vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Debatt på SVT1

See User information
Mycket intressant diskussion om Iran´s kärnbränsle ikväll.

Konfliktsforskaren Jan Öberg sa helt rätt saker om USA medan Fredrik Malm, ordförande i Liberala ungdomsförbundet körde på med propagandan om att USA minsann är demokrati med fria val mm...

Posted on: 2006/4/11 20:20
- -
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Debatt på SVT1

See User information
sitter också och tittar på det, Jan Öberg är min nya hjälte!
han säger S O M - D E T - Ä R !

Posted on: 2006/4/11 20:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

buran skrev:
Mycket intressant diskussion om Iran´s kärnbränsle ikväll.

Konfliktsforskaren Jan Öberg sa helt rätt saker om USA medan Fredrik Malm, ordförande i Liberala ungdomsförbundet körde på med propagandan om att USA minsann är demokrati med fria val mm...

Vad annat är att förvänta sig från ett parti som applåderade USA:s krig mot Irak och vill verka för att Sverige ska gå med i Nato.

Posted on: 2006/4/11 20:23
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Jan Öberg = HJÄLTE!!! helt klart.

----

Sverige står under USA's paraply... jojo...

Det är ju ungefär som om två gäng skulle stå inne i ett trångt rum där var gängs ledare håller i en splittergranat och säger "Gör ni något mot oss så får ni den här på er".... som om den inte skulle spränga skiten ur dem själva :/ (kass liknelse men vad fan.. jag blev så trött på att höra snacket...) Och Fredrik Malm.. han var ju definitionen på naivitet.

EDIT:
http://www.transnational.org/tff/people/j_oberg.html

Hittade lite från 10 Jan-06 där Jan Öberg konverserar med Cilla Benkö, Redaktionschef på SVT's Aktuellt.

http://www.transnational.org/kalejdo/ ... uellts_IranBevakning.html

Han avslutar sitt svar till henne med följande : "Kort sagt - snälla, försök, våga, tänka nytt o självständigt i dessa ödesfrågor!"

Posted on: 2006/4/11 20:31

See User information

Posted on: 2006/4/11 23:34

See User information
Vi skulle bjuda in Jan Öberg till vaken.se

Posted on: 2006/4/12 20:35

See User information
fattar inte hur fan man kan resonera emot Jan Öberg!!!!!!
den person som inte ser det han säger som självklart, borde ifrågasätta sin rätt till existens!

reportern gör sig dummare än vad han är när han måste ställa sig neutral till allt trots att han märker att resten av argumenten är helt sanslöst värdelösa

Posted on: 2006/4/12 22:02

See User information
Ett mycket bra program. Men jag tyckte att Fredrik Malm verkade vara riktigt fångad av den amerikanska propagandan. Jan Öberg sa några sanningens ord som varje svensk bör känna till.

Posted on: 2006/4/23 2:41

See User information
http://www.youtube.com/watch?v=bfky0JzJmMY

här har ni det fantastiska klippet med Jan Öberg från Debatt.

jag har just skickat honom Loose Change 2nd Edition + Terror Storm på DVD-R, med ett litet personligt brev. hoppas han gillar det :)

Posted on: 2006/7/1 20:00

See User information
Tack för klippet, jag missade programmet och det var uppskattat.

Jan Öberg har en hel del innanför pannbenet, tycker jag det verkar som. När han blir motargumenterad av LUF:aren som vågar påstå att IRAN skulle vara det landet just nu (när dom nu har klart sina kärnvapen om sisådär sju år) som "trycker på knappen". Hur det än ser ut och hur hotade dom än kanske känner sig i den situationen dom har med alla länder runtom fyllda med amerikanska trupper och två länder med kärnvapen, så är det bara ETT land i världen som faktiskt HAR "tryckt på knappen" och det vet vi ju alla vilket land det är.

Hur den där.. fånen, kan sitta i svensk television och tala om en "realistisk världsbild" som för mig lät som TOTAL bush-propaganda börjar jag fundera på om han inte bara är programmerad eller till och med köpt.. Tvi!

Posted on: 2006/7/1 20:43
-- Be the change you want to see in the world.
Mahatma Gandhi

See User information
Det som stör mig mest är de som påstår att västvärldens "demokratier" inte skulle kunna använda kärnvapnen. Jag vet iaf 2 tillfällen när USA redan gjort det...Japan....så varför skulle det inte kunna hända igen. Självklart säger "liberalen" så eftersom vi i trygga Sverige inte är ett av målen i nuläget. Fråga någon i Teheran om vilken nation de tror utsätter dem för störst kärnvapenrisk....
Dessutom vet man aldrig vad som händer nu med nya fashiststaten USA. Får vi en bomb i huvet om vi inte slutar vara pirater.
Bra debatt helt klart, borde inte "liberalerna" byta partinamn förresten..."de konservativa" är det jag tänker på.
Hade

Posted on: 2006/7/2 18:35

See User information
Quote:
Fråga någon i Teheran om vilken nation de tror utsätter dem för störst kärnvapenrisk....

Intressant att du nämnde det. Idag kom nämligen min mamma och pappa tillbaka från tyskland, med sig hade de min faster och hennes man, samt en kusin - alla födda i Teheran, Iran -

Jag berättade lite om vaken.se och ville få hjälp att reda ut lite begrepp. Min pappa har bott här sedan 23 års ålder och hans språkbruk är lite sämre än då så jag ville höra det från folk som fortfarande bor där.

Jag började med att fråga om Ahmedinejads uttalande om "Israels utplånande." Dom förklarade att det han hade sagt var att han ansåg att Israels ledning och namn inte borde finnas, de har ju uppenbarligen _tagit_ sin plats och det är inte rätt, regeringen borde avsättas och palestinierna borde få sitt land tillbaka, ergo "utplånas" i massmedia. Ahmedinejad är även irriterad över det faktum att palestinier "terrorriserar" och israeler kommer undan med "vedergällning". Därför använde han sig av ett, kanske lite väl, hårt språkbruk och har fått skit för det sedan dess.

Sen när det kommer till kärnkraft har jag förut berättat att under somrarna så mister stora delar av Teheran och andra städer sin ström för att det är varmt och många har kylningssystem i sina hus som drar väldigt mycket el. Värme + Många kylsystem = Ingen el.

Så det Iran är ute efter är alltså kärnkraft och ingen annat.

Sen till den sista frågan, är ni rädda för att dom ska anfalla/bomba/nuka. Svaret var ett tvekande ja, dom vet att dom inte skulle ha några problem att försvara sig mot marktrupper men långdistans och kärnvapen var de rädda för. Från Israel eller framförallt USA.

Jadu, liberal betyder väl ungefär fri, så varför de är så stängda och trångsynta kan jag inte alls förstå. Men så är inte politik min grej heller :D

Posted on: 2006/7/2 20:53
-- Be the change you want to see in the world.
Mahatma Gandhi

Anonym
Jag har några iranska (persiska) vänner som deltog som stridande soldater i det åtta år långa kriget mellan Iran och Irak! De har berättat en del om långdistansrobotar mellan dessa båda nationer... men det är ju ett tag sedan och med tanke på USAs kapacitet så är det förståeligt om de känner rädsla!

Hittade en artikel med en del matnyttig information om ursprunget till att vissa konflikter i regionen har ett historiskt samband som i alla fall jag inte hade en aning om!

http://www.dominoplaza.com/AfghanK/Af ... TFHE9!OpenDocument&Click=

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper