vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Ny stad?

See User information
Jag har funderat över det mesta men är en kreativ varelse så att i stället mumla mig trött på alla problem så söker någonting i mig efter en lösning, så i debatten saknar jag visionen i att bygga en ny stad någonstans i Sverige, något som skulle lösa en del problem i det här landet.
Kul om någon har åsikter om detta.

Posted on: 2008/10/23 17:04
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Ny stad?

See User information
Bygga en ny stad? Hur menar du, nån specig stad typ venus project eller bara en stad?

Posted on: 2008/10/23 17:10
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Bygga en ny stad? Hur menar du, nån specig stad typ venus project eller bara en stad?

Bara en stad.
När byggdes Sverige en stad sist?
Vilken stad var den senaste att få stadsprivilegier?

Nä ursäkta jag är kanske dum nu, vi ska inte vara fler i det här landet, sorry tänkte inte på det.

Posted on: 2008/10/23 18:01

Anonym
Quote:

gaston skrev:
Quote:

Filipino-Monkey skrev:

Bara en stad.
När byggdes Sverige en stad sist?
Vilken stad var den senaste att få stadsprivilegier?

Nä ursäkta jag är kanske dum nu, vi ska inte vara fler i det här landet, sorry tänkte inte på det.

Jakriborg, Sahlins mardröm...

Resized Image

Läs mer här:

Jakriborg - en modern medeltidsstad
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=532&a=292707

http://betongelit.wordpress.com/2007/ ... ir-skolad-av-modernister/

http://www.arkitekt.se/s17048

http://www.jakriborg.se/

See User information
För lite av den andan i Svedsko....

Posted on: 2008/10/23 18:47

See User information
Jag har också tänkt tanken, men då att man kanske går samman och flyttar till en ort som är påväg att avbefolkas, eller att man går samman och köper upp en gård med stora landområden, bondgård med flera byggnader och utgår från denna plats. :)

Posted on: 2008/10/24 10:25

See User information
Jag gilla IDEEN!

Fast... varför inte TA över någon ÖVERGIVEN??

http://www.jornmark.se/places.aspx
Finns även i Lagom Landet tom ; )

Många bilder

Posted on: 2008/10/24 15:00
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Vad ska staden heta?

Posted on: 2008/10/24 15:06

See User information
Quote:

The Lorax skrev:

Tja, den tillhör någon? Sluta med de där kommunistfasonerna...

Var är ance i den här diskussionen? Han har ju faktiskt börjat.

Posted on: 2008/10/24 15:24

Anonym
Quote:

jin83 skrev:
Vad ska staden heta?

Jag röstar för Sovholm eller Snarkeborg.

Anonym
:)

Ja vi har börjat för längesedan!
Vi har öppnat möjligheten lite till, med 12 hektar, beroende på intresse! Vi såg att det började sina med plats för framtida utbyggnad.

(Vi skapar möten om så behöves för att kunna leverera vår bild av det vi igentligen gör)

Frid på er!

See User information
Quote:

Despertando skrev:
Quote:

The Lorax skrev:

Tja, den tillhör någon? Sluta med de där kommunistfasonerna...

Var är ance i den här diskussionen? Han har ju faktiskt börjat.

Jag vet inte, de är bara tömma... utan folk, verkar som vissa ligger nära ett samhälle, andra utanför...

Man kunde ju STARTA upp något, tänk på HUNDRATALS som odla egen mat på områden och sen använda enkla kaminer i en riktig miljö projekt.

Den nya staden kan heter:

Återköping eller Återberg eller varför inta bara "Våran"?

Posted on: 2008/10/24 17:44
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Det finns väl bara ett alternativ, Ådalen såklart..

http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=131&lang=

Är det en parabol på den första stugan, isåfall vill jag ha den, man vill ju inte missa nåt viktigt på nyheterna??

Resized Image

Ps. Snygg mössa Gaston
Ds. Fler finns till salu...

Posted on: 2008/10/24 23:25
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Att bygga en stad känns som ett lite väl stort projekt?
Varför inte nöja sig med en eko-by? Så kan man va utanför systemet också :)

Posted on: 2008/10/25 10:50
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Redan fixat!

Byter nick i samma stund!

Baj

See User information
En off-grid by menar du? Den på gotland?
Hur många bor där nu?

Posted on: 2008/10/25 10:56
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:

The Lorax skrev:
Jag gilla IDEEN!

Många bilder

Vad är det här för någonting?
Byggnader som bara står?
Är det bara att flytta in ..
hehe

det är ju mycket mark runtomkring!
går ju att komma långt med det där....

Det är ju helt sjukt!

Hur hittar du dessa saker?!

Posted on: 2008/10/28 19:21
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anonym
Quote:

HuMaHuMHuM skrev:
Quote:

The Lorax skrev:
Jag gilla IDEEN!

Många bilder

Vad är det här för någonting?
Byggnader som bara står?
Är det bara att flytta in ..
hehe

det är ju mycket mark runtomkring!
går ju att komma långt med det där....

Det är ju helt sjukt!

Hur hittar du dessa saker?!

"Det är ju helt sjukt!"

Javisst är det.

Stad = Polis på främmande tungomål...

Fast det är för sent, Sara Goldfarb has left the building, ju (what?).

Anonym
Jag såg på flashback en tråd om urban exploration. Ett helt bostadsområde här i sverige som var övergivet.

trevånings-lägenhetshus

See User information
För att ni en gång för alla ska få husockupantdrömmarna ur huvudet...
Jag hängde på ockupationer när jag var tonåring, jag umgicks mycket med husockupanter. I o m EU-inträdet ingick vi tydligen i en övereskommelse att inte tillåta husockupation på några villkor som helst.
Detta innebar att Sverige utrymde sin största ockupation, Färjenäs på Hisingen, med ett extremt övervåld. Man gjorde en "dawn-raid" med fyra snutar per ockupant o bulldozerns som väntade. Det var skitviktigt, för att man skulle göra ett strövområde för göteborgarna. Jag behöver väl inte ens nämna att husgrunderna stod kvar i tio år? Om de inte står där fortfarande....
I Holland o Tyskland var det ännu jävligare. Storbrittanien har det svårare då de har en lag som tillåter "squatting" o befolkningen är rätt EU-negativ.

Uppenbarligen är det så att EU vill bekämpa det som är billigt eller grattis o det är för jävligt. Det kan vi komma överens om. Men det är även ett faktum. Tar man över en befintlig struktur utan att betala är det bara en tidsfråga innan de kommer o släpar ut en.

Detta skriver jag inte för att demoralisera någon men så länge diskussionen om en ny stad handlar om husockupation kommer det inte att vara något annat än fantasier.

Posted on: 2008/10/29 8:28

Anonym
Att ockupera är inte vad jag avser i så fal, men någon måste ju äga dessa byggnader? Eftersom de bara står och förfaller bör de väl kunnas köpa loss relativt billigt.

Fast det är klart... Lägenheter som i mitt exempel är ganska identitetsinskränkande. Människor mår inte bra att bo så tätt inpå varandra.

See User information
Det finns gott om fastigheter som kommuner vill bli av med. Jag minns en by på 36 byggnader, gamla arbetarbostäder vill jag minnas, som såldes för en krona huset. EN KRONA!
Den som är seriös kan alltid mejla avlägsna, avbefolkade kommuner. Ni kommer säkert att bli erbjudna en mängd intressanta objekt...

Posted on: 2008/10/29 12:59

See User information
Quote:

Despertando skrev:
Det finns gott om fastigheter som kommuner vill bli av med. Jag minns en by på 36 byggnader, gamla arbetarbostäder vill jag minnas, som såldes för en krona huset. EN KRONA!
Den som är seriös kan alltid mejla avlägsna, avbefolkade kommuner. Ni kommer säkert att bli erbjudna en mängd intressanta objekt...

nice!

Jo jag har också hört talas om dessa symboliska summor.

Värt att kolla upp!
Men jag tror att man måste specificera vad man skall med byggnaden till - är det en stor byggnad - och därmed fyller ut en relativt stor del av marken - så skulle det kunna ses som att ge bort landytor gratis - och det rimmar inte så bra med någon politisk agenda.

Men med en "bra" motivering - så kanske det går. Sedan hur långsiktiga planerna är för att genomföra sitt projekt måste ju vara upp till en själv när man väl står som ägare på byggnaden.

Posted on: 2008/11/19 15:38
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

See User information
Grattis youo det är en bitch. Vi kan enas om. Men det är också ett faktum. Tar över en befintlig struktur utan att betala, det är bara en tidsfråga innan de kommer ut.

Posted on: 2008/11/20 1:29

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper