Vakencorner
|
Re: ”Livsmedelsverket mörkar att du blir fet av frukt”
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag känner två personer som är smått maniska med vikten och "läser på". De har trott i flera år (över 10 år) att frukt bara har positiva effekter trots att man äter mängder. Jag har försökt förklara ett och annat för dem men de dyrkar Livsmedelsverket och har en övertro generellt på vänster-höger tjosan och myndigheter.
Äter jag 50 apelsiner varje dag i vecka, överlever jag då? Mår jag bättre? Icke-besprutad frukt i lagom mängder är superbra! Jag har varit fruktian/frukterian i ett år i min 10 åriga veganperiod och samtidigt sprang jag medeldistans en hel del (tränade ca. 10 timmar i veckan). Jag kanske aldrig har mått bättre än då. Det var jordgubbar, melon, äpplen, banan och så kombinerat med avacado, paprika (man måste överleva vintern!) etc. Om jag åt för mycket av speciell frukt märkte jag direkt att systemet (mig själv) började fungera fel. Fruktsockret och jag förstod varandra bra. Tarmen hade reglerats till maten och näringsupptaget var synkat efter ca. 1 månad. Kunskap är som alltid nyckeln. Melon är bra att börja dagen med och sedan ökar man på med mer svårsmält mat. Logisk ordning. Man skall aldrig dricka vätska till maten utan endast en stund innan. Jag och en kompis fjällvandrade halvvägs mellan Kiruna och Narvik. Ok, galet. Han var också fruktis. Vi hade två stora vattenmeloner med oss, haha! I stort sett bara frukt, det enda vi "fuskade" med var salta katter och lite kolabröd (kakor). Det var en tokig resa för själen! Livsmedelsverket? Kompisen och jag skrattat år dem! Kom, låt oss skratta åt dem tillsammans! (idag är jag vegetarian pga. familjeskäl - det är ju ett plus om man får verkligheten att gå runt)
Posted on: 2009/5/3 11:17
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Om du har snabb ämnesomsättning typ Eld element och blir gammal och får diabetes = hettablod och njurarna överkörda så lär du tacka att du har fett kvar på kroppen.
Var naturlig lev naturligt. Strunta i idealen från samhället dom kommer inte hjälpa dig på något sätt. Ät naturligt och nyttigt och lev naturligt och nyttigt . Vad du äter reflekterar även dina tankar sinnen drömmar osv. Men i dagens lägge är det en kamp att leva nyttigt. Hitta en källa meditera. Väck kraften lev på naturen och drick naturligt vatten blir snart enda lösningen. Vi får ta till den andra naturen vi har och övergå till fotosyntes och kosmisk energi mm men då får vi ochså växa fast i marken eller svälta ihjäl om man inte har sinnet klart . Eller så lever vi som Goyim slavarna. Vad mycket enklare allt hade kunnat var om skolorna slutade ljuga och folket hade kunnat agera. I fett frågan så ska man ha rent fett från en ren källa. hellre fett än smutstalg. men allt beror på klimat mat rörelse osv osv. Lev i frid och harmoni. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Man får lön för mödan, brukar det väl heta. Men det som är bra kan alltid bli bättre. En av de bästa investeringarna jag gjort är att lära mig vad min kropp behöver, och kanske främst vad den inte behöver. (Och till er som inte börjat forska kring det själva, gör det. Det är en rolig hobby)
Jag är på er linje, men vi kan nog alltid lära oss nytt av varandra. (Melonen tex =) Therold, det blir ett gott skratt. =) Fridens liljor
Posted on: 2009/5/3 12:21
|
|||
|
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Det är synd att frukten alltid ska få skit i dagens "low carb craze"-samhälle. Det är inte frukten/fruktosen som är grunden till problemet, det är fettet.
Som Therold sa så fungerar det utmärkt att leva på BARA frukt. Man kan till och med reversera typ 2 diabetes på detta sätt. Om man däremot kombinerar mycket fett (mer än 10-20% av det dagliga calorieintaget) med mycket socker så läper man stor risk att få diabetes eftersom fettet "kapslar in" sockret så att insulinet inte kan ta upp det. Bukspottkörteln försöker då producera mer insulin för att minska blodsockernivån. I det långa loppet klarar inte bukspottkörteln av denna extra belastning efter varje måltid, kollapsar och vips så har man typ 2 diabetes.
Posted on: 2009/5/5 8:28
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login