vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Rastafari

See User information
Finns här fler som ser dig delvis eller helt som "rastas"?

Dread eller inte.. ;)

Vad tror och tänker ni om rastafari tron?

Som jag ser det så står den för fred och allas lika värde, oavsätt om man är svart, vit eller gul..

Här är en länk om rastas messias, Haile Selassie:
http://www.geocities.com/RainForest/Andes/9106/rastaram.htm

samt en låt jag tycker beskriver min syn på rasta väldigt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=ZOiMDXs7voA

(klicka på "mer info" så kan man se texten till låten där)

Posted on: 2009/4/30 8:48
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Rastafari

See User information
Irie!

Tillbringat hela mitt vuxna liv - och mer därtill - i reggaetakt.
Ju tyngre dub, desto bättre resonans med mitt DNA, så är det bara.
Fråga mej inte varför :)

Jag är inte av afrikanskt ursprung.
Inte religiös heller.
Har mycket svårt tro Haile Selassie var annat än människa - och hänsynlös förtryckare, även om hans tal var vackra när han adresserade "världssamfundet".

Men Rasta har alltid tilltalat mej.
Delvis genom det grymt smarta i att inte hänge sej åt varken dogmatik eller (nåja, med vissa undantag) organisation.
Rasta är/var den enda...umhhh...motståndsrörelsen som
riktigt fattat galoppen, om du frågar mej.

"A Rastaman is the kind of person who can dance all by himself and just feel irie, dread-I!"

"Don't involve Rasta in your say-say
Rasta don't work for no CIA
"

Hehheh, jag är finlandssvensk, av alla etniciteter :)
Mitt spikraka tagelhår låter sej helt enkelt inte dreadlockas utan äckliga kemikalier, så jag har låtit bli, men:

"No matter how you dread
I-man dreader than you!
"

Fire fe Bahbelan!

Posted on: 2009/4/30 9:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Mini skrev:
Finns här fler som ser dig delvis eller helt som "rastas"?

Dread eller inte.. ;)

Vad tror och tänker ni om rastafari tron?

Som jag ser det så står den för fred och allas lika värde, oavsätt om man är svart, vit eller gul..

Här är en länk om rastas messias, Haile Selassie:
http://www.geocities.com/RainForest/Andes/9106/rastaram.htm

samt en låt jag tycker beskriver min syn på rasta väldigt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=ZOiMDXs7voA

(klicka på "mer info" så kan man se texten till låten där)

"Som jag ser det så står den för fred och allas lika värde, oavsätt om man är svart, vit eller gul.. "

Så gulligt.

See User information
Är det nått fel på det?

Det är ju i princip samma som allt prat om oändlig kärlek till allt å alla som flera andra predikar här...

Posted on: 2009/4/30 11:52
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Glöm inte att dyrkandet av kungen/politisk ledare som gud är precis vad zionism handlar om.....

Posted on: 2009/4/30 12:40
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Quote:

Mini skrev:
Är det nått fel på det?

Det är ju i princip samma som allt prat om oändlig kärlek till allt å alla som flera andra predikar här...

Ja det är mycket fel på det där... hehe...

Vem predikar om "oändlig kärlek" här, vilka skulle vara så i koma? I och för sig har vi kanske någon som säger den är totalt fri... men har inga pengar, vill ha pengar av samhället (och sätter sig själv i skuld) för att sprida kärlek... klart det är för att bjuda oss på rolig läsning mm, men det borde finns lite egencensur.

See User information
Quote:

gaston skrev:
Glöm inte att dyrkandet av kungen/politisk ledare som gud är precis vad zionism handlar om.....

nä då, men man kan ju ändå sympatisera det åsikterna och själva poängen i själva "tron"..

Personligen ser jag gud i naturen, inte i någon speciel persion..

Quote:

Anonym skrev:
Quote:

Mini skrev:
Är det nått fel på det?

Ja det är mycket fel på det där... hehe...

Vem predikar om "oändlig kärlek" här, vilka skulle vara så i koma? I och för sig har vi kanske någon som säger den är totalt fri... men har inga pengar, vill ha pengar av samhället (och sätter sig själv i skuld) för att sprida kärlek... klart det är för att bjuda oss på rolig läsning mm, men det borde finns lite egencensur.

Minns inte namnen nu, men det va några månader sedan jag va här sist så det kanske är mindre sånt nu?

Men säg gärna då vad som är felet med att tycka alla har samma värde?

Posted on: 2009/4/30 17:36

See User information
Hmmm.

Och tänka sej, Zion är ett centralt begrepp i rastakulturen :)

Men Haile Selassie är sinnebilden för den vertikala trafiken och representerar - förutom det alldeles uppenbara: afrikansk självständighet - obruten historia. På amhariska, inte på kolonialherrarnas språk.

Och därmed motstånd mot NWO, som vill skilja människorna från respekten för och samhörigheten med jorden som ska föda dem.
Rotlösa slavar utan ansvarskänsla är så mycket lättare att piska omkring från en profitgruva till nästa.

Visst, på ytan kan man se parallellerna.
Urgammal kultur, hemlöst folk, förslavning i exil.
Ändå vill jag påstå att Rastafari är något av sionismens antites:
Rastafarianerna härstammar verkligen från Afrika.
På riktigt.
Har inte heller sett dem försöka skaffa sej fördelar på andras bekostnad...om man nu kan betrakta Rasta på det viset.
Och så vidare.

Frid.

Posted on: 2009/5/3 23:27

See User information
Är precis det jag menar, kunde inte sagt det bättre själv :)

Posted on: 2009/5/4 10:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper