningen att jorden snurrade fortare förr.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#26


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Hur definierar du tid?
Hur skulle man kunna mäta denna krympning som du pratar om?
Han menar tvärtom.

Förstår inte vad du menar.
Quote:

Han menar dock inte att din klocka pressas ihop

Är du skeptisk till att universum expanderar och kontraherar?

Ja, det är jag spektisk till.
Det man kan observera i dagsläget är att universum expanderar. Om det kommer kontrahera i framtiden är högst osäkert och såvitt jag vet anser idag de flesta kosmologer att det data vi har tyder på att expansionen kommer fortsätta för evigt.

Men jag förstår inte hur du kopplar det till "tidskrympning".

Posted on: 2008/9/8 23:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#27


See User information
Universum expanderar med 80% av ljushastigheten, därav rödförskjutningen..

Posted on: 2008/9/8 23:39
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#28


See User information
Quote:

gaston skrev:
Universum expanderar med 80% av ljushastigheten, därav rödförskjutningen..

Det beror på hur långt bort i universum du tittar. Ju längre bort, desto högre hastighet relativt oss orsakar expansionen.

Posted on: 2008/9/8 23:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#29
Quote:

zpz2 skrev:
Ja, det är jag spektisk till.
Det man kan observera i dagsläget är att universum expanderar. Om det kommer kontrahera i framtiden är högst osäkert och såvitt jag vet anser idag de flesta kosmologer att det data vi har tyder på att expansionen kommer fortsätta för evigt.

Men jag förstår inte hur du kopplar det till "tidskrympning".
Jag orkar inte gå in på detta, men när universum expanderat klart kommer explosioner att inträffa och universum slukar sig själv i ett enormt svart hål... för att sedan expandera igen i en ny big bang...

den snabba versionen.

universum är ett välsmort maskineri.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#30


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Ja, det är jag spektisk till.
Det man kan observera i dagsläget är att universum expanderar. Om det kommer kontrahera i framtiden är högst osäkert och såvitt jag vet anser idag de flesta kosmologer att det data vi har tyder på att expansionen kommer fortsätta för evigt.

Men jag förstår inte hur du kopplar det till "tidskrympning".
Jag orkar inte gå in på detta, men när universum expanderat klart kommer explosioner att inträffa och universum slukar sig själv i ett enormt svart hål... för att sedan expandera igen i en ny big bang...

den snabba versionen.

Det finns då rakt inget konsensus bland kosmologer att detta scenario kommer inträffa. Tvärtom har denna teori tappat i popularitet med de senaste årens observationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_crunch
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe

Posted on: 2008/9/8 23:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#31
Quote:

zpz2 skrev:
Det beror på hur långt bort i universum du tittar. Ju längre bort, desto högre hastighet relativt oss orsakar expansionen.
Hah hah... inte så effektivt att använda begreppet tittar eftersom vi tittar med ljusets hastighet och har redan där tappat 80% effektivitet.

Vi pratar om saker du inte förstår nu. Ge dig!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#32
Quote:

zpz2 skrev:
Det finns då rakt inget konsensus bland kosmologer att detta scenario kommer inträffa. Tvärtom har denna teori tappat i popularitet med de senaste årens observationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_crunch
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe
Papperstidningar har också tappat popularitet, men ändå finns skiten.
Vetenskap är mode. Kände inte ens till att det fanns en big crunsh teori, då jag tänker själv.

EDIT:. den där big crunch är ju inte alls vad jag säger... tänk ballong.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#33


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Det beror på hur långt bort i universum du tittar. Ju längre bort, desto högre hastighet relativt oss orsakar expansionen.
Hah hah... inte så effektivt att använda begreppet tittar eftersom vi tittar med ljusets hastighet och har redan där tappat 80% effektivitet.

Vi pratar om saker du inte förstår nu. Ge dig!

Vi observerar ljus från avlägsna galaxer och kan på så visa mäta deras hastighet från oss.

Att observera något genom att observera det ljus det ger ifrån sig är vad vi i dagligt tal kallar för att "se" eller "titta" på något.

Vad menar du med att vi har tappat 80 % effektivitet. Ljusets hastighet är konstant.

Posted on: 2008/9/8 23:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#34


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Är det jordens uppbromsande rotation runt sin egen axel du pratar om nu?
http://www.scienceblog.com/cms/geophy ... owing-rotation-14571.html
Nej, verkligen inte.
Jag talar om anledningen att jorden snurrade fortare förr.

Att rotationen var snabbare förut är exakt samma sak som att rotationen har bromsat in...
Och det beror av friktion framförallt från månens tidvattenkrafter, eller har du en avvikande åsikt?

Posted on: 2008/9/8 23:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#35
Du har fel.
ljusets hastighet är inte konstant... Universum utvidgar sig ju.

Menar du att hastigheten på OFÄRGAT ljus i VACCUM är konstant så är det däremot rätt...

Jag pratar inte om vad som sker i våra granngalaxer. De ligger på ett mikroskopiskt avstånd i makro

Tänk efter ett slag vad jag menar i att vi förlorat 80% effektivitet...

Quote:

zpz2 skrev:
Vi observerar ljus från avlägsna galaxer och kan på så visa mäta deras hastighet från oss.

Att observera något genom att observera det ljus det ger ifrån sig är vad vi i dagligt tal kallar för att "se" eller "titta" på något.

Vad menar du med att vi har tappat 80 % effektivitet. Ljusets hastighet är konstant.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#36
Quote:

zpz2 skrev:
Att rotationen var snabbare förut är exakt samma sak som att rotationen har bromsat in...
Och det beror av friktion framförallt från månens tidvattenkrafter, eller har du en avvikande åsikt?
Trångt rum = högre acceleration

Du blandar ju in parametrar som inte har med saken att göra!??!?! Månen? WTF?

EDIT: googlar du nu?

EDIT IGEN: Du är fortfarande påloggad... Kan du inte bara erkänna du inte vet? Eller att du har fel?

EDIT ÄNNU EN GÅNG: Ok... nu loggade du av. Vad är det för sätt att avsluta en diskussion?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#37


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Du har fel.
ljusets hastighet är inte konstant... Universum utvidgar sig ju.

Vad har expansion med saken att göra?

Har då nån som helst koll på speciella relativitetsteorin?
Två frågor för att kolla detta:

1. En foton (dvs ljus) från en galax som rör sig bort från oss med 80 % av ljusets hastighet passerar förbi jorden. Med vilken hastighet passerar fotonen oss?

2. Jag har två kompisar som jag ska skicka iväg i en rymdraket Först skickar jag iväg Adam i en raket med en hastighet av 40 % av ljusets. En liten stund senare skickar jag (åt samma håll) iväg Erik med en hastighet av 80 % av ljusets. När Erik passerar Adam skickar båda iväg en ljusstråle samtidigt tillbaks mot mig. VIlken ljusstråle når mig först?

Posted on: 2008/9/9 0:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#38


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Att rotationen var snabbare förut är exakt samma sak som att rotationen har bromsat in...
Och det beror av friktion framförallt från månens tidvattenkrafter, eller har du en avvikande åsikt?
Trångt rum = högre acceleration

Du blandar ju in parametrar som inte har med saken att göra!??!?! Månen? WTF?

EDIT: googlar du nu?
EDIT IGEN: Du är fortfarande påloggad... Kan du inte bara erkänna du inte vet? Eller att du har fel?

Ja, det är till största delen månen som bromsar jorden rotation. Jorden har redan bromsat månens rotation till den grad att den numera vänder samma sida mot jorden.
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae695.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_acceleration

Jag har inte loggat av, dock måste jag göra det nu för att sova så jag orkar upp imorrn bitti.

Posted on: 2008/9/9 0:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#39
Quote:

zpz2 skrev:
Vad har expansion med saken att göra?

Har då nån som helst koll på speciella relativitetsteorin?
Två frågor för att kolla detta:

1. En foton (dvs ljus) från en galax som rör sig bort från oss med 80 % av ljusets hastighet passerar förbi jorden. Med vilken hastighet passerar fotonen oss?

2. Jag har två kompisar som jag ska skicka iväg i en rymdraket Först skickar jag iväg Adam i en raket med en hastighet av 40 % av ljusets. En liten stund senare skickar jag (åt samma håll) iväg Erik med en hastighet av 80 % av ljusets. När Erik passerar Adam skickar båda iväg en ljusstråle samtidigt tillbaks mot mig. VIlken ljusstråle når mig först?
Hah hah!!!
Du vet inte vad du pratar om och ska nu testa mig med löjliga musse pigg-gåtor?

i fråga två kan jag säga att både Adam och Erik är fucked, för en människa kan inte röra sig i ljusets hastighet eller ens 40% av den
doppler-effekter i rymden... ett sånt trams!
Vad har jag vunnit?

Quote:

zpz2 skrev:
Ja, det är till största delen månen som bromsar jorden rotation. Jorden har redan bromsat månens rotation till den grad att den numera vänder samma sida mot jorden.
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae695.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_acceleration

Jag har inte loggat av, dock måste jag göra det nu för att sova så jag orkar upp imorrn bitti.
Jag pratade inte månens inverkan på jorden, jag pratade universums utvignings påverkan på tiden. Så bespara mig dina länkar!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#40


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Vad har expansion med saken att göra?

Har då nån som helst koll på speciella relativitetsteorin?
Två frågor för att kolla detta:

1. En foton (dvs ljus) från en galax som rör sig bort från oss med 80 % av ljusets hastighet passerar förbi jorden. Med vilken hastighet passerar fotonen oss?

2. Jag har två kompisar som jag ska skicka iväg i en rymdraket Först skickar jag iväg Adam i en raket med en hastighet av 40 % av ljusets. En liten stund senare skickar jag (åt samma håll) iväg Erik med en hastighet av 80 % av ljusets. När Erik passerar Adam skickar båda iväg en ljusstråle samtidigt tillbaks mot mig. VIlken ljusstråle når mig först?
Hah hah!!!
Du vet inte vad du pratar om och ska nu testa mig med löjliga musse pigg-gåtor?

i fråga två kan jag säga att både Adam och Erik är fucked, för en människa kan inte röra sig i ljusets hastighet eller ens 40% av den
doppler-effekter i rymden... ett sånt trams!
Vad har jag vunnit?

Det finns inget omöjligt i det förutom teknologiska begränsningar. Du får anta vilken hastighet du vill på Adam och sedan Adams hastighet gånger två på Erik och svara på frågan utifrån det.

Jag pratar inte om dopplereffekter utan om ljusets hastighet.

Kolla på det här så kanske du lär dig nåt:
http://www.youtube.com/watch?v=Ux-YD8Ky1hs

Quote:

zpz2 skrev:
Ja, det är till största delen månen som bromsar jorden rotation. Jorden har redan bromsat månens rotation till den grad att den numera vänder samma sida mot jorden.
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae695.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_acceleration

Jag har inte loggat av, dock måste jag göra det nu för att sova så jag orkar upp imorrn bitti.
Jag pratade inte månens inverkan på jorden, jag pratade universums utvignings påverkan på tiden. Så bespara mig dina länkar![/quote]
Vilket du inte lyckats förklara speciellt bra.'

Gonatt.

Posted on: 2008/9/9 0:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#41
Quote:

zpz2 skrev:
Vilket du inte lyckats förklara speciellt bra.'

Gonatt.
Var ligger problemet om du inte förstår?

Det är du som postar länkar till Pizza Hut kampanjen "The big crust" när jag inte ens talat om det.

Hur ska jag kunna förklara någonting för någon som inte vill förstå? Lyssna på det jag säger på ett objektivt sätt istället för att redan från början gå in för att bevisa mig fel.
Här gick du ju tillochmed och svammlade om saker som inte hör hit. Gör du så i 9/11-debatterna också? (För jag orkar oftast inte med dom)
Ni pratar om färgerna Leo använde när han målade Mona Lisa istället för att se motivet. Att förstå hur han blandat färgerna ger er inte en bild av verket.

Detta var grymt OT! Bara ett statement. Låt oss inte förstöra denna debatt med 9/11 nu.

Du är som en hund. En hund kan bli slagen av sin husse, men viker inte från hans sida och tom morrar åt någon som kommer för att hjälpa.


Ta din lilla musse pigg gåta igen... Alternativ två med numera döda Adam och Erik...
Varför sorterar du in det jag säger i att det skulle tillhöra Einsteins relativitetsteori? Bara för att din farmor har en röd volvo och jag har en röd skoda gör du kopplingen att min bil är röd och därför en volvo, för det är det du känner till.


Jag vill så gärna posta svaren... men det är faktist under min värdighet, för det har ingenting att göra med det jag pratade om.
Dessutom har jag redan gett två svar. Ett verkligt och ett teoretiskt där jag förhåller mig till dina uppdiktade kriterier att en människokropp inte slits i stycken i ljusets hastighet.

Quote:

zpz2 skrev:
Jag pratar inte om dopplereffekter utan om ljusets hastighet.
Och jag pratar varken om Einsteins relativitetsteori, ljusets hastighet (Trots att vi talade om en sak där du drog upp den faktorn).
Jag talar heller inte om månar.


Edited by Paradoxer on 2008/9/9 0:40:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#42
Sorry.

Resized Image

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
En ursäkt
#43
Hej zpz2.
Jag tänkte bara be om ursäkt för mitt "Hah hah" i detta inlägg:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=100910#forumpost100910
Och andra gliringar. Jag upplever det fortfarande som att du inte förstod vad jag menade, men det är inte någon anledning att vara nedsättande mot dig.
Jag är själv emot den råa tonen som florerar här på forumet och du hade inte gjort något provocerande annat än att ha en annan åsikt än mig.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#44


See User information
det är photon beltet som gör sig tillkänna.

http://www.fourwinds10.com/siterun_da ... bf33067b0b76526ca8e0d363c
cataclysmen är oundviklig.

Posted on: 2008/9/28 22:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#45


See User information
Min egen tolkning av tidsupplevelsen är att den är avhängig mängden av sinnesintryck vi får. När vi var små var ett sommarlov en hel evighet, sinnesintrycken för barn är många och nya, medan de oftast blir färre i takt med tiden och ökad livserfarenhet.

För ett antal år sedan isolerade jag mig själv mycket och tiden bara sprang iväg under den tiden. Sen blev en längre resa utomlands verkligen lång då det hände mycket, nya saker att se och uppleva.

Så småningom började jag träffa en tjej som jag sedermera gifte mig med. Något år in i äktenskapet började alltför mycket gå på rutin och flera år försvann i ett nafs. Några månader efter separationen sitter jag här ensam hemma och lider av att tiden kryper fram i snigelfart medan jag grubblar över allt jag gjorde fel i den relationen. Det går så långsamt just nu att jag inte ens behöver röka spliff längre

Ni som lider av att tiden går för snabbt, börja med hallucinogener för snigelfart igen.

Posted on: 2008/9/29 19:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#46

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#47


See User information
Det har med kosmisk strålning att göra, jorden börjar närma sig ett område i rymnden med intensiv photon strålning, det så kallade photon bältet. En bieffect är att tiden upplevs gå fortare. En annan effect är cataclysmisk oreda (klimatförändring) krig och allmänt vansinne.

Posted on: 2009/5/18 1:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Går tiden snabbare eller är det bara jag?
#48


See User information
meditera är mitt tips

Posted on: 2009/5/18 13:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2) 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
37 user(s) are online (37 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 37

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS