vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

1984 blir verklighet?

See User information
Hörde någon som berättade om en uppfinnare som hade uppfunnit ett system för att skicka paket i tuber. Det verkade som stora företag var intresserade av detta. Om det inte redan var klart så skulle man skicka dokument mellan myndigheter i dessa tuber, vad jag förstod så kunde paketen färdas långa sträcker. Kanske som ett avloppssystem men avsett för paket.

Någon annan som lyssnade nämnde spontant att de påminde om Futurama där man skicka folk i något slags tubsystem.

För mig så påminde det mest om systemet i 1984, om internet förbjuds så kanske det är framtiden, kan ersätta posten med. Om tubsytemet in täcker överallt så kan man ju ha stationer där paket samlas upp och körs vidare till nästa tubstation.

Posted on: 2008/12/25 22:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: 1984 blir verklighet?
Du menar som systemet i Jönsonliganfilmen där dom rånar IKEA?
dom skickar pengar i tuber ned till kassavalvet.
Skitgammalt detta system. Företag använde dem förr...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jo, han som berättade om det verkade mena att de skulle kunna skicka stora grejer i vissa av dessa system. Sedan skulle de kunna användas till att skicka dokument mellan myndigheter. Vad jag förstod så var de redan i bruk i Paris av myndigheter, tycker att det är litet konstigt att jag inte hört om det innan, men det kanske bara är på ett idé och teststadie.

Posted on: 2008/12/25 23:29

Anonym
Det är väl snarare en gammal och oftast nedlagt system från början av 1800-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rörpost

Futurama skämtar lite om detta gamla system.

http://www.sumetzberger.at/pneumatictube/pneumatictube.htm
http://sakerhet.idg.se/2.2524/1.138122

Lustigt nog verkar det som om systemet i Paris stängdes just 1984, efter att ha varit i bruk sedan 1874

See User information
Bilprovningen har kört med rörpost också, för att skicka besiktningsprotokollen mellan kundmottagningen och besiktningshallen. För dokumenthantering ser jag liksom inga fördelar med det längre. Inte för att skicka paket heller. Om man skulle bygga någon ny infrastruktur så borde det vara ett nätverk av spårbunden trafik, typ maglev, för både person- och varutransporter.

Resized Image

Posted on: 2008/12/26 11:04

Anonym
I Zeitgeist Addendum presenteras ju iofs ett inslutet system för transport som vid en anblick verkar påminna om detta rörsystem.
Men de försök som gjorts har inte varit så praaktiska med farter på 1 km/h

Stod dessutom lite på länkarna jag bifogade.

Däremot är monorails begränsningar att det är just på räls och därför bromsas ner då krafterna inte kan verka åt de håll de vill...

Ett rörsystem har ju inte dessa begränsningar, men vem vill resa och snurra runt på det sättet de skulle göra i ett rörsystem (Om de nu skulle göra ett sådant med magnetisk kraft.)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper