vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Den Nya Konstitutionens grundtankar

See User information
Jag är övertygad om att en ny, människovärdig samhällsform måste respektera vissa grundprinciper.

Den första och viktigaste är väl denna:

- Det existerar ingen "produktion", bara transformation.
Det går, exempelvis, inte att "kasta bort" något.
All tillverkning av gods, utvinning av naturresurser osv, måste ta
hänsyn till detta faktum. Decentralisering är trumf! Internationell
transport ska utföras med strikt hänsyn till ekologi och miljö.

Den andra vore, antar jag:

- Alla vuxna människor är jämlika. Kvinnor som män.
(Lika lön för lika jobb, already!)
Barn ska ha rätt till sin barndom.
Alla äger samma rätt att söka sin lycka - så länge det inte
medför skada för någon annan eller för miljön.

Den tredje:

- All organiserad verksamhet ska ske under total transparens.
Ska vi ha parlamentarism, ska den vara helt öppen. Ingen mer
"underrättelsetjänst", ingen mer tankepolis. Medborgarna ska
ha direkt insyn i alla offentliga göranden och låtanden.
Adjö till mörkerklubbarnas hemlighetsmakeri.
Privatlivet är dock heligt, liksom den privata äganderätten - så
länge principen ovan efterlevs.

En fjärde:

- Alla folkrepresentanter arbetar utan lön. Det offentliga säkerställer
deras bekvämlighet samt värdigt materiellt leverne.
Ska vi ha politiker ska dessa lockas till yrket av medmänskligt kall,
inte av Mammon.
All eventuell lobbyism underkastas extremt närgången genomlysning
av kollektivet, med tillhörande krav på mycket noggrann dokumentering.
Hit hör kanske också stenhård anti-trust- och -kartellagstiftning.

Nummer fem:

- Resurser (som frigörs vid den rådande militärkulturens sönderfall)
ska investeras i fullständigt öppen, altruistisk forskning, bl. a. inom
fältet förnyelsebar, miljövänlig energi.
En snabb titt på det kosmiska närgrannskapet säjer att solen måste
vara den absolut självklaraste källan.

Den sjätte:

- Bara och endast kollektivet äger rätten att skapa värdesymboler
samt uppbära skatt.

Hmmm...

Fan oxå, inte direkt tvärsäker på att jag är tillräckligt smart för att skriva Den Nya Konstitutionen :) Behöver nog massor av hjälp. Men jag antar att åtminstone andemeningen framgår ur det ovan framställda.

Så mycket, för att inte säja allt, beror på just hur NWO faller.
Finns infrastrukturen kvar, eller börjar vi om från absolut scratch?
Kanske vore The International True Revisionist Symposium ett absolut måste, innan vi gör något alls förutom säkerställer den dagliga överlevnaden..?

Hursomhelst är jag av åsikten att ett eventuellt nytt samhällsfördrag, vilka de yttre omständigheterna än är, måste vara en enkel tankemaskin med helt basal struktur, typ det legendariska amerikanska - inte EUs skumraskbullshit på tusentals sidor som ingen jävel (inklusive de som klubbar igenom dem) orkar läsa eller förstå.

Så...efter att ha sagt allt detta, vill jag ändå påstå att problemet angående undvikandet av same old same old i grunden är av andlig snarare än politisk karaktär.

Sådär.
Mina 0,02€.

Peace.

Posted on: 2008/10/2 7:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Den Nya Konstitutionens grundtankar

See User information
Du fick ner en ganska bra samling tankar... bättre än vad jag lyckats med (jag borrade ner mig lite i ämnet ägande, som ifs är viktigt men inte gav helhetssyn på hur samhället kunde "kännas")

tråden kan för nya läsare påpekas tillhöra: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... =&topic_id=12230&forum=27

Posted on: 2008/10/2 9:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja, privat egendom/ägande är en svår bit :)

Men om principen "så länge det inte skadar någon annan eller miljön" verkligen efterlevdes, kanske det skulle gå att få grepp om girighet och dess konsekvenser?
Eller skulle det bara skapa byråkrati?

Det verkar vara rätt ofta som de s.k. trutherforumen tystnar just här:

Vad har vi att komma med i stället för det gamla?

Posted on: 2008/10/3 6:46

See User information
Bra initiativ, krazyFlipy!

Här är en debattartikel som tar upp svårigheterna vårt samhälle har idag, sätter in dem i ett historiskt perpektiv, och presenterar en lösning.

Jag har själv inte läst hela än, men LaRouchePac har länge argumenterat för en total ekonomisk reform, så vi får bort instabiliteten spekulation skapar, samt lite rättvisa, så att vi kan börja leverera traktorer UTAN lån+ränta som aldrig kan betalas, till världens fattigare länder.

tillägg: Om ni vill ha lite musik medans ni läser, så kan jag rekommendera stunsig electro, melodiös rock eller avslappnande piano. (Musiken är CC-Licensierad och kommer från jamendo.com)

Posted on: 2008/10/29 12:22

See User information
Quote:

Skymt skrev:
Bra initiativ, krazyFlipy!

Här är en debattartikel som tar upp svårigheterna vårt samhälle har idag, sätter in dem i ett historiskt perpektiv, och presenterar en lösning.

Jag har själv inte läst hela än, men LaRouchePac har länge argumenterat för en total ekonomisk reform, så vi får bort instabiliteten spekulation skapar, samt lite rättvisa, så att vi kan börja leverera traktorer UTAN lån+ränta som aldrig kan betalas, till världens fattigare länder.

tillägg: Om ni vill ha lite musik medans ni läser, så kan jag rekommendera stunsig electro, melodiös rock eller avslappnande piano. (Musiken är CC-Licensierad och kommer från jamendo.com)

Vill bara påpeka att " så att vi kan börja leverera traktorer UTAN lån+ränta som aldrig kan betalas, till världens fattigare länder." är ett vanligt fel i tänket, för kvar blir behovet av reservdelar och diesel.....om man lyssnar till folken man vill hjälpa så får man höra-" Ge oss spadar"- men som vanligt vet I- länders företrädare bäst.....

Posted on: 2008/10/29 13:38
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:
Vill bara påpeka att " så att vi kan börja leverera traktorer UTAN lån+ränta som aldrig kan betalas, till världens fattigare länder." är ett vanligt fel i tänket, för kvar blir behovet av reservdelar och diesel.....om man lyssnar till folken man vill hjälpa så får man höra-" Ge oss spadar"- men som vanligt vet I- länders företrädare bäst.....

Jag är ledsen att jag inte uttryckte mig tydligare.

Vad jag menar är naturligtvis att vi, för en gångs skull ser till, att den hjälp vi sänder är meningsfull och motståndskraftig, och att frukterna av hjälpen bevaras. När väl produktionen slagit rot, så är jag övertygad om att lokalbefolkningen kan ta över själva.

Dvs. Jag vill försöka undvika "i-ländernas" arrogans, och ge länder den hjälp DE behöver. Inte den hjälp VI vill ge.

Posted on: 2008/10/30 9:51

See User information
Quote:

Skymt skrev:
Quote:

Jag är ledsen att jag inte uttryckte mig tydligare.

Vad jag menar är naturligtvis att vi, för en gångs skull ser till, att den hjälp vi sänder är meningsfull och motståndskraftig, och att frukterna av hjälpen bevaras. När väl produktionen slagit rot, så är jag övertygad om att lokalbefolkningen kan ta över själva.

Dvs. Jag vill försöka undvika "i-ländernas" arrogans, och ge länder den hjälp DE behöver. Inte den hjälp VI vill ge.

Ingen skugga mannen...Du är rätt ute, problemet ligger i att vi använder dessa länder som avstjälpningsplats för vårt skrot och avfall, när det finns så mycket självförsörjande småskalig modern teknik, solpaneler och dyl, det är i dessa områden man kan göra rätt från början.

Posted on: 2008/10/30 10:02
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:
Ingen skugga mannen...Du är rätt ute, problemet ligger i att vi använder dessa länder som avstjälpningsplats för vårt skrot och avfall, när det finns så mycket självförsörjande småskalig modern teknik, solpaneler och dyl, det är i dessa områden man kan göra rätt från början.

Hm, jag tror att roten till problemet är vårt ekonomiska system. Jag menar, vem som helst man frågar inser ju att det är skit att vi använder andra länder på det viset, ändock förekommer det.

Och den enda anledningen jag kan komma på, att använda andra länder så, är att det är "billigare". Jakten efter profit tar liksom överhanden, och i stora organisationer förlorar människorna överblicken.

Så för att lösa problemen vid roten, behöver världen ett nytt Bretton Woods-möte, i samma anda som den västfaliska freden stiftades under. (Ni vet, efter 30 åriga kriget, så mäklades freden genom att alla parter satte den andras behov framför sina egna).

Vi behöver en stabil ekonomi, baserad på riktiga värden, och inte förväntade värden, samt fasta växlingskurser mellan de olika valutorna. Valutornas värde ska bero på den mängd resurser, området där valutan används, kan producera.

Det är i alla fall den grund jag tror behövs för att vi ska kunna förändra världen.

Vad tror du?

Posted on: 2008/10/30 11:09

Anonym
Roten till "problem" därute är inte "system" därute...
Därute visas bara problemet, som är att vi själva är sådana... avviker från Sanningen, vår natur/kosmos natur och det...

Roten är ju inom oss,det har varit självklart för alla "vakna" i alla tider - det är grundpusselbit nummer ett.

Vakna.

See User information
Quote:

sebben skrev:
Roten är ju inom oss,det har varit självklart för alla "vakna" i alla tider - det är grundpusselbit nummer ett.

Vakna.

Berätta för oss hur vi åtgärdar det.

Posted on: 2008/10/30 11:17

Anonym
Quote:

Despertando skrev:
Quote:

sebben skrev:

Vakna.

Berätta för oss hur vi åtgärdar det.

Jag hinner inte nu, har redan gjort det hundratals gånger, också.

Ledtråd: Kultivera sig.

See User information
Quote:

sebben skrev:

Ledtråd: Billig ursäkt.

Posted on: 2008/10/30 11:32

See User information
sebben: Inte heller jag förstår vad du pratar om.

Minns att vi inte är i forumsektionen Andlighet nu, och jag vill väldigt gärna hålla den här diskussionen konkret och baserad på observation, inte meditation.

Vill du inte förklara vad du menar, kanske du kan avhålla dig från att störa diskussionen i alla fall, för tycker ens du själv att dina inlägg har tillfört den här tråden något?

Du är varmt välkommen med observationer dock, och det skulle vara väldigt intressant att se hur du knyter ihop din världsbild med verkligheten.

Posted on: 2008/10/30 12:48

Anonym
Quote:

Despertando skrev:
Quote:

sebben skrev:

Ledtråd: Billig ursäkt.

Ursäkt,jag har radan skrivit om det i hundratal inlägg. Jag kan inte beskyllas föratt andra inte kan förstå eller kan läsa. Varför ska jag upprepa mig, det gillas ju inte heller.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper