vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Rött-Grönt-Blått-Gult?

See User information
I många företagsloggos kan man se färgkombinationen Rött-Grönt-Blått-Gult.

http://www.aspose.com/Images/aspose-logo.jpg
http://www.google.com/chrome/intl/sv/images/logo_sm.jpg
http://img.hexus.net/v2/lifestyle/logos/windows_vista_logo.jpg

Jag undrar om ni känner till om denna färg kombination har någon ockult betydelse?

Jag har läst någonstans att:

Rött representerar Rothschild.
Gult representerar guld/pengar.
Blått representerar för frimureri.
Grönt representerar "konservativa herrklubbar".

Posted on: 2008/9/30 19:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Rött-Grönt-Blått-Gult?

See User information
Det är väl samma i t ex microsoft logotyp?

Har hört att att det ska vara färger för fyra olika frimurar loger, men färgerna har säkert fler betydelser. Rött passar ju bra på i alla fall rothshild.

Posted on: 2008/9/30 20:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Bra iakttagelse.

Jag har också lagt märket till denna färg kombination.

Här e nog 1 av grunderna till att den syns lite överallt.

Frimurar stjärna.

http://www.la-mason.com/oes_GC_color.gif

Posted on: 2008/9/30 20:57

Anonym
Eller så har frimurarstjärnan o det flitiga användandet av dessa fyra färger det enkla skälet att det är grundfärgerna plus grönt.

See User information
Grundfärger för strålat ljus: Rött Grönt Blått. (tex från bildskärmar)
Grundfärger för reflekterat ljus: Cyan Magenta Gult (och svart) (tryckfärger)

Posted on: 2008/9/30 21:30

Anonym
Eller så är det bara de vanligaste färgerna? Kanske de älsta färgerna?

De flesta färger är ganska så nya. Många kom till först på 1700 talet. Alltså att man lärde sig göra dessa färger då.

Jag skulle bli mer misstänksam om till exempel windows loggan var i magenta, cyan, purpur och svart.

http://www.freemasonrywatch.org/colours.html

See User information
OK!

Vad intressant.

Vit då? ; )

Posted on: 2008/10/1 8:00
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Grundfärger enligt min bildlärare (konstnär) är rött, blått och gult (kanske grönt också, men grönt var lite sisådär eftersom gult och blått blandat blir grönt) och med dessa tre färger kan man framställa vilka andra färger som helst. Vitt är dock inte någon färg.
De färger som är så vanliga inom frimurarevärlden (rött, blått, guld osv) kommer från den heraldiska färgsättningen. Färgerna symboliserar även vissa skeenden inom graderna, 1-3 blått, 4-6 rött, 7-10 vet jag inte om de har någon särskild färg kopplad till sig.
Att dessa färger är vanliga inom logotyper osv är nog inte så konstigt egentligen, eftersom de heraldiska lagarna upprättades för att göra sköldar ätt igenkännliga på långt håll så att du lätt kunde som om du mötte en vän eller fiende. Det är ju viktigt att din logotyp är lätt igenkännlig och svår att förväxla med andras.
Att window$ har fyra enkla färger i sin logga kan ha att göra med att window$ är så gammalt att när det presenterades hade PC datorerna endast 16 färger (kanske tom 8, jag kommer inte ihåg). Nuförtiden har den hottats upp lite men eftersom det är ett väl inarbetat varumärke så vill de nog inte ändra för mycket...

Posted on: 2008/10/3 4:07

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper