vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
GP.SE: "Ett liv i enkelhet" (Halmhus, med bilder!)
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=466382

Quote:
Ett liv i enkelhet
För sju år sedan byggde Håkan Isaksson ett hus av halm. Det hårda arbetet har tagit tid men inte kostat mycket mer än möda. Nu lever han ett stilla liv i Skärkälls lugn, långt från storstadens larm.

Solen värmer klippväggen där Håkans hus är stormsäkrat med en kätting och mossan ligger sagolikt grön och mjuk på sten och timmerstockar. I Skärkäll syns ingen brådska, bara katten tar ett oväntat språng för att sedan släntra vidare bland lövhögarna på marken.
- Jag trivs väldigt bra här och jag vet vad ett liv med fart och fläkt innebär, säger Håkan Isaksson som för sju år sedan påbörjade bygget av sitt halmbalshus.

Gick in i väggen
Han jobbade som snickare och rörmokare och har handlag för husbygge. Efter tjugo år i sitt yrke gick han in i väggen och fick förtidspensioneras. Det var framför allt stressen som fick honom att börja längta efter ett stillsammare liv,
- Jag orkade inte längre, kände mig inte fri. Jag bodde med familjen i ett hus på 300 kvadratmeter och hade stora lån, många räkningar, heltidsjobb och extraknäck. I dag bor jag ensam på 37 kvadratmeter och mår bra, säger han.

Inne i halmhuset är det ombonat och varmt, 26 grader närmare bestämt. Håkan serverar kaffe i soffhörnan där Camilla Läckbergs roman Tyskungen ligger uppslagen med läsglasögonen ovanpå. I dag har han en boendekostnad på 700-800 kronor varav 500 kronor går direkt till Skärkälls andelsförening i ekobyn där hans hus ingår. Utöver den avgiften är det bara "lite el" som kostar. Han köper mat av byns inköpsförening och handlar därför mest ekologiskt, som en del av hans nya livsfilosofi, enkelhet.

Vill visa på alternativ
Att leva så är inte enbart ett eget val utan även en politisk handling menar Håkan. Han vill visa att det går att leva gott med väldigt små medel. Att det finns ett alternativ till konsumtionskarusellen och tidsbristen som de flesta människor hamnar i.
- Man behöver faktiskt inte särskilt mycket för att vara lycklig, att äga en massa saker gör inte livet lättare, säger han.

Håkan har lovat sig själv att aldrig bli skuldsatt igen. Halmbalshuset har kostat ungefär 350 000 kronor och vart enda öre är betalt. Det är inte materialet som har kostat mest utan frakt och hyra av redskap.
- Huset är ett enda stort experiment, jag har försökt att återanvända så mycket virke som möjligt i bygget och en hel del är skrot, säger Håkan och blickar upp mot skorstenen som är gjord av en gammal trumma från Nynäs tvätthall.

Fågelbon i taket
Det bulliga taket är byggt som en höskulle och där växer stensöta och korn. Många småfågelbon ryms i taket som med åren får fyllas på med halm allteftersom det sjunker ihop. Fåglarna susar glatt fram och tillbaka mellan tvättlinorna.
- Det här stället speglar min livsfilosofi på ett bra sätt. Jag tycker att var och en ska kämpa för det som känns viktigt på riktigt, säger Håkan.

På natten sover han i vad han kallar sitt "sovskåp", ett litet rum en trappa upp där han har bäddat med tjocka duntäcken och fårfällar. Han sover alltid med fönstret öppet och andas frisk kall nattluft liggandes under sitt varma täcke.

Eftersom huset ligger högt är marken torr och inga mygg svärmar runt knuten. Namnet på platsen - Skärkäll - kommer ursprungligen ifrån "skir källa", efter dopkällan som låg här förr. Platsen fick bli dopkälla eftersom vattnet rinner norr ut, bort från de onda makterna. Sägnen är enligt Håkan en blandning mellan gammal asatro och kristendom.
- Den här platsen är så vacker. Vi har tur som slipper gatlyktor, här syns stjärnorna om natten. Alla här i byn har nog egna idéer om hur livet ska levas men jag tror att vi är ense om att lugnet är viktigt, säger han och önskar oss välkomna åter.

Josefine Bjelkholm
031-62 42 52

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: GP.SE: "Ett liv i enkelhet" (Halmhus, med bilder!)
Det var inte dåligt av Håkan att gå ut i det där organet.

Jag själv håller mig undan, flera tidningar har velat komma hit, jag har snäst av dem. Nu har jag under åren medverkat i massor av tidningar Sverige över i alla möjliga sammanhang samt även i TV två gånger. Jag skulle lätt kunna få hit folk som gjorde en dokumentär som säkert skulle kunna visas på TV, det var på gång under 2007 men jag blåste av det när jag såg strömningarna på kommunkontoret.

Anledningen till att jag inte gör så är för att vanligt folk är inte intresserade, tvärtom blir många provocerade och i synnerhet och de är branschfolk inom bygg t ex. Ännu mer provocerande blir det i dessa tider när ekonomin är kärv och Modulentvillan kostar mer än den smakar på mer än ett sätt.

Jag vänder mig till det ovanliga folket och det är min politik just nu. www.wikhall.com

Jag är knappast den enda...

Så som denna artikeln går ut är både bra och inte bra tycker jag.
Alltid vaknar någon ur transen pga den inspiration de får...

Vi är fullbelagda i början på året, det är fan att det inte går att tälta mitt i vintern...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Ju fler som står rakryggat upp för sina verk i pressen, desto snabbare drar löjets skimmer över dess likasinnade.

Stå för den du är!

Posted on: 2008/12/30 15:33

See User information
Härligt att se :)

Posted on: 2009/2/21 15:16

See User information
Klart som fan att massmedia är intresserade för denna typ av boende är ju klimatsmart och det ligger ju i tiden.. Dock så brukar dom flesta som väljer detta boende göra det för att bli mer oberoende ( frihet kallas det visst )..

Posted on: 2009/2/21 23:00
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper