vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonymitetstjänster - fungerar de?

See User information
Fungerar anonymitetstjänster som nu börjat marknadsföras kvickt efter IPRED? Har läst att det finns många bolag som börjat sälja dem för cirka 50-100kr i månaden och lovar att du får vara totalt anonym på nätet. Stämmer detta eller är dethär bara ett försök att lura pengar av folk? Ifall dessa tjänster fungerar, så drar de ner på internethastigheten markant? Kan jag fortsätta seeda filmer på torrentsites...?

Posted on: 2009/5/21 13:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Anonymitetstjänster - fungerar de?
Vi vet inte om de fungerar, för ingen domstol har krävt ut trafik från nån VPN leverantör ännu. Jag kör en VPNtjänst iaf.

Det är bara om du laddar ned något mainstream som du bör skydda dig med VPN. Sitter du och laddar ned alternativt stuff kan du sluta oroa dig och bara seed:a på.

Det sker en marginell reducering i hasgihet med VPN. För mig ingenting, eftersom jag har adsl 8 mbit. För en med 100mbit lan, kan det variera väldigt mycket. Testa dig fram. Kostar bara 45 sek en månad från Flashback. Trial and error.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag hade blivit förvånad egentligen om det hade fungerat, vem vet vem anonymitetstjänster företagen e eller vilka som står bakom dem. Jag tror att det inte finns någon anonymitet alls i internet om man ska komma till kritan.

Posted on: 2009/5/22 9:56
Citat:
har lärt mig från historia att man ska kolla upp saker noggrant..

Anonym
Självklart finns det ingen anonymitet på internet övht. Eftersom vi inte har insyn i processorn till 100%. Du kan kalla din dator hur skyddad som helst, men pga den processor arkitektur som råder kan våra dator göra massor med operationer som vi inte har en aning om, på lager i OSI-modellen som vi inte ens känner till.

Ska du använda en dator för att spara information som du inte vill dela under några omständigheter är enda lösningen att ha det på en dator som aldrig är ansluten till internet övht.

Anonym
Anonymitet via VPN fungerar därför att den du ansluter dig till, inte ser din IP. Om du vill ladda hem en fil med en bittorrent-klient, kommer de andra användarna inte se den IP som du tilldelats av din ISP, utan adressen till den proxy som används hos VPN-leverantören. På det viset är din närvaro på Internet fortfarande spårbar av din ISP, men att du laddat hem den där filen, kan inte spåras till dig, utan endast till din VPN-leverantör.

See User information
Även här en intressant aspekt. Det är kanske dags för dig (AndersH) att läsa på om cyberkriget som Kina anses leda. Ingen säkerhet alls vad det gäller integritet är målsättningen - flera engelska tidningar har skrivit om detta och jag har (någonstans) dessa att dra fram om det är av intresse.

Det räcker gott med att någon maktfaktor har intresse att kontrollera all information. Kina och USA räcker gott, då blir jag lite skeptisk. Kolla också med DARPA (darpa.mil) så kan man ju börja fundera. De kastar utvecklingspengar på just detta...

Jaja :)

Posted on: 2009/5/26 17:26

Anonym
Quote:

Therold skrev:
Även här en intressant aspekt. Det är kanske dags för dig (AndersH) att läsa på om cyberkriget som Kina anses leda. Ingen säkerhet alls vad det gäller integritet är målsättningen - flera engelska tidningar har skrivit om detta och jag har (någonstans) dessa att dra fram om det är av intresse.

Det räcker gott med att någon maktfaktor har intresse att kontrollera all information. Kina och USA räcker gott, då blir jag lite skeptisk. Kolla också med DARPA (darpa.mil) så kan man ju börja fundera. De kastar utvecklingspengar på just detta...

Jaja :)

Innan jag kommenterar detta: Får jag bara fråga dig Therold, vad i det jag skrev fick dig att tro att jag hävdade att din identitet och aktiviteter kommer att vara 100% skyddade, bara för att du använder en VPN? Här tror jag att det kan föreligga ett litet missförstånd.

See User information
Sant Anders, men inte helt och hållet ett missförstånd. Jag pekade mest ut frågetecknet kring krafter som försöker nå info som de inte skall. Du som verkar ha god koll bör bidra med denna fråga vad det gäller yttrandefrihet, framförallt den på nätet. All kreativitet är bra kreativitet.

Jag utpekade den ständiga möjligheten att man aldrig kan med säkerhet veta vilken övervakningsteknik som figurerar, även om man är en så kallad expert så finns det frågetecken. I detta hänseende missförstod jag nog dig.

Förresten, det är bra med krävande forumdebattörer. Jag välkomnar kritiskt tänkande. Men jag välkomnar även öppenhet vilket är precis lika viktigt.

Så, välkommen!

Posted on: 2009/5/26 20:56

Anonym
Till nya direktiv går ut, är våra ISP:er mer bekymrade över PUL. Visst kommer det bli ändring när nya direktiv kring IPRED går ut, men även om en ISP inte sparar loggarna längre än en dag (vilket de förvisso gör), kommer de att gräva sina kassetbackuper om användaren är misstänkt för ett tillräckligt grovt brott. Alltså inte att ladda hem en kopia av ett musikalbum.

Här pratar vi fortfarande inte om någon specifik övervakningsteknik, utan bara de loggar som den här utrustningen ändå genererar, när de utnyttjas för trafik, alltså inget som utan viss ansträngning kan översättas till att en person har gjort något. I Frankrike pratar man om mer specifik övervakning, genom system som helt enkelt slår larm om en person begår ett brott.

Det är nästan lite dumt att gå in på förmycket detaljer här, men grundregeln är att du är säkrare än du tror, om du inte är misstänkt för något grovt brott, då är du tvärt om mer övervakad än du tror . Men den övervakningen leder någon vart. Insamlad data läggs inte bara på hög.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper