Vakencorner
|
Anonym
|
Guld
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
En reflektion bara över den numera avstannade guldhysterin...
Vi är får och det är klart vi vill ha våra tackor... ![]() |
||||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Guld
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
dvs att värdet ligger en bit över guldpriset? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Allt guld du köper, förutom tackor du själv hämtar hos gjuteriet, har en viss "mark-up" eller "premium".
I fallet med Krugerrand är hela affärsidén att denna ska vara så liten som möjligt. T ex är mynten grisfula ur ett numismatiskt perpektivför att hålla ner kostnaden. För närvarande ligger marginalen på 6-10% över spotpriset, beroende på storlek. Mindre mynt, mer pålägg. För 1/4 Kruger betalar man mellan 10% o 15% över spotpriset...
Posted on: 2008/12/22 18:41
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
1933 - April 5
U.S. President Franklin D. Roosevelt declares a national emergency and makes it illegal for U.S. citizens to own gold.
Posted on: 2008/12/28 18:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Det man inte vet har man inte ont av. Köp av privatpersoner och göm det.
Posted on: 2008/12/28 19:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Guld kommer inte ha någon värde i framtiden.
Sedlar och mynt kommer försvinna, all handel utförs med kort så dom kommer inte ta guld som betalning.
Posted on: 2008/12/29 14:42
|
|||
|
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Bankjävlarna och räntor/kredit är roten till allt ont. Att köpa sig verkliga tillgångar som åker och skog samt så långt det går bli självförsörjande, och givetvis skuldfri, är det näst bästa så länge detta system finns kvar. Efter det att köpa guld.
Jag hoppas att alla på det här forumet har sett filmen THE MONEY MASTERS Den må vara över tio år gammal men den är den bästa jag hittat i ämnet. Nu är bara frågan vad vi har för ett system i Sverige med vår riksbank. Vem äger den...?
Posted on: 2008/12/29 22:02
|
|||
|
Jag vill "bara" ha svar på mina frågor om livet...
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Vi. Riksbanken är en offentlig myndighet men oberoende. Riksdagen utser riksbanksfullmäktige o de väljer chef. Att de sedan gör precis som ECB vill är en annan femma, se bara räntersänkningen de gjorde "för att rädda svensk ekonomi". Jag läser utländska (europeiska) tidningar och den dagen var det som att få en översättning av samma tidning. ECBs höjning var det dock rätt tyst om i Svedala....
Men allt detta är en annan tråd.
Posted on: 2008/12/29 22:12
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Okej, ja det låter ju bra det, bättre än om Rothschildarna hade tentakler även här. Även om vi vet att folket inte äger ett skit av staten.
Vad gäller guld så är ju en annan fördel att man inte behöver deklarera det och jag tror inte att typ Tavex eller Guldcentralen behöver redovisa till vem de har sålt sitt guld. Eller...? Men det bästa vore ju om man kunde köpa mat för en femtio år +drivmedel +energi +kläder osv. Man är nog inte säker ens med guld i kistan...
Posted on: 2008/12/30 9:43
|
|||
|
Jag vill "bara" ha svar på mina frågor om livet...
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Vad tror du då man kommer använda för att få ett värde på pengar? Om ALLA pengar bara är ettor och nollor i en dator så betyder det att det finns oändligt med pengar vilket då gör att dom blir totalt utan värde. Det måste finnas något pengar värderas mot. Det allra bästa är om det värderas mot något som inte går att skapa tex som guld. Men jag vet att pengar idag i teorin saknar värde eftersom valutorna är flytande nu och värderas genom marknaden ist för något konkret.
Posted on: 2009/1/3 18:29
|
|||
|
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Det kan man. Börja idag. Mvh; SweSurvivalistas
Posted on: 2009/1/3 21:16
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login