vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Regeringen.se: En reformerad grundlag SOU 2008:125

See User information
http://www.regeringen.se/sb/d/10025/a/117744

Några godbitar:

- Det s.k. uppenbarhetskravet tas bort. Det betyder att det inte längre i regeringsformen uppställs något krav på att en uppenbar motstridighet ska föreligga mellan vanlig lag och grundlag för att en grundlagsbestämmelse ska få företräde i rättstillämpningen.

- En bestämmelse om Sveriges medlemskap i EU införs. Dessutom markeras betydelsen av annat internationellt samarbete.

- Riksdagen ges möjlighet att låta kommunerna själva införa regler bl.a. om s.k. trängselskatter.

- Regeringsformens bestämmelser om krav på svenskt medborgarskap för anställningar och uppdrag förenklas. Det särskilda kravet att statsråd måste ha varit svenska medborgare i minst tio år avskaffas.

Posted on: 2008/12/17 15:38
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Regeringen.se: En reformerad grundlag SOU 2008:125

See User information
Låter ju lovande, kanske de planerar att ersätta hela regeringen med kineser...

Posted on: 2008/12/17 17:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Anarki har ju sina nackdelar men jag börjar mer och mer tro på den form av tillstånd i världen. Byråkrati och regeringar - fy fan! Anarki plus att man tar bort alla de som sitter längst upp nu och jag tror att vi skulle ha en ganska bra och fridfull värld. Även om vi fortfarande skulle sakna mening med livet...

Posted on: 2008/12/29 9:15
Jag vill "bara" ha svar på mina frågor om livet...

See User information
Quote:

...---... skrev:
Anarki plus att man tar bort alla de som sitter längst upp nu och jag tror att vi skulle ha en ganska bra och fridfull värld.

Menar du allvar?

Jag förespråkar absolut en mindre storlek på byråkratin. Men detta måste föregås av en moralisk uppryckning bland folket. Moraliska principer och respekt för varandras individualitet och rättigheter måste stå i centrum. Vi måste ha en grundlag som säkrar individens rättigheter, det är viktigare än att ha demokrati. Demokrati är det samma som "mob-styre". Men en grundlag räcker inte, det måste sitta i ryggmärgen hos folk att leva efter moraliska principer. Alla måste få en bra utbildning med riktiga kunskaper, inte det som råkar vara politiskt korrekt som det är nu. Sen måste vi rensa bort all demoraliserande bullshit från media och kulturen. Först därefter kan vi börja fundera på att avveckla byråkratin.

Det finns de som tror att man kan förändra samhället genom att börja kasta sten på Polisen. Polisen är ju de sista som går igenom en förändring, det är ju de som ska försvara det rådande systemet, det är ju deras jobb. Förändringen måste komma genom att sprida kunskaper och få in nya tankar i folks medvetande. Tyvärr ser jag inga tecken på en sån moralisk uppryckning idag.

Posted on: 2008/12/29 10:33

See User information
Instämmer med miksjo, mindre regering och mer moral/etik/frihet.. Vi har väl lite väl mycket byråkrati i Sverige eller hur? Man måste ha tillstånd till ta mig fan allt, ska du bygga om kåken - fixa tillstånd som kostar pengar, skall du demonstrera - fixa tillstånd, snart behöver man väl ett tillstånd för att skaffa barn, som jag såg indoktrineras via ett avsnitt av "Law and Order" här senast..!?

Posted on: 2008/12/29 19:14
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper