vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Angående Zeitgeist och den 12:e planeten

See User information
När det kommer till Zeitgeist så är det en bra film, och den säger mycket och är stimulerande på många sätt - uppföljaren är också intressant på alla sätt och vis.
Och med det så menar jag att det är filmer man måste vara försiktig när man ser på dem.
De är nämligen inte 100% korrekta - men bygger vissa argument på sina felaktiga förutsättningar.
Ta t.ex korset och kristendomen - och att det egentligen är en hednisk (icke kristen[mer eller mindre]) symbol och är en stjärnkonstellation som uppkommer i vintersolståndet där solen går ner mot horisonten.
Detta gör att det datumet symboliserar Jesu födelse och att det därför är ett samband där mellan kristendom och astronomi eller någon form av soldyrkan.
Faktum är att datumet på Jesu födsel aldrig nämns i bibeln, men det går att spekulera i vilka de tre astronomerna egentligen var och vilken den starkt lysande stjärnan var och vad det betyder. Men det är inget annat än spekulationer - och när den Katolska kyrkan (som det handlar om) kan tolka bibeln som den vill då den har påven som kyrkans överhuvud och Guds utvalde.. någonting? så borde man snart kunna lägga ihop två saker här.
Katolska kyrkan fjäskade folk genom att fixa till en massa högtider, och sätta kristna stämplar på dem.
Och det här med sol dyrkandet som filmen Zeitgeist tar upp stämmer nog ganska in på verkligheten också om man lyssnar på förespråkare för vad jag än så länge anser vara den äldsta religionen astroteologi. Men det hör inte till...

Zeitgeist utgår ifrån en kristen kyrkas tro, och tolkning av bibeln.. Men utgår inte ifrån själva bibeln!

Se även denna ... något mer välformulerade och pålästa person som kommenterar samma sak - men även med lite mer spekulationer om varför.
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread289468/pg1
Det är ett av flera exempel förresten.. ;)

Det för mig över till boken Den 12:e planeten av Zecharia Sitchin..
Också intressant läsning - och jag blev såld när jag läste den.
För vad vet jag om att översätta uråldriga språk?!
Men efter att ha sett denna film (SOM JAG STRONGT REKOMMENDERAR ALLA ATT SE) -->
How.Not.to.Handle.Ancient.Texts.-.A.Challenge.to.the.Works.of.Zechariah.Sitchin.(Michael.Heiser).(2004)

Efter att ha sett den filmen har man två allternativ - fortsätta tro på Z.S eller inse att den 12:e planeten är fria fantasier - och inte grundade på förhistoriska vittnesmål om att Annunakis hemplanet är Niburu osv!!

Se den - och öppna ögonen lite mer!

Posted on: 2008/10/14 18:09
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper