Vakencorner
|
KRAV-märkning, ISO-certifiering, symbolik
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kan man lita på certifierade produkter? KRAV-märkningen är högst aktuell och den följer jag så gott jag kan.
I Uppsala finns kontoret där ett nytt förslag för KRAV skrivs fram. PÅ Miljörapporten kan man läsa en intervju med nya VD:n för krav (http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=11231). På ett ställe i detta förslag står det hur producenten kan kolla upp halterna av tungmetaller (kvicksilver, kadmium, bly etc.) i det man producerar - det föreligger enligt detta förslag inget krav och ingen myndighetstillsyn heller. Jaha, varför får man sätta KRAV-märket på produkten då? Det är mycket besynnerligt. En bekant till mig övervakar detta arbete på närmare håll. Hur som helst, man öppnar upp den svenska marknaden för fler producenter i EU. Detta är en frihandel vi uppnår och där kvalitetssäkring är klart mindre prioriterat. Lena Söderberg, alltså VD:n, hon framför sina synpunkter och motivera nya bestämmelser för KRAV på ett smidigt sätt. Jag har kontaktat ICA MAXI i Uppsala (där jag brukar handla) och bett deras chef att kolla upp KRAV. Jag är ju kund där, han borde vara intresserad av att kunna ge mig ett godtagbart svar. Kommer jag att få svar? Oj, jag vet inte. Verkligen inte. KRAV-frågan har i viss mån diskuterats i media, tror det var i Uppdrag Granskning. Har dock inte haft tid att kolla upp. Om någon kan kolla upp detta vore det bra. Certifiering är ett farligt påhitt har jag förstått. Jag har läst en del om ISO-900X (kvalitet) och ISO-1400X (miljö) vid universitet i Luleå. Då förståd jag inte riktigt vidden av detta. Men nu är det annat. Certifiering är att likrikta arbetet i den riktning som de styrande vill. Koldioxidbeskattningen kommer att gå hand i hand med dessa certifieringsmodeller. Det ondskefulla i detta är att det först var frivilligt. Miljöorganisationer satte fart under 90-talet och de använde detta i sin marknadsföring av företaget. Runt 2000 började de större bolagen att certifiera sig. Multinationella företag började ställa sådana krav på underleverantörer, oops! Tumskruvarna dras åt. Om man inte certifierar sig går man under eller blir uppköpta då man inte längre kan konkurrera. Det är djävulusiskt sätt att vrida, justera och manipulera. Bananlådorna är certifierade. Det står Ansi-RAB på kartongen och symbolen pyramid och den 5-uddiga stjärnan. Oj, illuminati. Likaså för mjölkpaket, kolla in Tetra Pak-logotypen, en triangel med en fisk nere till höger, alltså stjärntecknet Pisces som symboliserar den tidsålder vi är i nu (fram t.o.m. år 2150). Förpackningsdelen av SCA är samma sak, tre trianglar. Skatteverkets logotyp är samma sak, tre trianglar som snurrar runt, kallar internt för "triangelsnurran". Oj, jag har kollat upp detta själv. Framförallt förpackningsindustrin verkar vara pigga på att slänga ut skum symbolik i allt de gör. Trianglar förekommer i forskning kring skogsfrågor, i Skogsforsk (runt ring med en triangel innesluten). Också maskinföretaget Caterpillar har en sandgul triangel som skriker ut pyramid. Börjar man leta drunknar man i detta. Intressant är dock "varför märker företagen upp det så tydligt?". Certifiering. Vänj er mina vänner.
Posted on: 2009/1/27 11:58
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: KRAV-märkning, ISO-certifiering, symbolik
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Intressant. Jag har en längre tid varit fundersam över hur pålitlig en KRAV-märkning är.
Bumpar denna. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
En artikel om hur djur far illa på grund av KRAV:s regler och drabbas av sjukdomar och parasiter:
http://www.aftonbladet.se/matvin/article429719.ab
Posted on: 2009/1/28 19:53
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Här har vi EU's märkning för ekologiska varor. Känns ju väldigt tryggt att köpa mat med "the number of the beast"-loggan på:
![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vilken högintressant artikel vi ser i Aftonbladet. Stort tack för den länken!!!
Hitler byggde järnvägar till sina koncentrations- och arbetsläger. Man bygger dem också idag, på olika sätt. För att likrikta arbetet och skapa "mantran" har man infört ISO-certifieringen sedan långt tillbaka. Certifieringsprocessen är ungefär en som arbetsinriktning och ekonomisk inriktning jämförbart med järnvägar fram till arbetslägren. Koldioxidbeskattning på global basis kan genomföras effektivt om man har byggt upp organisationer kring en sådan problematik och kan därför utföra åtgärderna som krävs. Urban Malm heter butikschefen vid ICA MAXI i Uppsala. Han har ännu inte svarat på mitt e-mail. Stackarn, hur skall han ha koll? Men, han är butikschef och det är han som skall stå till svars för att de säljer skit och inte bryr sig särskilt mycket om vad som säljs till oss konsumenter. KRAV kanske står för Kvalitet Rationalisering Anamma Vinstmaximering!
Posted on: 2009/1/29 10:10
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har mailat KRAV med lite kringhörande frågor:
Quote:
Från KRAV: "Hej, Tack för ditt mail. För livsmedel med KRAVs märke är andelen KRAV-godkända ingredienser minst 95% av de ingående ingrediensernas sammanlagda vikt. De övriga 5% kan vara råvaror/ingredienser som är producerade konventionellt, men den konventionella ingrediensen... - får bara användas om den inte går att få tag på som KRAV-godkänd. - får inte innehålla eller vara framtagen med hjälp av GMO (genetiskt modifierade organismer). - inte utgöra eller innehålla livsmedelstillsater som inte är listade som OK att tillföra KRAV-godkänd produkt. En karaktär ingrediensen för ett KRAV-märkt livsmedel måste vara KRAV-godkänd råvara. Med vänlig hälsning Helena Bengtsson, informatör ---------------------------------------------------------------------------- KRAV ekonomisk förening Box 1037, 751 40 Uppsala, (Besök: Kungsängsgatan 12) Telefon: 018-17 45 09 (direkt), 018-15 89 00 (växel), 018-13 80 40 (fax) E-post: helena.bengtsson@krav.se ---------------------------------------------------------------------------- KRAVs nya hemsida: www.krav.se Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande.
Posted on: 2009/1/29 11:17
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Mercury Found in Corn Syrup
Brödtext: FDA knew and sat on the info Quantities of mercury have been found in high fructose corn syrup, the ingredient that has replaced sugar in many of our processed foods. Reports have also come out that the FDA knew about traces of the toxic substance in food, and sat on the information. (HealthDay News) -- Almost half of tested samples of commercial high-fructose corn syrup (HFCS) contained mercury, which was also found in nearly a third of 55 popular brand-name food and beverage products where HFCS is the first- or second-highest labeled ingredient, according to two new U.S. studies. HFCS has replaced sugar as the sweetener in many beverages and foods such as breads, cereals, breakfast bars, lunch meats, yogurts, soups and condiments. On average, Americans consume about 12 teaspoons per day of HFCS, but teens and other high consumers can take in 80 percent more HFCS than average. "Mercury is toxic in all its forms. Given how much high-fructose corn syrup is consumed by children, it could be a significant additional source of mercury never before considered. We are calling for immediate changes by industry and the [U.S. Food and Drug Administration] to help stop this avoidable mercury contamination of the food supply," the Institute for Agriculture and Trade Policy's Dr. David Wallinga, a co-author of both studies, said in a prepared statement. ad_icon In the first study, published in current issue of Environmental Health, researchers found detectable levels of mercury in nine of 20 samples of commercial HFCS. And in the second study, the Institute for Agriculture and Trade Policy (IATP), a non-profit watchdog group, found that nearly one in three of 55 brand-name foods contained mercury. The chemical was found most commonly in HFCS-containing dairy products, dressings and condiments. More charming facts about high-fructose corn syrup HFCS contains more fructose than sugar and this fructose is more immediately available because it is not bound up in sucrose. Since the effects of fructose are most severe in the growing organism, we need to think carefully about what kind of sweeteners we give to our children. Fruit juices should be strictly avoided--they are very high in fructose--but so should anything with HFCS... ...(Scientists conducted) studies with two groups of rats, one given high amounts of glucose and one given high amounts of fructose (the sugar found in corn syrup. ) The glucose group was unaffected but the fructose group had disastrous results. The male rats did not reach adulthood. They had anemia, high cholesterol and heart hypertrophy--that means that their hearts enlarged until they exploded. They also had delayed testicular development. Dr. Field explains that fructose in combination with copper deficiency in the growing animal interferes with collagen production. (Copper deficiency, by the way, is widespread in America. ) In a nutshell, the little bodies of the rats just fell apart. The females were not so affected, but they were unable to produce live young. Source: http://www.westonaprice.org http://www.youtube.com/watch?v=pd46cDW0gpA http://www.brasschecktv.com/page/546.html Ska nog tillläggas att Majsen dessutom är en GMO produkt....Kellogs ?
Posted on: 2009/1/29 23:17
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det rör sig lite. Chefen för ICA MAXI i Uppsala har svarat personligt och väl men han medger att de som enskild butik inte kan hålla koll utan litar på den centrala delen av koncernen vad det gäller regelverk etc. Han skulle återkomma med info vad det gäller exempelvis KRAV från ICA:s sida.
Butikschefen har lite koll på RFID-chip, faktiskt. Bara det att det redan introducerats innebär troligtvis en process med att öka på, förbättra, utveckla. RFID används alltså redan! Som skäl, idag, anses logistiken förenklas + att nästa betalsteg för konsumenten blir att passera en "tunnel" där man läser av ALLT som finns i en kundvagn eller korg. Det betyder med andra ord att ALLA varor är på gång att RFID'as. Detta betyder vidare att man åker iväg med RFID-chip som är aktiva under hela sin användningsperiod. Kläder kommer att kunna läsas av när ni anländer till butiken... kanske kommer bildskärmarna i butiken att anpassa sin reklam till just dig när du närmar dig. Kanske du som stamkund får information om att 'just denna vara är billigare för just dig' när du väl står i närheten. The future is coming. If that future is coming, will we be leaving?
Posted on: 2009/1/31 22:24
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
ICA ägs till 100% av holländska Ahold, som till 40% ägs av... Wall-Mart!
Behöver jag säga mer? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
KRAV som sådant har ett mycket sunt regelverk. Problemet är EU som släpper in väsentligt mer slapphänt ekocertifierade varor. Svenska mesregeringen kunde stått upp för svenska konsumenter men de vill som vanligt vara duktigast i klassen...
Ja, RFID används idag. På sikt ska ALLA konsumentvaror ha ett. Jag har försökt påtala detta tidigare och att det blir inga chip under huden. Glöm det, alldelels för många kristna skulle ställa till med för mycket besvär. Men vem behöver chippa individen? Chippa ALLA saker, alla id-handlingar, ta bort kontanter och gör det lag att man måste bära sitt nationella id-kort på sig. Vem behöver då sätta lätt uttagbara chip under huden på medborgaren?
Posted on: 2009/2/1 19:20
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja, detta behöver du nog förklara närmare... http://www.ahold.com/en/brands/ica-ab "The company, a joint venture that is 40% owned by Hakon Invest AB and 60% by Royal Ahold..." Varifrån du fått att Wal-mart äger 40 % av Ahold vet jag inte, men det låter också fel.
Posted on: 2009/2/1 22:22
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login