vaken

Vakencorner

Botten   Fregende mne   Nsta mne  Registrera dig fr att posta

Jag talade med gud

Registrerade sig:
2008-05-21 14:08
Inlgg: 226
klla
Jag mtte gud hromdan.

Jag vet vad du tnker. Hur i helskotta visste du att det var gud?

N, jag ska frklara det mer allt eftersom, men han vertygade mig genom att ha alla, och jag menar verkligen ALLA svar. Varje frga jag gav honom, replikerade han med ett trovrdigt och tillfredsstllande svar. Till slut var det lttare att acceptera att han var gud, n att inte gra det.

Vilket r lite underligt, fr jag r fortfarande ateist, och vi r till och med verens om det.

Allt brjade p tjugo ver tta tget frn Paddington. Jag fick ett trevligt ste vid fnstret, inga skrikande ungar eller fulla huliganer inom hrhll. Jag sg inte ens en mobiltelefon i nrheten. Jag sitter ner, blddrar i tidningen, och in kommer han.

Hur sg han ut?

Ja, det var inte som man kunde frvnta sig, det r ett som r skert. Han var omkring 30, med jeans och en t-shirt med en vtte (hobgoblin) p. Definitivt inget ovanligt. Det sg ut som om han var socialsekreterare eller kanske en programmerare som jag sjlv.

"r det upptaget hr?", frgade han.

'Sl dig ner' svarade jag.

Han stter sig och slappnar av, och jag ignorerar honom och tervnder till artikeln om genetiskt modifierad mat och nringskedjor.

Tget avgr, och efter ngra minuter brjar han prata.

"Fr jag stlla dig en frga?"

Jag kmpar fr att hlla gonbrynen neutala och svarar 'Ja' i en ton som frhoppningsvis frmedlade att en frga, och kanske en fljdfrga, var ok, man att jag verkligen inte var p humr fr en konversation.

"Varfr tror inte du p gud?"

Den jveln!
I vanliga fall lskar jag den hr typen av konversation, och kan babbla i timmar om vilket nonsens deistisk tro r. Men jag behver vara p humr. Det r som nr ett jehovas vittne knackar p drren tjugo minuter innan du ska till lkaren och dra ut en visdomstand. Man vill verkligen stanna kvar och munhuggas, men om jag gav mitt vanliga svar p den frgan, s hade vi diskuterat hela vgen till Cardiff. Jag var helt enkelt inte p humr. Jag behvde gra den hr konversationen kort.

Men sen tnkte jag 'Konstigt! Hur kan den hr totala frmlingen, helt korrekt vara s sker p att jag r ateist?'. Hade jag haft min bil, s hade det inte varit s underligt. Jag har en darwinisk fisk p baksidan - motmedlet mot de talrika jesusfiskarna man ser verallt. S vem som helst som sg den, och visste vad det var, kan antagligen hrleda min tro rtt enkelt. Men det hr var p ett tg, och jag hade inte ens p mig min t-shirt med det Darwiniska "Evolve" tryckt p sig. Och The Independenent r inte heller en flagga fr ateism, s jag undrade frsts vad som avsljat mig.

'Varfr r du s sker p att jag inte gr det?'

"Fr att", sa han, "jag r gud, och du r inte rdd fr mig"

Tro det om du vill, men det finns olika stt att sga en sdan sak p, varav de flesta skulle gra talaren till en kandidat fr ett mentalsjukhus, eller tminstonde lite prozac. Andra skulle vl kvalificera sig som milt humoristiska.

Men att sga det som ett neutralt pstende r en svr uppgift, men det var precis s han gjorde det. Ingenting i hans tonfall eller attityd fick hans pstende att framst som underligt. Han sa att det var vad han trodde, och hans rationella tnkande verkade inte vara under inflytande av droger, eller ett resultat av en mental hrdsmlta.

'Och varfr skulle jag tro det?'

"Tja...", sa han, "varfr stller du inte lite frgor? Vad som helst, och se om svaren tillfredsstller ditt skeptiska sinneslag?"

Det kommer bli en kort konversation trots allt, tnkte jag.

'Vem r jag?'

"Stottle. Harry Stottle, fdd den tionde augusti 1947, i Bristol, England. Fader Paul, moder Mary. Utbildad p Duke of Yorks Royal Military School mellan 1960 och 67, sen Sandhurst and Oxford, med doktorsexamen i exobiologi, misslyckad rocksngare, heltidsaktivist i facket i tio r, och senare en frilansande programmerare, web designer och upptstrvande filosof. Gift med Michelle, amerikansk medborgare, med tv barn frn ett tidigare ktenskap. Du r p vg hem frn vad som verkade vara ett lyckat mte med en investerare som r intresserad av ditt frslag om produktsprande, sker mjukvara och protokoll, och du t en stor engelsk frukost p hotellet i morse, frutom att du som vanligt bad dem byta ut ngra av de ckliga engelska korvarna mot lite extra bacon."

Han tog en paus.

"Du r inte vertygad. Hmmmm... vad krvs fr att vertyga dig..?

h, javisst. Ditt hemligaste lsenord, och dess association."

En seris hacker hade kanske kunna komma t lsenordet, men ingen, och jag menar

INGEN

visste dess association.

Han gjorde det.

S vad skulle du ha gjort?

Jag slngde ur mig ngra fler frgor om relativt oviktiga, men privata, detaljer om mitt liv (som till exempel vilket ord min mor pstr var det frsta jag sa - tydligen 'armadillo'! (Frga inte...)) men jag var redan ganska vertygad. Jag visste att det bara fanns tre mjliga frklaringar i det hr lget.

Den frsta mjligheten var att jag drmde eller hallicunerade. Ingen har uppfunnit ett test fr det, s vid tillfllet s tror jag att det var min mest dominanta knsla. Det kndes inte verkligt. Mer som om jag var i en pjs. Spelar min roll. Men sen det hnde s har jag mina oavbrutna, detaljerade minnen, samt de anteckningar jag tog, alltjmt tillgngliga, s svida hallucinationen inte fortfarande bestr, s vill jag frkasta den hypotesen. Tv terstr.

Han kunde ha varit sant telepatisk. Inga dokumenterade bevis fr att ngon sdan ngonsin har levt med sdana otroliga frmgor finns till dags dato, men det var en mjlighet. Det skulle frklara hur han kunde knna till min bst bevarade hemlighet. Problemet r att det inte frklarade speciellt mycket annat. Framfrallt frklarar de inte resten av svaren han gav, nr vi fortsatte vr konversation.

Som Sherlock Holmes sger, nr du uteslutit de omjliga, s mste det som finns kvar, hur ossanolikt det n r, vara sanning.

Duktig empiriker, han Sherlock.

Jag var helt enkelt tvungen att acceptera, tminstonde mjligheten, att han faktiskt var den han sa att han var.

Men jag har alltid vetat att ifall jag faktiskt mtte gud, s skulle jag ha miljoner frgor, s jag tnkte, "Varfr inte?" och fortsatte med det som fljer. Jag ber dig vara frltande med detaljerna i konversationen. Det hr var ju en lite.. ovanlig hndelse, fr att inte sga direkt konstig. Och ja, jag var aaaningens nervs. S om jag inte frmedlar det ord fr ord, snlla klaga inte. Du kommer frst andemeningen, jag lovar.

Postat den: 2008-12-11 12:42

Re: Jag talade med gud

Registrerade sig:
'Frlt mig om jag behver en stund fr att samla mig, det r inte varje dag jag fr frga ut en gud.'

"Guden", avbrt han.

'h, stingslig!', tnkte jag.

"Inte egentligen, jag bara rttar till min image"

Det dr kommer ta ett tag att vnja sig vid!

Jag frskte samla tankarna med en order till mig sjlv - 'Disciplin Harry. Du har alltid velat rka ut fr en situation som den hr. Hll dig lugn och tappa inte den hr mjligheternas mjlighet'

"Det kommer du inte", sa han.

Allts! Just det fick mig att mig att knna mig mer overklig n ngot annat. Den hr killen sitter dr, mittemot, och lser helt uppenbart, och helt korrekt, alla mina tankar. Det r som att hitta ngons hand i sina byxfickor!

Ngot fick mig dock att acceptera intrnget, och jag brjade ju onekligen f lite frtroende fr hans insikter och frmgor, s jag minns definitivt att effekten av hans ord var att jag knde mig full av tillfrsikt och avslappnad. Vilket helt klart var hans avsikt. Han mste vara fantastisk p att frfra.

S vi satte igng...

'r du mnniska?'

"Nej"

'Var du ngonsin det?'

"Nej, men ngot liknande, ja"

'S du r ett resultat av evolution?'

"Just det - mest min egen"

'Och du evolverade frn en ras liknande vr, DNA-baserade organsimer eller ngot sdant'

"Korrekt"

'S, exakt vad gjorde dig till gud'

"Jag sjlv"

'Varfr det?'

"Det verkade som en bra id d"

'och dina nuvarande krafter, liknar de dem som de vidskepliga sger att du har?'

"Nra nog."

'S du skapade allt det hr, bara fr oss?'

"Nej. S klart inte"

'Men du skapade universum?'

"Det hr. Ja"

'Men inte ditt eget?'

"Det hr r mitt eget!"

'Du vet vad jag menar!'

"Man kan inte skapa sina frldrar, s Nej"

'Fr se om jag ftt det hr rtt. Du r allts ett helt naturligt fenomen?'

"Helt och hllet"

'Som uppsttt genom mekanismer vi sjlva en dag kan frst, och kanske ven bemstra?'

"Man kan diskutera vilka 'Vi sjlva' kommer att vara, men ja"

's ven om inte mnskligheten nr fram, s kommer andra arter till slut att gra det?'

"Till en."

'och hur mnga raser finns det, som ligger fre oss?'

"Frvnansvrt f. Mindre n fjorton miljoner"

'F?!'

'Pust!'

'Och hur mnga p samma niv?'

"just nu, strax ver fyra och en halv miljarder"

'S vr roll i universum r ungefr lika betydelsefull som medelsvensson r fr mnskligheten?'

"Lite mindre. Niv Ett, den niv din ras har ntt, brjar med uppfinnandet av den flygande maskinen. Jag definierar nsta niv i samma termer som er sciencefiction-frfattare Isaac Asimov redan gjort. Den ns nr ni tar kontroll ver er primr - solen. Det som Asimov kallar fr typ ett-tekonologi. Mnskligheten har precis pbrjat de flyganda maskinernas fas, s den mnskliga rasen ligger nstan sist bland de som ntt till niv ett."

'Och alla dessa raser r dina barn?'

"Det r s jag vill se dem"

'Och pongen med det hela?'

"I grund och botten, fr att livet mste fortstta. Min personliga motivation r nskan efter konversation. Nr man nr min niv, s slutar man vara miljarder med tskilda varelser, och blir en extastisk helhet. En enda varelse som inte kan d, oavsett hur avancerad, eller kanske p grund av den r s avancerad, blir ensam och kanske till och med lite uttrkad. Jag verkar vara den frsta. Jag har inte som avsikt att vara den sista."

'S du skapade ett universum med potentialen att producera en till gud lik dig sjlv?'

"De strsta frdelarna kommer vara temporra, men likt alla orgasmer, vl vrt det"

'Allts gonblicket dr du och den nya guden smlter samman och blir en igen?'

"Det r mer n s. Det r den extatiska visionen som driver oss alla, ven mig - och nr det intrffar kommer extasen att vara flera gnger lngre n vad universum redan existerat. Tro mig, det r vl vrt det"

'Eh, ja. Jag tror jag ser attraktionen i en hundra miljoner r lng orgasm'

"Och mnniskorna har inte ens p riktigt brjat njuta av de orgasmer de redan r kapabla till. Vnta tills ni bemstrar den enkla konsten"

'S allt handlar om sex?'

"Extas r blott en belning fr att man frkar sig. Det r vad som fr dig att vilja gra det. Detta r ndvndigt i startskedet, fr att f igng biologisk evolution. Nr ni r klara med det skedet, och inte lngre har behov av frkning, s kommer ni lra er att extas kan vara mnga gnger mer intensivt n ngot som sex kan erbjuda"

'Lter bra, tycker jag'

Postat den: 2008-12-11 12:43

Registrerade sig:
'Hur pass involverad r du i allt? Tnde du bara stubintrden till big bang och lutade dig tillbaka fr att titta p? Eller mste du aktivt befrukta fertila planeter med liv?'

"Frna utvecklades i yttre rymden, som ett resultat av fysikens och kemins lagar, som era vetenskapsmn brjar f ett hyffsat grepp om. Ja, jag startade big bang, och sedan somnade jag i nstan fem miljarder r. Det var s lnge det tog innan de frsta livsformerna brjade komma fram. Det placerar dem ungefr tta miljarder r fre er. Den frsta intelligenta livsformen r 4,3 miljarder r ldre n er. Verkligen avancerade. Jag kan ha djupt meningsfulla konversationer med dem. Och det brukar jag ha. Jag har en just nu."

'Och sen d?'

"Om jag hller stenkoll p vartenda steg du tar? Inte p det pflugna stt du verkar tro. Lt oss sga att jag hller mig medveten om vad som hnder p en planetr skala.

Jag koncentrerar mig mest p evolutionra hopp, och ser till att de gr t rtt hll"

'Och vad gr du ifall de inte gr det?'

"Vanligtvis ingenting"

'Vanligtvis?'

"Arter som evolverar t fel hll, brukar vanligtvis utplna sig sjlva, eller d ut av andra orsaker"

'Vanligtvis?'

"Det finns ett eller tv exempel dr fel ras fick mjligheten att bli dominant p bekostnad av en mer lftesrik ras"

'Lt mig gissa. Dinosaurierna p vr planet r ett exempel. Fr framgngsrika. Undertryckte dggdjurens evolution, och de visade inga tecken p att utveckla intelligens. S du tnkte ut lite tgrder i form av en noga utvald asteroid'

"Djupsinnigt. Nstan korrekt. De visade faktiskt tecken p en begynnande intelligens, till och med samarbete. Studera era velociraptorer. Men p tok fr rovgiriga. Helt ofrmgna att utveckla en 'respekt' fr andra former av liv. Man mste bra sin avkomma fr att utveckla detta knslomssiga band till andra varelser. Jordens reptiler r helt enkelt inte byggda fr det. Dggdjuren kunde inte, precis som du sger, vrja sig mot s mktiga rovdjur. Nu har ni ntt en niv dr ni skulle kunna besegra dem, men det har bara varit s de senaste tv tusen ren. Fr tv miljoner r sedan hade ni inte haft en chans. S dinosarierna var tvungna att lmna plats. Dessvrre levde de i god ekologisk balans, och visade inga tecken p teknologisk utveckling, s tyvrr var jag tvungen att lgga mig i."

'Tyvrr?'

"De var vackra och otroligt framgngsrika livsformer. Man frstr inte ngot sdant utan att knna motstnd"

'Men hur kunde du, i det skedet, veta att ngot bttre skulle resa sig ur askorna?'

"Jag visste inte, men sannolikheten var hg."

'vilka andra sm frbttringar har du gjort med vr utveckling?'

"Inga alls. Jag satte ett alarm fr de frsta tecknen p flygande maskiner, som jag brukar gra. Leonardo verkade lovande ett tag, men inte frrens brderna Montgolfier brjade jag intressera mig p riktigt. Det kvalificerade er som intelligenta varelser p niv ett."

'S Jesus frn Nasareth, Moses, Mohammed..?'

"Hmmm.. tragiska feltolkningar tyvrr. Vem som helst som kan kommunicera med sina egna celler kan vagt uppfatta mig - och alla andra livsformer, sammanbundna i helheten, men att tolka det som ngot vernaturligt som krver lydnad r faktiskt att helt missa pongen. De som fljer sdana lror blir ltt lite fr inbillska och religsa fr min smak. Det r inte s roligt att bli dyrkad nr man slutar vara en pubertal tonring. Med det sagt, s r det faktiskt inte alls ovanligt fr evolverande raser att g igenom den fasen. Tills de brjar inse hur mycket ven de kan forma sin del av universum, s har de en frsterlig frundran fr denna vagt uppfattade varelse, ansvarig fr skapelsen av deras universum. Fr att n niv tv mste de dock vakna upp och brja inse sin egen kraft och potential. Det pminner lite om frhllandet mellan ett barn och dess frldrar. Frundran och dyrkan mste lmna plats fr att barnet ska kunna bli vuxet. Respekt r inte s farligt, s lnge det inte gr fr lngt. Och jag repekterar verkligen de raser som ntt s lngt. Det r en hrd kamp. Jag vet. Jag har sjlv gtt igenom det."

'Du har bevakat oss sen brderna Montgolfier levde? Nr var det? 1650-talet?'

"Nstan, 1783"

'N, om du nu har bevakat oss noggrant sen dess, s vill nog medelsvensson nog grna veta varfr du inte griper in oftare. Nu nr du har sdana otroliga krafter, hur kan du tillta sdant otroligt lidande och mnsklig misr?'

"Det verkar ndvndigt."

'NDVNDIGT?'

"Alla intelligenta raser blir dominanta ver sin planet genom rovdjursinstinkter. Det finns mnga intelligenta raser som inte blir dominanta. Likt era delfiner, utvecklas de sjlva fr att leva i harmoni med sin omgivning, snarare n att g den vg ni gick, som r att manipulera sin omgivning. Dessvrre s r delfinens vg en tervndsgrnd. De kommer kanske att verleva mnskligheten, men de kommer aldrig att kunna lmna sin planet, inte utan er hjlp i alla fall. Endast de som kan manipulera sin vrld, kan en dag hoppas p att f sprida sina gener genom universum.

Till skillnad frn anpassarna, som lr sig samarbeta relativt tidigt, fortstter manipulatrerna att slss. Och nr vl alla mindre arter r besegrade, r de s tvlingsinriktade och aggressiva att de vnder sig mot sig sjlva. Detta utvecklas till en kulturell kamp som blir mer och mer destruktiv, precis som er egen historia. Detta r dock ett vitalt steg fr att hoppa frn en biologisk till en teknologisk evolution.

Ni behver er kapprustning, fr att gra teknologiska framsteg.

Er vilja att dominera r det brnsle som driver ert skande efter kunskap, som anpassarna aldrig behvde. Och ven om era ursprungliga motiv till kunskap r sjlviska och destruktiva, pbrjar den utvecklandet av den intellekuella sjlvmedvetenheten, en hgre form av medvetande, som aldrig skulle utvecklas i andra raser. Inte ens medans de sjlva upplever det, kan delfiner frmedla iderna om tid eller krlek.

Krigen, och utvecklandet av massfrstrelsevapen r de frsta svra provet p niv ett. Ni r fortfarande inte klara med det, men ni visar helt klart lovande tecken. Annars skulle det inte finnas ngon pong ver huvud taget med min inblandning. Er frmga att verleva detta r vital fr att klara senare prvningar. S jag skulle inte, har aldrig gjort, och kommer aldrig att frska hindra en ras frn att utplna sig sjlv. De flesta raser utplnar faktiskt sig sjlva."

'Och mkan fr de som mste leva igenom dessa plgor?'

"Jag kan inte sga det utan att lta kallhjrtad, men hur mycket tid lgger du ner p att oroa dig fr de myror du kr ver med din bil? Jag vet att det lter hemskt fr dig, men frsk se helheten. P er nuvarande niv brjar ni bli intressanta, men inte speciellt viktiga."

'Ok, men jag kan inte ha en intelligent diskussion med en myra!'

"Precis!"

'hmm... du vet, de flesta mnniskor kommer inte ens vilja frska se saker ur det perspektivet. Kan du gra det mer aptitligt p ngot stt?'

"Varfr det? Du verkar inte ha ngra problem med att greppa vad jag sagt. Du r p inget vis unik. Och nr de vl brjar inse vad de kan tjna p utveckling s brukar de sluta gnlla. Evigt liv kan vga upp fr mycket"

'S vad mste vi gra fr f mingla med universums intellektulla?'

"Evolvera. verleva"

'Ja, men hur?'

"h, jag hoppades att du skulle frsttt pongen nu. "HUR" r helt upp till er. Om jag mste hjlpa er, s har ni redan misslyckats. Allt jag kan sga r det hr. Ni har redan klarat en stor prvning iom att ni lrde er leva med krnvapen. Det deprimerande hur mnga det r som misslyckas med det."

'Blir det vrre?'

"Mycket"

'Genetisk krigfring, kanske?'

"Mycket mjligt"

'och problemet r.. att vi mste utveckla dessa teknologier, bemstra denna farliga kunskap fr att n niv tv. Men nr som helst, s kan ven denna kunskap leda till vr egen undergng'

"Om du tycker genetisk krigfring verkar allvarligt, tnk dig upptcka en tanke, eller program, tillgnglig fr varje intelligen varlese, som ifall den misbrukas kan annihilera er ras omedelbart. Om era framsteg forstter i samma takt, s kommer ni upptcka just den mekanismen inom mindre n tusen r. Er ras mste vxa upp ordentligt

innan ni har rd att gra den upptckten. Och om ni inte klarar er, s kommer ni aldrig att lmna ert solsystem och gra de andra visa raserna p niv tv sllskap."

'Alla 14 miljoner'

"Strax under'

Postat den: 2008-12-11 12:46

Redigerat av Skymt den 2008-12-11 13:17:10

Registrerade sig:
'Kommer det finnas plats fr oss?'

"Det r ett stort universum"

'Och hur ska vi enkla ddliga frhlla oss till dig tills dess?'

"Som en ldre bror eller syster. Det r klart jag vet mer n ni. Sjlvklart r jag mer kraftfull. Jag hara bara levt lngre. Men jag r inte 'bttre' n er. Bara mer utvecklad. Precis det ni kan bli"

'S vi har inga krav p att tillfredstlla dig eller flja dina s kallade riktlinjer eller ngot sdant?'

"Verkligen inte. Jag har inte utfrdat en enda riktlinje under hela universums livstid. Man mste hitta sin egen vg ut ur labyrinten. Och en frbttring r att sluta frvnta sig att jag, eller ngon annan, ska komma och hjlpa er."

"Jag antar att det r en riktlinje p stt och vis, s dr rk det vanan!"

"Men allvarligt talat, raser som klamrar sig fast vid religion bortom dess bstfre-datum har en tendens att utplna sig sjlva. De lgger ner s mycket energi i att debattera min sanna natur, och investerar s mycket knslor i sina vilda fantasier att det slutar med att de ddar varandra ver saker som ingen av dem har den minsta aning om. Helt galet beteende, men det sllar agnarna frn vetet."

'S varfr just jag? Varfr ta en ateist av alla mnniskor? Varfr berttar du det hr fr mig? Varfr just nu?'

"Varfr du? Fr att du kan acceptera min existens utan att ditt ego bryter ihop, och brjar krla i stoftet."

"Kan du tnka dig hur pven skulle reagera p min existens?! Om han verkligen frstod hur totalt fel han och hela hans kyrka har haft, och hur mycket av smrtan och lidandendet du nmnde tidigare, som hans religion br ansvaret fr, s skulle han nog f hjrtattack direkt. Eller om jag uppenbarade mig samtidigt live p nt dussin av tv-prsternas propagandashower. Pat Robertson skulle kissa p sig om han verkligen frstog vem han pratade med.

Medans ditt intresse r rent akademiskt. Du trodde aldrig p sagorna, men du har inte uteslutit mjligheterna att mer avancerade livsformer kan n gudalika krafter. Du har helt riktigt gissat att gudom r livets de. Du har visat att du kunde och kan acceptera en sdan id. Det verkade ok att bekrfta dina misstankar, och lta dig gra vad du vill med informationen.

Du kan, och kommer, att publicera den hr konversationen p internet, dr det kommer att s ett viktigt fr. Det kanske tar ngra hundra r innan det slagit rot, men det kommer, till slut, att sl rot.

Varfr nu? Dels fr att bde du, och internet r redo nu. Men mest fr att mnskligheten r p vg in i ett kritiskt skede. Det r som nr vi pratade om farorna med kunskap.

Er art r p vg att bli medveten om farorna. Nr det hander, kan framtiden ta tre inriktningar.

Mnga r frestade att undvika faran genom att undvika kunskapen. Likt anpassarna, r dessa dmda till undergng. Oftast p ett inte allt fr hemskt stt p sin egen planet, nr deras livsvilja brjar svika, eller nr deras primr blir en rd jtte och brnner upp dem.

Mnga andra fortstter blint att skaffa sig kunskap, och lr sig aldrig att frhindra dess missbruk. Deras de r beseglat anings snabbare, nr pandoras ask exploderar i ansiktet p dem.

De enda som klarar sig till niv tv r de som lr sig acceptera och leva med sina farliga kunskaper. Varje individ av en sdan art mste till slut f kraften att frstra hela arten nr som helst. ndock mste de lra sig att kontrollera sig till den grad att de kan verleva, ven med sdan ddlig makt. Och rligt talat s r de dessa vi vill se lmna sina solsystem. Arter som inte mognat nog, fr inte erbjudas mjlighet att infektera resten av universum, men lyckligtvis har ngot sdant aldrig krvt min inblandning. Kunskapen sjlv tar hand om dem som inte kan hantera den."

'Varfr kan vi inte ta det fjrde alternativet - begrnsad forskning dr vi undviker att forska efter farlig kunskaper?'

"Som du kan se frn er egen begrnsade historia, de mest anvndbara teknologierna r ocks nstan alltid de farligaste. Till exempel s behver ni fortfarande utveckla fission, fr att f det energiverfld ni behver fr att ta er igenom den hr fasen av er sociala utveckling. Nr ni bemstrat den teknologin s kommer ni kunna utjmna alla matriella orttvisor och fattigdom inom en generation eller tv, och det r ett absolut vitalt steg fr varje mognande ras. ndock s kunde den forskning som ledde till dessa teorier, ifall ni missbrukade den, lett till er civilizations undergng.

P samma stt s kommer ni snart kunna bemstra biologiska sjukdomar, och till och med designa er sjlva s att ni blir s gott som felfria. Er biologiska livslngd kommer dubbleras eller trippleras inom de nsta hundra ren, och er digitala livslngd kommer att bli potentiellt ondlig under samma tidsperiod: OM ni verlever de potentiella hot som den teknologin ger upphov till i form av genetiska tidsbomber, designade virus, och den digitala och genetiska krigsfringens alla andra fantastiska underverk.

Ni kan helt enkelt inte n frdelarna utan att ta riskerna".

'Jag r inte sker att jag frstr min roll i det hr. Ska jag bara posta det hr p internet, s blir allt bra?'

"Inte ndvndigtvis. Det r tyvrr inte s enkelt. Fr det frsta, vem tror du kommer ta det hr p allvar? Det kommer ses som ett ltt humoristiskt fiktivt arbete. Dina ord, och det mesta av ditt arbete, kommer faktiskt inte bli underskt och uppskattat frrens ngra mycket mer utbildade filosofer utvecklar dessa ider som du kmpar fr att uttrycka, och klarar av att frklara dem p ett mer kompetent stt. D kommer dessa ider att n poularitet och skningar kommer att utfras av arkiven. De kommer hitta dina texter och hpnas ver dess fr-vetenskap. Du nr inte upp till Einsteins niv, men kanske till Johannes dparen!

Det hr stycket kommer inte ha ngon bring alls, ifall inte mnskligheten gr vissa nyckelframsteg inom de nrmsta hundra ren. Det kommer inte hjlpa dem gra dessa framsteg. Det kommer att hjlpa er knna igen dem."

'Fr jag frga vilka framsteg du menar?'

"Jag tror du vet. Men ja - ven om ni r p niv ett, s finns det flera distinkta faser som en utvecklande ras mste g igenom p vgen till niv tv. Det frsta r, som sagt, att uppfinna den flygande maskinen. Nsta signifikanta steg r att uppfinna den tnkande maskinen.

Med er nuvarande takt s r ni bara ngra rtionden frn att n detta ml. Det markerar ert frsta steg inom teknologisk evolution. Att kartlgga sitt genetiska matrial r ett annat ml, men att bara kartlgga det r lite som att titta p en exekverbar datafils kompilerade innehll. Det r bara meningsls nonsensinformation, men med lite hackande [datatermen] kommer ni till slut att kunna hrleda effekterna av vissa bitar kod.

Vad ni verkligen behver r att hrleda hur er DNA-kod fungerar ["reverse engineer"]. Ni mste hitta dess grammatik och syntax. D kan ni brja designa er sjlva. Men den uppgiften krver den tnkande maskinen"

'Du sger att du undviker att ingripa. Men rknas inte den hr konversationen som ett ingripande - ven om alla som nu lever ignorerar den?'

"Jo. Men det r s hr lngt jag r beredd att g. Dess enda effekt r att bekrfta, ifall ni hittar den, att ni r p rtt vg. Det r fortfarande upp till er att navigera frbi farorna och vidare."

'Men varfr bry sig om en det? Vi r vl bara ytterligare ett variation p evolution. Antingen klarar vi oss, eller s gr vi det inte...'

"P mnga stt r vergngen till en informationsart (information species) den mest traumatiska fasen i evolutionen. Biologisk intelligens r djupt rotad i en uppfattningen om att medvetande endast r pvisbart inom en organisk hjrna. Nr ni inser att ni skapat era efterlevande, inte bara i termerna moder och barnn, utan genom den kollektiva insikten att er art r redundant och verfldig. Det hr paradigmskiftet r fr de flesta arter, ett skifte fr mnga. De bgnar under denna nya utmaning, och flyr frn kunskapen. De misslyckas, och dr ut. ndock finns inget fundamentalt fel p dem. Det r fantasins misslyckande.

Jag hoppas att om jag fr ut att JAG r en produkt av just sdan evolution, s kanske det ger dem sjlvfrtroendet att frska. Jag har diskuterat detta med arter p niv tv, och slutsatserna r att denna lilla konversation kan ka antalet som kvalificerar sig fr niv tv, utan att fr den skull slppa igenom skadliga drag. Det har frskts 312 gnger. Vi kan inte dra slutgiltiga slutsatser n, men n s lnge s har vi sett en 12% kning av antalet raser som lyckas transformeras till informationsarter."

'Ok, s om alla tog det p allvar och trodde p varje ord jag skrev? Skulle inte det rknas som ett aningens strre ingripande?'

"Lita p mig, det kommer de inte att gra"

'och om s r fallet, s skulle du inte gra ngonting fr oss, ifall en ny asteroid skulle vara p vg mot oss?'

"Jag r vertygad om att ni kommer klara det provet ocks. Och nu, min vn, r denna intervju ver. Du har stllt de rtta frgorna, och jag har sagt det jag kom fr att sga, s jag gr nu. Det har varit vldigt trevligt att trffa dig - Du r vldigt smart. Fr en myra"
Han blinkade.

'Bara en sista trivial frga, varfr uppstod du framfr mig i skepnaden av en trettiorig vit man?'

"Har jag p ngot stt hotat eller skrmt dig?"

'Nej'

"r du sexuellt attraherad av mig?"

'Eh, nej!'

"S lista ut det sjlv..."

Postat den: 2008-12-11 12:50

Redigerat av Skymt den 2008-12-11 13:41:09

Topp   Fregende mne   Nsta mne

Registrera dig fr att posta

dvd-infobestllning banner lngst ned.
Ikoner
Paypal
Sttta Vaken med en mnatlig donation
Facebook
G ven med i vr facebook-grupp och bli en av de ver 8000 som diskuterar dr.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser: banner-250x250-expressvpn.png

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper
Vilka r Online

39 anvndare r online (39 anvndare tittar p Forum)

Medlemmar: 0
Gster: 39

mer...
Nya medlemmar
JerryKallstrom 2017-10-10
Futcc 2017-07-26
ankanp 2017-07-23
ankijansson 2017-07-19
Gubbe4 2017-07-10
Bloggar o Lnkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar frn massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter p svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgrd.
Dominic Johansson
Hjlp Dominic att komma hem.
Mjlkpallen
Mjlkpallen r samlingsplatsen dr bonnfrnuftet tros ha sitt ste.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter p norska.
En bild sger mer ...
Citat frn eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen r dold bland lgnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur pverkar geoengineering dig?
Grundlggande frihetsbegrepp p svenska